Likumprojekts
Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā
Izdarīt Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 7.panta otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Valsts nodeva par grozījumu ierakstīšanu citos reģistros un jaunu dokumentu (to skaitā speciālas atļaujas (licences)) izsniegšanu, kas saistīti ar uzņēmumu reģistrā reģistrēta uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), filiāles, nodaļas vai pārstāvniecības ierakstīšanu komercreģistrā, ir 50 procentu no samaksas par grozījumu ierakstīšanu attiecīgajā reģistrā vai dokumentu izsniegšanu.
(3) Šā panta pirmajā daļā noteiktās valsts nodevas apmērs nedrīkst pārsniegt administratīvos izdevumus, kas saistīti ar attiecīgā ieraksta izdarīšanu."
2. Izteikt pārejas noteikumu 4.punktu šādā redakcijā:
"4. Ministru kabinets līdz 2004.gada 1.septembrim izstrādā un iesniedz Saeimā likumprojektu par aroddarbību, kā arī izstrādā un iesniedz projektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos."
Tieslietu ministra vietā
izglītības un zinātnes ministrs
K.Šadurskis
Likumprojekta
Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Lai ieviestu Komerclikuma regulējumu, šobrīd notiek uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) pārreģistrācija no uzņēmumu reģistra komercreģistrā. Saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 7.panta otro daļu ir paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt valsts nodevu par saistītu grozījumu ierakstīšanu citos reģistros un jaunu, ar uzņēmumu reģistrā reģistrēta uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), filiāles, nodaļas vai pārstāvniecības ierakstīšanu komercreģistrā saistītu dokumentu (to skaitā speciālas atļaujas (licences)) izsniegšanu. Papildus Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma Pārejas noteikumu 4.punkts paredz, ka Ministru kabinets līdz 2002.gada 31.decembrim izstrādā un iesniedz Saeimai likumprojektus par biedrībām un nodibinājumiem, aroddarbību, maksātnespēju, valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldi kapitālsabiedrībās, kā arī izstrādā un iesniedz projektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. Biedrību un nodibinājumu likumprojekts ir pieņemts Saeimā 2. lasījumā, grozījumi likumā Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju un likums Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām ir jau pieņemti un stājušies spēkā. Līdz ar to minētie uzdevumi Ministru kabinetam vairs nav aktuāli. Taču pārējā daļa likumprojektu vēl nav izstrādāti. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Tieslietu ministrijā tika izveidota darba grupa, kas izvērtēja nepieciešamos grozījumus citos normatīvajos aktos sakarā ar Komerclikuma un Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma spēkā stāšanos. Tā kā darba grupa secināja, ka līdz 2002.gada 31.decembrim izstrādāt un iesniegt grozījumus citos likumos (aptuveni 210) nav iespējams, likumprojekts paredz pagarināt šī uzdevuma izpildes termiņu līdz 2004.gada 1.septembrim. 2005.gada 1.janvārī zaudēs spēku visi tie likumi, kas pašlaik vēl regulē uzņēmējdarbību. Papildus grozījumi ir nepieciešami arī Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 7.pantā, nosakot, ka, ja uzņēmumu reģistrā reģistrētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), filiāli, nodaļu vai pārstāvniecību ieraksta komercreģistrā, valsts nodeva par saistītu grozījumu ierakstīšanu citos reģistros un par jaunu dokumentu (to skaitā speciālas atļaujas (licences)) izsniegšanu ir 50 procentu apmērā no samaksas par grozījumu ierakstīšanu attiecīgajā reģistrā vai dokumentu izsniegšanu. Samazinātu valsts nodevu ir nepieciešams noteikt, jo saskaņā ar Komerclikumu komercreģistrā pārreģistrētiem uzņēmumiem (komersantiem) var mainīties forma, nosaukums, juridiskā adrese u.c., līdz ar to ir nepieciešams veikt formalitātes citās valsts institūcijās. Pēc licenču izsniedzējinstitūciju sniegtās informācijas samaksa par jaunu dokumentu izsniegšanu, mainoties uzņēmuma nosaukumam, juridiskai adresei u.c., pēc būtības ir samaksa par licences pārreģistrāciju, kas ir mazāka par samaksu par jaunas atļaujas izsniegšanu, jaunam subjektam uzsākot darbību kādā uzņēmējdarbības sfērā. Turklāt vairākos gadījumos minētais pakalpojums ir bezmaksas. Ievērojot to, ka 7.panta otrajā daļā pilnvarojums Ministru kabinetam tiek izslēgts, jo valsts nodevas procentuālo apmēru nosaka šis likumprojekts, likuma 7.panta trešajā daļā minētie nosacījumi ir attiecināti tikai uz likuma 7.panta pirmajā daļā noteikto valsts nodevas objektu, t.i., par minēto uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) ierakstīšanu komercreģistrā. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts paredz samazinātu valsts nodevas apmēru komersantiem, kas ir pārreģistrējušies no uzņēmumu reģistra komercreģistrā un kuriem pārreģistrējoties komercreģistrā var būt nepieciešamība veikt grozījumus citos reģistros vai saņemt jaunas uzņēmējdarbības atļaujas. Minētā valsts nodeva tiek maksāta no paša komersanta līdzekļiem, līdz ar to makroekonomiskā vide kopumā netiek ietekmēta. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz samazinātu valsts nodevu par grozījumu ierakstīšanu citos reģistros vai dokumentu izsniegšanu sakarā ar uzņēmumu reģistrā reģistrēta uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), filiāles, nodaļas vai pārstāvniecības pārreģistrēšanos komercreģistrā saskaņā ar Komerclikumu. |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija Nav |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
likumprojekts šo jomu neskar |
budceta ieņēmumi minimāli palielinās |
budžeta ieņēmumi minimāli palielinās |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
likumprojekts šo jomu neskar |
budžeta ieņēmumi minimāli palielinās |
budžeta ieņēmumi minimāli palielinās |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
likumprojekts šo jomu neskar
|
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar
|
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
__________ |
||||||||||
6. Cita informācija
|
2002.gada 1.janvārī stājās spēkā Komerclikums un Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likums, kad arī tika sākta uzņēmumu pārreģistrācija komercreģistrā. Līdz šim ir pārreģistrējušies 5262 uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), taču uzņēmumu reģistra ierakstos vēl ir aptuveni 65 000 uzņēmumu (no tiem aktīvi sniedz gada pārskatus aptuveni 42 000), kuriem līdz 2004.gada 31.decembrim būs nepieciešams ierakstīties komercreģistrā (jeb pārreģistrēties) vai likvidēties. Daļai uzņēmumu pārreģistrējoties par komersantiem var mainīties forma, nosaukums, adrese, tādēļ būs nepieciešami grozījumi citos reģistros vai jāsaņem jaunas atļaujas. Tie uzņēmumi, kuri ir jau šobrīd pārreģistrējušies komercreģistrā, grozījumus citos reģistros šobrīd veic vai jaunas atļaujas saņem par pilnu samaksu. Tomēr likumprojektā paredzētais samaksas samazinājums pa 50 % budžeta izdevumus neradīs, ņemot vērā daudzas reizes lielāko uzņēmumu skaitu, kam vēl būs jāpārreģistrējas. Līdz ar to budžeta ieņēmumi nebūs mazāki par līdzšinējiem ieņēmumiem, bet gan vēl minimāli palielināsies. Precīzi budžeta ieņēmumu palielinājumu prognozēt nav iespējams, jo nav iespējams prognozēt to pārreģistrējušos komersantu skaitu, kam būs nepieciešami grozījumi citos reģistros vai jāsaņem jaunas atļaujas.
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt
|
Likumprojekts paredz, ka Ministru kabinetam līdz 2004.gada 1.septembrim ir jāizstrādā un jāiesniedz Saeimai:
|
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Projekts ir saskaņots ar Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sekretariātu un Latvijas Pašvaldību savienību. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sekretariāts un Latvijas Pašvaldību savienība likumprojekta tālāko virzību atbalsta. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts tika izsludināts valsts sekretāru sanāksmē un tika ievietots Ministru kabineta mājas lapā www.mk.gov.lv. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Lai saskaņotu normatīvos aktus ar Komerclikumu, par grozījumu iesniegšanu citos likumos ir atbildīgas ministrijas un īpašo uzdevumu sekretariāti atbilstoši to kompetencei. Tieslietu ministrijā tika izstrādāts informatīvais ziņojums, saskaņā ar kuru tika apzināti normatīvie akti, kuros ir nepieciešami grozījumi, un tika noteikts, kuri likumi ir attiecīgo ministriju kompetencē un kontrolē. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Komunikācijas plāns nav izstrādāts. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs A.Aksenoks
05.09.2003. 14:42
1285
K.Nešpora
7031735 kristinen@ur.gov.lv
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Uzņēmumu reģistra Tiesību aktu nodaļas vadītāja |
|
||||
A.Aksenoks |
G.Kūtris |
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
K.Nešpora |