LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETS

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETS

 

 

 

 

 

2003.gada 12.augustā Noteikumi Nr.456

Rīgā (prot. Nr.44 41.§)

Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā

Izdoti Latvijas Republikas

Satversmes 81.panta kārtībā

Izdarīt Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.) šādus grozījumus:

1.  1.pantā:

1.1. papildināt 1.punktu aiz vārda "kapitālsabiedrībā" ar vārdiem "valsts vai pašvaldības un citas personas kopīpašuma izveidošana";

1.2. aizstāt 6.punktā vārdus "Latvijā atzītiem un laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" publicētiem nekustamā" ar vārdiem "Standartizācijas likumā noteiktajā kārtībā apstiprinātiem Latvijas";

1.3. izteikt 7.punktu šādā redakcijā:

"7) pārdošana par brīvu cenu – mantas pārdošana par atsavinātāja noteiktu cenu, kas nav zemāka par nosacīto cenu vai par zemes kadastrālo vērtību šā likuma 37.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktajos gadījumos;".

2. Papildināt 3.panta pirmo daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:

"7) izveidojot valsts vai pašvaldības un citas personas kopīpašumu."

3.  37.pantā:

3.1. izteikt pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:

"4) nekustamo īpašumu iegūst šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētā persona. Ja apbūvēti zemesgabali ārpus Rīgas un Jūrmalas pilsētas teritorijas tiek pārdoti šā likuma 4.panta ceturtās daļas 3., 4., 7. un 8.punktā minētajām personām, pārdošanas cena tiek noteikta ne mazāka par zemes kadastrālo vērtību. Visos pārējos gadījumos pārdošanas cena ir vienāda ar nosacīto cenu (8.pants).";

3.2. papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Šā panta otrā un trešā daļa nav attiecināma uz gadījumiem, ja tiek atsavināti valsts zemesgabali šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētajām personām, izņemot gadījumus, ja saskaņā ar likumu tiek rīkota izsole."

4. Papildināt 47.pantu ar teikumu šādā redakcijā:

"Atsavināšanas izdevumu normatīvus nosaka Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

5. Papildināt pārejas noteikumus ar 7., 8. un 9.punktu šādā redakcijā:

"7. Šā likuma 37.panta pirmās daļas 4.punktu piemēro tāda zemesgabala cenas noteikšanai, par kuru lēmums par nodošanu atsavināšanai pieņemts pēc 2003.gada 21.augusta.

8. Maksājumos par valsts un pašvaldību atsavināmo zemi tiem zemesgabaliem, kuru zemes atsavināšanas ierosinājumi iesniegti un noteiktā kārtībā reģistrēti valsts un pašvaldību institūcijās līdz 2003.gada 15.aprīlim, var piemērot maksāšanas līdzekļu attiecību, kurā īpašuma kompensācijas sertifikātu apjoms ir ne mazāk kā 80 procentu no zemes atsavināšanas cenas.

9. Maksājumos par valsts un pašvaldību atsavināmo zemi tiem zemesgabaliem, kuru zemes atsavināšanas ierosinājumi iesniegti un noteiktā kārtībā reģistrēti valsts un pašvaldību institūcijās pēc 2003.gada 15.aprīļa, īpašuma kompensācijas sertifikātu minimālo apjomu Ministru kabinets var noteikt ar noteikumiem, kas pieņemti un stājušies spēkā pēc 2003.gada 15.aprīļa."

 

 

Ministru prezidents E.Repše

 

 

Ekonomikas ministrs J.Lujāns

 

 

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekta

Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti Satversmes 81.panta kārtībā,

“Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd normatīvajos aktos (Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likums, likums “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un likums “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”) ir noteikta atšķirīga cenu veidošanās, pārdodot vai privatizējot zemesgabalus.

Pārbaudot izlases veidā zemes kadastrālās vērtības atbilstību tirgus vērtībai, tika konstatēts, ka ievērojama atšķirība ir sastopama tikai tajos reģionos, kur ir strauja zemes tirgus attīstība (Rīga, Jūrmala). Šī atšķirība rodas tādēļ, ka Valsts zemes dienests tirgus cenas bāzei izmanto datus par pēdējiem 2 gadiem.

Ja zemes tirgus vērtība maz atšķiras no kadastrālās vērtības, tad pasūtīt tirgus vērtējumu sertificētam vērtētājam ir finansiāli neizdevīgi, it īpaši mazajiem zemesgabaliem (līdz 1000 latu vērtībā).

Likumā nav noteikta kārtība, kādā nosaka atsavināšanas izdevumu normatīvu.

Ministru kabinets ir lēmis (15.04.2003. prot. nr.21, 36.§ punkts 3.; 15.07.2003. prot. nr.40, 54.§) novērst atšķirīgu cenu veidošanos, atsavinot vai privatizējot zemesgabalus un grozīt maksāšanas līdzekļu proporciju.

Standartizācijas likumā noteiktā kārtībā apstiprināti īpašuma vērtēšanas standarti (LVS 401-0:2002; LVS 401-1:2002; LVS 401-2:2002; LVS 401-3:2002; LVS 401-4:2002).

2. Normatīvā akta projekta būtība

Ministru kabineta noteikumus “Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā” nepieciešams pieņemt Satversmes 81.panta kārtībā, lai 2004.gadā palielinātu ieņēmumus no valsts un pašvaldību nekustamā īpašuma un zemesgabalu pārdošanas.

Projekts paredz noteikt, ka apbūvēta zemesgabala, par kuru lēmums par nodošanu atsavināšanai pieņemts pēc 2003.gada 14.augusta, cena tiek noteikta atkarībā no zemesgabala atrašanās vietas, nosaka termiņu (2003.gada 15.aprīlis), līdz kuram īpašuma kompensācijas sertifikātu apjoms var būt ne mazāks kā 80 procenti no zemes atsavināšanas cenas un atsavināšanas izdevumu normatīvu noteikšanas kārtību.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā Privatizācijas aģentūra izbeidz valsts zemes privatizāciju. Projektā precizēts termins “īpašuma vērtēšanas standarts”.

3. Cita informācija

 Nav

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi 

 Normatīvā akta projekts šo jomu

neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu  

  Normatīvā akta projekts šo jomu

neskar

3. Sociālo seku izvērtējums  

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi 

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija 

 Nav

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos  

 Ieņēmumi var palielināties.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos  

Izmaiņas budžeta izdevumos nerada.

3. Finansiālā ietekme  

Nav

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai   

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins  

 Detalizētu finansiālo pamatojumu nav iespējams sniegt, jo tas ir atkarīgs no ikreizējiem Ministru kabineta lēmumiem par zemesgabalu nodošanu pārdošanai, zemes tirgus cenas  Rīgā un Jūrmalā, kā arī Ministru kabineta noteiktās maksāšanas līdzekļu proporcijas.

 

6. Cita informācija 

Valsts un pašvaldību budžetā tiek ieskaitīti ieņēmumi no zemes pārdošanas Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.

Likumprojekts var palielināt šos ieņēmumus, jo mazāki būs kopējie atsavināšanas izdevumi (nosakot tirgus cenu tikai Rīgā un Jūrmalā), un Ministru kabinets var noteikt mazāku īpašuma kompensācijas sertifikātu proporciju, atsavinot zemi.

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. 

 Papildus jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi par maksāšanas līdzekļu proporciju. Noteikumu projekts iesniegts Ministru kabinetā.

2. Cita informācija  

 Nav

  V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību  

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju  

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija 

 Nav

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

 Latvijas Pašvaldību savienība.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)  

 Iestrādāti Latvijas Pašvaldību savienības iesniegtie priekšlikumi.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

Nav veikti minētie pasākumi.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

 Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija 

 Nav

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas netiks radītas.

Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

 

Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Cita informācija 

 Nav

Ekonomikas ministra vietā –

finanšu ministrs V.Dombrovskis

31.07.2003. 16:19

917

A.Sprūģis

7013158, aivars.sprugis@em.gov.lv

Valsts sekretāra vietā

valsts sekretāra vietniece

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli

atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

Z.Liepiņa

M.Līdumniece

J.Eglītis

M.Saulīte