Saeimas Prezidijam
Juridiskā komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kartībā tās izstrādāto likumprojektu Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā un nodot to vienai komisijai Juridiskajai komisijai.
Ja Saeima minētajam likumprojektam par atbildīgo komisiju ir noteikusi Juridisko komisiju un to nenodod citām komisijām, tad saskaņā ar Kārtības ruļļa 86. panta trešo daļu Juridiskā komisija lūdz iekļaut nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā izskatīšanai pirmajā lasījumā.
Juridiskā komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: sagatavotais likumprojekts uz__ lapām un likumprojekta anotācija.
Ar cieņu,-
Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa
Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā
Izdarīt Latvijas Kriminālprocesa kodeksā šādus grozījumus:
1. Izteikt 77.panta septītās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
Izņēmuma gadījumos krimināllietās par sevišķi smagiem noziegumiem, ja tie saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, drošības līdzekļa apcietinājuma termiņu virs viena gada un sešiem mēnešiem var pagarināt augstākas instances tiesa, dodot iespēju apcietinātajai personai paust savu viedokli par drošības līdzekļa - apcietinājuma termiņa pagarināšanu un izvērtējot, vai turpina pastāvēt šā kodeksa 72.pantā minētie apstākļi..
2. Izteikt 77.1 panta trešās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
Izņēmuma gadījumos krimināllietās par sevišķi smagiem noziegumiem, ja tie saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, drošības līdzekļa apcietinājuma termiņu virs sešiem mēnešiem var pagarināt augstākas instances tiesa, dodot iespēju apcietinātajai personai paust savu viedokli par drošības līdzekļa apcietinājuma termiņa pagarināšanu un izvērtējot, vai turpina pastāvēt šā kodeksa 72.pantā minētie apstākļi..
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.oktobrī.
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik saskaņā ar Latvijas Kriminālprocesa kodeksa (turpmāk LKPK) 77.panta septītās daļas trešo teikumu izņēmuma gadījumos krimināllietās par sevišķi smagiem noziegumiem, ja tie saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, drošības līdzekļa apcietinājuma termiņu virs viena gada un sešiem mēnešiem var pagarināt Augstākās tiesas Senāts. LKPK 77.panta septītā daļa, paredzot Augstākās tiesas Senāta tiesības pagarināt apcietinājuma termiņu virs viena gada un sešiem mēnešiem, nenosaka tiesājamā tiesības piedalīties tiesas sēdē vai izteikt savu viedokli citā veidā. Vērā jāņem LR Satversmes tiesas 2003.gada 27.jūnija spriedums lietā Nr. 2003-03-01, kas nosaka, ka LKPK 77.panta septītās daļas trešais teikums ir neatbilstošs Satversmes 92.pantam un spēkā neesošs no 2003.gada 1.oktobra, ja netiks noteikta kārtība, kādā nodrošināmas tiesājamā tiesības tikt uzklausītam. Tiesājamam ir jādod iespēja iepazīties gan ar tiesas apsvērumiem par apcietinājuma termiņa pagarināšanu, gan izteikties sevis aizstāvēšanai. Šobrīd apcietinājuma termiņu, saskaņā ar LKPK 77.panta septītās daļas trešo teikumu, pagarina Augstākās tiesas Senāts, kas ir kasācijas instances tiesa, kuras uzdevums ir tiesu nolēmumu izskatīšana no kriminālprocesa vai Krimināllikuma normu ievērošanas viedokļa. Senāta kompetencē nav apstākļu pārbaude un pierādījumu vērtēšana, bet bez tā nav iespējams izpildīt LKPK 72.panta un 76.panta prasības. Turklāt vērā jāņem, ka Senāta Krimināllietu departamentā strādā tikai 6 senatori, ja trīs no viņiem būs pieņēmuši lēmumu par apcietinājuma termiņa pagarināšanu, var rasties situācija, ka nebūs senatoru, kas pēc tam varēs skatīt lietu kasācijas kārtībā. Tāda pati situācija ir attiecībā par apcietinājuma termiņu piemērošanu virs sešiem mēnešiem nepilngadīgajiem, ko regulē LKPK 771 panta trešā daļa. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi Latvijas Kriminālprocesa kodeksā nepieciešami, lai nodrošinātu apcietinātajai personai tiesības iepazīties ar tiesas lūgumu par apcietinājuma termiņa pagarināšanu virs viena gada un sešiem mēnešiem (nepilngadīgajām apcietinātajām personām virs sešiem mēnešiem) un sniegt rakstveida paskaidrojumus augstākas instances tiesai. Izdarot grozījumus tiks novērsta arī neatbilstība, ka apcietinājuma termiņi jāpagarina Augstākās tiesas Senātam, kas ir kasācijas instances tiesa, kuras uzdevums ir tiesu nolēmumu izskatīšana no kriminālprocesa vai Krimināllikuma normu ievērošanas viedokļa, jo pēc grozījumu spēkā stāšanās, apcietinājuma termiņu pagarināšanu virs LKPK 77.panta septītajā daļā un 771 panta trešajā daļā noteiktā veiks augstākas instances tiesa. |
3. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz Sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz Spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot pieņemto likumu Latvijas Vēstnesī |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Juridiskas komisijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa