Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Ieguldītāju aizsardzības likumā

Izdarīt Ieguldītāju aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 24.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2. 1.pantā:

svītrot 1. un 2.punktu;

papildināt pantu ar 12.punktu šādā redakcijā:

"12) ārvalstu sabiedrība – ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs, kas reģistrēts ārvalstī, kura nav Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, un kas likumā noteiktajā kārtībā uzsācis ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikas teritorijā."

3. Papildināt 2.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:

"(7) Latvijā reģistrētu ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju filiāles, kas likumā noteiktajā kārtībā uzsākušas ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu kādā no Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīm (ja attiecīgajā valstī darbojas tāda ieguldītāju aizsardzības sistēma, kuras ietvaros noteiktais kompensācijas apjoms ir lielāks par šajā likumā noteikto), ir tiesīgas brīvprātīgi pievienoties attiecīgās dalībvalsts ieguldītāju aizsardzības sistēmai. Latvijā reģistrēts ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs, kas brīvprātīgi pievienojies Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts ieguldītāju aizsardzības sistēmai, saglabā arī šajā likumā noteiktās sistēmas dalībnieka statusu."

4. Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"IV nodaļa

Ārvalstīs, Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas

valstīs reģistrētie ieguldījumu pakalpojumu sniedzēji".

5. Izteikt 16.pantu šādā redakcijā:

"16.pants. Ārvalstīs reģistrēts ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs pirms licences saņemšanas ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai Latvijas Republikas teritorijā iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai dokumentus, kas pierāda, ka Latvijas Republikas ieguldītājiem, kuri izmantos šā ieguldījumu pakalpojumu sniedzēja ieguldījumu pakalpojumus, būs tiesības saņemt kompensāciju no ārvalstu sabiedrības mītnes zemes ieguldītāju aizsardzības sistēmas."

6. Papildināt 18.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrēts ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs, kas likumā noteiktajā kārtībā uzsācis ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikas teritorijā, nodrošina savus esošos un topošos ieguldītājus ar informāciju par savu dalību ieguldītāju aizsardzības sistēmā tikpat lielā apjomā kā ieguldītājus savā mītnes zemē, bet ne mazākā apjomā par to, kāds noteikts Latvijā spēkā esošajos normatīvajos aktos."

7. Papildināt 19.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Ja tiesības uz kompensāciju iegūst ieguldītājs, kas izmanto tāda Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrēta ieguldījumu pakalpojumu sniedzēja ieguldījumu pakalpojumus, kurš likumā noteiktajā kārtībā uzsācis ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikas teritorijā, šim ieguldītājam ir tiesības iesniegt pieteikumu Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, kas palīdz saņemt kompensāciju no attiecīgās Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts ieguldītāju aizsardzības sistēmas."

8. Papildināt pārejas noteikumus ar 3. un 4.punktu šādā redakcijā:

"3. Likuma 1.panta 12.punkta, 2.panta septītās daļas, 18.panta otrās daļas un 19.panta otrās daļas spēkā stāšanās kārtību nosaka ar īpašu likumu.

4. Līdz pārejas noteikumu 3.punktā noteiktā īpašā likuma spēkā stāšanās dienai Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīs reģistrēti ieguldījumu pakalpojumu sniedzēji uzskatāmi par ārvalstu sabiedrībām."

9. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 97/9/EC."

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

 

 

Finanšu ministra vietā –

ekonomikas ministrs

J.Lujāns

Likumprojekta

"Grozījumi Ieguldītāju aizsardzības likumā" anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Ieguldītāju aizsardzības likums tika izstrādāts, ievērojot Eiropas Kopienu Parlamenta un Padomes 1997. gada 3. marta Direktīvas 97/9/EC par ieguldītāju kompensācijas shēmām prasības. Izstrādājot šo likumu, bija jāņem vērā arī Eiropas Kopienu Padomes 1993. gada 10. maija Direktīva 93/22/EEC par ieguldījumu pakalpojumiem vērtspapīru jomā, kurā definēti ieguldījumu pakalpojumi un finanšu instrumenti, jo direktīva 97/9/EC atsaucas uz direktīvā 93/2/EEC lietotajiem terminiem.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts "Finanšu instrumentu tirgus likums" ievieš Eiropas Kopienu Padomes 1993. gada 10. maija Direktīvas 93/22/EEC par ieguldījumu pakalpojumiem vērtspapīru jomā prasības, tai skaitā arī ieguldījumu pakalpojumu un finanšu instrumentu definīcijas. Tāpēc likumprojektā "Grozījumi Ieguldītāju aizsardzības likumā" paredzēts svītrot no Ieguldītāju aizsardzības likuma 1. panta finanšu instrumentu un ieguldījumu pakalpojumu definīcijas.

Likumprojekts papildina Ieguldītāju aizsardzības likumu ar normu, kas nosaka Latvijas Republikā reģistrētu ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju tiesības pievienoties citu ES un EEZ valstu ieguldītāju aizsardzības shēmām, vienlaicīgi saglabājot dalībnieka statusu Latvijas Republikas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Šāds grozījums nepieciešams, lai nodrošinātu pilnīgu Eiropas Kopienu Parlamenta un Padomes 1997. gada 3. marta Direktīvas 97/9/EC par ieguldītāju kompensācijas shēmām prasību ieviešanu nacionālajos tiesību aktos.

Likumprojekts arī paredz papildināt Ieguldītāju aizsardzības likumu ar normām, saskaņā ar kurām no ārvalstu sabiedrībām paredzēts izdalīt ES vai EEZ valstu sabiedrības. Tādēļ nepieciešams precizēt likuma IV daļas nosaukumu un papildināt 18. un 19. pantu ar jaunām daļām. Pārejas noteikumos paredzēts, ka pantu daļas, kas attiecas uz ES vai EEZ reģistrētiem ieguldījumu pakalpojumu sniedzējiem, stāsies spēkā ar īpaša likuma pieņemšanu, kā arī ka līdz šā īpašā likuma pieņemšanai ES un EEZ sabiedrības ir pielīdzināmas ārvalstu sabiedrībām.

3. Cita informācija

Nav.

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti

Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami.

Grozījumi Ieguldītāju aizsardzības likumā ir izstrādāti, lai saskaņotu terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto. Grozījumi Ieguldītāju aizsardzības likumā virzāmi pieņemšanai Saeimā vienlaikus ar Finanšu instrumentu tirgus likumu.

Cita informācija

Nav.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

1995. gada 12. jūnija Eiropas līgums par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no otras puses.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Kopienu Parlamenta un Padomes 1997. gada 3. marta Direktīva 97/9/EC par ieguldītāju kompensācijas shēmām.

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

3. pants.

Direktīvas 97/9/EC 7. panta 1. punkts.

Atbilst.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

Likumprojekts ir ievietots internetā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc likuma pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots internetā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv, kurā ar to varēs iepazīties visas ieinteresētās personas.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

Likums neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

Nav.

 

Finanšu ministrs V. Dombrovskis

 

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

     

V. Andrējeva

E. Strazdiņa

M. Radeiko

K. Drēviņa

 

17.07.2003. 10:07

K. Drēviņa

829

7774881, kristine.drevina@fktk.lv