Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"
Izdarīt likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 14.nr.; 1998, 2., 19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
2. Izslēgt 1.panta 12.punktu.
3. 20.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) kredītiestāde:
a) kurai Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci kredītiestādes darbībai,
b) kura likumā noteiktajā kārtībā ir uzsākusi ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu;";
izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) ieguldījumu brokeru sabiedrība, kurai Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai;";
aizstāt ceturtajā daļā vārdu "vērtspapīrus" ar vārdiem "finanšu instrumentus";
izteikt septītās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Tā šo aktīvu daļa, kas pārsniedz šā panta sestajā daļā norādīto summu, pārvaldītājam jātur valsts vērtspapīros vai naudas tirgus instrumentos, kuri tiek kotēti Latvijā reģistrētu fondu biržu (regulētu tirgu) oficiālajos sarakstos, un tie kalpo kā papildu nodrošinājums pret iespējamiem zaudējumiem, ja šie zaudējumi nodarīti līdzekļu pārvaldītāja vai tā darbinieku krāpšanas, zādzības vai nolaidības dēļ."
4. 21.pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Līdzekļu turētājs atbilstoši ar pensiju fonda valdi noslēgtā līguma noteikumiem pieņem iemaksas pensiju fonda kontos, saņem un tur finanšu instrumentus, kā arī dokumentu oriģinālus attiecībā uz naudas līdzekļiem un citu īpašumu, kas veido pensiju uzkrājumu aktīvus, maksājumu dokumentus par naudas kreditēšanu vai debetēšanu pensiju kapitāla naudas līdzekļu turēšanai izveidotajos banku kontos, izpilda rīkojumus, kas attiecas uz pensiju fonda līdzekļu un finanšu instrumentu pārvedumiem.
(2) Pensiju fonda līdzekļus var turēt vienīgi kredītiestāde, kurai Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci kredītiestādes darbībai un kura likumā noteiktajā kārtībā ir uzsākusi ieguldījumu pakalpojumu un ieguldījumu blakuspakalpojumu sniegšanu.";
aizstāt trešajā daļā vārdu "vērtspapīru" ar vārdiem "finanšu instrumentu";
aizstāt piektajā daļā vārdu "vērtspapīrus" ar vārdiem "finanšu instrumentus".
5. 23.pantā:
papildināt trešās daļas 1., 2. un 3.punktu pēc vārda "vērtspapīros" ar vārdiem "vai naudas tirgus instrumentos";
izteikt ceturtās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) ieguldījumi vienas valsts, pašvaldības vai starptautiskas finanšu institūcijas emitētajos vai garantētajos vērtspapīros vai naudas tirgus instrumentos nedrīkst pārsniegt 35 procentus no pensiju plāna aktīviem. Minēto ierobežojumu drīkst pārsniegt attiecībā uz valsts emitētajiem vērtspapīriem vai naudas tirgus instrumentiem, ja pensiju plāna aktīvos ir vērtspapīri vai naudas tirgus instrumenti no sešām vai vairākām viena emitenta emisijām un katras emisijas vērtspapīru un naudas tirgus instrumentu vērtība atsevišķi nepārsniedz 20 procentus no pensiju plāna aktīviem;";
aizstāt ceturtās daļas 7. un 8.punktā vārdu "vērtspapīros" ar vārdiem "finanšu instrumentos".
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.
Finanšu ministra vietā
ekonomikas ministrs
J.Lujāns
Likumprojekta
"Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" tiek lietots termins "vērtspapīrs". Likuma "Par privātajiem pensiju fondiem" 20. pantā ir noteikts, ka pensiju fonda pārvaldītājs var būt banka un brokeru sabiedrība, kurai Finanšu un kapitāla tirgus komisija izsniegusi licenci starpniekdarbības veikšanai vērtspapīru tirgū un kurai ir atļauts piesaistīt fizisko personu noguldījumus. Likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" neciešams izdarīt grozījumus, lai saskaņotu tajā lietoto terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto. |
||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"" paredz saskaņot terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"" paredz atsevišķos gadījumos aizstāt terminu "vērtspapīrs" ar terminu "finanšu instruments" vai papildināt to ar terminu "naudas tirgus instruments", lai nesašaurinātu likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" noteikto ieguldījumu loku. Tas nepieciešams tādēļ, ka saskaņā ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto terminoloģiju un definīcijām termins "vērtspapīrs" neaptver valsts parādzīmes, kuras tiek uzskatītas par naudas tirgus instrumentiem. Nepieciešams precizēt likuma "Par privātajiem pensiju fondiem" 20. pantu, jo pēc Finanšu instrumentu tirgus likuma stāšanās spēkā Finanšu un kapitāla tirgus komisija ieguldījumu brokeru sabiedrībām vairs neizsniegs licences starpniekdarbībai vērtspapīru tirgū, bet gan licences ieguldījumu pakalpojumu un ieguldījumu blakus pakalpojumu sniegšanai. Savukārt kredītiestādēm, kas vēlēsies sniegt ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakus pakalpojumus, pēc Finanšu instrumentu tirgus likuma stāšanās spēkā vairs nebūs jāsaņem speciāla licence, bet tikai jāinformē Finanšu un kapitāla tirgus komisija un jāiesniedz tai attiecīgās procedūras. |
||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti |
Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami. Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" ir izstrādāti, lai saskaņotu terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto. Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" virzāmi pieņemšanai Saeimā vienlaikus ar Finanšu instrumentu tirgus likumu. |
||||||
Cita informācija |
Nav. |
||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts ir ievietots internetā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv. |
||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. |
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likuma pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots internetā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv, kurā ar to varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likums neierobežo indivīda tiesības. |
||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs V. Dombrovskis
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
V. Andrējeva |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
K. Drēviņa |
05.06.2003. 17:20
K. Drēviņa
752
7774881, kristine.drevina@fktk.lv