Likumprojekts
Grozījumi Rīgas brīvostas likumā
Izdarīt Rīgas brīvostas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 8.nr.; 2001, 17.nr.; 2003, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 1.panta otro punktu.
2. Aizstāt 1.panta trešajā punktā vārdus "noslēdzis ar Ostas pārvaldi" ar vārdiem "noslēdzis ar Rīgas brīvostas pārvaldi (turpmāk Ostas pārvaldi)".
3. Izteikt 5.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Brīvostas pārvaldīšanu veic Ostas pārvalde. Ostas pārvalde ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kuras kompetenci nosaka šis likums, Likums par ostām, Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums un Rīgas brīvostas noteikumi, kas reglamentē brīvostas iekšējo režīmu. Ostas pārvaldes pārraudzību īsteno satiksmes ministrs."
4. Izteikt 6.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir Ostas valde. Ostas valdē ir pieci valdes locekļi pa vienam pārstāvim no Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Satiksmes ministrijas, Vides ministrijas un Rīgas domes. Ostas valdes personālsastāvu apstiprina Ministru kabinets."
Pārejas noteikumi
1. Reorganizēt Rīgas domes izveidoto Rīgas brīvostas pārvaldi, un Ministru kabinetam līdz 2003.gada 1.oktobrim izveidot atvasinātu publisko tiesību juridisko personu Rīgas brīvostas pārvaldi.
2. Atvasināto publisko tiesību juridiskā persona Rīgas brīvostas pārvalde ir Rīgas domes izveidotās Rīgas brīvostas pārvaldes tiesību un saistību pārņēmēja.
Ministru prezidents
E.Repše
likumprojekta Grozījumi Rīgas brīvostas likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašreizējais ostas pārvaldes statuss, kas noteikts Likumā par ostām (iestāde, kuru izveido pašvaldība), ir neskaidrs un dažādi interpretējams, kas vairākkārt ir apgrūtinājis valsts kontrolējošām iestādēm veikt pienācīgu kontroli pār Ostas pārvaldes darbību. Kā rezultātā daži Ostas pārvaldes lēmumi jau uz doto brīdi rada valstij zaudējumus un nākotnē šī situācija varētu kļūt vēl sliktāka, jo saistību apjoms regulāri pieaug līdz ar to mazinot ostas konkurētspēju. Bez tam, saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 5.panta ceturto daļu, ja pastāv pamatotas šaubas par iestādes pierēķināmību konkrētai publiskai personai, proti, par to, kuru publisko personu attiecīgajā gadījumā iestāde pārstāv, uzskatāms, ka tā pārstāv Latvijas Republiku, un Latvijas Republika ir atbildīga par tās darbību. Kā rezultātā, saskaņā ar likumu, tieši Latvijas Republika nes atbildību par Ostas pārvaldes darbu, bet valstij līdz šim nebija reālu instrumentu šo darbību kontrolēt un virzīt valstiski svarīgu mērķu sasniegšanai.. Rīgas ostai, kā valsts stratēģiskās nozīmes objektam, kas ieņem svarīgu vietu valsts transporta sistēmā un tranzīta nodrošināšanā ir jāatrodas valsts pastiprinātas uzmanības lokā ar iespējām nodrošināt kontroli pār ostas darbību, sniegt nepieciešamo palīdzību ostas attīstībai. Salīdzinājumam var minēt, ka Rīgas ostas stiprākais konkurents Tallinas osta pilnībā atrodas valsts kontrolē un tas ir viens no apstākļiem, kas nodrošina Tallinas ostas izaugsmi, jo noteikts valsts statuss garantē investoriem lielāku drošību, nodrošina ostas darbības caurspīdīgumu un līdzekļu mērķtiecīgāku izmantošanu. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Piedāvātie grozījumi skaidri definē Rīgas Ostas pārvades statusu atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas salīdzinot ar iepriekšējo nenoteikto statusu ir daudz labāks tāpēc, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu ir skaidrs pārraudzības mehānisms un normatīvie akti, kas ir saistoši Ostas pārvaldei. Bez tam piedāvātie grozījumi palielina valsts pārstāvju īpatsvaru Rīgas brīvostas valdē. |
|||||||||
3. Cita informācija |
- |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Tiks precīzi noteikts Rīgas brīvostas institucionālais statuss, tādējādi, normatīvā akta projekts vērsts uz valsts pārvaldes struktūras sakārtošanu, kas pastarpinātā veidā ietekmē valdības politikas mērķu un prioritāšu īstenošanas iespējas. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
______ |
_______ |
______ |
_______ |
_______ |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||
Cita informācija: |
______ |
______ |
______ |
_______ |
_______ |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Izdarot grozījumus Rīgas brīvostas likumā, lai novērstu tiesību normu kolīziju nepieciešams veikt grozījumus Likumā par ostām, precizējot tās normas, kas nosaka Rīgas ostas pārvaldes statusu. Augstākminētais tiesību akta projekts ir sagatavots un tiks izskatīts Ministru kabineta sēdē vienlaikus ar grozījumiem Likumā par ostām. Pēc grozījumu Rīgas brīvostas likumā pieņemšanas tiks sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts par Rīgas brīvostas pārvaldes personālsastāvu, kā arī būs nepieciešams veikt grozījumus Rīgas brīvostas pārvaldes nolikumā. |
|||||||||
2. Cita informācija |
_______ |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
__________ |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas stividorkompāniju asociācija |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atbalsta izstrādāto tiesību aktu projektu |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||
5. Cita informācija |
___ |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā akta izpilde notiks tiesību aktos noteiktajā kārtībā. Jaunas institūcijas netiek radītas. Grozījumi Rīgas brīvostas likumā precizē Rīgas brīvostas pārvaldes institucionālo statusu un pārstāvniecību Rīgas brīvostas pārvaldē. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
|||||||||
4. Cita informācija |
________ |
Ministru prezidents E.Repše
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas Juridiskā departamenta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Par politikas plānošanu atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
G.Veismane |
I.Gailīte |
Dz.Galvenieks |
U.Klapkalne |
J.Dzanuškāns |
04.08.2003 10:19
950 J.Dzanuškāns
7082945, Jānis.Dzanuskans@mk.gov.lv