Likumprojekts
Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā
Izdarīt Valsts drošības iestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.; 1995, 18.nr.; 1996, 23.nr.; 1998, 12.nr.; 1999, 14.nr.; 2000, 15.nr.; 2002, 2., 16.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 3.panta piektajā daļā vārdus "Satversmes aizsardzības biroja direktoru" ar vārdiem "Valsts drošības iestāžu padomi".
2. Papildināt 10.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Visu sagatavoto informāciju, kura skar vai var skart valsts drošības intereses, valsts drošības iestādes nodod Informācijas analīzes dienestam, neatklājot informācijas avotu identitāti."
3. 12.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts drošības iestāžu padomi vada Ministru prezidents, un tās sastāvu veido aizsardzības ministrs, ārlietu ministrs, finanšu ministrs, iekšlietu ministrs un tieslietu ministrs.";
papildināt otro daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7) izskata un saskaņo valsts drošības iestāžu izlūkošanas (pretizlūkošanas) darbību nolikumus.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Valsts drošības iestāžu padomes sēdēs ar padomdevēja tiesībām var piedalīties ģenerālprokurors un valsts drošības iestāžu vadītāji."
4. Izteikt 13.pantu šādā redakcijā:
"13.pants. Satversmes aizsardzības birojs
Satversmes aizsardzības birojs ir Ministru prezidenta pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kuras darbību reglamentē speciāls likums."
5. Izteikt 14.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Militārās pretizlūkošanas dienests ir Aizsardzības ministrijas pakļautībā esoša valsts drošības iestāde, kas veic militāro pretizlūkošanu un citus šajā likumā noteiktos uzdevumus."
6. 15.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Drošības policija ir Iekšlietu ministrijas pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kas veic šajā likumā noteiktos uzdevumus un atbild par to izpildi.";
izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) pretizlūkošanas un operatīvās darbības pasākumus, lai apkarotu noziegumus pret cilvēci, kara noziegumus, genocīdu, organizēto un ekonomisko noziedzību, terorismu, kaitniecību un citus valsts drošību un varu apdraudošus noziedzīgus nodarījumus, bandītismu, korupciju, naudas viltošanu, kā arī kodolmateriālu, narkotisko un citu (ķīmisko, radioaktīvo) stipras iedarbības vielu vai dubultā lietojuma preču, šaujamo un cita veida ieroču, sprāgstvielu nesankcionētu izplatīšanu;";
aizstāt otrās daļas 2.punktā vārdus "Iekšlietu ministrijas struktūrvienību" ar vārdiem "Iekšlietu ministrijas un tās sistēmas iestāžu";
papildināt ceturto daļu aiz vārdiem "Nacionālās drošības likumu" ar vārdiem "Operatīvās darbības likumu".
7. Svītrot 17.panta pirmajā daļā vārdus "Satversmes aizsardzības biroja direktora vai".
8. Izteikt 24.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts drošības iestādes personāla skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu izstrādā iestādes vadītājs un padotības kārtībā iesniedz atbildīgajam Ministru kabineta loceklim izvērtēšanai un akceptēšanai.
(2) Valsts drošības iestāžu amatpersonu darba samaksu nosaka Ministru kabinets piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros."
9. Svītrot 25.panta ceturto daļu.
10. Aizstāt 26.panta trešajā daļā vārdus "Saeimas Nacionālās drošības komisiju" ar vārdiem "Valsts drošības iestāžu padomi".
Ministru prezidents
E.Repše
Likumprojekta
Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Saskaņā ar Nacionālās drošības padomes 2003.gada 29.janvāra sēdes lēmumu tika izstrādāts un padomei iesniegts izskatīšanai Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts. Minēto dokumentu izstrādāja darba grupa Ministru prezidenta vadībā, kas tika izveidota ar 2003.gada 4.februāra Ministru prezidenta rīkojumu Nr.45. Tās sastāvā tika iekļauti Tieslietu ministrs, Finanšu ministrs, Iekšlietu ministrs, Ārlietu ministre un Aizsardzības ministrs. Nacionālā drošības padome tās 2003.gada 5.marta sēdē izskatīja darba grupas izstrādāto Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu un konceptuāli atbalstīja dokumenta iesniegšanu Ministru kabinetā. Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts paredz veikt grozījumus vairākos normatīvajos aktos, tai skaitā Valsts drošības iestāžu likumā, Nacionālās drošības likumā, un Satversmes aizsardzības biroja likumā. Grozījumi minētajos likumos veicami, lai: 1)izvairītos no valsts drošības iestāžu monopolizācijas un nodrošinātu sistēmas iekšējo līdzsvaru ; 2) īstenotu demokrātiskiem principiem atbilstošu valsts drošības iestāžu (VDI) reorganizāciju ar mērķi izveidot atbildīgāku valsts drošības sistēmu un panākt Latvijas atbilstību dalībai NATO. Līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā. Tādējādi, Valsts drošības iestāžu likumā nepieciešams veikt grozījumus, lai
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts Grozījumi Nacionālās drošības likumā, likumprojekts Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā, likumprojekts Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā, kā arī Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts kā informatīvais ziņojums tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts iekšējās un ārējās drošības nodrošināšanas uzlabošanu, līdz ar to, tas pastarpinātā veidā ietekmē kriminogēnās vides attīstību valstī, to mazinot. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
________ |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
______ |
_______ |
______ |
_______ |
_______ |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
Cita informācija: |
______ |
______ |
______ |
_______ |
_______ |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus Nacionālās drošības likumā un Satversmes aizsardzības biroja likumā.
|
||||||||||
2. Cita informācija |
_______ |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts drošības sistēmas pilnveidi, ievērojot, ka līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
__________ |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Par Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekta izskatīšanu Nacionālajā drošības padomē tika sniegta informācija masu saziņas līdzekļos š.g.4.martā un 5.martā. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts izstrādāts, saskaņā ar Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu, kas tika izskatīts un konceptuāli atbalstīts Nacionālajā drošības padomē. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas, kā arī jaunā institūcija- Informācijas analīzes dienests. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
||||||||||
4. Cita informācija |
________ |
Ministru prezidents E.Repše
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Par politikas plānošanu atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
E.Repše |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
U.Klapkalne |
S.Gulbe |
Solvita Gulbe
7082930
solvita.gulbe@mk.gov.lv