Likumprojekts
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
Izdarīt likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.: 2002, 6.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 9. panta pirmo daļu ar 26. punktu šādā redakcijā:
26) preču un pakalpojumu loteriju laimesti..
2. Papildināt 17. panta desmitās daļas 10. punktu aiz vārda latu ar vārdiem izņemot preču un pakalpojumu loteriju laimestus.
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.oktobrī.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pieņemot Preču un pakalpojumu loteriju likumu tiek ieviesta jauna nodeva 25% apmērā no loterijas laimestu fonda. Lai novērstu iespēju, ka viena un tā pati naudas summa tiek aplikta ar nodokli vai nodevu divkārt ir nepieciešami grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli, jo pašlaik izložu un azartspēļu laimesti, kas pārsniedz 500 latus, tiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Papildinot likuma 9. pantu, tiek novērsta situācija, kad vienu un to pašu ienākumu apliek ar nodokli divkārt. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Personām, kas laimēs preču vai pakalpojumu loterijās nebūs jārūpējas par to, lai tiktu ievērotas likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli prasības un samaksāts nodoklis, jo nodoklim līdzvērtīga summa tiks iekasēta jau kā valsts nodeva. Nav plānots bezdarba palielinājums vai ražošanas samazinājums. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Pašlaik vairumā gadījumu iedzīvotāju ienākuma nodoklis no t.s. reklāmas loteriju laimestiem maksāts netiek. Ieviešot valsts nodevu un novēršot dubultās nodokļu aplikšanas iespēju, valsts budžets saņems papildu līdzekļus. Šis likumprojekts ietekmēs arī plaša patēriņa preču ražotājus, pārdevējus un izplatītājus, kā arī reklāmas aģentūras, kas organizē t.s. reklāmas loterijas. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Pieņemot šo likumprojektu tiks mazināta t.s. reklāmas loteriju ietekme uz gados jauniem pircējiem, kam vēl nav attīstījusies vērtību hierarhija un kas domā, ka tikai tādā veidā var gūt materiālo labumu, azarta ierobežošana. Spēles azarts tiek izmantots neapdomāta pirkuma lēmuma labā; nauda, kas iegūta no šādas iracionālas uzvedības jāinvestē atpakaļ sabiedrībā, nevis kāda uzņēmuma peļņā. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Ls 608 341 |
Ls 500 000 |
Ls 500 000 |
Ls 500 000 |
Ls 500 000 |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Ls 30 000 |
Ls 27 300 |
Ls 27 300 |
Ls 27 300 |
Ls 27 300 |
||||
3. Finansiālā ietekme |
+ Ls 578 341 |
+ Ls 472 700 |
+ Ls 472 700 |
+ Ls 472 700 |
+ Ls 472 700 |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaicīgi ar šo likumprojektu ir jāizdod Preču un pakalpojumu loteriju likums un ar to saistītie Ministru kabineta noteikumi. Ministru kabineta noteikumu galvenie satura punkti, izdošanas mērķis un termiņi ir norādīti Preču un pakalpojumu loteriju likumprojekta anotācijā. Lai novērstu pretrunas starp normatīvajiem aktiem ir jāgroza Ministru kabineta noteikumi Nr. 233 Kārtība, kādā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekami fizisko personu ienākumi no izlozēm un azartspēlēm |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju un reklāmas aģentūru pārstāvjiem. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Tirgotāju asociācija un reklāmas aģentūru pārstāvji principāli atbalsta likumprojekta pieņemšanu. |
||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Masu saziņas līdzekļos ir sniegta informācija par to, ka tiek izstrādāts Preču un pakalpojumu loteriju likumprojekts. |
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Pieņemot Preču un pakalpojumu loteriju likumu un ar to saistītos grozījumus likumā Par nodokļiem un nodevām tiks paplašinātas Finanšu ministrijas Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas funkcijas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Ar masu saziņas līdzekļu palīdzību. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā pārsūdzot lēmumu. |
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētāja
B.Brigmane