Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām"
Izdarīt likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 1./2., 16./17., 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1993, 34.nr.; 1995, 10.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 2.nr.; 1999, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
2. Papildināt 34.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"Jautājumu par politiskās organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu ierosina tiesā Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks, ja politiskā organizācija (partija) neievēro politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma normas."
3. Izteikt 45.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"Latvijā var tikt reģistrētas un darboties tikai tādas politiskās organizācijas (partijas), kurās ir ne mazāk kā 200 Latvijas pilsoņu. Politiskajā organizācijā (partijā), kurā ir vairāk par 400 biedriem, ne mazāk kā pusei no visiem biedriem ir jābūt Latvijas pilsoņiem."
4. Izslēgt 47.panta piekto daļu.
Tieslietu ministrs
A.Aksenoks
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Šobrīd saskaņā ar 1999.gada 25.novembrī Saeimā pieņemtā likuma Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām" Pārejas noteikumu 1.punktu sabiedrisko organizāciju reģistra turētājs ir Uzņēmumu reģistrs, bet politisko organizāciju (partiju) reģistra turētājs Tieslietu ministrija. Ievērojot to, ka 1999.gada 25.novembrī pieņemtā likuma Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām" Pārejas noteikumu 1.punktā ir izstrādāti grozījumi, paredzot nodot politisko organizāciju (partiju) reģistrēšanas funkciju Uzņēmumu reģistram, ir nepieciešams precizēt arī likuma Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām normas. Normatīvajos aktos Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir paredzēts pienākums vērsties tiesā ar ierosinājumu apturēt politiskās organizācijas (partijas) darbību (Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 10.panta otrā daļa), bet nav paredzēta iespēja sniegt tiesā pieteikumu par partijas darbības izbeigšanu. Biroja darbības laikā tas ir apzināts kā būtisks normatīvo aktu trūkums, kas mazina iespēju biroja efektīvam darbam. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz svītrot normu, kas nosaka pienākumu tieslietu ministram pieņemt lēmumu par šīs organizācijas (partijas) reģistrācijas anulēšanu, ja politiskās organizācijas (partijas) biedru skaits kļuvis mazāks par likumā noteikto minimālo biedru skaitu. Līdz ar to arī nepietiekoša biedru skaita gadījumā lēmums par politiskās organizācijas darbības izbeigšanu tiks pieņemts tiesā vispārīgā kārtībā kā par visām sabiedriskajām organizācijām, kas pieļauj iespēju ierosināt likvidācijas procesu un apzināt iespējamos kreditorus politiskās organizācijas likvidācijas gadījumā. Likumprojektā ir precizēta norma, ka Latvijā var ne tikai nodibināt, bet arī darboties tikai tādas politiskās organizācijas (partijas), kurās ir ne mazāk kā 200 Latvijas pilsoņi. Politiskās organizācijās (partijās), kurās ir vairāk par 400 biedriem, ne mazāk kā pusei no visiem biedriem ir jābūt Latvijas pilsoņiem (piemēram, ja partijā ir 500 biedri, tad vismaz 250 ir jābūt Latvijas pilsoņiem). Likumprojekts paredz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam tiesības ierosināt tiesā jautājumu par politiskas organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu, ja politiskā organizācija (partija) neievēro politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma normas. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Lēmumu par politiskās organizācijas darbības izbeigšanu gadījumā, ja biedru skaits kļuvis mazāks par likumā noteikto, pieņems tiesa vispārīgā kārtībā kā par visām sabiedriskajām organizācijām. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir paredzētas tiesības ierosināt tiesā jautājumu par politiskas organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija Nav |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
neietekmē |
neietekmē |
neietekmē |
neietekmē |
neietekmē |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
nav |
nav |
nav |
nav |
nav |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
nav |
|||||||||||
6. Cita informācija
|
nav
|
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt
|
Papildus ir izstrādāti šādi likumu grozījumi:
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
Grozījumi 1999.gada 25.novembra likumā Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām ir izstrādāti, jo tikai šajā likumā (ne likuma pamatredakcijā) ir paredzēts uzdevums Ministru kabinetam izstrādāt Publisko reģistru likumprojektu, kā arī ir noteiktas iestādes, kas veic sabiedrisko organizāciju un politisko organizāciju reģistrāciju. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
______ |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Politisko partiju reģistrācijas funkcija ir nodota Uzņēmumu reģistram. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir paredzētas tiesības ierosināt tiesā politiskas organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Komunikācijas plāns nav izstrādāts. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Indivīds lēmumus varēs pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
Tieslietu ministrs A.Aksenoks
08.08.2003. 10:30
943
K.Nešpora
7031735 kristinen@ur.gov.lv
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs, Juridiskā dienesta vadītājs |
Valsts sekretāra palīdzes p.i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
A.Aksenoks |
G.Kūtris |
A.Karlsone |
K.Nešpora |