Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Krimināllikumā

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2003, 65.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt 36.panta pirmo daļu ar 4.1 punktu šādā redakcijā:

"41) mantas konfiskācija;".

2. Papildināt 41.panta otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

"Par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu mantkārīgā nolūkā naudas sodu var noteikt divkāršā apmērā no šā likuma sevišķās daļas attiecīgajā pantā paredzētā naudas soda apmēra, bet ne vairāk kā divsimt Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu apmērā."

3. Izteikt 42.pantu šādā redakcijā:

"42.pants. Mantas konfiskācija

(1) Mantas konfiskācija ir notiesātā īpašumā esošās mantas vai tās daļas piespiedu bezatlīdzības atsavināšana valsts īpašumā. Mantas konfiskāciju var noteikt kā pamatsodu vai papildsodu. Var konfiscēt arī notiesātā īpašumā esošu mantu, ko tas nodevis citai fiziskajai vai juridiskajai personai.

(2) Mantas konfiskāciju kā papildsodu var noteikt tikai šā likuma sevišķajā daļā paredzētajos gadījumos.

(3) Tiesa, nosakot daļēju mantas konfiskāciju, konkrēti norāda, kāda manta konfiscējama.

(4) Likums nosaka to notiesātajam vai viņa apgādībā esošajām personām nepieciešamo mantu, kas nav konfiscējama."

4. 55.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Ja, nosakot sodu brīvības atņemšanas, piespiedu darba, aresta vai naudas soda veidā, tiesa, ņemot vērā izdarītā noziedzīgā nodarījuma raksturu un radīto kaitējumu, vainīgā personību un citus lietas apstākļus, iegūst pārliecību, ka vainīgais, sodu neizciešot, turpmāk neizdarīs likumpārkāpumus, tā vainīgo var notiesāt nosacīti, nosakot notiesātā uzvedības kontroli vai bez tās.";

 

papildināt otro daļu pēc vārda "jaunu" ar vārdu "tīšu";

papildināt sesto daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:

"6) ievērot citus nosacījumus, kurus tiesa atzīst par nepieciešamiem soda mērķa sasniegšanai.";

izteikt desmito daļu šādā redakcijā:

"(10) Ja nosacīti notiesātais pārbaudes laikā izdara jaunu tīšu noziedzīgu nodarījumu, viņam piespriestais sods ir izpildāms un tiesa nosaka sodu saskaņā ar šā likuma 51. un 52.pantā paredzētajiem noteikumiem."

5. Papildināt 62.panta pirmās daļas 1.punktu un 63.panta trešās daļas 2.punktu pēc vārdiem "piespiedu darbs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "mantas konfiskācija" (attiecīgā locījumā).

6. Papildināt 90., 91., 92., 93. un 95.panta un 97.panta pirmās un otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

7. 98.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

8. 99.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

9. Papildināt 100.panta pirmās daļas un 101.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

10. Papildināt 102.panta otrās daļas, 103.panta otrās daļas un 104.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

 

11. Papildināt 105.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

12. 106.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās un trešās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

13. Papildināt 108.panta pirmās daļas, 111.panta un 112.panta trešās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

14. Papildināt 113.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

15. Papildināt 114.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

16. Papildināt 129.panta otrās daļas, 134.panta pirmās daļas, 135.panta pirmās un otrās daļas un 137.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

17. Papildināt 138.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

18. Papildināt 140.panta un 142.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

19. Papildināt 143.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

20. Papildināt 146.panta pirmās daļas un 147.panta pirmās un otrās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

21. Papildināt 148.panta otrās un trešās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

22. Papildināt 152.panta pirmās daļas, 155., 156., 157. un 164.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

 

23. Papildināt 166.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

24. Papildināt 169.panta un 170.panta sankciju pēc vārdiem "ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

25. Aizstāt 176.panta otrās daļas sankcijā vārdus "no sešiem" ar vārdiem "no trim".

26. Papildināt 177.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar mantas konfiskāciju".

27. Papildināt 178.panta otrās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

28. Papildināt 179.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar mantas konfiskāciju".

29. Papildināt 185.panta pirmās daļas un 186.panta otrās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

30. Izteikt 188.panta pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar piespiedu darbu vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām."

31. Papildināt 189.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

32. Papildināt 190.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

33. 191.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

34. Papildināt 194.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

 

35. Izteikt 196.panta otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz simt divdesmit minimālajām mēnešalgām."

36. Papildināt 197.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

37. Izteikt 198.panta pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz simt divdesmit minimālajām mēnešalgām."

38. 199.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

39. Papildināt 200.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

40. Papildināt 201.panta un 202.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

41. Papildināt 203.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

42. Izteikt 204.panta otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības uz zināmu nodarbošanos uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem vai bez tā."

43. 206.pantā:

izslēgt pirmās daļas sankcijā vārdus "brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar";

izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām."

44. Izteikt 207.panta otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem vai bez tā."

45. Izteikt 208.panta sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem."

46. Papildināt 209.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

47. Papildināt 210.panta pirmās, otrās un trešās daļas, 211., 212.panta, 213.panta otrās daļas un 214.panta pirmās un otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

48. 215.pantā:

papildināt pirmo daļu pēc vārdiem "soda ar" ar vārdiem "piespiedu darbu vai ar";

papildināt otrās un trešās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

49. Papildināt 216.panta un 217.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

50. 218.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

51. Papildināt 219.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

52. Papildināt 221.panta otrās daļas, 226. un 227.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

 

53. 228.pantā:

izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām.";

aizstāt trešās daļas sankcijā vārdus "līdz piecpadsmit gadiem" ar vārdiem "līdz desmit gadiem".

54. Papildināt 229.panta pirmās daļas un 230.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

55. Papildināt 230.1 panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

56. Papildināt 231.1 panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

57. Papildināt 233.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

58. 234.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

59. Papildināt 236.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

60. Izteikt 239.panta pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar arestu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām."

61. 241.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

62. 242.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

63. Papildināt 243.panta un 244.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

64. Papildināt 247.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

65. 248.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

66. Papildināt 249.panta otrās daļas un 256.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

67. Papildināt 257.panta pirmās daļas un 260.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

68. Papildināt 263.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

69. 265.pantā:

izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām.";

izteikt trešās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām."

70. Papildināt 266.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

71. 272.pantā:

izslēgt pirmās daļas sankcijā vārdus "brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

72. Papildināt 273.panta sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

73. Papildināt 274.panta otrās daļas un 275.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

74. 276.pantā:

izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar arestu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz četrdesmit minimālajām mēnešalgām.";

izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām."

75. Izteikt 277.panta pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz divdesmit minimālajām mēnešalgām."

76. Papildināt 281.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

77. 284.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

78. Izslēgt 286.panta sankcijā vārdus "brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar".

79. Izslēgt 288.panta pirmās daļas sankcijā vārdus "brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar".

80. Papildināt 289.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

81. Papildināt 293.panta un 294.1 panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

82. 295.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

83. Papildināt 298.panta otrās daļas, 299.panta un 300.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

84. Papildināt 301.panta pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

85. Izteikt 304.panta sankciju šādā redakcijā:

"soda ar piespiedu darbu vai ar naudas sodu līdz desmit minimālajām mēnešalgām."

86. Papildināt 305.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

87. Papildināt 308.panta otrās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

88. 309.pantā:

papildināt pirmās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu";

papildināt otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

89. Papildināt 312.panta, 313.panta pirmās un otrās daļas un 314.panta otrās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

90. 317.pantā:

izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena līdz trim gadiem vai bez tā.";

 

izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena līdz pieciem gadiem vai bez tā."

91. 318.pantā:

izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena līdz trim gadiem vai bez tā.";

izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena līdz pieciem gadiem vai bez tā."

92. 319.pantā:

izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena līdz trim gadiem vai bez tā.";

izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības ieņemt noteiktus amatus uz laiku no viena līdz pieciem gadiem vai bez tā."

93. 321.pantā:

izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:

"soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām.";

papildināt otrās daļas sankciju aiz vārda "gadiem" ar vārdiem "vai ar mantas konfiskāciju".

94. Papildināt 325.panta pirmās daļas un 326.panta pirmās daļas sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

95. Papildināt 326.1 panta pirmās un otrās daļas sankciju pēc vārdiem "vai ar arestu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

96. Papildināt 327.panta otrās daļas un 328.panta sankciju pirms vārdiem "vai ar naudas sodu" ar vārdiem "vai ar piespiedu darbu".

Pārejas noteikums

Šā likuma nosacījumi neattiecas uz personām, kuras notiesātas pirms šā likuma stāšanās spēkā.

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

A.Aksenoks

 

 

 

 

Likumprojekta

Grozījumi Krimināllikumā

Anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Krimināllikumā, ievērojot mūsdienīgu pieeju kriminālsodu politikā, ir paredzēti vairāki soda veidi, kas var tikt piemēroti par noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu. Tomēr, neraugoties uz to, sankcijās soda veids - brīvības atņemšana un arests, ir paredzēti par lielu skaitu noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu. Salīdzinājumam, soda veids – piespiedu darbi, kas pēdējo gadu laikā ir atzīts par progresīvu soda veidu, ir ietverts skaitliski daudz mazāk sankcijās. Lai uzlabotu situāciju un nodrošinātu iespēju vairāk piemērot ar brīvības atņemšanu nesaistītos sodus, Ministru kabinets 2002.gada 18.jūnijā pieņēma Koncepciju par izmaiņām sodu sistēmā (protok.nr.25, 39§), kurā, pamatojoties uz ārvalstu pieredzi, ir ietverti priekšlikumi grozījumi Krimināllikumā, kuru saturs ir vērsts uz iespējamību biežāk piemērot sodus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu. Likumprojekts ir izstrādāts pamatojoties uz Koncepcijā par izmaiņām sodu sistēmā ietvertajiem priekšlikumiem situācijas kriminālsodu piemērošanā uzlabošanai.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojektā ir ietverti vairāki grozījumi Krimināllikumā, kas paredz plašākas iespējas piemērot tādus soda veidus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu, kā arī grozījumi, kas paredz atbilstoši noziedzīgā nodarījuma raksturam adekvātākus sodus, proti:

1. tiek noteikts, ka par mantkārīgo noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu tiesa pēc tās izvēles naudas sodu drīkst noteikt divkāršā apmērā no Krimināllikuma Sevišķajā daļas panta sankcijā paredzētā naudas soda apmēra;

2. kā jauns pamatsoda veids tiek noteikta mantas konfiskācija. Grozījumi Krimināllikuma Sevišķās daļas panta sankcijās, paredzot mantas konfiskāciju kā pamatsoda veidu, ir izdarīti tādos pantos, kuros ietverto noziedzīgo nodarījumu subjektīvo pusi raksturo mantkārīgs motīvs;

3. vairākās sankcijās tiek ietverts soda veids – piespiedu darbs. Sankcijām, kurās tiek izdarīts šāds papildinājums, ir izvēlētas pēc šādiem principiem: a) sankcijas, kurās līdz šim bija paredzēta brīvības atņemšana un naudas sods, bet nebija piespiedu darbs, b) sankcijas, kurās līdz šim bija ietverts arests un/vai vieglāks sods, bet kurās nebija piespiedu darbs. Atsevišķi darba grupas locekļi iebilda pret piespiedu darbu iekļaušanu dažu pantu sankcijās, proti:

A.Niedre nepiekrīt to iekļaut 196.panta otrās daļas sankcijā, jo to nepieļauj fakts, ka nodarījums tiek izdarīts mantkārīgā nolūkā; A.Niedre un T.Pašuta nepiekrīt to iekļaut 199.panta otrās daļas sankcijā, jo nodarījums – komerciālā uzpirkšana tiek izdarīts atkārtoti vai lielā apmērā; A.Niedre nepiekrīt to iekļaut 202.un 203.panta, 206.panta otrās daļas, 207.panta otrās daļas, 210.panta otrās un trešās daļas sankcijā, jo ar nodarījumu tiek radīts būtisks kaitējums; A.Niedre, T.Pašuta un A.Vembre nepiekrīt to iekļaut 213.panta otrās daļas sankcijā, jo tas ir smags noziegums; A.Niedre nepiekrīt to iekļaut 276.panta otrās daļas sankcijā, jo ar nodarījumu tiek radīts būtisks kaitējums; A.Niedre un T.Pašuta nepiekrīt piespiedu darbu iekļaut 289.panta pirmās daļas, 293.panta un 294.1otrās daļas sankcijās, jo uzskata, ka šāds soda veids nebūtu piemērojams tiesnešiem, pirmstiesas izmeklēšanas izdarītājiem vai citām valsts amatpersonām; A.Niedre nepiekrīt to iekļaut 298.panta otrās daļas, 300.panta otrās daļas un 312.panta sankcijās, jo šāda soda paredzēšanu nepieļauj nodarījuma raksturs; A.Niedre nepiekrīt to iekļaut 314.panta otrās daļas sankcijā, jo to nepieļauj fakts, ka nodarījums tiek izdarīts mantkārīgā nolūkā; A.Niedre nepiektīt to iekļaut 317.un 318.panta, 321.panta pirmās daļas sankcijās, jo uzskata, ka šāds soda veids nav piemērojams valsts amatpersonām, jo to nepieļauj noziedzīgā nodarījuma raksturs, kā arī tas, ka minētajos pantos paredzētie noziedzīgie nodarījumi var būt izdarīti mantkārīgā nolūkā; A.Niedre un A.Vembre nepiekrīt to iekļaut 319.panta otrās daļas sankcijā, jo, tā kā pantā paredzētais noziedzīgais nodarījums izraisa smagas sekas vai tas var būt izdarīts mantkārīgā nolūkā – nodarījuma raksturs pieļauj tikai brīvības atņemšanas sodu.

4. atsevišķās s ankcijās tiek izslēgts soda veids – brīvības atņemšana, jo pantā paredzētais nodarījums nav tik smags, lai par tā izdarīšanu personai tiktu piemērota brīvības atņemšana (piemēram, 188.panta pirmā daļa);

5. ir paplašināta tiesību ierobežošanas kā papildsoda piemērošanas iespēja, nosakot to par tādu noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu, kas ir saistīti ar personas pilnvaru pārsniegšanu vai prettiesisku izmantošanu.

Likumprojektā ir paredzēti vairāki jauni nosacījumi par personu nosacītu notiesāšanu, piemēram, kā jauns pienākums, kas nosacīti notiesātajam var tikt noteikts, ir sabiedrībai nepieciešamo darbu veikšana; kā jauninājums ir nosacījums, ka tiesa pēc tās izvēles drīkst nosacīti notiesātajam noteikt citus, likumā neparedzētus pienākumus (piemēram, pienākums mācīties, apgūt kādu specialitāti, nesatikties ar tiesas norādītām personām, pienākums apmeklēt psihologa konsultācijas, u.tml), kā gadījums, kad nav piemērojama nosacīta notiesāšana, ir noteikti gadījumi, kad persona ir izdarījusi sevišķi smagu noziegumu, u.c.

Likumprojektā nav iestrādātas atsevišķas Koncepcijā “Par izmaiņām sodu sistēmā” idejas kriminālsodu sistēmai optimizēšanai, proti:

1. koncepcija nosaka, ka Krimināllikumā paredzētā naudas soda apmēri būtu jāsaskaņo ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētajiem naudas soda apmēriem, novēršot situāciju, ka reāli Krimināllikumā paredzētā naudas soda apmērs var būt mazāks par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētā naudas soda apmēru. Strādājot pie grozījumu Krimināllikumā izstrādes, tika secināts, ka izdarīt šāda satura grozījumu Krimināllikumā, t.i. – noteikt augstāku naudas soda minimālo robežu, nebūtu lietderīgi, jo tie nevajadzīgi ierobežotu tiesu darbu, respektīvi – labāka ir pēc iespējas lielāka sodu elastība;

2. koncepcija nosaka, ka izvērtējama būtu iespēja paredzēt soda veidu – tiesību ierobežošana gan kā papildsodu, gan arī kā pamatsodu. Likumprojektā šāds priekšlikums nav ietverts kā nelietderīgs, jo pašreiz tiesai jau ir plašas iespējas noteikt tiesību ierobežošanu. Bez tam, gadījumos, kad persona, kurai kā papildsods ir noteikta tiesību ierobežošana, tiek atbrīvota no pamatsoda, faktiski tiesību ierobežošana paliek kā pamatsods. Likumprojektā tomēr ir attiecībā uz šo soda veidu ir ietverti vairāki grozījumi, kuri paredz paplašināt tiesību ierobežošanas kā papildsoda piemērošanu, nosakot to par vairāku tādu noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu, kas ir saistīti ar personas pilnvaru pārsniegšanu vai to prettiesisku izmantošanu;

3. koncepcija nosaka, ka apsverama būtu iespēja soda veidu – izraidīšana no Latvijas Republikas noteikt gan kā pamatsodu, gan kā pamatsodu. Strādājot pie grozījumu izstrādes, tika secināts, ka noteikt minēto soda veidu kā vienu no pamatsoda veidiem nebūtu lietderīgi, jo reāla tā piemērošana varētu būt tikai par Krimināllikuma 284. un 285.pantā paredzēto noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu. Šāds pamatsoda veids, tāpat kā šāda satura papildsods, varētu tik piemērots tikai citu valstu pilsoņiem un personām, kurām ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja citā valstī, līdz ar ko noteikt minēto soda veidu kā pamatsoda veidu par citu noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu nebūtu vēlams, jo kā sekas šādai rīcībai varētu būt starpvalstu nesaskaņu radīšana.

3. Cita informācija

-

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts paredz lielākas iespējas vainīgajām personām piemērot sodus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu. Līdz ar to tiks radīta iespēja samazināt ar brīvības atņemšanu notiesāto personu skaitu. Bez tam, paredzot plašākas brīvības atņemšanas sodam alternatīvu sodu piemērošanas iespējas, tiek radīta iespēja tiesai ikvienā lietā noteikt samērīgu sodu ar noziedzīgā nodarījuma rezultātā nodarīto kaitējumu un sekām atbilstoši valsts, sabiedrības, atsevišķu indivīdu interesēm.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

5. Cita informācija

-

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav prognozēja-mas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav progno-zējamas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav progno-zējamas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav prognozēja-mas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav progno-zējamas.

2. Izmaiņas pašvaldību budžeta izdevumos

0

421,3

727,7

727,7

727,7

3. Finansiālā ietekme

0

-421,3

-727,7

-727,7

-727,7

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

2004.gads

Piespiedu darbu uzraudzības dienesta darbinieku štata vietu skaitu aprēķina no notiesāto ar piespiedu darbiem skaita, rēķinot 40-45 notiesāto uz 1 dienesta darbinieku.

1999.gadā – 183 notiesātie

2000.gadā – 596 notiesātie

2001.gadā – 1020 notiesātie

kaut arī 2002.gada statistika nav apkopota, ievērojot iepriekšējo gadu tendenci prognozējams, ka 2002.gadā notiesāto skaits sasniegs 2040, līdz ar ko nepieciešams 50 darbinieku (2040:40~50)

Vienreizējie izdevumi kapitālieguldījumiem:

1000 Ls (dators, printeris, programmatūra) 1 komplekts;

250 Ls (darba vietas aprīkojums – galds, biroja skapis, atvilkņu bloks, drēbju skapis, biroja krēsls) 1 komplekts;

galds – 50,40 Ls

biroja skapis – 54,72 Ls

atvilkņu bloks – 42,08 Ls

drēbju skapis – 43,12 Ls

biroja krēsls – 50 Ls

1250 x 50 = 62 500 Ls

Pasta izdevumi:

Ierakstītas vēstules cena ir 0,40 Ls + 0,05 Ls par aploksni

Vidēji par vienu ar piespiedu darbiem notiesāto personu nepieciešams nosūtīt 3 pasta sūtījumus

2040 x 3 x 0,45 Ls = 2754 Ls (gadā)

Transporta izdevumi un notiesāto kontrole (mēnesī = degviela 60 Ls, amortizācija un remonts 40 Ls)

100 x 50 x 12 = 60 000 Ls gadā

Kārtējie izdevumi (telpu noma, telekomunikāciju izdevumi, komunālie maksājumi, kancelejas preces);

Saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 6.augusta noteikumu Nr.343 “Darba aizsardzības prasības strādājot ar displeju” 20.1.punkts paredz, ka darbstacijas izmēri un plānojums nodrošina nodarbinātajam pietiekami daudz vietas, lai varētu mainīt ķermeņa stāvokli un brīvi kustēties, līdz ar ko uz vienu darbinieku rēķinot 6m2.

Telpu noma 0,30 Ls/m2

Apkure 0,60 Ls/m2

Siltais ūdens 2 Ls/m3

Aukstais ūdens 0,60 Ls/m3 } ~15 Ls gadā par 1 cilvēku

Telefons 25 Ls mēnesī 1 darbiniekam

Kancelejas preces 1 darbiniekam mēnesī 10 Ls

6m2 x 50 x 0,30 x 12 = 1080Ls gadā

6m2 x 50 x 0,60 x 6 = 1080 Ls gadā

ūdens (siltais un aukstais) 15Ls x 50 = 750 Ls gadā

25 Ls x 50 x 12 = 15 000 Ls gadā

10 Ls x 50 x 12 = 6 000 Ls gadā

Kopā 23 910 Ls

Izdevumi, lai nodrošinātu Sodu izpildes kodeksa 133.panta trešās daļas nosacījumus

Piespiedu darbu var piespriest no 40 līdz 280 stundām vidēji 320 : 2 = 160 stundas

Dienā ar notiesātā piekrišanu var strādāt 4 stundas

160 : 4 = 40 dienas

Dienā minimāli vienam notiesātajam nepieciešami 2 x 0,20 Ls = 0,40 Ls

40 x 0,40 = 16Ls uz vienu notiesāto

16 Ls x 2040 notiesātie = 32 640 Ls gadā

Piespiedu darbu veikšanai nepieciešamais aprīkojums un apģērbs

Darba rīkiem un darba apģērbam 100 Ls uz 40 notiesātajiem jeb vienam dienesta darbiniekam – 100 x 50 = 5 000 Ls

Atalgojums

Trīs minimālās mēneša algas 70 x 3 = 210 Ls/mēnesī

210 x 12 x 50 = 126 000 Ls

Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas (24, 09%) – 30 353 Ls

Darbs brīvdienās – ievērojot to, ka nav iespējams iepriekš prognozēt notiesāto skaitu, kas pildīs piespiedu darbus brīvdienās, bet Darba likuma 68.pants paredz, ka darbinieks, kas veic virsstundu darbu, darbu nedēļas atpūtas laikā vai svētku dienā, saņem piemaksu ne mazāk kā 100 procentu apmērā no viņam noteiktās stundas vai dienas algas likmes, bet, ja nolīgta akorda alga, — piemaksu ne mazāk kā 100 procentu apmērā no akorddarba izcenojuma par paveiktā darba daudzumu, nepieciešams paredzēt līdzekļus minētās normas izpildei vismaz 50% apmērā no darbiniekiem paredzētās algas – 63 000 Ls.

Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas par darbu brīvdienās (24, 9%) – 15 177 Ls

Kopā atalgojumam – 234 530 Ls

Pavisam kopā nepieciešams 62 500

2 754

60 000

23 910

32 640

5 000

126 000

30 353

63 000

15 177__

421 334 Ls gadā

Turpmākajos gados ievērojot to, ka pēc likumprojekta pieņemšanas četrkāršosies to pantu skaits, kur kā kriminālsods paredzēts piespiedu darbs, prognozējams, ka minētā soda veida piemērošana turpmākajos gados vismaz divkāršosies, līdz ar ko prognozējams, ka apmēram divkāršosies arī izdevumi, kas saistīti ar minētā soda veida izpildi:

Turpmākajiem gadiem 421 334 – 62 500 (kapitālizdevumi) x 2= (prognozējams, ka notiesāto skaits divkāršosies) = 717 668

Datorprogrammu atjaunošanai un datoru uzturēšanai 200 Ls gadā vienam darbiniekam (200x50) = 10 000 Ls gadā

Kopā turpmākajos gados:

(2005.gada – 2007.gadam) 727 668 Ls gadā

6. Cita informācija

-

-

-

-

-

           

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Nepieciešams pieņemt grozījumus Latvijas Sodu izpildes kodeksā.

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

-

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

 

5. Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Darba grupas grozījumu Krimināllikumā izstrādei sastāvā tika iekļauts pārstāvis no Latvijas Zvērinātu advokātu padomes.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Zvērinātu advokātu padome kopumā atbalsta likumprojekta tālāko virzību. Viedokli par grozījumiem atsevišķās krimināltiesību normās skat.anotācijas 1.sadaļas 2.punktā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas.

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas. Nosakot mantas konfiskāciju kā pamatsoda veidu, nedaudz tiek paplašinātas tiesu izpildītāju funkcijas, jo līdz šim tiesu izpildītājiem mantas konfiskācija bija jāizpilda tikai kā papildsoda veids. Tomēr, tā kā mantas konfiskācijas kā papildsoda un mantas konfiskācijas kā pamatsoda izpildes kārtība neatšķirsies, un, tā kā mantas konfiskācijas kā pamatsoda veids tiek paredzēta par skaitliski maz noziedzīgajiem nodarījumiem, tiesu izpildītāju darbs būtiski netiks izmainīts.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt līdzšinējā, Latvijas Kriminālprocesa kodeksā paredzētajā kārtībā.

   

4. Cita informācija

-

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

Valsts sekretārs,

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

     

A.Aksenoks

G.Kūtris

I.Brazauska

Z.Matīsa

 

25.06.03. 11:27

2349

Z.Matīsa

7036790,Zane.Matisa@tm.gov.lv