Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Nacionālās drošības likumā

Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.) šādus grozījumus:

    1. 6.pantā:

svītrot 5.punktu;

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

"6) akceptē un pārrauga nacionālās drošības vajadzībām piešķirto budžeta līdzekļu izlietojumu;".

2.  7.panta otrajā daļā:

svītrot 1.punktu;

svītrot 2.punktā vārdus "un akceptē";

izteikt 4.punktu šādā redakcijā:

"4) noklausās Ministru prezidenta un valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus par valsts drošības iestāžu darbību, kā arī izskata šo iestāžu darbības pārbaudes rezultātus;";

svītrot 5. un 6.punktu.

3. Papildināt 9.pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:

"5) vada Valsts drošības iestāžu padomi."

4. Papildināt likumu ar 15.1 pantu šādā redakcijā:

"15.1 pants. Informācijas analīzes dienests

(1) Informācijas analīzes dienests ir Ministru prezidenta tiešās pakļautības valsts pārvaldes institūcija.

(2) Informācijas analīzes dienestam ir šādas galvenās funkcijas:

1)  izvērtēt un analizēt valsts drošības iestāžu sniegto informāciju, kā arī sagatavot attiecīgus priekšlikumus Ministru prezidenta un Ministru kabineta turpmākai rīcībai;

2) sniegt Ministru prezidentam un Ministru kabinetam rekomendācijas par valsts drošības iestāžu darbības virzieniem un prioritātēm;

3) analizēt un prognozēt valsts apdraudējumu.

(3) Informācijas analīzes dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets."

5.  19.pantā:

svītrot pirmās daļas 9.punktu;

papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:

"(21) Ar padomdevēja tiesībām uz Nacionālās drošības padomes sēdi var uzaicināt valsts drošības iestāžu vadītājus un Informācijas analīzes dienesta vadītāju."

6. Izteikt 26.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

"1) sagatavo Informācijas analīzes dienests, pamatojoties uz valsts drošības iestāžu sniegto informāciju;".

 

 

 

Ministru prezidents

E.Repše

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Nacionālās drošības likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Saskaņā ar Nacionālās drošības padomes 2003.gada 29.janvāra sēdes lēmumu tika izstrādāts un padomei iesniegts izskatīšanai “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts”. Minēto dokumentu izstrādāja darba grupa Ministru prezidenta vadībā, kas tika izveidota ar 2003.gada 4.februāra Ministru prezidenta rīkojumu Nr.45. Tās sastāvā tika iekļauti Tieslietu ministrs, Finanšu ministrs, Iekšlietu ministrs, Ārlietu ministre un Aizsardzības ministrs. Nacionālā drošības padome tās 2003.gada 5.marta sēdē izskatīja darba grupas izstrādāto “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu” un konceptuāli atbalstīja dokumenta iesniegšanu Ministru kabinetā.

“Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts” paredz veikt grozījumus vairākos normatīvajos aktos, tai skaitā Nacionālās drošības likumā, Valsts drošības iestāžu likumā un Satversmes aizsardzības biroja likumā.

Grozījumi minētajos likumos veicami, lai:

1)izvairītos no valsts drošības iestāžu monopolizācijas un nodrošinātu sistēmas iekšējo līdzsvaru ;

2) īstenotu demokrātiskiem principiem atbilstošu valsts drošības iestāžu (VDI) reorganizāciju ar mērķi izveidot atbildīgāku valsts drošības sistēmu un panākt Latvijas atbilstību dalībai NATO. Līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā.

Tādējādi, Nacionālās drošības likumā nepieciešams veikt grozījumus, lai

  1. precizētu izpildvaras, parlamenta un Valsts prezidenta (Nacionālās drošības padomes) kompetences apjomu VDI sistēmā;
  2. precizētu Nacionālās drošības padomes lomu un uzlabot Valsts prezidenta informētību;
  3. noteiktu precīzas parlamentārās kontroles funkcijas un vietu sistēmā, kas tieši neiejaucas VDI darbībā;
  4. VDI tiešās darbības pārraudzību organizētu izpildvaras (Ministru prezidenta un atbildīgo ministru) kompetencē,
  5. izveidotu VDI informācijas analīzes institūciju – Informācijas analīzes dienestu (IAD).

2. Normatīvā akta projekta būtība

  1. Tiek precizēta Saeimas kompetence (likuma 6.pants) saistībā ar nacionālās drošības vajadzībām piešķirtā budžeta izlietojuma kontroli.
  2. Tiek precizēta Saeimas Nacionālās drošības komisijas kompetence (likuma 7.pants):
    1. Saglabājas galvenie valsts drošības iestāžu (VDI) parlamentārās kontroles instrumenti, kas ietver, VDI darbības prioritāšu un budžetu izvērtējumu;
    2. Komisija uzklausa Ministru prezidenta (MP) ziņojumus, kā arī VDI vadītāju ziņojumus;
    3. Komisijai nav tiešas VDI darbības uzraudzības funkcijas, kā arī tiesības dot tiešus uzdevumus VDI. Tiek svītrotas komisijas līdzšinējās tiesības noteikt VDI struktūru.

  3. Tiek paplašināta Ministru prezidenta kompetence(likuma 9.pants), nosakot, ka MP vada Valsts drošības iestāžu padomi.
  4. Tiek noteikts Informācijas analīzes dienesta statuss, padotība un funkcijas (likuma 15. un 26.pants).
  5. Tiek precizētas Nacionālās drošības padomes (NDP) sastāvs un kompetence (likuma 19.pants).

NDP turpmāk nav pārstāvēts Satversmes aizsardzības

biroja vadītājs, tomēr tās sēdēs var uzaicināt

piedalīties VDI un Informācijas analīzes dienesta

vadītājus ar ekspertu un padomdevēju tiesībām.

3. Cita informācija 

 Likumprojekts “Grozījumi Nacionālās drošības likumā”, likumprojekts “Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā”, likumprojekts “Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā”, kā arī “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts” kā informatīvais ziņojums tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts iekšējās un ārējās drošības nodrošināšanas uzlabošanu, līdz ar to, tas pastarpinātā veidā ietekmē kriminogēnās vides attīstību valstī, to mazinot.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

 ________

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

  

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

2. Izmaiņas budceta izdevumos

  

Netiek paredzētas izmaiņas budžeta izdevumos, jo Informācijas analīzes dienestu plānots veidot uz piešķirtā budžeta optimizācijas pamata.

3. Finansiālā ietekme

 

0

0

0

0

0

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Netiek plānoti

Netiek plānoti

Netiek plānoti

Netiek plānoti

Netiek plānoti

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Piešķirtā budžeta optimizācijas aprēķini Informācijas analīzes dienesta izveidei tiks iekļauti Ministru kabineta noteikumu “Informācijas analīzes dienesta nolikums” anotācijā.

Cita informācija:

_________

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

1.Vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus Valsts drošības iestāžu likumā un Satversmes aizsardzības biroja likumā.

2. Pamatojoties uz Nacionālā drošības likuma 15.1 panta (3) daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam, izstrādājams Informācijas analīzes dienesta nolikums. Valsts kanceleja veiks minēto noteikumu izstrādi un virzību izskatīšanai valdībā pēc likumprojekta “Grozījumi Nacionālās drošības likumā” akceptēšanas Saeimā.

2. Cita informācija

_______

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts drošības sistēmas pilnveidi, ievērojot, ka līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija

 __________

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

 Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Par “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekta” izskatīšanu Nacionālajā drošības padomē tika sniegta informācija masu saziņas līdzekļos š.g.4.martā un 5.martā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

 Likumprojekts izstrādāts, saskaņā ar “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu”, kas tika izskatīts un konceptuāli atbalstīts Nacionālajā drošības padomē.

  VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija

Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas, kā arī jaunā institūcija- Informācijas analīzes dienests.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo.

4. Cita informācija

 ________

 

Ministru prezidents E.Repše

 

 

Ministru prezidents

Valsts kancelejas

direktore

Valsts kancelejas direktora vietniece

tiesību aktu lietās

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Par politikas plānošanu atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

E.Repše

G.Veismane

E.Ektermane

Dz.Galvenieks

U.Klapkalne

S.Gulbe

Solvita Gulbe

7082930

solvita.gulbe@mk.gov.lv