Likumprojekts
Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Izdarīt likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2., 18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2., 22.nr.; 2003, 2., 6.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 22.panta otro daļu ar 7.1 punktu šādā redakcijā:
"71) Centrālo statistikas pārvaldi jautājumos, kas attiecas uz statistiskās informācijas valsts programmas izpildi;".
Ekonomikas ministrs
J.Lujāns
Normatīvā akta projekta Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs? |
|
1. Pašreizējās situācijas īss raksturojums |
Valsts statistikas likuma 17.panta 2.daļā noteikts, ka Centrālai statistikas pārvaldei (CSP) ir tiesības saņemt bez maksas no valsts reģistriem vai datu bāzēm informāciju, kas nepieciešama statistiskās informācijas valsts programmas izpildei. Šīs programmas izpildei CSP ir nepieciešama regulāra datorizēta informācija par nodokļu maksātāju no Valsts ieņēmumu dienesta (VID). Likuma Par nodokļiem un nodevām 22.panta 1.daļa aizliedz nodokļu administrācijas ierēdnim jebkādu informāciju par nodokļu maksātāju izpaust institūcijām, kas nav nosauktas panta 2.daļā. Šajā daļā nav nosaukta CSP. Valsts statistikas likums un likums Par nodokļiem un nodevām ir vispārējas tiesību normas. Eiropas Padomes 1991.gada 7.novembra Regula (EEK) Nr. 3330/91 par statistiku attiecībā uz dalībvalstu savstarpējo preču tirdzniecību nosaka, ka valsts nodokļu administrēšanas institūcija sniedz statistikas iestādei individuālos datus par PVN maksātājiem preču nosūtītājiem un saņēmējiem starp ES dalībvalstīm. Patreizējā likumdošana izslēdz iespēju CSP iegūt no VID nepieciešamo informāciju par nodokļu maksātāju. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi likuma Par nodokļiem un nodevām 22.pantā nosaka, ka CSP ir tiesības saņemt no VID nepieciešamo individuālo informāciju par nodokļu maksātāju. Pieņemot normatīvo aktu, pilnībā tiks novērsta pretruna starp Valsts statistikas likumu un likumu Par nodokļiem un nodevām, tas dos iespēju Latvijā pilnveidot un racionalizēt valsts statistikas sistēmu, kā arī izveidot ES dalībvalstu savstarpējas tirdzniecības ar precēm statistiskās uzskaites sistēmu (Intrastat). |
3. Cita informācija |
Līdz ar Latvijas iestāšanos ES, tai būs jāpilda tās prasības arī statistikas jomā, un tuvākais iestāšanās termiņš ir 2004.g. 1.maijs. Vairāku ES dalībvalstu (piemēram, Somijas, Dānijas) pieredze rāda, ka administratīvie datu avoti ir sekmīgi izmantojami statistikas datu sagatavošanā. Vienlaicīgi tiek samazināta respondentu statistiskā slodze. Statistika par dalībvalstu savstarpējo tirdzniecību ar precēm tiek iegūta no uzņēmumu statistikas pārskatiem, jo ES dalībvalstis ir apvienojušās muitas savienībā. ES statistikas birojs ir izveidojis sistēmu Intrastat, ar kuras palīdzību tiek savākta un apkopota statistiskā informācija par dalībvalstu savstarpējo preču tirdzniecību (ES Padomes 1991.g. 7.novembra Regula (EEK) Nr. 3330/91). Būtiska Intrastat sistēmas sastāvdaļa ir nodokļu institūcijas administrētās PVN maksātāju datu bāzes izmantošana, lai statistikas institūcija varētu identificēt uzņēmumus, kuriem būs jāsniedz statistikas pārskats par tirdzniecību ar precēm ar ES dalībvalstīm. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiks samazināta uzņēmumu noslodze administratīvo dokumentu aizpildīšanā un iesniegšanā. |
||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
5.Cita informācija |
Tiks iegūta ES prasībām atbilstoša statistiskā informācija par Latvijas un ES dalībvalstu savstarpējo tirdzniecību ar precēm. Šo informāciju izmanto maksājumu bilances un nacionālo kontu aprēķinos, tautsaimniecības nozaru un tirdzniecības politikas analīzē un plānošanā. |
||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
3. Finansiālā ietekme |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
6. Cita informācija |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti |
Normatīvie akti papildus nav jāizdod. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Padomes 1997.gada 17. februāra Regula (EK) Nr.322/97 par Kopienas statistiku definē Kopienas statistikas principus, tai skaitā rentabilitāti, kas nozīmē visu pieejamo resursu optimālu izmantošanu un respondentu slodzes samazināšanu. Lai samazinātu respondentu noslogojumu nacionālajām statistikas institūcijām ir jābūt pieejamiem administratīvajiem datu avotiem tik lielā mērā, cik šie dati ir nepieciešami Kopienas statistikas sagatavošanai. Eiropas Padomes 1991.gada 7.novembra Regula (EEK) Nr.3330/91 par statistiku attiecībā uz dalībvalstu savstarpējo preču tirdzniecību nosaka, ka valsts nodokļu administrēšanas institūcija sniedz statistikas apkopošanas iestādei datus, kas nepieciešami uzņēmumu reģistra izveidei. Tā ir informācija par PVN maksātājiem, preču nosūtītājiem un saņēmējiem starp ES dalībvalstīm. Eiropas Padomes 1991.gada 7.novembra Regula ir jāievieš līdz 2004.gada 1.maijam, jo tas ir tuvākais Latvijas iestāšanās termiņš ES. Tāpēc grozījumus likumā Par nodokļiem un nodevām būtu vēlams pieņemt ne vēlāk kā līdz 2003.gada 31.decembrim. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
Grozījums likuma Par nodokļiem un nodevām 22.pantā 8.punktā. |
Eiropas Padomes 1997.gada 17. februāra Regula (EK) Nr.322/97 par Kopienas statistiku 16.pants
Eiropas Padomes 1991.gada 7.novembra Regula (EEK) Nr.3330/91 par statistiku attiecībā uz dalībvalstu savstarpējo preču tirdzniecību 11.pants. |
Atbilst
Atbilst |
Ieviešot minētos grozījumus Latvijas Republikas normatīvajā aktā, tiks nodrošināta ES prasību, attiecībā uz respondentu noslodzes samazināšanu, izmantojot administratīvos datu avotus, izpilde. Ieviešot minētos grozījumus Latvijas Republikas normatīvajā aktā, tiks nodrošināta ES prasību, attiecībā uz ārējās tirdzniecības statistikas uzskaiti, izpilde. |
|
5.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedriskās informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta līdzšinējā kārtībā. Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, un nebūs nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par grozījumu spēkā stāšanos tiks paziņots laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Informācijas par nodokļu maksātāju konfidencialitāti nodrošina Valsts statistikas likuma 18.pants. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Ekonomikas ministrs J. Lujāns
03.07.2003 15:45
E. Bendrāte
7366889, ebendrate@csb.lv