Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"
Izdarīt likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 3.pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības pieņemt lēmumu par atteikumu reģistrēt personu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā, ja persona:
1) nav sasniedzama tās norādītajā juridiskajā adresē vai deklarētajā dzīvesvietas adresē;
2) pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma nesniedz informāciju vai sniedz nepatiesu informāciju par tās materiāli tehniskajām un finansiālajām iespējām veikt deklarēto uzņēmējdarbību.";
aizstāt 8.1 daļas 2.punktā vārdus "triju mēnešu laikā" ar vārdiem "mēneša laikā pēc likumā noteiktā nodokļa deklarācijas iesniegšanas termiņa";
papildināt 8.1 daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 35.pantu ir iesniedzis Uzņēmumu reģistrā priekšlikumu par nodokļu maksātāja izslēgšanu no Uzņēmumu reģistra."
2. Papildināt 10.panta pirmās daļas 1.punktu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
"Veicot priekšnodokļa atskaitījumus, apliekamajai personai ir pienākums pārliecināties, vai nodokļa rēķinu izsniegusi cita apliekamā persona."
3. 12.pantā:
izteikt vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(11) Valsts ieņēmumu dienests nodokļa pārmaksu (starpību starp aprēķināto nodokli un atskaitāmo priekšnodokli) apliekamajai personai atmaksā 30 dienu laikā pēc pamatota pieprasījuma un darījumus apliecinošu dokumentu saņemšanas.";
papildināt pantu ar 11.1 daļu šādā redakcijā:
"(111) Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības aizkavēt pārmaksātās nodokļa summas atmaksāšanu, par ko rakstveidā informē apliekamo personu, šādos gadījumos:
1) ja šā panta vienpadsmitajā daļā noteiktajā laikā pieņemts lēmums par apliekamās personas maksājamo nodokļu kontroles (pārbaudes, revīzijas) uzsākšanu, par tiem darījumiem, kuru pārbaudei nepieciešama papildu informācija, līdz dienai, kad nodokļu administrācija ir izvērtējusi darījumu un pieņēmusi lēmumu par pieprasījuma pamatotību;
2) ja personām, kuras uzskatāmas par apliekamās personas saistītām personām likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1.panta 18.punkta izpratnē, ir pievienotās vērtības nodokļa parāds valsts budžetā, līdz dienai, kad saistītā persona ir samaksājusi nodokli budžetā."
Finanšu ministrs
V.Dombrovskis
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējā likuma ² Par pievienotās vērtības nodokli² redakcija pieļauj iespēju, izmantojot uz neesošām adresēm reģistrētas ar pievienotās vērtības nodokli apliekamās personas, izkrāpt no valsts budžeta priekšnodokļa summas, ko darījuma partneris budžetā nav samaksājis. Uz 2003.gada 1.maiju Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzē reģistrēti 3820 fiktīvie uzņēmumi. Šis skaits pēdējā gada laikā ir pieaudzis gandrīz divas reizes. 27,9 % gadījumos uzņēmums reģistrēts fiktīvo uzņēmumu reģistrā, jo tas nav atrodams juridiskajā adresē. 21,9 % gadījumos uzņēmums nav maksājis nodokļus un citus maksājumus budžetā, 17,2% gadījumos uzņēmums reģistrēts, izmantojot svešas pases un viltojot parakstus, 5,2% gadījumos, kad uzņēmums nav atrodams norādītajā juridiskajā adresē, kā arī īpašnieka un/vai amatpersonas pieraksta adresē. |
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Finanšu ministrija pēc Valsts ieņēmumu dienesta priekšlikumiem ir iestrādājusi likumprojektā normas, kas varētu mazināt iespējas izkrāpt pievienotās vērtības nodokli no valsts budžeta. Grozījumi likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² paredz Valsts ieņēmumu dienestam tiesības: 1) pie noteiktiem kritērijiem neiekļaut personu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā, kā arī izslēgt personu no šī reģistra; 2) aizkavēt pārmaksātā nodokļa atmaksu, ja apliekamās personas saistītai personai ir pievienotās vērtības nodokļa parāds. |
||||||||
3. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts sakārtos makroekonomisko vidi, tai skaitā, samazinās konkurences izkropļojumus, ko rada izvairīšanās no nodokļa maksāšanas |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiks vienkāršota ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu izslēgšanas procedūra no Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra. |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
2004 |
2005 |
2006 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
6. Cita informācija |
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta sniegtās informācijas 2002.gadā nodokļu maksātāju fiktīvie un nelikumīgie darījumi bija Ls 623,8 milj., bet 2003.gada pirmajā ceturksnī - Ls 56,1 milj. 2003.gada pirmajā ceturksnī 749 uzņēmumi kā darījuma partnerus ir uzrādījuši fiktīvus uzņēmumus, palielinot atskaitāmo priekšnodokli par 3,4 milj. latu. Ieviešot praksē likumprojektā iestrādātās normas, varētu palielināt valsts budžeta ieņēmumus no šī nodokļa, kas tādējādi veicinās likumprojekta ² Grozījumi likumā ² Par valsts budžetu 2003.gadam² ² izpildi |
||||||||
V. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ievērojot pieņemtos grozījumus likumā, ir jāveic grozījumi:
|
||||||||
2. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst Normatīvais akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekts apspriests kopā ar VID Galveno nodokļu pārvaldi un Nodokļu maksātāju tiesību un interešu pārstāvības fondu, piedaloties Tautsaimniecības padomes pārstāvjiem. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Panākta vienošanās atbalstīt likumprojektu iesniegtajā redakcijā. |
||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Latvijas sabiedrība tiks informēta ar laikraksta ² Latvijas Vēstnesis² un valdības oficiālā izdevuma ² Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs² starpniecību. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo. |
Likumprojekts neierobežo nodokļa maksātāja tiesības, indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā ² Par nodokļiem un nodevām² un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav citas informācijas |
Finanšu ministra vietā
Ekonomikas ministrs J. Lujāns
Valsts sekretāres vietniece |
Juridiskā depart. direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
I. Sudraba |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
N.Regca |
03.06.2003
904
Nodokļu politikas departamenta
Netiešo nodokļu nodaļas vadītājas vietniece
N.Regža, tālr. 7 095 511