Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas,

reklāmas un lietošanas ierobežošanu"

Izdarīt likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.) šādus grozījumus:

1.  1.pantā:

papildināt pantu ar 2.1 punktu šādā redakcijā:

"21) sastāvdaļa – jebkura viela vai materiāls (arī pārveidotā veidā), ko izmanto tabakas izstrādājuma ražošanā vai sagatavošanā un kas iekļauts gatavajā izstrādājumā (piemēram, papīrs, filtrs, krāsas, uzlīmes), izņemot tabakas lapas un citas dabīgas vai nepārstrādātas tabakas auga daļas;";

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

"6) tabakas izstrādājumi – šā likuma izpratnē: izstrādājumi, kuri pilnīgi vai daļēji pagatavoti no ģenētiski modificētas vai nemodificētas tabakas (piemēram, cigaretes, cigarellas, cigāri, pīpju un cita smēķējamā tabaka, šņaucamā, košļājamā, zelējamā un velmējamā tabaka) un kuri paredzēti smēķēšanai, šņaukšanai, košļāšanai vai zelēšanai;".

2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:

"2.pants. Likuma mērķis

Šā likuma mērķis ir aizsargāt cilvēka veselību un tiesības uz tīru, ar tabakas dūmiem nepiesārņotu vidi, noteikt tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības noformējumu un izplatīšanas ierobežojumus, kā arī kārtību, kādā valsts kontrolē tabakas un tabakas izstrādājumu apriti, tabakas izstrādājumu reklāmu un smēķēšanu sabiedriskās vietās, ievērojot iedzīvotāju tiesības un intereses."

3. Izteikt 5.panta nosaukumu un pirmo daļu šādā redakcijā:

"5.pants. Tabakas izstrādājumu ražošanas, realizācijas un izlaišanas brīvam apgrozījumam ierobežojumi

(1) Latvijā ir aizliegts:

1) realizēt šņaucamo un košļājamo tabaku;

2) realizēt, ražot un izlaist brīvam apgrozījumam (turpmāk – importēt) cigaretes, kurās nikotīna daudzums pārsniedz 1 mg nikotīna cigaretē (noteikts atbilstoši standarta LVS ISO 10315:2003 prasībām attiecībā uz nikotīnu);

3) realizēt, ražot un importēt cigaretes, kurās tabakas darvas daudzums pārsniedz 10 mg darvas cigaretē (noteikts atbilstoši standarta LVS ISO 4387:2003 prasībām attiecībā uz darvu);

4) realizēt, ražot un importēt cigaretes, kurās oglekļa monoksīda daudzums pārsniedz 10 mg oglekļa monoksīda cigaretē (noteikts atbilstoši standarta LVS ISO 8454:2003 prasībām attiecībā uz oglekļa monoksīdu);

5) realizēt tabakas izstrādājumus, kuriem nav šā likuma 5.1 panta otrajā daļā minēto vai Eiropas Komisijas sarakstā iekļauto Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento laboratoriju izsniegta testēšanas pārskata attiecīgai cigarešu partijai;

6) realizēt tabakas izstrādājumus, kuru iepakojuma vienības noformējums neatbilst šā likuma 6.panta nosacījumiem;

7) realizēt tabakas izstrādājumus orālai lietošanai."

4. Papildināt likumu ar 5.1 pantu šādā redakcijā:

"5.1 pants. Mērījumu metodes

(1) Uz cigarešu paciņām norādītā darvas un nikotīna daudzuma pareizību apstiprina saskaņā ar standartu LVS ISO 8243:2003.

(2) Ja cigarešu partijai nav Eiropas Komisijas sarakstā iekļauto Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento laboratoriju izsniegtā testēšanas pārskata, juridiskās personas, kuras realizē attiecīgās cigaretes, saskaņā ar šā likuma 5.panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punkta nosacījumiem pārbauda par saviem līdzekļiem darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda daudzumu Ministru kabineta pilnvarotās un saskaņā ar standartu LVS EN ISO/IEC 17025:2001 akreditētās laboratorijās.

(3) Ekonomikas ministrija nosūta Eiropas Komisijai Ministru kabineta pilnvaroto un saskaņā ar standartu LVS EN ISO/IEC 17025:2001 akreditēto laboratoriju sarakstu, norādot apstiprināšanai lietotos kritērijus un piemērotās pārraudzības metodes, un nosūta aktualizētu informāciju, ja sarakstā izdarīti grozījumi."

5. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:

"6.pants. Tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības noformējums

(1) Uz importējamo vai Latvijā ražoto tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības aizliegts:

1) attēlot konkrētas fiziskās personas;

2) attēlot Latvijas valsts vai latviešu folkloras simbolus;

3) izmantot animācijas attēlus.

(2) Uz katras Latvijā realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības jābūt:

1) vienam no šādiem vispārīgiem brīdinājumiem valsts valodā:

"Smēķēšana nogalina",

"Smēķēšana nopietni apdraud Jūs un cilvēkus Jums blakus";

2) vismaz vienam šādam speciālam brīdinājumam valsts valodā:

"Smēķētāji mirst jauni",

"Smēķēšana nosprosto artērijas un izraisa sirdslēkmes un insultu",

"Smēķēšana izraisa neārstējamu plaušu vēzi",

"Smēķēšana grūtniecības laikā kaitē Jūsu bērnam",

"Sargiet bērnus: nelieciet viņiem elpot dūmus!",

"Pārtraukt smēķēšanu Jums var palīdzēt Jūsu ģimenes ārsts un farmaceits",

"Smēķēšana izraisa stipru atkarību, nesāc!",

"Smēķēšanas atmešana samazina risku saslimt ar neārstējamām sirds un plaušu slimībām",

"Smēķēšana var izraisīt lēnu un mokošu nāvi",

"Lūdz palīdzību, lai atmestu smēķēšanu: tālr.7037333",

"Smēķēšana var pasliktināt asinsriti un izraisīt impotenci",

"Smēķēšana paātrina ādas novecošanu",

"Smēķēšana var kaitēt spermatozoīdiem un samazināt auglību",

"Dūmi satur benzolu, nitrozamīnus, formaldehīdu un zilskābi".

(3) Šā panta otrās daļas 1.punktā minētos vispārīgos brīdinājumus uz attiecīgā tabakas izstrādājuma iepakojuma vienībām regulāri maina. Brīdinājumu drukā uz visredzamākās tabakas iepakojuma vienības virsmas, kā arī uz jebkura ārējā iepakojuma, izņemot caurspīdīgo papildu apvalku, ko lieto tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībā.

(4) Šā panta otrās daļas 2.punktā minētos speciālos brīdinājumus uz attiecīgā tabakas izstrādājuma iepakojuma vienībām regulāri maina. Brīdinājumu drukā uz otras redzamākās tabakas iepakojuma vienības virsmas, kā arī uz jebkura ārējā iepakojuma, izņemot caurspīdīgo papildu apvalku, ko lieto tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībā.

(5) Uz katras Latvijā realizējamo cigarešu iepakojuma vienības jābūt:

1) norādījumam valsts valodā par nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzumu miligramos cigaretē. Šo norādījumu izvieto uz vienas no cigarešu iepakojuma vienības sānu malām, un tas aizņem vismaz 10 % no attiecīgās virsmas;

2) piestiprinātai akcīzes nodokļa markai. Ja ir slēgts caurspīdīgs papildu apvalks, akcīzes nodokļa markai jāatrodas zem tā.

(6) Pirms vispārīgā un speciālā brīdinājuma jābūt norādei "Veselības ministrija brīdina".

(7) Vispārīgais brīdinājums, kas paredzēts šā panta otrās daļas 1.punktā, aizņem vismaz 30 % no tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības ārējās virsmas, uz kuras tas drukāts (izņemot norādi "Veselības ministrija brīdina");

(8) Speciālais brīdinājums, kas paredzēts šā panta otrās daļas 2.punktā, aizņem vismaz 40 % no tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības ārējās virsmas, uz kuras tas drukāts (izņemot norādi "Veselības ministrija brīdina").

(9) Uz citu tabakas izstrādājumu (kas nav cigaretes) iepakojuma vienību redzamākajām virsmām, kuras lielākas par 75 cm2, šā panta otrās daļas 1. un 2.punktā minētie brīdinājumi aizņem vismaz 22,5 cm2 lielu laukumu no katras virsmas.

(10) Vispārīgā un speciālā brīdinājuma tekstam un norādījumam par sastāvdaļu saturu atbilstoši šā panta piektās daļas 1.punktam jābūt:

1) skaidram un salasāmam;

2) izvietotam tā, lai, atverot iepakojuma vienību, to nevarētu sabojāt vai noņemt. Brīdinājumi nedrīkst būt drukāti vai piestiprināti uz caurspīdīgā vai jebkura cita ārējā iepakojuma un akcīzes nodokļa markām, tie nedrīkst būt izdzēšami, kā arī tos nedrīkst apslēpt vai pārklāt cita rakstiska informācija vai attēls. Tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes, brīdinājuma tekstu var norādīt uzlīmē, ja šāda uzlīme nav noņemama;

3) drukātam ar melnu krāsu Helvetica treknrakstā uz balta fona;

4) drukātam ar mazajiem burtiem, izņemot ziņojuma pirmo burtu un gadījumus, kad gramatikas likumi nosaka ko citu;

5) centrētam laukumā, kurā jābūt drukātam tekstam, paralēli paciņas augšējai malai;

6) apvilktam ar melnu apmali, kas ir ne mazāk kā 3 mm un ne vairāk kā 4 mm plata un neskar brīdinājuma tekstu vai norādīto informāciju.

(11) Lai nodrošinātu tabakas izstrādājumu identifikāciju un varētu izsekot to apritei, tabakas izstrādājumus marķē ar partijas numuru vai līdzvērtīgu marķējumu uz iepakojuma vienības tā, lai varētu noteikt ražošanas vietu un laiku.

(12) Aizliegts uz tabakas izstrādājumu iepakojuma izvietot tekstus, nosaukumus, preču zīmes vai citas zīmes, kas norāda, ka konkrētais tabakas izstrādājums ir mazāk kaitīgs par citiem tabakas izstrādājumiem (šī prasība neattiecas uz tabakas izstrādājumiem, kas tiek eksportēti uz valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis)."

6. Papildināt likumu ar 7.1 pantu šādā redakcijā:

"7.1 pants. Papildu informācija par tabakas izstrādājumiem

(1) Tabakas izstrādājumu ražotāji un importētāji katru gadu līdz 31.decembrim (pirmo reizi - līdz 2004.gada 31.decembrim) iesniedz Valsts sanitārajā inspekcijā visu to sastāvdaļu sarakstu, ko lieto attiecīgo tabakas izstrādājumu ražošanā, kā arī norāda sastāvdaļu daudzumu katrā izstrādājumā atbilstoši tirdzniecības markai un veidam. Sarakstā norāda sastāvdaļu funkcijas un kategoriju, kā arī ražotājam vai importētājam pieejamos toksikoloģiskos datus par šīm sastāvdaļām (kas var būt dedzinātā vai nededzinātā veidā), ja nepieciešams, norāda to ietekmi uz veselību un atkarības izraisīšanu. Sarakstu sastāda pēc katras izstrādājumā iekļautās sastāvdaļas svara dilstošā secībā. Minētajam sarakstam pievieno deklarāciju, kurā izklāstīti iemesli šo sastāvdaļu iekļaušanai attiecīgajos tabakas izstrādājumos.

(2) Valsts sanitārā inspekcija nodrošina patērētājiem pieeju informācijai, kas iesniegta saskaņā ar šo pantu, tai skaitā katra izstrādājuma sastāvdaļu sarakstu, kurā norādīts darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda saturs.

(3) Valsts sanitārā inspekcija nodrošina tās informācijas aizsardzību, kas attiecas uz izstrādājuma specifisko formulu un saskaņā ar Informācijas atklātības likumu ir uzņēmējdarbības noslēpums."

7. Aizstāt 12. un 13.pantā vārdus "Labklājības ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Veselības ministrija" (attiecīgā locījumā).

8. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

"14.pants. Tabakas izstrādājumu tirgus uzraudzība un kvalitātes kontrole

(1) Šā likuma 5.panta pirmās daļas 5.punktā minēto testēšanas pārskatu esamības kontroli veic Valsts ieņēmumu dienests.

(2) Lai pārbaudītu šā likuma 5.panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punktā minēto ziņu patiesumu, Valsts ieņēmumu dienests ne retāk kā reizi gadā pārbauda darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda daudzumu katra tirdzniecības nosaukuma cigaretēs. Ja cigaretēm ar vienu tirdzniecības nosaukumu ir atšķirīgs darvas, nikotīna vai oglekļa monoksīda daudzums vai cigaretes ražotas dažādās vietās, Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības pieprasīt veikt pārbaudi katra veida cigaretēm ar vienu tirdzniecības nosaukumu.

(3) Pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma cigarešu paraugus atlasa un testē Ministru kabineta pilnvarotās un saskaņā ar standartu LVS EN ISO/IEC 17025:2001 akreditētās laboratorijas. Akreditētās laboratorijas par testēšanas rezultātiem informē Valsts ieņēmumu dienestu. Izdevumus, kas saistīti ar cigarešu paraugu atlasi un testēšanu, sedz ražotājs vai importētājs.

(4) Importētāji, kas ieved tabakas izstrādājumus no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, pirms to realizācijas tirgū pārbauda tabakas izstrādājumu marķējuma atbilstību likuma prasībām Ministru kabineta pilnvarotajās un saskaņā ar standartu LVS EN ISO/IEC 17025:2001 akreditētajās laboratorijās."

9. Aizstāt 16.pantā vārdus "izskata tiesa" ar vārdiem "izskata normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā".

 

10. Izteikt pārejas noteikumus šādā redakcijā:

"Pārejas noteikumi

1. Šā likuma 5.panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punkts, 5.1 panta pirmā un otrā daļa un 7.1 pants stājas spēkā 2003.gada 1.novembrī.

2. Šā likuma 5.panta otrā daļa ir spēkā līdz 2003.gada 1.novembrim.

3. Līdz 2004.gada 1.janvārim var realizēt, ražot un izlaist brīvam apgrozījumam cigaretes, kurās tabakas darvas daudzums nepārsniedz 12 miligramus (noteikts atbilstoši standartiem LVS ISO 4387:2003 un LVS ISO 3400:2003 un apstiprināts atbilstoši standarta LVS ISO 8243:2003 prasībām), un cigaretes, kurās nikotīna daudzums nepārsniedz Ministru kabineta noteiktās pieļaujamās normas.

4. Juridiskās personas līdz 2003.gada 31.decembrim ir tiesīgas realizēt cigaretes, kurās tabakas darvas daudzums pārsniedz 12 miligramus, bet nepārsniedz 15 miligramus, ja tās ir importētas vai ražotas līdz 2003.gada 1.janvārim. Līdz 2007.gada 1.janvārim Latvijā drīkst ražot cigaretes, kuru sastāvdaļu daudzums pārsniedz šā likuma 5.panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punktā noteiktās pieļaujamās normas, ja tās paredzētas eksportam uz valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis.

5. Šā likuma 6.pantā noteiktās prasības stājas spēkā 2003.gada 1.novembrī. Juridiskās personas līdz 2003.gada 31.decembrim ir tiesīgas ražot, realizēt un importēt tabakas izstrādājumus, kuru iepakojuma noformējums atbilst likuma "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" (1999.gada 14.oktobra redakcijā) 6.panta prasībām.

6. Tabakas izstrādājumus, kas neatbilst šā likuma 5.panta pirmajā daļā, 5.1 un 6.pantā noteiktajām prasībām un kuri ir importēti vai ražoti līdz 2003.gada 31.decembrim, var turpināt realizēt līdz īpaša likuma spēkā stāšanās dienai.

7. Tabakas izstrādājumus, kas nav cigaretes un neatbilst šā likuma 6.pantā noteiktajām prasībām, var turpināt realizēt līdz 2004.gada 30.septembrim.

8. Šā likuma 5.panta pirmās daļas 5.punkts, 5.1 panta trešā daļa un 14.pants stājas spēkā ar īpašu likumu. Līdz īpaša likuma spēkā stāšanās dienai Latvijā ir aizliegts realizēt tabakas izstrādājumus, kuriem nav noteiktā kārtībā izsniegts obligātās kvalitātes atbilstības sertifikāts."

 

11. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 2001/37/EC."

 

 

 

 

Veselības ministres vietā –

labklājības ministre

D.Staķe

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu””

ANOTĀCIJA

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas
raksturojums

Pēc patreiz spēkā esošā likuma normām vispārējie un speciālie brīdinājumi par tabakas kaitīgo ietekmi aizņem tikai četrus procentus no cigarešu iepakojuma vienības virsmas un vienu procentu no pārējo tabakas izstrādājumu iepakojuma virsmas. Gan Latvijas, gan Eiropas Savienības valstu pieredze rāda, ka smēķētāji šos mazos brīdinājumus neievēro un tie nav būtiski samazinājuši smēķētāju skaitu.

Šobrīd likums nosaka maksimāli pieļaujamo darvas saturu cigaretēs, bet ar Ministru kabineta noteikumiem ir noteikts maksimāli pieļaujamais nikotīna daudzums. Darvas kancerogēnās īpašības nosaka nepieciešamību turpmāk samazināt vēl vairāk tās daudzumu cigaretēs. Bez tam ir pierādīts, ka cigaretes rada tādus oglekļa monoksīda daudzumus, kas ir bīstami cilvēka veselībai un var izraisīt sirds slimības un citas ar smēķēšanu saistītas saslimšanas.

Noteiktu izteikumu izmantošana uz tabakas izstrādājumu iepakojuma - piemēram - “ar zemu darvas saturu”, “viegls”, “īpaši viegls”, “maigs”, var radīt patērētājā pārliecību, ka šādi izstrādājumi ir mazāk kaitīgi un izraisīt pārmaiņas to patēriņā. Ne tikai atsevišķu vielu saturs izstrādājumā pirms tā lietošanas, bet arī smēķēšanas ieradumi un atkarība nosaka ieelpoto vielu daudzumu.

Latvijas normatīvajos aktos nav noteiktas prasības attiecībā uz sastāvdaļām un piedevām, ko lieto tabakas izstrādājumu ražošanā.

Informācijas trūkums kopā ar toksikoloģisko datu trūkumu kavē valsts iestādes novērtēt tabakas izstrādājumu toksiskumu un draudus, ko tabakas izstrādājumi rada to patērētājiem.

Smēķēšana rada milzīgu risku iedzīvotāju veselībai. Regulāras smēķēšanas rezultātā radušos slimību dēļ priekšlaicīgi mirst aptuveni 50% cilvēku. Tāpēc ir nepieciešams būtiski samazināt tabakas kaitīgo ietekmi uz iedzīvotāju veselību un veikt papildus pasākumus, lai samazinātu smēķētāju skaitu.

Lai risinātu šīs problēmas Eiropas Savienības valstīs, Eiropas Savienība 2001.gadā pieņēma jaunu direktīvu 2001/37/EC “Par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un pārdošanu”. Tā kā Latvija ir Eiropas Savienības kandidātvalsts, arī mūsu likumdošanā ir nepieciešams iestrādāt jaunās Eiropas Savienības direktīvas prasības.

Esošā likuma 16.pantā strīdu izskatīšanas kārtība neatbilst Administratīvo aktu procesa likumam. Sakarā ar Veselības ministrijas izveidi ir nepieciešams aizstāt attiecīgajos pantos Labklājības ministriju ar Veselības ministriju.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Lai palielinātu informētību par tabakas izstrādājumu radītajiem draudiem cilvēka veselībai ir noteiktas stingrākas prasības attiecībā uz tabakas izstrādājumu vienības noformējumu. Jaunās likumā iestrādātās normas paredz, ka ir piedāvāti četrpadsmit speciālo brīdinājumu veidi, kas ir regulāri jāmaina uz iepakojuma vienības. Bez tam tiek palielināts virsmas laukums, kuru jāaizņem brīdinājumam. Jaunās normas paredz, ka vispārīgajam brīdinājumam ir jāaizņem ne mazāk kā 30% no tabakas izstrādājuma iepakojuma virsmas un speciālajam ne mazāk kā 40%.

Normatīvais akts turpina samazināt maksimāli pieļaujamo darvas saturu, no 12 mg uz 10 mg. Tas pirmo reizi reglamentē maksimāli pieļaujamo nikotīna un oglekļa monoksīda daudzumu. Turklāt likums aizliedz lietot tekstus uz tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības, kas norāda, ka konkrētais tabakas izstrādājums ir mazāk kaitīgs par citiem.

Pirmo reizi likumā tiek iekļauta norma, kas pieprasa ražotājiem deklarēt valsts iestādēm tabakas izstrādājumos lietoto sastāvdaļu sarakstus un toksikoloģiskos datus par šīm sastāvdaļām.

3.Cita informācija

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu

Pieņemot šos likuma grozījumus, ražotājiem vai importētājiem būs jāveic ieguldījumi attiecībā uz tabakas izstrādājumu marķējumu un sastāvdaļu satura samazināšanu atbilstoši noteiktajām prasībām, taču eksporta attīstību un preču konkurētspēju tas var tikai veicināt, jo cigaretes ar zemāku darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda saturu varēs eksportēt uz ES valstīm.

Patreiz spēkā esošais likums kā tirgus uzraudzības mehānismu paredz tabakas izstrādājumu obligāto sertifikāciju un to veic Latvijas sertifikācijas centrs. Sertifikācija tiek veikta par ražotāja vai importētāja līdzekļiem un nodrošina, ka tirgū nonāk tikai likuma prasībām atbilstoši tabakas izstrādājumi. ES direktīva 2001/37/EC neparedz obligātu atbilstības novērtēšanu jeb sertifikāciju, taču direktīvas 13.pants nosaka dalībvalstu tiesības noteikt citus kvalitātes pārbaudes mehānismus, lai aizsargātu sabiedrības veselību. Obligāta sertificēšana tabakas izstrādājumiem, kas nāk no ES dalībvalstīm, tiktu uzskatīta par tirdzniecības tehnisko barjeru. Tāpēc līdz ar likuma jauno prasību ieviešanu un Latvijas iestāšanos ES, ir jārada jauns tirgus uzraudzības un kvalitātes pārbaudes mehānisms. Pēc starpministriju sanāksmes VM nosūtīja ierosinājumu uzņemties tabakas tirgus uzraudzību 3 institūcijām, kas šobrīd ir saistītas ar tirgus uzraudzību. Pēc saņemtajām atbildēm un aprēķiniem panākta vienošanās, ka testēšanas pārskatu esamības kontroli veiks Valsts ieņēmumu dienests. VID tiks dotas tiesības pārbaudīt ražotāju un importētāju ziņu par darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda saturu patiesumu. Šo pārbaužu izdevumus segs ražotāji vai importētāji. Savukārt tabakas izstrādājumiem, kas tiks importēti no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, saglabāsies līdzšinējais uzraudzības mehānisms. VID arī turpmāk veiks informācijas par speciālajiem brīdinājumiem apkopošanu.

Jaunās prasības arī paredz, ka tabakas ražotājiem būs jāiesniedz Valsts Sanitārajai inspekcijai sarakstu ar tabakas izstrādājumu sastāvdaļām un to daudzumiem pēc izstrādājumu tirdzniecības markas un veida, pievienojot deklarāciju, kurā izklāstīti iemesli šādu sastāvdaļu iekļaušanai tabakas izstrādājumos. Taču attiecībā uz administratīvo procedūru veikšanu problēmām nevajadzētu rasties, lai gan tiek noteikta jauna institūcija dokumentu iesniegšanai, līdz ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Ievērojami samazināsies uzņēmēju izdevumi un laika patēriņš tabakas izstrādājumu atbilstības novērtēšanai.

Likuma grozījumi paredz pārejas periodu noteikto prasību ieviešanai gan attiecībā uz marķējumu, gan sastāvdaļu saturu cigaretēs, kas ļaus ražotājiem un patērētājiem pielāgoties izstrādājumiem un maksimāli efektīvi pabeigt pārkārtošanās procesu.

Tā kā Eiropas Savienības direktīva paredz ar 2007.gada 1.janvāri ierobežojumus arī tabakas izstrādājumu ražošanai eksportam, ja tie pārsniedz pieļaujamās normas, tas skars arī patreiz vienīgo tabakas izstrādājumu ražotāju Latvijā “Scandinavian Tobacco” SIA (bijušo -“House of Prince”), kuram būs nepieciešams atrast jaunu tirgu savai produkcijai (šobrīd “Scandinavian Tobacco” SIA ražo 60% no produkcijas eksportam, no tā liela daļa tiek eksportēta uz ASV un ir ar lielāku darvas saturu kā Eiropas Savienības valstīs).

3. Sociālo seku izvērtējums

Varētu prognozēt, ka, ja “Scandinavian Tobacco” SIA līdz 2007.gadam nevarēs atrast citu noieta tirgu, būs nepieciešams samazināt ražošanu un varētu būt nepieciešamība atbrīvot daļu no darbiniekiem. Labklājības ministrija to ņems vērā plānojot Nodarbinātības valsts dienesta atbalsta pasākumus.

Epidemioloģisko pētījumu rezultāti liecina, ka pastāv iespēja, ka indivīds izlasot brīdinājumu uz cigarešu vai citu tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības par smēķēšanas kaitīgumu un ietekmi uz veselību, var pārdomāt par šī ieraduma atmešanu vai samazināt tabakas patēriņu. Brīdinājuma uzraksta lielums un saturs uz iepakojuma vienības var ietekmēt to, cik daudz indivīda uzmanības tas piesaista. Jo lielāks un izteiktāks ir uzraksts, jo vairāk uzmanības tas piesaista. Pamatojoties uz to varētu prognozēt, ka smēķētāju skaits varētu samazināties un tālākā nākotnē varētu uzlaboties sabiedrības veselību raksturojošie rādītāji, piemēram, samazināties saslimstība ar sirds/asinsvadu, un citām smēķēšanas izraisītām slimībām, kā rezultātā savukārt varētu samazināties izmaksas veselības aprūpei.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

—

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2003

2004

2005

2006

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

—

—

—

—

—

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

—

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

—

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

—

—

—

—

—

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

(VID un VSI likuma grozījumos paredzētās papildus funkcijas veiks esošo budžeta līdzekļu ietvaros)

 

-

-

-

-

6. Cita informācija

18.12.1996. likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” nevienai valsts institūcijai nav deleģētas tiesības veikt tabakas izstrādājumu valsts kontroli un uzraudzību.

Valsts ieņēmumu dienests tabakas izstrādājumu kontroli veic atbilstoši 28.10.1993. likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” noteiktajai kompetencei. Saskaņā ar likuma 16³.pantu Valsts ieņēmumu dienests veic uzdevumus arī akcīzes preču aprites, nodrošinājuma un uzraudzības jomā. Papildus minētajam, likuma “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” 7.pants nosaka, ka tabakas izstrādājumu aprites kārtību nosaka Ministru kabinets.

Atbilstoši MK 17.06.2003. noteikumiem Nr.330 “Tabakas izstrādājumu aprites noteikumi” 82.punktam, kuros ir ietvertas arī tabakas izstrādājumu kvalitātes nodrošināšanas tiesību normas ir minēts, ka šo noteikumu izpildes “uzraudzību un valsts kontroli veic Valsts ieņēmumu dienests un citas valsts institūcijas savas kompetences ietvaros”. Līdz ar to tabakas izstrādājumu kvalitātes atbilstības normatīvajiem aktiem uzraudzības funkcija ir atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta kompetencei.

Ņemot vērā šī likuma (2.pants) un direktīvas 2001/37/EC (1.pants) mērķi – aizsargāt cilvēku veselību, Veselības ministrijas kompetenci (MK 14.01.2003. noteikumi Nr.20 “Veselības ministrijas nolikums”) veselības veicināšanas un atkarību izraisošo vielu kaitējuma samazināšanas jomā atbilstoši Eiropas Savienības tiesību normām un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem, Valsts sanitārās inspekcijas kā Veselības ministrijas padotībā esošas valsts kontroles un uzraudzības institūcijas funkcijas sabiedrības veselības aizsardzības jomā ir atbilstošas deklarāciju pieņemšanai par tabakas izstrādājumu sastāvdaļām un toksikoloģiskajiem datiem.

         

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus normatīvie akti nav jāizdod.

Būs nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.261 “Valsts Sanitārās inspekcijas nolikums” līdz 2004.gada 1.maijam, kā arī precizēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 16615.panta 3.daļu, lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienesta kompetenci administratīvo sodu piemērošanā.

2. Cita informācija

—

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 5.jūnija Direktīva par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un pārdošanu 2001/37/EC.

Likuma grozījuma saturs kopumā atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām. (Sarunu pozīcijas 13.sadaļa “Sociālā politika un nodarbinātība”, kur teikts, ka Latvija akceptē un apņemas pilnīgi transponēt pirmsiestāšanās periodā acquis communautaire, kas stājas spēkā no 2001.gada.)

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 5.jūnija Direktīva par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un pārdošanu 2001/37/EC.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

ES direktīva 2001/37/EC.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

1.panta 3.,6.punkts

2.panta 5.,1.punkts

atbilst

 

2.pants

1.pants

atbilst

Latvijas likuma mērķis ir plašāks

5.panta pirmās daļas

1.punkts

EK tiesas lietas C-491/01 sprieduma 217.punkts

atbilst

 

5.panta pirmās daļas 2.,3.,4. punkts

3.panta 1.punkts

4.panta 1.punkts

atbilst

 

5.panta pirmās daļas

7.punkts

8.pants

atbilst

 

51.panta pirmā daļa

4.panta 1.punkts

atbilst

 

51.panta otrā daļa

4.panta 2.punkts

atbilst

 

51.panta trešā daļa

4.panta 2.punkts

atbilst

 

6.panta otrā daļas 1.punkts

5.panta 2.punkta a) apakšpunkts, 6.punkta e)apakšpunkts

atbilst

 

6.panta otrā daļas 2.punkts

5.panta 2.punkta b) apakšpunkts, 6.punkta e)apakšpunkts

atbilst

 

6.panta trešā daļa

5.panta 2.punkta a) apakšpunkts

atbilst

 

6.panta ceturtā daļa

5.panta 2.punkta b) apakšpunkts

atbilst

 

6.panta piektā daļas 1.punkts

5.panta 1.punkts

atbilst

 

6.panta sestā daļa

5.panta 8.punkts

atbilst

 

6.panta septītā daļa

5.panta 5.punkts

atbilst

 

6.panta astotā daļa

5.panta 5.punkts

atbilst

 

6.panta devītā daļa

5.panta 5.punkts

atbilst

 

6.panta desmitā daļa

5.panta 6.punkta a)-d)apakšpunkti,

7.punkts

atbilst

 

6.panta vienpadsmitā daļa

5.panta 9.punkts

atbilst

 

6.panta divpadsmitā daļa

7.pants;

EK tiesas lietas C-491/01 sprieduma 217.punkts

atbilst

 

71.panta pirmā daļa

6.panta 1.punkts

atbilst

 

71.panta otrā daļa

6.panta 2.,3.punkts

atbilst

 

71.panta trešā daļa

6.panta 2.punkts

atbilst

 

14.panta otrā un trešā daļa

13.panta 1.punkts

atbilst

 

Pārejas noteikumi

3.panta 2.punkts, 7.pants, 14.panta 2.,3.punkts

atbilst

 
 

5. Cita informācija

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Informācijas un viedokļu apmaiņa notikusi ar “Scandinavian Tobacco” SIA, SIA “JTI Marketing and Sales”, SIA “Philip Morris Latvia” un Rīgas Narkomānijas profilakses centru.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

“Scandinavian Tobacco” SIA atbalsta Eiropas Savienības direktīvas iestrādi kopumā, taču kā problēmu atzīmē pārejas perioda ilgumu attiecībā uz ražošanas aizliegumu eksportam. Savstarpējās sarunās tika mainīts pārejas periods, cenšoties maksimāli ievērot ražotāja intereses. Sarunās panākta vienošanās arī ar SIA “JTI Marketing and Sales” un SIA “Philip Morris Latvia”.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

2002.gada 3.decembrī notika seminārs žurnālistiem, kā arī ir sniegtas vairākas intervijas masu mēdijiem. Žurnālisti bija ieinteresēti, sabiedrības viedoklis ir neitrāls.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Ir notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas eksperti tabakas jautājumos.

5. Cita informācija

Pēc likuma pieņemšanas Saeimā, tiks organizēta preses konference, lai plašāk informētu sabiedrību par veiktajiem grozījumiem normatīvajā aktā.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Veselības ministrija koordinēs izpildi esošo funkciju ietvaros.

Bezpeļņas organizācijas valsts uzņēmuma “Latvijas Sertifikācijas centrs” esošās funkcijas tiks papildinātas ar oglekļa monoksīda satura pārbaudi. Savukārt pēc iestāšanās Eiropas Savienībā Valsts sanitārās inspekcijas funkcijas tiks papildinātas ar deklarāciju pieņemšanu no ražotājiem vai importētājiem. VID funkcijas papildināsies ar testēšanas pārskatu esamības kontroli un cigarešu kvalitātes pārbaudes tiesībām.

Rīgas Narkomānijas profilakses centrs ir atļāvis izmantot savu diennakts uzticības tālruni esošo funkciju un finansējuma ietvaros, lai konsultētu visus Latvijas iedzīvotājus par smēķēšanas atmešanu.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Plānotas vairākas preses konferences pēc likuma pieņemšanas Saeimā un tuvojoties atsevišķu likuma normu spēkā stāšanās brīdim.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi.

4. Cita informācija

—

 

 

 

 

Veselības ministre I.Circene

 

 

 

 

 

Veselības ministre

Valsts

sekretārs

Par kontroli atbildīgā

amatpersona

Juridiskā dienesta vadītāja

Atbildīgā

amatpersona

 

 

       

I.Circene

U.Līkops

M.Briede

A.Vembre

I.Avotiņa


29.08.2003 09:15  2180
I.Avotiņa
7021649, inita_avotina@vm.gov.lv