LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETS
2003.gada 5.augustā Noteikumi Nr.433
Rīgā (prot. Nr.43 41.§)
Grozījumi Informācijas atklātības likumā
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt Informācijas atklātības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 2003, 6.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2003, 82.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 5.panta otro daļu ar 3.1 punktu šādā redakcijā:
"31) dienesta vajadzībām;".
2. Papildināt likumu ar 6.1 pantu šādā redakcijā:
"6.1 pants. Informācija dienesta vajadzībām
(1) Par informāciju dienesta vajadzībām atzīstama Latvijā radīta vai saskaņā ar starptautiskajiem līgumiem no ārvalstīm un starptautiskām organizācijām un institūcijām saņemta aizsargājama informācija, kura attiecas uz militāro, politisko, ekonomisko, zinātnisko, tehnisko, izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo darbību un kura nesatur valsts noslēpumu.
(2) Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības informācija, kas klasificēta kā "RESTRICTED", ir informācija dienesta vajadzībām un tiek aizsargāta Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā kā ierobežotas pieejamības informācija."
3. Papildināt 16.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja persona neatļauti izpaudusi informāciju, kas atzīta par informāciju dienesta vajadzībām, tā saucama pie disciplināratbildības."
Ministru prezidents E.Repše
Tieslietu ministra vietā
vides ministrs R.Vējonis
Latvijas Republikas Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā
izdodamo Ministru kabineta noteikumu
"Grozījumi Informācijas atklātības likumā" projekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma "Par valsts noslēpumu" izstrādē Saeima no tā svītroja sadaļu par ierobežotas pieejamības informācijas jēdzienu un aizsardzību, pamatoti uzskatot, ka tas nav valsts noslēpums. Šis jēdziens pēc tam tika iekļauts Informācijas atklātības likumā (likuma 5.pants), tā izveidojot administratīvu mehānismu, kā aizsargāt uzņēmējdarbības, fiziskās personas privātās dzīves, atestāciju un valsts institūciju gatavoto dokumentu aizsardzību, bet tikai līdz tās publiskošanas brīdim. Sākot saņemt līdzvērtīga aizsardzības līmeņa informāciju no NATO RESTRICTED informāciju, valsts institūcijas šo NATO klasificēto informāciju ar Informācijas atklātības likumu nespēja aizsargāt un piešķīra nepamatoti paaugstinātu valsts noslēpuma aizsardzības pakāpi KONFIDENCIĀLI. Lai aizsargātu šo informāciju ar atbilstoša līmeņa klasifikāciju, tika izdarīti grozījumi likumā "Par valsts noslēpumu", radot jaunu viszemākā līmeņa valsts noslēpuma pakāpi IEROBEŽOTAS LIETOŠANAS informācija (likuma 3.panta piektā daļa). Satversmes aizsardzības birojs ir izveidojis darba grupu, lai nodrošinātu visu Latvijas, NATO un Eiropas Savienības informācijas aizsardzības standartu iekļaušanu likumā "Par valsts noslēpumu", kā arī uz šī likuma izdotajos Ministru kabineta noteikumos. Atbilstoši NATO un Eiropas Savienības prasībām to RESTRICTED (IEROBEŽOTAS LIETOŠANAS) informācija nav jāglabā seifā, nav nepieciešamas īpašas pieejas atļaujas un pārbaudes, katrs darbinieks to var pavairot un iznīcināt pēc vajadzības un bez kādas dokumentācijas. Savukārt atbilstoši Latvijas normatīvajiem aktiem IEROBEŽOTAS LIETOŠANAS (RESTRICTED) informācija ir valsts noslēpums, kas jāglabā seifā, stingri jākontrolē tās pavairošana un iznīcināšana, jāizstrādā amatu saraksti, jāveic pārbaudes un jāizsniedz pieejamības atļaujas, to visu detalizēti reģistrējot un dokumentējot. Tas rada liela apjoma nelietderīgu administratīvu darba slodzi, kura nākotnē būtiski palielināsies, jo pieaugs ne tikai NATO, bet arī Eiropas Savienības RESTRICTED dokumentu apjoms. Iestājoties NATO un Eiropas Savienībā lielākā daļa no saņemtās informācijas būs klasificējama kā "RESTRICTED". Turklāt šāds termins Informācijas atklātības likumā pieprasa minimālu kontroli līdzvērtīgi NATO un Eiropas Savienības prasībām. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz izdarīt grozījumus Latvijas Republikas Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā Informācijas atklātības likumā, iekļaujot to Informācijas atklātības likumā zem IEROBEŽOTAS PIEEJAMĪBAS informācijas vēl vienu kategoriju INFORMĀCIJA DIENESTA VAJADZĪBĀM ne tikai NATO un Eiropas Savienības, bet arī Latvijā šāda līmeņa informācijas vajadzībām. |
|
3. Cita informācija |
Informācijas atklātības likumā grozījumus steidzamības kārtībā (Latvijas Republikas Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā) ir nepieciešams izdarīt, lai: 1) pielīdzinātu Latvijas klasificētās informācijas aizsardzību NATO un Eiropas Savienības prasībām, tā samazinot klasificētās informācijas apjomu un palielinot tās aizsardzības pakāpi; 2) Standartizētu Latvijas, NATO un Eiropas Savienības klasificētās informācijas aizsardzības prasības; 3) samazinātu valsts institūciju paredzēto darba apjomu; 4) novērstu nepieciešamību atsevišķām ministrijām (īpašu uzdevumu ministra sekretariātiem), kas saņem tikai RESTRICTED informāciju, izveidot sevišķās lietvedības nodaļas un klasificēto dokumentu glabātuves. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
6. Cita informācija |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus ir nepieciešams izdarīt grozījumus likumā "Par valsts noslēpumu". Normatīvā akta projekts ir sagatavots. |
|
2. Cita informācija |
Nav |
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijai pievienojoties Eiropas Savienībai ir jānodrošina atbilstošā līmenī Eiropas Savienības klasificētās informācijas aizsardzība. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijai iestājoties NATO ir jānodrošina atbilstošā līmenī NATO klasificētās informācijas aizsardzība. NATO 2002.g 17.jūnija dokuments: C-M(2002)49 "NATO iekšējās drošības prasības". |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Padomes 2001.g. 19.marta dokuments Nr.2001/264/EC Drošības reglaments. |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
Informācijas atklātības likums 6¹. pants |
Eiropas Padomes 2001.g. 19.marta dokuments Nr.2001/264/EC Drošības reglaments XI.nod. I.sekc. 21.punkts |
Atbilst |
|||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas notikušas ar NATO Drošības biroja (NOS) un Eiropas Savienības amatpersonām. |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei jaunas institūcijas netiek radītas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ar iesniegto normatīvo aktu indivīda tiesības aizskartas netiek. Tiesību aizskāruma gadījumā indivīds savas tiesības var aizsargāt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
Ministru prezidents E.Repše
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece politikas plānošanas lietās |
Juridiskā departamenta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
||
G.Veismane |
U.Klapkalne |
I.Gailīte |
Dz.Galvenieks |
S.Līce |
01.08.2003 16:18
Solveiga Līce
Tālr. 7082915
solveiga.lice@mk.gov.lv