Likumprojekts
Grozījumi Nacionālās drošības likumā
Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.) šādus grozījumus:
svītrot 5.punktu;
izteikt 6.punktu šādā redakcijā:
"6) akceptē un pārrauga nacionālās drošības vajadzībām piešķirto budžeta līdzekļu izlietojumu;".
2. 7.panta otrajā daļā:
svītrot 1.punktu;
svītrot 2.punktā vārdus "un akceptē";
izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
"4) noklausās Ministru prezidenta un valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus par valsts drošības iestāžu darbību, kā arī izskata šo iestāžu darbības pārbaudes rezultātus;";
svītrot 5. un 6.punktu.
3. Papildināt 9.pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) vada Valsts drošības iestāžu padomi."
4. Papildināt likumu ar 15.1 pantu šādā redakcijā:
"15.1 pants. Informācijas analīzes dienests
(1) Informācijas analīzes dienests ir Ministru prezidenta tiešās pakļautības valsts pārvaldes institūcija.
(2) Informācijas analīzes dienestam ir šādas galvenās funkcijas:
1) izvērtēt un analizēt valsts drošības iestāžu sniegto informāciju, kā arī sagatavot attiecīgus priekšlikumus Ministru prezidenta un Ministru kabineta turpmākai rīcībai;
2) sniegt Ministru prezidentam un Ministru kabinetam rekomendācijas par valsts drošības iestāžu darbības virzieniem un prioritātēm;
3) analizēt un prognozēt valsts apdraudējumu.
(3) Informācijas analīzes dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets."
5. 19.pantā:
svītrot pirmās daļas 9.punktu;
papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Ar padomdevēja tiesībām uz Nacionālās drošības padomes sēdi var uzaicināt valsts drošības iestāžu vadītājus un Informācijas analīzes dienesta vadītāju."
6. Izteikt 26.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) sagatavo Informācijas analīzes dienests, pamatojoties uz valsts drošības iestāžu sniegto informāciju;".
Ministru prezidents
E.Repše
Likumprojekta
Grozījumi Nacionālās drošības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Saskaņā ar Nacionālās drošības padomes 2003.gada 29.janvāra sēdes lēmumu tika izstrādāts un padomei iesniegts izskatīšanai Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts. Minēto dokumentu izstrādāja darba grupa Ministru prezidenta vadībā, kas tika izveidota ar 2003.gada 4.februāra Ministru prezidenta rīkojumu Nr.45. Tās sastāvā tika iekļauti Tieslietu ministrs, Finanšu ministrs, Iekšlietu ministrs, Ārlietu ministre un Aizsardzības ministrs. Nacionālā drošības padome tās 2003.gada 5.marta sēdē izskatīja darba grupas izstrādāto Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu un konceptuāli atbalstīja dokumenta iesniegšanu Ministru kabinetā. Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts paredz veikt grozījumus vairākos normatīvajos aktos, tai skaitā Nacionālās drošības likumā, Valsts drošības iestāžu likumā un Satversmes aizsardzības biroja likumā. Grozījumi minētajos likumos veicami, lai: 1)izvairītos no valsts drošības iestāžu monopolizācijas un nodrošinātu sistēmas iekšējo līdzsvaru ; 2) īstenotu demokrātiskiem principiem atbilstošu valsts drošības iestāžu (VDI) reorganizāciju ar mērķi izveidot atbildīgāku valsts drošības sistēmu un panākt Latvijas atbilstību dalībai NATO. Līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā. Tādējādi, Nacionālās drošības likumā nepieciešams veikt grozījumus, lai
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
NDP turpmāk nav pārstāvēts Satversmes aizsardzības biroja vadītājs, tomēr tās sēdēs var uzaicināt piedalīties VDI un Informācijas analīzes dienesta vadītājus ar ekspertu un padomdevēju tiesībām. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts Grozījumi Nacionālās drošības likumā, likumprojekts Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā, likumprojekts Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā, kā arī Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts kā informatīvais ziņojums tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts iekšējās un ārējās drošības nodrošināšanas uzlabošanu, līdz ar to, tas pastarpinātā veidā ietekmē kriminogēnās vides attīstību valstī, to mazinot. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
________ |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
2. Izmaiņas budceta izdevumos
|
Netiek paredzētas izmaiņas budžeta izdevumos, jo Informācijas analīzes dienestu plānots veidot uz piešķirtā budžeta optimizācijas pamata. |
||||||||||
3. Finansiālā ietekme
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Netiek plānoti |
Netiek plānoti |
Netiek plānoti |
Netiek plānoti |
Netiek plānoti |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Piešķirtā budžeta optimizācijas aprēķini Informācijas analīzes dienesta izveidei tiks iekļauti Ministru kabineta noteikumu Informācijas analīzes dienesta nolikums anotācijā. |
||||||||||
Cita informācija: |
_________ |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1.Vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus Valsts drošības iestāžu likumā un Satversmes aizsardzības biroja likumā. 2. Pamatojoties uz Nacionālā drošības likuma 15.1 panta (3) daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam, izstrādājams Informācijas analīzes dienesta nolikums. Valsts kanceleja veiks minēto noteikumu izstrādi un virzību izskatīšanai valdībā pēc likumprojekta Grozījumi Nacionālās drošības likumā akceptēšanas Saeimā. |
||||||||||
2. Cita informācija |
_______ |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts drošības sistēmas pilnveidi, ievērojot, ka līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
__________ |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Par Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekta izskatīšanu Nacionālajā drošības padomē tika sniegta informācija masu saziņas līdzekļos š.g.4.martā un 5.martā. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts izstrādāts, saskaņā ar Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu, kas tika izskatīts un konceptuāli atbalstīts Nacionālajā drošības padomē. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas, kā arī jaunā institūcija- Informācijas analīzes dienests. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
||||||||||
4. Cita informācija |
________ |
Ministru prezidents E.Repše
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Par politikas plānošanu atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
E.Repše |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
U.Klapkalne |
S.Gulbe |
Solvita Gulbe
7082930
solvita.gulbe@mk.gov.lv