Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā

Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus grozījumus:

1. Papildināt 5.panta pirmās daļas 3.punktu ar vārdiem "un mantas konfiskāciju".

2. Aizstāt 142.panta pirmajā daļā vārdu "papildsodu" ar vārdu "sodu".

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

A.Aksenoks

 

 

Likumprojekta

Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Krimināllikumā, ievērojot mūsdienīgu pieeju kriminālsodu politikā, ir paredzēti vairāki soda veidi, kas var tikt piemēroti par noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu. Tomēr, neraugoties uz to, sankcijās soda veids - brīvības atņemšana un arests, ir paredzēti par lielu skaitu noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu. Salīdzinājumam, soda veids – piespiedu darbi, kas pēdējo gadu laikā ir atzīts par progresīvu soda veidu, ir ietverts skaitliski daudz mazāk sankcijās. Lai uzlabotu situāciju un nodrošinātu iespēju vairāk piemērot ar brīvības atņemšanu nesaistītos sodus, Ministru kabinets 2002.gada 18.jūnijā pieņēma Koncepciju par izmaiņām sodu sistēmā (protok.nr.25, 39§), kurā, pamatojoties uz ārvalstu pieredzi, ir ietverti priekšlikumi grozījumi Krimināllikumā, kuru saturs ir vērsts uz iespējamību biežāk piemērot sodus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu. Attiecīgi ir izstrādāti grozījumi Krimināllikumā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Ir izstrādāti grozījumi Krimināllikumā, kurā ir ietverti vairāki grozījumi, kas paredz plašākas iespējas piemērot tādus soda veidus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu, tai skaitā, tiek noteikts jauns pamatsoda veids – mantas konfiskācija. Līdz šim šis soda veids ir tikai kā viens no papildsoda veidiem, līdz ar ko Sodu izpildes kodeksā ir nepieciešams precizējums, nosakot tajā, ka mantas konfiskācija var būt arī kā pamatsoda veids.

3. Cita informācija

-

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts paredz lielākas iespējas vainīgajām personām piemērot sodus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu. Līdz ar to tiks radīta iespēja samazināt ar brīvības atņemšanu notiesāto personu skaitu. Bez tam, paredzot plašākas brīvības atņemšanas sodam alternatīvu sodu piemērošanas iespējas, tiek radīta iespēja tiesai ikvienā lietā noteikt samērīgu sodu ar noziedzīgā nodarījuma rezultātā nodarīto kaitējumu un sekām atbilstoši valsts, sabiedrības, atsevišķu indivīdu interesēm.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

5. Cita informācija

-

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2002

2003

2004

2005

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav prognozēja-mas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav progno-zējamas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav progno-zējamas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav prognozēja-mas.

Šāda satura izmaiņas iepriekš nav progno-zējamas.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

3. Finansiālā ietekme

         

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

Likumprojekts šo jomu neietekmē.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

6. Cita informācija

-

-

-

-

-

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā tiek izdarīti saistībā ar grozījumiem Krimināllikumā.

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

-

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

 

5. Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Darba grupas grozījumu Krimināllikumā izstrādei sastāvā tika iekļauts pārstāvis no Latvijas Zvērinātu advokātu padomes.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Zvērinātu advokātu padome atbalsta likumprojekta tālāko virzību.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas.

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas. Nosakot mantas konfiskāciju kā pamatsoda veidu, nedaudz tiek paplašinātas tiesu izpildītāju funkcijas, jo līdz šim tiesu izpildītājiem mantas konfiskācija bija jāizpilda tikai kā papildsoda veids. Tomēr, tā kā mantas konfiskācijas kā papildsoda un mantas konfiskācijas kā pamatsoda izpildes kārtība neatšķirsies, un, tā kā mantas konfiskācijas kā pamatsoda veids tiek paredzēta par skaitliski maz noziedzīgajiem nodarījumiem, tiesu izpildītāju darbs būtiski netiks izmainīts.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt līdzšinējā, Latvijas Kriminālprocesa kodeksā paredzētajā kārtībā.

4. Cita informācija

-

 

Tieslietu ministrs

Valsts sekretārs,

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

     

A.Aksenoks

G.Kūtris

I.Brazauska

Z.Matīsa

 

25.06.03 12:50

893

Z.Matīsa

7036790, Zane.Matisa@tm.gov.lv