Likumprojekts
Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā
Izdarīt Satversmes aizsardzības biroja likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.; 1996, 23.nr.; 2002, 16.nr.; 2003, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Satversmes aizsardzības birojs ir Ministru prezidenta pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kas likumā noteiktajā kārtībā veic izlūkošanas (pretizlūkošanas) darbību, iegūst, apkopo, uzkrāj, uzglabā, analizē un izmanto ar valsts drošību, aizsardzību un ekonomisko suverenitāti saistīto informāciju, lai nosargātu valsts konstitucionālo iekārtu, valstisko neatkarību un teritoriālo neaizskaramību pret ārējiem un iekšējiem apdraudējumiem, kā arī aizsargātu valsts militāro, ekonomisko, zinātnisko un tehnisko potenciālu un valsts noslēpumus.";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Satversmes aizsardzības birojam ir zīmogs ar Latvijas valsts lielā ģerboņa attēlu un pilnu biroja nosaukumu, kā arī norēķinu konti bankā."
2. 3.pantā:
izteikt 2. un 3.punktu šādā redakcijā:
"2) atbilstoši savai kompetencei valsts drošības apdraudējumu prognozēšana, to novēršana vai neitralizācija;
3) atbilstoši savai kompetencei priekšlikumu un programmu izstrādāšana valsts drošības jautājumos;";
svītrot 5.punktu;
papildināt pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) sniegt Informācijas analīzes dienestam visu biroja rīcībā esošo informāciju, kas skar vai var skart valsts drošības intereses, neatklājot ziņas par informācijas iegūšanas slepenajiem avotiem."
3. Izteikt 3.1 panta tekstu šādā redakcijā:
"Lai uzsāktu operatīvās darbības pasākumus, kuri veicami sevišķajā veidā izlūkošanas (pretizlūkošanas) darbības ietvaros, Satversmes aizsardzības birojam jāsaņem Augstākās tiesas priekšsēdētāja vai īpaši pilnvarota Augstākās tiesas tiesneša sankcija. Atsevišķos gadījumos, kad jārīkojas nekavējoties, lai novērstu valstij svarīgu interešu apdraudējumu, Satversmes aizsardzības birojs operatīvos pasākumus sevišķajā veidā var uzsākt bez pilnvarotā tiesneša sankcijas, saņemot to 24 stundu laikā pēc pasākuma uzsākšanas, taču, ja minēto 24 stundu laikā sankcija netiek saņemta, pasākuma veikšana jāpārtrauc."
4. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Satversmes aizsardzības biroja parlamentārā kontrole
Satversmes aizsardzības biroja parlamentāro kontroli veic Saeima un Saeimas Nacionālās drošības komisija."
5. 5.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Satversmes aizsardzības biroja direktors par biroja darbību sniedz pārskatus Ministru prezidentam un, ja nepieciešams (pēc pieprasījuma), Saeimas Nacionālās drošības komisijai.";
svītrot ceturto daļu;
svītrot piektās daļas 1.punktu;
izteikt piektās daļas 2. un 3.punktu šādā redakcijā:
"2) atbilstoši savai kompetencei organizē un nodrošina valsts drošības apdraudējumu savlaicīgu atklāšanu;
3) organizē Satversmes aizsardzības biroja sadarbību ar ārvalstu speciālajiem dienestiem;";
izteikt piektās daļas 5. un 65.punktu šādā redakcijā:
"5) organizē valsts drošības iestāžu pārbaudes, kas saistītas ar akreditācijas veikšanu;
6) lai pildītu nacionālās drošības institūcijas funkcijas, saskaņā ar Valsts drošības iestāžu padomes lēmumu var uzdot atsevišķu uzdevumu izpildi valsts drošības iestādēm.";
svītrot sestās daļas 1., 3., 4., 6. un 8.punktu;
svītrot sestās daļas 9.punktā vārdus "Saeimas Nacionālās drošības komisijas un";
svītrot septītajā daļā vārdus "valsts drošības iestāžu";
svītrot astoto daļu;
izteikt devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Satversmes aizsardzības biroja direktors atbilstoši savai kompetencei ir atbildīgs par valsts drošības apdraudējumu savlaicīgu atklāšanu, un viņa pienākums ir nekavējoties ziņot par to Ministru prezidentam, Saeimas Nacionālās drošības komisijai, Nacionālās drošības padomei, Ministru kabinetam un Informācijas analīzes dienestam.";
svītrot desmito daļu;
izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12) Par priekšzīmīgu darba vai pienākumu veikšanu Satversmes aizsardzības biroja direktors saskaņā ar Valsts drošības iestāžu padomes lēmumu var apbalvot Satversmes aizsardzības biroja darbiniekus ar personiskajiem apbalvojuma ieročiem vai citiem dienesta apbalvojumiem un godazīmēm."
6. 6.pantā:
aizstāt trešajā daļā vārdus "Saeimas Nacionālās drošības komisijai" ar vārdiem "Ministru prezidentam".
7. 7.pantā:
izteikt 2. un 3.punktu šādā redakcijā:
"2) atbilstoši savai kompetencei prognozēt un atklāt iekšējos un ārējos valsts drošības apdraudējumus un veikt to novēršanas vai neitralizācijas pasākumus;
3) atbilstoši savai kompetencei izstrādāt priekšlikumus un programmas valsts drošības jautājumos;";
svītrot 5.punktu.
8. Izteikt 9.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Lai pildītu nacionālās drošības institūcijas funkcijas, Satversmes aizsardzības biroja direktors saskaņā ar Valsts drošības iestāžu padomes lēmumu Satversmes aizsardzības biroja darbā atsevišķu uzdevumu veikšanai var iesaistīt citu valsts drošības iestāžu speciālistus."
Ministru prezidents
E.Repše
Likumprojekta
Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Saskaņā ar Nacionālās drošības padomes 2003.gada 29.janvāra sēdes lēmumu tika izstrādāts un padomei iesniegts izskatīšanai Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts. Minēto dokumentu izstrādāja darba grupa Ministru prezidenta vadībā, kas tika izveidota ar 2003.gada 4.februāra Ministru prezidenta rīkojumu Nr.45. Tās sastāvā tika iekļauti Tieslietu ministrs, Finanšu ministrs, Iekšlietu ministrs, Ārlietu ministre un Aizsardzības ministrs. Nacionālā drošības padome tās 2003.gada 5.marta sēdē izskatīja darba grupas izstrādāto Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu un konceptuāli atbalstīja dokumenta iesniegšanu Ministru kabinetā. Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts paredz veikt grozījumus vairākos normatīvajos aktos, tai skaitā Satversmes aizsardzības biroja likumā, Nacionālās drošības likumā, un Valsts drošības iestāžu likumā. Grozījumi minētajos likumos veicami, lai: 1)izvairītos no valsts drošības iestāžu monopolizācijas un nodrošinātu sistēmas iekšējo līdzsvaru ; 2) īstenotu demokrātiskiem principiem atbilstošu valsts drošības iestāžu (VDI) reorganizāciju ar mērķi izveidot atbildīgāku valsts drošības sistēmu un panākt Latvijas atbilstību dalībai NATO. Līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā. Tādējādi, Satversmes aizsardzības biroja likumā nepieciešams veikt grozījumus, lai
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts Grozījumi Nacionālās drošības likumā, likumprojekts Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā, likumprojekts Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā, kā arī Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts kā informatīvais ziņojums tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts iekšējās un ārējās drošības nodrošināšanas uzlabošanu, līdz ar to, tas pastarpinātā veidā ietekmē kriminogēnās vides attīstību valstī, to mazinot. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
________ |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
______ |
_______ |
______ |
_______ |
_______ |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
Cita informācija: |
______ |
______ |
______ |
_______ |
_______ |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus Nacionālās drošības likumā un Valsts drošības iestāžu likumā.
|
||||||||||
2. Cita informācija |
_______ |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts drošības sistēmas pilnveidi, ievērojot, ka līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
__________ |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Par Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekta izskatīšanu Nacionālajā drošības padomē tika sniegta informācija masu saziņas līdzekļos š.g.4.martā un 5.martā. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts izstrādāts, saskaņā ar Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu, kas tika izskatīts un konceptuāli atbalstīts Nacionālajā drošības padomē. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās SAB saskaņā ar likumā noteikto kompetences un funkciju apjomu. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
||||||||||
4. Cita informācija |
________ |
Ministru prezidents E.Repše
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Par politikas plānošanu atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
E.Repše |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
U.Klapkalne |
S.Gulbe |
Solvita Gulbe 7082930 solvita.gulbe@mk.gov.lv