04.11.2008
Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisijas apkopotie priekšlikumi likumprojekts
Grozījumi likumā
"Par uzņēmumu ienākuma nodokli" (Reģ.nr. 216) izskatīšanai
3.lasījumā
Spēkā esošā redakcija
|
2.lasījumā nobalsotā redakcija |
|
Priekšlikumi
|
Komisijas attieksme |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1995, 7., 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999,
6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1995, 7., 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999,
6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.) šādus grozījumus: |
|
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu"
ar vārdu "finanšu". |
|
|
|
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu"
ar vārdu "finanšu". |
1.pants. Likumā lietotie
termini
|
2. Papildināt 1.pantu ar četrpadsmito, piecpadsmito,
sešpadsmito, septiņpadsmito, astoņpadsmito, deviņpadsmito, divdesmito un
divdesmit pirmo daļu šādā redakcijā: (14) Saimnieciskās darbības veida nodošana šā
likuma izpratnē process, kad sabiedrība (pārvedošā sabiedrība), neveicot
reorganizāciju vai nebeidzot pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod vienu
vai vairākas savas darbības nozares citai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība)
apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to nodošanu.
Darbības nozare ietver visus tos sabiedrības aktīvus un pasīvus, kas no
organizatoriskā viedokļa veido patstāvīgu ekonomiskās darbības veidu. (15) Akciju apmaiņa šā likuma izpratnē
process, kad sabiedrība (iegūstošā sabiedrība) iegūst līdzdalību citas
sabiedrības kapitālā (iegūtā sabiedrība) apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības
izlaistajām akcijām vai to nodošanu iegūtās sabiedrības dalībniekiem un
atkarībā no apstākļiem pret atzīstamu atlīdzību naudā saņemot iegūtās
sabiedrības akcijas, ar nosacījumu, ka iegūstošajai sabiedrībai ir balsu vairākums
iegūtajā sabiedrībā. |
|
|
|
2. Papildināt 1.pantu ar četrpadsmito,
piecpadsmito, sešpadsmito, septiņpadsmito, astoņpadsmito, deviņpadsmito,
divdesmito un divdesmit pirmo daļu šādā redakcijā: (14) Saimnieciskās darbības veida nodošana šā
likuma izpratnē process, kad sabiedrība (pārvedošā sabiedrība), neveicot
reorganizāciju vai nebeidzot pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod vienu
vai vairākas savas darbības nozares citai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība)
apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to nodošanu.
Darbības nozare ietver visus tos sabiedrības aktīvus un pasīvus, kas no
organizatoriskā viedokļa veido patstāvīgu ekonomiskās darbības veidu. (15) Akciju apmaiņa šā likuma izpratnē
process, kad sabiedrība (iegūstošā sabiedrība) iegūst līdzdalību citas
sabiedrības kapitālā (iegūtā sabiedrība) apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības
izlaistajām akcijām vai to nodošanu iegūtās sabiedrības dalībniekiem un
atkarībā no apstākļiem pret atzīstamu atlīdzību naudā saņemot iegūtās sabiedrības
akcijas, ar nosacījumu, ka iegūstošajai sabiedrībai ir balsu vairākums
iegūtajā sabiedrībā. |
|
(16) Apvienošana šā likuma izpratnē ir process,
kad: 1) viena vai vairākas sabiedrības (pievienojamā
sabiedrība), beidzot pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus
aktīvus un pasīvus citai jau pastāvošai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība)
apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to nodošanu
pievienojamās sabiedrības dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem pret
atzīstamu atlīdzību naudā vai 2) divas vai vairākas sabiedrības (pievienojamās
sabiedrības), beidzot pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus
aktīvus un pasīvus sabiedrībai, ko tās izveido (iegūstošā sabiedrība),
apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to nodošanu
pievienojamo sabiedrību dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem pret
atzīstamu atlīdzību naudā, vai 3) sabiedrība (pievienojamā sabiedrība), beidzot
pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus aktīvus un pasīvus sabiedrībai
(iegūstošajai sabiedrībai), kam pieder visas pievienojamās sabiedrības
akcijas. |
1 |
Juridiskais birojs Ierosinām papildināt likuma 1. panta sešpadsmitās daļas
ievaddaļu pēc vārdiem ir process ar vārdiem kas izpaužas vienā no
šādiem veidiem un izslēgt 1. un 2. punkta beigās vārdu vai. |
Atbalstīt |
(16) Apvienošana šā likuma izpratnē ir process,
kas izpaužas vienā no šādiem veidiem kad: 1) viena vai vairākas sabiedrības (pievienojamā
sabiedrība), beidzot pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus
aktīvus un pasīvus citai jau pastāvošai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība)
apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to nodošanu
pievienojamās sabiedrības dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem pret
atzīstamu atlīdzību naudā; 2) divas vai vairākas sabiedrības (pievienojamās
sabiedrības), beidzot pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus
aktīvus un pasīvus sabiedrībai, ko tās izveido (iegūstošā sabiedrība),
apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to nodošanu
pievienojamo sabiedrību dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem pret
atzīstamu atlīdzību naudā, vai 3) sabiedrība (pievienojamā sabiedrība), beidzot
pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus aktīvus un pasīvus
sabiedrībai (iegūstošajai sabiedrībai), kam pieder visas pievienojamās
sabiedrības akcijas. |
|
(17) Sadalīšana šā likuma izpratnē ir process, kad: 1) sabiedrība (sadalāmā sabiedrība), beidzot
pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus aktīvus un pasīvus divām
vai vairākām jau pastāvošām vai jaunizveidotām sabiedrībām (iegūstošās
sabiedrības) apmaiņā pret proporcionālu skaitu iegūstošo sabiedrību izlaisto
akciju vai to nodošanu sadalāmās sabiedrības dalībniekiem un atkarībā no
apstākļiem pret atzīstamu atlīdzību naudā vai 2) sabiedrība (sadalāmā sabiedrība) nodod vienu
vai vairākas savas darbības nozares sabiedrībai, kuru tā izveido (iegūstošā
sabiedrība), apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to
nodošanu sadalāmās sabiedrības dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem
pret atzīstamu atlīdzību naudā. |
2 |
Juridiskais birojs Ierosinām
papildināt 1. panta septiņpadsmitās daļas ievaddaļu pēc vārdiem ir
process ar vārdiem kas izpaužas vienā no šādiem veidiem un izslēgt 1.
punkta beigās vārdu vai. |
Atbalstīt |
(17) Sadalīšana šā likuma izpratnē ir process kas
izpaužas vienā no šādiem veidiem kad: 1) sabiedrība (sadalāmā sabiedrība), beidzot
pastāvēt bez likvidācijas procesa, nodod visus savus aktīvus un pasīvus divām
vai vairākām jau pastāvošām vai jaunizveidotām sabiedrībām (iegūstošās
sabiedrības) apmaiņā pret proporcionālu skaitu iegūstošo sabiedrību izlaisto
akciju vai to nodošanu sadalāmās sabiedrības dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem
pret atzīstamu atlīdzību naudā; 2) sabiedrība (sadalāmā sabiedrība) nodod vienu
vai vairākas savas darbības nozares sabiedrībai, kuru tā izveido (iegūstošā
sabiedrība), apmaiņā pret iegūstošās sabiedrības izlaistajām akcijām vai to
nodošanu sadalāmās sabiedrības dalībniekiem un atkarībā no apstākļiem
pret atzīstamu atlīdzību naudā. |
|
(18) Atzīstama atlīdzība naudā šā likuma izpratnē
atlīdzība naudā, ko papildus izlaisto vai nodoto akciju vērtībai maksā
iegūstošā vai pievienojamā, vai sadalāmā sabiedrība un kas nepārsniedz
10 procentus no izlaisto vai nodoto akciju nominālvērtības. (19) Sabiedrība šā likuma izpratnē
statūtsabiedrība vai kapitālsabiedrība, kas ir Latvijas Republikas rezidents,
kā arī sabiedrība citas Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents, kas
vienlaikus atbilst šādiem kritērijiem: 1) ir minēta direktīvas 90/434/EEC Par vienotu
nodokļu uzlikšanas sistēmu dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu sabiedrību
apvienošanai, sadalīšanai, aktīvu nodošanai un daļu apmaiņai pielikumā,
ņemot vērā tā papildinājumus; 2) saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalsts
nodokļu normatīvajiem aktiem ir atzīta par attiecīgās Eiropas Savienības
dalībvalsts rezidentu nodokļu uzlikšanas nolūkos un, pamatojoties uz līgumu
par nodokļu dubultās uzlikšanas novēršanu, kas noslēgts ar trešo valsti,
nodokļu uzlikšanas nolūkos netiek uzskatīta par rezidentu valstī, kura nav
Eiropas Savienības dalībvalsts; 3) ir nodokļa maksātājs, kas maksā vienu no
nodokļiem, kādi minēti direktīvas 90/434/EEC Par vienotu nodokļu uzlikšanas
sistēmu dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu sabiedrību apvienošanai,
sadalīšanai, aktīvu nodošanai un daļu apmaiņai 3.panta c punktā,
ņemot vērā tās papildinājumus. Šis punkts neattiecas uz sabiedrību, kas ir
atbrīvota no attiecīgā nodokļa vai var izvēlēties atbrīvojumu. (20) Dalībnieks
šā likuma izpratnē uzņēmuma akciju,
paju, kapitāla daļu īpašnieks vai jebkura cita persona, kurai ir citas no
parādu saistībām neizrietošas tiesības piedalīties attiecīgā uzņēmuma peļņas
sadalē. (21) Akcija šā likuma izpratnē akcija, paja, kapitāla
daļa vai cits dokuments, kas rada tiesības saņemt dividendes šā likuma
1.panta sestās daļas izpratnē." |
|
|
|
(18) Atzīstama atlīdzība naudā šā likuma izpratnē
atlīdzība naudā, ko papildus izlaisto vai nodoto akciju vērtībai maksā
iegūstošā vai pievienojamā, vai sadalāmā sabiedrība un kas nepārsniedz
10 procentus no izlaisto vai nodoto akciju nominālvērtības. (19) Sabiedrība šā likuma izpratnē
statūtsabiedrība vai kapitālsabiedrība, kas ir Latvijas Republikas rezidents,
kā arī sabiedrība citas Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents, kas
vienlaikus atbilst šādiem kritērijiem: 1) ir minēta direktīvas 90/434/EEC Par vienotu
nodokļu uzlikšanas sistēmu dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu sabiedrību
apvienošanai, sadalīšanai, aktīvu nodošanai un daļu apmaiņai pielikumā,
ņemot vērā tā papildinājumus; 2) saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalsts
nodokļu normatīvajiem aktiem ir atzīta par attiecīgās Eiropas Savienības
dalībvalsts rezidentu nodokļu uzlikšanas nolūkos un, pamatojoties uz līgumu
par nodokļu dubultās uzlikšanas novēršanu, kas noslēgts ar trešo valsti,
nodokļu uzlikšanas nolūkos netiek uzskatīta par rezidentu valstī, kura nav
Eiropas Savienības dalībvalsts; 3) ir nodokļa maksātājs, kas maksā vienu no
nodokļiem, kādi minēti direktīvas 90/434/EEC Par vienotu nodokļu uzlikšanas
sistēmu dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu sabiedrību apvienošanai,
sadalīšanai, aktīvu nodošanai un daļu apmaiņai 3.panta c punktā,
ņemot vērā tās papildinājumus. Šis punkts neattiecas uz sabiedrību, kas ir
atbrīvota no attiecīgā nodokļa vai var izvēlēties atbrīvojumu. (20) Dalībnieks
šā likuma izpratnē uzņēmuma akciju,
paju, kapitāla daļu īpašnieks vai jebkura cita persona, kurai ir citas no
parādu saistībām neizrietošas tiesības piedalīties attiecīgā uzņēmuma peļņas
sadalē. (21) Akcija šā likuma izpratnē akcija, paja, kapitāla
daļa vai cits dokuments, kas rada tiesības saņemt dividendes šā likuma
1.panta sestās daļas izpratnē." |
2.pants. Nodokļa maksātāji
(3) Līgumsabiedrības uzņēmumu
ienākuma nodokli nemaksā patstāvīgi, bet katrs līgumsabiedrības dalībnieks
maksā attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu ienākuma nodokli
par tam pienākošos līgumsabiedrības peļņas daļu. Līgumsabiedrība iesniedz deklarāciju
par sadalītās peļņas saņēmējiem. |
3. Izteikt 2.panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Līgumsabiedrības (personālsabiedrības) un
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības uzņēmumu ienākuma
nodokli nemaksā patstāvīgi, bet katrs līgumsabiedrības (personālsabiedrības)
un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības dalībnieks maksā
attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu ienākuma nodokli par tam
pienākošos līgumsabiedrības (personālsabiedrības) peļņas (lauksaimniecības pakalpojumu
kooperatīvās sabiedrības pārpalikuma) daļu." |
3 |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis Izteikt
2.panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Līgumsabiedrības (personālsabiedrības) un
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības uzņēmumu ienākuma
nodokli nemaksā patstāvīgi. Katrs līgumsabiedrības (personālsabiedrības)
dalībnieks maksā attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu ienākuma
nodokli par tam pienākošos līgumsabiedrības (personālsabiedrības) peļņas
daļu, bet lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības dalībnieks
par tam sadalīto lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības
pārpalikuma daļu." |
Atbalstīt |
3.
Izteikt 2.panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Līgumsabiedrības (personālsabiedrības) un
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības uzņēmumu ienākuma
nodokli nemaksā patstāvīgi. Katrs līgumsabiedrības (personālsabiedrības)
dalībnieks maksā attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu ienākuma
nodokli par tam pienākošos līgumsabiedrības (personālsabiedrības) peļņas
daļu, bet lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības dalībnieks
par tam sadalīto lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības
pārpalikuma daļu." |
3.pants. Ar nodokli
apliekamais objekts, nodokļa likme un taksācijas periods
(4) Attiecībā uz
nerezidentiem ar nodokli apliekamais objekts ir Latvijā gūtie ieņēmumi no
uzņēmējdarbības vai ar to saistītām darbībām. Nodoklis tiek ieturēts no
tādiem maksājumiem, kurus rezidenti un pastāvīgās pārstāvniecības izmaksā
nerezidentiem, ja no šiem maksājumiem nav ieturēts iedzīvotāju ienākuma
nodoklis. Uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek ieturēts no: 1) dividendēm - 10 procenti
no dividenžu summas; 2) atlīdzības par vadības un
konsultatīvajiem pakalpojumiem - 10 procenti no atlīdzības summas; 3) procentu maksājumiem, ja
to maksātājs un saņēmējs ir saistīti uzņēmumi vai personas, - 10 procenti no
šiem maksājumiem, bet procentu maksājumiem, ko Latvijas Republikā reģistrētās
komercbankas izmaksā ar tām saistītiem uzņēmumiem vai personām, - 5 procenti
no šiem maksājumiem; 4) samaksas par intelektuālo
īpašumu: a) maksājumiem par
autortiesībām (ieskaitot blakustiesības) vai tiesībām izmantot autortiesības
(ieskaitot blakustiesības) uz literāru vai mākslas darbu, ieskaitot kinofilmas,
videofilmas vai skaņu ierakstus, - 15 procenti no šiem maksājumiem, b) maksājumiem par pārējiem
intelektuālā īpašuma veidiem - 5 procenti no šiem maksājumiem; 5) atlīdzības par Latvijā
esoša īpašuma izmantošanu - 5 procenti no šīs atlīdzības summas; 6) (izslēgts ar 23.11.2000. likumu); 7) atlīdzības par Latvijā
esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu 2 procenti no atlīdzības summas; |
4. 3.pantā: izteikt ceturtās daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) dividendēm 10 procenti no dividenžu summas,
izņemot dividendes, kas tiek izmaksātas šā likuma 1.panta deviņpadsmitajā
daļā minētajai sabiedrībai citas Eiropas Savienības dalībvalsts
rezidentam, ja šim rezidentam vismaz divus gadus (līdz dividenžu izmaksas
dienai ieskaitot) nepārtraukti pieder ne mazāk kā 25 procenti kapitāla un
balsošanas tiesību sabiedrībā, kura izmaksā dividendes;; |
|
|
|
4. 3.pantā: izteikt ceturtās daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) dividendēm 10 procenti no dividenžu summas,
izņemot dividendes, kas tiek izmaksātas šā likuma 1.panta deviņpadsmitajā
daļā minētajai sabiedrībai citas Eiropas Savienības dalībvalsts
rezidentam, ja šim rezidentam vismaz divus gadus (līdz dividenžu izmaksas
dienai ieskaitot) nepārtraukti pieder ne mazāk kā 25 procenti kapitāla un
balsošanas tiesību sabiedrībā, kura izmaksā dividendes;; |
|
papildināt pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: (41) Ja dividendes tiek izmaksātas šā
likuma 1.panta deviņpadsmitajā daļā minētajai sabiedrībai citas Eiropas
Savienības dalībvalsts rezidentam pirms minētā divu gadu perioda beigām,
Valsts ieņēmumu dienests piešķir atbrīvojumu no nodokļa ieturēšanas, ja
sabiedrība Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz banku garantijas 10 procentu
ap
mērā no izmaksājamo dividenžu apjoma.; |
|
|
|
papildināt pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: (41) Ja dividendes tiek izmaksātas šā
likuma 1.panta deviņpadsmitajā daļā minētajai sabiedrībai citas Eiropas
Savienības dalībvalsts rezidentam pirms minētā divu gadu perioda beigām,
Valsts ieņēmumu dienests piešķir atbrīvojumu no nodokļa ieturēšanas, ja
sabiedrība Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz banku garantijas 10 procentu
apmērā no izmaksājamo dividenžu apjoma.; |
(6) Šā
panta izpratnē vadības un konsultatīvie pakalpojumi ir darbību kopums, ko
nerezidents veic tieši vai izmantojot pieaicināto personālu, lai nodrošinātu
iekšzemes uzņēmuma (rezidenta) vai cita nerezidenta pastāvīgās
pārstāvniecības vadību vai sniegtu tai nepieciešamās konsultācijas.
|
aizstāt sestajā daļā vārdu tai ar vārdiem iekšzemes
uzņēmumam (rezidentam) vai pastāvīgajai pārstāvniecībai. |
|
|
|
aizstāt sestajā daļā vārdu tai ar vārdiem iekšzemes
uzņēmumam (rezidentam) vai pastāvīgajai pārstāvniecībai. |
6.pants. Apliekamā ienākuma
koriģēšana
(1) Uzņēmumu apliekamo
ienākumu palielina par: 1) uzņēmuma gada pārskatā
minēto pamatlīdzekļu nolietojuma un norakstīto nemateriālo ieguldījumu
vērtību summu un samazina par saskaņā ar šā likuma 13.panta prasībām
aprēķināto pamatlīdzekļu nolietojuma un norakstīto nemateriālo ieguldījumu
vērtību summu, izņemot šīs daļas 10.punktā minētos gadījumus; 2) soda
naudām, līgumsodiem un naudas sodiem izmantoto summu, arī soda sankciju
(pamatparāda palielinājuma, nokavējuma naudas) summu, kas aprēķināta saskaņā
ar likumu "Par nodokļiem un nodevām";
|
5. 6.pantā: papildināt pirmās daļas 2.punktu ar vārdiem "un
konkrēto nodokļu likumiem"; |
|
|
|
5. 6.pantā: papildināt pirmās daļas 2.punktu ar vārdiem "un
konkrēto nodokļu likumiem"; |
4) šā likuma 3.panta ceturtās
daļas 2. - 7.punktā un astotajā daļā paredzētajām izmaksām, ja
uzņēmums no tām nav ieturējis nodokli noteiktajā apjomā; |
aizstāt pirmās daļas 4.punktā skaitļus un vārdu
"2.7.punktā" ar skaitļiem un vārdu "2.6.punktā"; |
|
|
|
aizstāt pirmās daļas 4.punktā skaitļus un vārdu
"2.7.punktā" ar skaitļiem un vārdu "2.6.punktā"; |
7) taksācijas perioda
zaudējumiem no vērtspapīru pārdošanas (izņemot zaudējumus no vērtspapīriem,
kuri atrodas publiskajā apgrozībā saskaņā ar likumu Par vērtspapīriem); |
|
4 |
Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt 6.panta pirmās daļas
7.punktu pēc vārdiem iekavās Par vērtspapīriem ar vārdiem kā arī
zaudējumus, kuriem piemēro šā likuma 14.panta 8.1daļas
nosacījumus.
|
Atbalstīt |
papildināt pirmās daļas 7.punktu pēc vārdiem iekavās
Par vērtspapīriem ar vārdiem kā arī zaudējumus, kuriem piemēro šā likuma
14.panta 8.1daļas nosacījumus; |
8) izdevumiem, kas saistīti
ar to vērtspapīru iegādi taksācijas periodā, kuri atrodas publiskajā
apgrozībā saskaņā ar likumu "Par vērtspapīriem"; 9) izdevumiem, kas tonnāžas nodokļa maksātājam
radušies, gūstot ieņēmumus no kuģu izmantošanas starptautiskajos pārvadājumos
un ar to saistītās darbībās; 10) uzņēmumu gada
pārskatā minēto pamatlīdzekļu nolietojuma un norakstīto nemateriālo
ieguldījumu vērtību summu, ja šie pamatlīdzekļi un nemateriālie ieguldījumi
izmantojami ieņēmumu gūšanai no kuģu izmantošanas starptautiskajos
pārvadājumos un ar to saistītās darbībās. |
papildināt pirmo daļu ar 11.punktu šādā redakcijā: "11) procentu maksājumiem saskaņā ar šā likuma 6.4
pantu."; |
5 |
Deputāts V.E.Bresis
Izslēgt likumprojekta 6.panta 11.punktu; |
Iestrādāts komisijas priekšlikumā (11) |
papildināt pirmo daļu ar 11.punktu šādā redakcijā: "11) procentu maksājumiem saskaņā ar šā likuma 6.4
pantu."; |
(4) Nosakot apliekamo
ienākumu, uzņēmuma peļņu samazina: 1) par nekustamā īpašuma
nodokļa (zemes nodokļa un īpašuma nodokļa), izložu un azartspēļu nodokļa un nodevu
summām; |
|
6 |
Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt likuma 6. panta ceturtās daļas 1. punktu aiz
vārda nodevu ar vārdiem preču un pakalpojumu loterijas nodevu. |
Atbalstīt |
papildināt ceturtās daļas 1. punktu aiz vārda nodevu
ar vārdiem preču un pakalpojumu loterijas nodevu; |
(8) Nosakot apliekamo
ienākumu, uzņēmuma peļņu palielina par procentu maksājumu summu, kas
pārsniedz taksācijas perioda pieļaujamo procentu maksājumu apmēru, kuru
aprēķina, Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo īstermiņa kredītu
likmi kredītiestādēs taksācijas perioda pēdējā mēnesī reizinot ar uzņēmuma
paša kapitālu taksācijas perioda sākumā. Summas, kas pārsniedz taksācijas
perioda pieļaujamo procentu maksājumu apmēru, var iekļaut turpmāko
pēctaksācijas periodu apliekamā ienākuma samazinājumā, ja attiecīgajā
pēctaksācijas periodā kopējā procentu maksājumu summa nepārsniedz pieļaujamo
procentu maksājumu summu. Šie noteikumi nav attiecināmi uz procentu
maksājumiem par aizņēmumiem un kredītiem Latvijas Republikā reģistrētās
kredītiestādēs. |
izslēgt astoto, devīto un desmito daļu. |
7 |
Deputāts V.E.Bresis Izteikt likuma 6.panta 8.daļu sekojošā redakcijā: Nosakot apliekamo ienākumu,
uzņēmuma peļņu palielina par procentu maksājumu summu, kas pārsniedz
taksācijas perioda pieļaujamo procentu maksājumu apmēru, kuru aprēķina, 1,2
reizes palielinātu Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo īstermiņa
kredītu likmi kredītiestādēs taksācijas perioda pēdējā mēnesī reizinot ar
četrkāršotu uzņēmuma paša kapitālu taksācijas perioda sākumā. Summas, kas
pārsniedz taksācijas perioda pieļaujamo procentu maksājumu apmēru, var
iekļaut turpmāko pēctaksācijas periodu apliekamā ienākuma samazinājumā, ja
attiecīgajā pēctaksācijas periodā kopējā procentu maksājumu summa nepārsniedz
pieļaujamo procentu maksājumu summu. Šie noteikumi nav attiecināmi uz
procentu maksājumiem par aizņēmumiem un kredītiem Latvijas Republikā
reģistrētās kredītiestādēs. |
Iestrādāts komisijas priekšlikumā (11) |
izslēgt astoto, devīto un desmito daļu. |
(9) Ja pārskata taksācijas
perioda laikā vairāk nekā 50 procentiem no uzņēmuma kapitāla daļām mainās
īpašnieki, summas, kas pārsniedz taksācijas perioda pieļaujamo procentu
maksājumu apmēru, nevar iekļaut turpmāko taksācijas periodu apliekamā
ienākuma samazinājumā. (10) Nosakot apliekamo ienākumu uzņēmuma privatizācijas
gadījumā, izdevumos atļauts ieskaitīt visu atlikušo procentu maksājumu summu. |
|
8 |
Deputāts V.E.Bresis izslēgt devīto un desmito daļu |
Iestrādāts komisijas priekšlikumā (11) |
|
|
6. Papildināt likumu ar 6.2, 6.3
un 6.4 pantu šādā redakcijā: 6.2 pants. Īpaši noteikumi reorganizācijā iesaistītajiem nodokļa
maksātājiem (1) Ievērojot šā panta trešās un ceturtās daļas noteikumus,
apliekamā ienākuma noteikšanā neņem vērā pārvedošās, pievienojamās vai
sadalāmās sabiedrības saistībā ar saimnieciskās darbības veida vai veidu
nodošanu, apvienošanu vai sadalīšanu nodoto aktīvu un pasīvu posteņu
pārvērtēšanas rezultātus. (2) Ievērojot šā panta trešās un ceturtās daļas
noteikumus un aprēķinot pamatlīdzekļu nolietojumu saskaņā ar šā likuma
13.pantu, neņem vērā pamatlīdzekļu pārvērtēšanas rezultātus (izņemot šā
likuma 13.panta trešajā daļā noteiktos izņēmuma gadījumus) attiecībā uz
iegūstošās sabiedrības saistībā ar saimnieciskās darbības veida nodošanu,
apvienošanu vai sadalīšanu saņemto pamatlīdzekļu atlikušo vērtību. (3) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumus
piemēro: 1) Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī
esoša saimnieciskās darbības veida vai veidu nodošanai, ja gan pārvedošā,
pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība, gan iegūstošā sabiedrība ir Latvijas
rezidents; 2) Latvijā esoša saimnieciskās darbības veida vai
veidu nodošanai, ja pārvedošā, pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība ir citas
Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents un iegūstošā sabiedrība ir Latvijas
rezidents, un ja pēc nodošanas nodotie aktīvi un pasīvi nav attiecināmi uz
iegūstošās sabiedrības pastāvīgo pārstāvniecību ārpus Latvijas; 3) ja iegūstošā sabiedrība ir citas Eiropas
Savienības dalībvalsts rezidents un pārvedošā, pievienojamā vai sadalāmā
sabiedrība ir Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents, un
ja pēc nodošanas nodotie aktīvi un saistības ir attiecināmi uz iegūstošās
sabiedrības pastāvīgo pārstāvniecību Latvijā. (4) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumus
nepiemēro, ja iegūstošās sabiedrības akcijas, ko saņēmusi pārvedošā,
pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība, neatrodas tās īpašumā vismaz trīs gadus
pēc to nodošanas, ja vien pārvedošā, pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība
pamatoti nepierāda, ka šo akciju atsavināšana nav veikta nolūkā samazināt tās
apliekamo ienākumu un nemaksāt Latvijā maksājamos nodokļus vai samazināt to
apjomu. |
|
|
|
6. Papildināt likumu ar 6.2, 6.3
un 6.4 pantu šādā redakcijā: 6.2 pants. Īpaši noteikumi reorganizācijā iesaistītajiem nodokļa
maksātājiem (1) Ievērojot šā panta trešās un ceturtās daļas noteikumus,
apliekamā ienākuma noteikšanā neņem vērā pārvedošās, pievienojamās vai
sadalāmās sabiedrības saistībā ar saimnieciskās darbības veida vai veidu
nodošanu, apvienošanu vai sadalīšanu nodoto aktīvu un pasīvu posteņu
pārvērtēšanas rezultātus. (2) Ievērojot šā panta trešās un ceturtās daļas
noteikumus un aprēķinot pamatlīdzekļu nolietojumu saskaņā ar šā likuma
13.pantu, neņem vērā pamatlīdzekļu pārvērtēšanas rezultātus (izņemot šā
likuma 13.panta trešajā daļā noteiktos izņēmuma gadījumus) attiecībā uz
iegūstošās sabiedrības saistībā ar saimnieciskās darbības veida nodošanu,
apvienošanu vai sadalīšanu saņemto pamatlīdzekļu atlikušo vērtību. (3) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumus
piemēro: 1) Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī
esoša saimnieciskās darbības veida vai veidu nodošanai, ja gan pārvedošā,
pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība, gan iegūstošā sabiedrība ir Latvijas
rezidents; 2) Latvijā esoša saimnieciskās darbības veida vai
veidu nodošanai, ja pārvedošā, pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība ir citas
Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents un iegūstošā sabiedrība ir Latvijas
rezidents, un ja pēc nodošanas nodotie aktīvi un pasīvi nav attiecināmi uz
iegūstošās sabiedrības pastāvīgo pārstāvniecību ārpus Latvijas; 3) ja iegūstošā sabiedrība ir citas Eiropas
Savienības dalībvalsts rezidents un pārvedošā, pievienojamā vai sadalāmā
sabiedrība ir Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents, un
ja pēc nodošanas nodotie aktīvi un saistības ir attiecināmi uz iegūstošās
sabiedrības pastāvīgo pārstāvniecību Latvijā. (4) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumus
nepiemēro, ja iegūstošās sabiedrības akcijas, ko saņēmusi pārvedošā,
pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība, neatrodas tās īpašumā vismaz trīs gadus
pēc to nodošanas, ja vien pārvedošā, pievienojamā vai sadalāmā sabiedrība
pamatoti nepierāda, ka šo akciju atsavināšana nav veikta nolūkā samazināt tās
apliekamo ienākumu un nemaksāt Latvijā maksājamos nodokļus vai samazināt to
apjomu. |
|
6.3 pants. Īpaši noteikumi
reorganizācijā iesaistīto sabiedrību dalībniekiem (1) Ievērojot šā panta trešās daļas noteikumus,
iegūstošās sabiedrības saistībā ar akciju apmaiņu, apvienošanu vai sadalīšanu
nodoto akciju pārvērtēšanas rezultāti netiek ņemti vērā. Ja dalībnieks saņem
atzīstamu atlīdzību naudā, nodoto akciju pārvērtēšanas rezultāts tiek
attiecināts uz atlīdzību naudā un iekļauts dalībnieka apliekamajā ienākumā. (2) Apmaiņas rezultātā saņemtās akcijas dalībnieks
novērtē pēc to iegādes vērtības, kāda šīm akcijām bija akciju apmaiņas brīdī
saskaņā ar ārkārtas (likvidācijas) bilanci, un palielina šo vērtību par
atzīstamās atlīdzības naudā apmēru. (3) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumus
piemēro iegūstošās sabiedrības dalībniekam, ja tas: 1) ir Latvijas rezidents vai 2) nav Latvijas rezidents, bet viņa pastāvīgā
pārstāvniecība Latvijā ir gan nodoto akciju, gan apmaiņas rezultātā saņemto
akciju turētājs. |
9 |
Juridiskais birojs Ierosinām
papildināt 6.3 panta trešās daļas ievaddaļu pēc vārda ja ar
vārdiem tas atbilst vienam no šādiem nosacījumiem un izslēgt 1. punkta
beigās vārdu vai. |
Atbalstīt |
6.3 pants. Īpaši noteikumi
reorganizācijā iesaistīto sabiedrību dalībniekiem (1) Ievērojot šā panta trešās daļas noteikumus,
iegūstošās sabiedrības saistībā ar akciju apmaiņu, apvienošanu vai sadalīšanu
nodoto akciju pārvērtēšanas rezultāti netiek ņemti vērā. Ja dalībnieks saņem
atzīstamu atlīdzību naudā, nodoto akciju pārvērtēšanas rezultāts tiek
attiecināts uz atlīdzību naudā un iekļauts dalībnieka apliekamajā ienākumā. (2) Apmaiņas rezultātā saņemtās akcijas dalībnieks
novērtē pēc to iegādes vērtības, kāda šīm akcijām bija akciju apmaiņas brīdī
saskaņā ar ārkārtas (likvidācijas) bilanci, un palielina šo vērtību par
atzīstamās atlīdzības naudā apmēru. (3) Šā panta pirmās un otrās daļas noteikumus
piemēro iegūstošās sabiedrības dalībniekam, ja tas tas atbilst vienam no
šādiem nosacījumiem: 1) ir Latvijas rezidents; 2) nav Latvijas rezidents, bet viņa pastāvīgā
pārstāvniecība Latvijā ir gan nodoto akciju, gan apmaiņas rezultātā saņemto
akciju turētājs. |
|
6.4 pants. Apliekamā ienākuma
koriģēšana par procentu maksājumiem (1) Apliekamo
ienākumu palielina par procentu maksājumiem (arī diskonta veidā), kas
pārsniedz procentu maksājumu summu, kura aprēķināta, parādsaistībai
piemērojot 1,2 reizes palielinātu Centrālās statistikas pārvaldes noteikto iepriekšējā
taksācijas perioda vidējo īstermiņa kredītu likmi kredītiestādēs.
Saimnieciskās darbības izdevumos iekļautā procentu maksājumu summa nedrīkst
pārsniegt faktiski aprēķināto procentu maksājumu summu. (2) Papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajam
ierobežojumam apliekamo ienākumu palielina par procentu maksājumiem
proporcionāli tam, kādā mērā parādsaistību (par kurām aprēķināti procentu
maksājumi) taksācijas perioda vidējais apjoms pārsniedz summu, kas vienāda ar
četrkāršotu nodokļa maksātāja uzņēmuma gada pārskatā atspoguļoto paša
kapitāla apjomu, kas samazināts par jebkuriem pārvērtēšanas rezultātiem un
rezervēm. (3) Šā panta otro daļu nepiemēro kredītiestādēm un
apdrošināšanas sabiedrībām." |
10 11 |
Deputāts V.E.Bresis Izslēgt likumprojekta 6.4 pantu. Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija Izteikt likumprojekta 6.4 pantu šādā
redakcijā: 6.4 pants. Apliekamā ienākuma
koriģēšana par procentu maksājumiem (1) Apliekamo
ienākumu palielina par procentu maksājumiem (arī diskonta veidā), kas
pārsniedz procentu maksājumu summu, kura aprēķināta, parādsaistībai
piemērojot 1,2 reizes palielinātu Centrālās statistikas pārvaldes
noteikto taksācijas perioda pēdējā
mēneša vidējo īstermiņa kredītu likmi kredītiestādēs. Saimnieciskās darbības
izdevumos iekļautā procentu maksājumu summa nedrīkst pārsniegt faktiski
aprēķināto procentu maksājumu summu. (2)
Apliekamo ienākumu palielina par procentu maksājumiem proporcionāli tam, kādā
mērā parādu saistību (par kurām aprēķināti procentu maksājumi) taksācijas
perioda vidējais apjoms pārsniedz summu, kas vienāda ar četrkāršotu nodokļa
maksātāja uzņēmuma gada pārskatā atspoguļoto pašu kapitāla apjomu taksācijas
perioda sākumā, kas samazināts par ilgtermiņa ieguldījumu pārvērtēšanas
rezervi un citām rezervēm, kas nav radušās peļņas sadales rezultātā. (3) Ja
apliekamais ienākums vienlaicīgi jāpalielina par procentu maksājumiem
atbilstoši šā panta pirmajai un otrajai daļai, apliekamo ienākumu palielina
par lielāko no apliekamā ienākuma summām, kura noteikta saskaņā ar šā panta
pirmo vai otro daļu. (4) Šā panta pirmo daļu un otro daļu nepiemēro procentu
maksājumiem par Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādēs saņemtiem
kredītiem un aizņēmumiem, kā arī kredītiestādēm un apdrošināšanas
sabiedrībām. |
Iestrādāts komisijas priekšlikumā (11) Atbalstīt |
6.4 pants. Apliekamā ienākuma
koriģēšana par procentu maksājumiem (1) Apliekamo
ienākumu palielina par procentu maksājumiem (arī diskonta veidā), kas
pārsniedz procentu maksājumu summu, kura aprēķināta, parādsaistībai
piemērojot 1,2 reizes palielinātu Centrālās statistikas pārvaldes
noteikto taksācijas perioda pēdējā
mēneša vidējo īstermiņa kredītu likmi kredītiestādēs. Saimnieciskās darbības
izdevumos iekļautā procentu maksājumu summa nedrīkst pārsniegt faktiski
aprēķināto procentu maksājumu summu. (2)
Apliekamo ienākumu palielina par procentu maksājumiem proporcionāli tam, kādā
mērā parādu saistību (par kurām aprēķināti procentu maksājumi) taksācijas
perioda vidējais apjoms pārsniedz summu, kas vienāda ar četrkāršotu nodokļa
maksātāja uzņēmuma gada pārskatā atspoguļoto pašu kapitāla apjomu taksācijas
perioda sākumā, kas samazināts par ilgtermiņa ieguldījumu pārvērtēšanas
rezervi un citām rezervēm, kas nav radušās peļņas sadales rezultātā. (3) Ja
apliekamais ienākums vienlaicīgi jāpalielina par procentu maksājumiem
atbilstoši šā panta pirmajai un otrajai daļai, apliekamo ienākumu palielina
par lielāko no apliekamā ienākuma summām, kura noteikta saskaņā ar šā panta
pirmo vai otro daļu. (4) Šā panta pirmo daļu un otro daļu nepiemēro procentu
maksājumiem par Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādēs saņemtiem
kredītiem un aizņēmumiem, kā arī kredītiestādēm un apdrošināšanas
sabiedrībām. |
8.1 pants. Nodokļa
atvieglojums pasažieru pārvadājumos izmantojamo autobusu iegādei
(1) Nodokļa maksātāji, kuri
taksācijas periodā saņēmuši dotācijas pasažieru pārvadājumu izmaksu segšanai
iekšzemes regulārajos autobusu satiksmes maršrutos, sadalot taksācijas
perioda peļņu, var veidot speciālu rezervi. (2) Izveidotās rezerves
kopējā summa taksācijas periodā nedrīkst pārsniegt summu, kas aprēķināta,
piecus tūkstošus latu reizinot ar autotransporta uzņēmuma bilancē esošo
autobusu skaitu tā taksācijas perioda sākumā, kurā šis uzņēmums pirmo reizi
izmanto nodokļa atvieglojumu. (3) Šā panta pirmajā daļā
minēto rezervi var veidot triju taksācijas periodu laikā, ieskaitot
taksācijas periodu, kurā attiecīgā rezerve izveidota. Minēto rezervi šo triju
taksācijas periodu laikā nevar izmantot pamatkapitāla palielināšanai. (4) Ja triju taksācijas
periodu laikā autotransporta uzņēmums nav iegādājies pasažieru pārvadājumos
izmantojamos autobusus vai iegādāto šādu autobusu vērtība ir mazāka par
izveidotās rezerves lielumu, tad apliekamais ienākums ir jāpalielina par
summu, kas aprēķināta kā starpība starp izveidotās rezerves lielumu trešā
taksācijas perioda beigās un faktiski iegādāto pasažieru pārvadājumos
izmantojamo autobusu vērtību. (5) Nodokļa daļa, kuru
saskaņā ar šā panta ceturto daļu var attiecināt uz apliekamā ienākuma
palielinājumu, uzskatāma par nokavēto nodokļa maksājumu saskaņā ar likumu
"Par nodokļiem un nodevām". (6) Šā panta piemērošanas kārtību, kā arī kārtību, kādā
nodokļa maksātāji - autotransporta uzņēmumi sniedz informāciju par nodokļa
atvieglojuma izmantošanu Valsts ieņēmumu dienestam, nosaka Ministru kabinets. |
7. Papildināt 8.1 pantu ar 5.1
daļu šādā redakcijā: "(51) Iegūstošā sabiedrība, kurai
piemēro šā likuma 6.2 pantu, ir tiesīga izmantot šā panta pirmajā
daļā minēto rezervi, kas attiecināma uz saimnieciskās darbības veidu vai
veidiem, atbilstoši visiem nosacījumiem, kas būtu piemērojami pārvedošajai,
pievienojamajai vai sadalāmajai sabiedrībai, ja nodošana nebūtu notikusi.
Iegūstošā sabiedrība uzņemas pārvedošās, sadalāmās vai pievienojamās
sabiedrības tiesības un pienākumus attiecībā uz nodokļa atvieglojumu." |
|
|
|
7. Papildināt 8.1 pantu ar 5.1
daļu šādā redakcijā: "(51) Iegūstošā sabiedrība, kurai
piemēro šā likuma 6.2 pantu, ir tiesīga izmantot šā panta pirmajā
daļā minēto rezervi, kas attiecināma uz saimnieciskās darbības veidu vai
veidiem, atbilstoši visiem nosacījumiem, kas būtu piemērojami pārvedošajai,
pievienojamajai vai sadalāmajai sabiedrībai, ja nodošana nebūtu notikusi.
Iegūstošā sabiedrība uzņemas pārvedošās, sadalāmās vai pievienojamās
sabiedrības tiesības un pienākumus attiecībā uz nodokļa atvieglojumu." |
13.pants. Pamatlīdzekļu
nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības
norakstīšana, aprēķinot
apliekamo ienākumu
(1)
Aprēķinot apliekamo ienākumu, saimnieciskajā darbībā
izmantojamo pamatlīdzekļu nolietojumu nosaka šādā kārtībā: 2) pamatlīdzekļu uzskaiti
nolietojuma aprēķinam saskaņā ar šo pantu kārto: a) attiecībā uz ēkām un to
daļām, būvēm, ilggadīgajiem stādījumiem, naftas izpētes un ieguves platformām,
naftas izpētes un ieguves kuģiem, kā arī attiecībā uz pamatlīdzekļiem, kas
saimnieciskajā darbībā netiek izmantoti vai tiek izmantoti tikai daļēji, -
par katru pamatlīdzekli atsevišķi, b) attiecībā uz šīs daļas
9.punktā minētajiem pamatlīdzekļiem, kas iegādāti vai izveidoti laikposmā,
kad attiecīgajam reģionam piešķirts īpaši atbalstāmā reģiona
statuss, - atsevišķi no pārējiem attiecīgās kategorijas pamatlīdzekļiem, c) attiecībā uz pārējiem
pamatlīdzekļiem - par visu kategoriju kopā; |
8. 13.pantā: aizstāt pirmās daļas 2.punkta b apakšpunktā vārdus
attiecīgajam reģionam ar vārdiem attiecīgajai teritorijai un vārdus
īpaši atbalstāmā reģiona ar vārdiem īpaši atbalstāmās teritorijas; |
|
|
|
8. 13.pantā: aizstāt pirmās daļas 2.punkta b apakšpunktā vārdus
attiecīgajam reģionam ar vārdiem attiecīgajai teritorijai un vārdus
īpaši atbalstāmā reģiona ar vārdiem īpaši atbalstāmās teritorijas; |
9) ja uzņēmums ir reģistrēts
un darbojas saskaņā ar likumu "Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem"
noteiktā īpaši atbalstāmajā reģionā un par tā attīstības projekta atbilstību
attiecīgā reģiona attīstības programmai ir pieņemts lēmums Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā, pamatlīdzekļiem, kurus šāds uzņēmums ir iegādājies laika
posmā, kad attiecīgajam reģionam ir īpaši atbalstāmā reģiona statuss, un
kurus tas izmanto savā uzņēmējdarbībā šajā reģionā, iegādes vērtību vai
izveidošanas vērtību pirms attiecīgās pamatlīdzekļu kategorijas taksācijas
perioda kopējās nolietojuma summas aprēķināšanas palielina, reizinot to ar
šādiem koeficientiem: a) pirmās kategorijas
pamatlīdzekļiem - 1,5, b) otrās kategorijas
pamatlīdzekļiem - 1,3, c) trešās kategorijas
pamatlīdzekļiem - 1,8, d)
ceturtās kategorijas pamatlīdzekļiem - 2.
|
izteikt pirmās daļas 9.punkta ievaddaļu šādā redakcijā: "9) ja uzņēmums ir reģistrēts un darbojas saskaņā
ar Reģionālās attīstības likumu noteiktā īpaši atbalstāmajā teritorijā un par
tā attīstības projekta atbilstību attiecīgās teritorijas attīstības
programmai ir pieņemts lēmums atbilstoši Reģionālās attīstības likumā
noteiktajai kārtībai, pamatlīdzekļiem, kurus šāds uzņēmums ir iegādājies
laika posmā, kad attiecīgajai teritorijai ir īpaši atbalstāmās teritorijas
statuss, un kurus tas izmanto savā uzņēmējdarbībā šajā teritorijā, iegādes
vērtību vai izveidošanas vērtību pirms attiecīgās pamatlīdzekļu kategorijas
taksācijas perioda kopējās nolietojuma summas aprēķināšanas palielina,
reizinot to ar šādiem koeficientiem:". |
12 |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis 13.panta pirmās daļas 9.punkta ievaddaļā aizstāt vārdus
atbilstoši Reģionālās attīstības likumā noteiktajai kārtībai ar vārdiem
atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai. |
Atbalstīt |
izteikt pirmās daļas 9.punkta ievaddaļu šādā redakcijā: "9) ja uzņēmums ir reģistrēts un darbojas saskaņā
ar Reģionālās attīstības likumu noteiktā īpaši atbalstāmajā teritorijā un par
tā attīstības projekta atbilstību attiecīgās teritorijas attīstības
programmai ir pieņemts lēmums atbilstoši
Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, pamatlīdzekļiem, kurus šāds uzņēmums ir iegādājies laika posmā, kad
attiecīgajai teritorijai ir īpaši atbalstāmās teritorijas statuss, un kurus
tas izmanto savā uzņēmējdarbībā šajā teritorijā, iegādes vērtību vai
izveidošanas vērtību pirms attiecīgās pamatlīdzekļu kategorijas taksācijas
perioda kopējās nolietojuma summas aprēķināšanas palielina, reizinot to ar
šādiem koeficientiem:". |
14.pants. Iepriekšējo gadu
zaudējumu segšana
(6) Šā panta pirmajā daļā
minētos taksācijas perioda
zaudējumus uzņēmums, kurš ir reģistrēts un
darbojas saskaņā ar likumu "Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem"
noteiktā īpaši atbalstāmajā reģionā un par kura attīstības projekta
atbilstību attiecīgā reģiona attīstības programmai ir pieņemts lēmums
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, var segt hronoloģiskā secībā no nākamo
10 taksācijas periodu apliekamā ienākuma. Šā panta 1.1 daļā minētos
taksācijas perioda zaudējumus var segt hronoloģiskā secībā no nākamo sešu
taksācijas periodu apliekamā ienākuma. |
9. 14.pantā: izteikt sestās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: "Šā panta pirmajā daļā minētos taksācijas perioda
zaudējumus uzņēmums, kurš ir reģistrēts un darbojas saskaņā ar Reģionālās
attīstības likumu noteiktā īpaši atbalstāmajā teritorijā un par kura
attīstības projekta atbilstību attiecīgās teritorijas attīstības programmai
ir pieņemts lēmums atbilstoši Reģionālās attīstības likumā noteiktajai
kārtībai, var segt hronoloģiskā secībā no nākamo 10 taksācijas
periodu apliekamā ienākuma."; |
13 |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis 14.panta sestās daļas pirmajā teikumā aizstāt vārdus
atbilstoši Reģionālās attīstības likumā noteiktajai kārtībai ar vārdiem
atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai. |
Atbalstīt |
9. 14.pantā: izteikt sestās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: "Šā panta pirmajā daļā minētos taksācijas perioda
zaudējumus uzņēmums, kurš ir reģistrēts un darbojas saskaņā ar Reģionālās
attīstības likumu noteiktā īpaši atbalstāmajā teritorijā un par kura
attīstības projekta atbilstību attiecīgās teritorijas attīstības programmai
ir pieņemts atbilstoši Ministru
kabineta noteiktajai kārtībai,
var segt hronoloģiskā secībā no nākamo 10 taksācijas periodu apliekamā
ienākuma."; |
(8) Taksācijas perioda zaudējumus no
vērtspapīru (izņemot vērtspapīrus, kuri atrodas publiskajā apgrozībā saskaņā
ar likumu Par vērtspapīriem) pārdošanas var segt hronoloģiskā secībā no
nākamo piecu taksācijas periodu apliekamā ienākuma no citas vērtspapīru
pārdošanas, bet ne vairāk kā par minēto zaudējumu summu.
|
|
14 |
Deputāts V.E.Bresis Izslēgt likuma 14.panta
8.daļā tekstu: ... no citas vērtspapīru
pārdošanas, ... . |
Iestrādāts komisijas priekšlikumā (15) |
|
|
|
15 |
Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt
14.pantu ar 8.1daļu šādā redakcijā: (81)
Zaudējumus no šā panta astotajā daļā minēto vērtspapīru pārdošanas var segt
hronoloģiskā secībā no nākamo piecu taksācijas periodu apliekamā ienākuma, ja
nodokļa maksātājs minēto vērtspapīru pārdošanu neveic regulāri (ne biežāk kā
vienu reizi taksācijas periodā) un pārdotie vērtspapīri bijuši nodokļa
maksātāja īpašumā ilgāk nekā 12 mēnešus. |
Atbalstīt |
papildināt
pantu ar 8.1daļu šādā redakcijā: (81) Zaudējumus no šā panta astotajā daļā
minēto vērtspapīru pārdošanas var segt hronoloģiskā secībā no nākamo piecu
taksācijas periodu apliekamā ienākuma, ja nodokļa maksātājs minēto
vērtspapīru pārdošanu neveic regulāri (ne biežāk kā vienu reizi taksācijas
periodā) un pārdotie vērtspapīri bijuši nodokļa maksātāja īpašumā ilgāk nekā
12 mēnešus.; |
|
papildināt pantu ar 11.1 daļu šādā
redakcijā: "(111) Iegūstošā sabiedrība saskaņā ar
šā likuma 6.2 panta noteikumiem ir tiesīga pārņemt pārvedošās
sabiedrības iepriekšējo taksācijas periodu zaudējumus, kuri attiecas uz
nodoto saimnieciskās darbības veidu vai veidiem, un segt tos saskaņā ar šā
panta pirmās daļas noteikumiem taksācijas periodā, kurā notikusi nodošana, un
nākamajos taksācijas periodos."; |
|
|
|
papildināt pantu ar 11.1 daļu šādā
redakcijā: "(111) Iegūstošā sabiedrība saskaņā ar
šā likuma 6.2 panta noteikumiem ir tiesīga pārņemt pārvedošās
sabiedrības iepriekšējo taksācijas periodu zaudējumus, kuri attiecas uz
nodoto saimnieciskās darbības veidu vai veidiem, un segt tos saskaņā ar šā
panta pirmās daļas noteikumiem taksācijas periodā, kurā notikusi nodošana, un
nākamajos taksācijas periodos."; |
(14) Pēc
uzņēmuma reorganizācijas, kas notikusi, veicot uzņēmuma sadalīšanu un
atdalīšanu, jaundibinātie uzņēmumi un sadalāmais uzņēmums (atdalīšanas
gadījumā) ir tiesīgi segt pirmstaksācijas periodu zaudējumus gadījumā, ja tos
kontrolē persona, kuras līdzdalība tieši vai netieši (izmantojot līdzdalību
citā personā vai vairākās citās personās, vai citā veidā) sadalāmā uzņēmuma
kapitālā līdz reorganizācijai pārsniedz 20 procentus un kurai pieder vairāk
nekā 20 procentu no visām akcionāru (daļu īpašnieku) balsīm, ko var saskaitīt
katrā balsošanā.
|
izslēgt četrpadsmito daļu; |
|
|
|
izslēgt četrpadsmito daļu; |
(15)
Sedzot zaudējumus, uzņēmumos, kuros veikta reorganizācija uzņēmumu
pievienošanas, sadalīšanas vai atdalīšanas ceļā, nav piemērojama šā panta trešā,
sestā un desmitā daļa.
|
izslēgt piecpadsmitajā daļā vārdu "trešā". |
|
|
|
izslēgt piecpadsmitajā daļā vārdu "trešā". |
15.pants. Atlaižu piemērošana
(2) Ja uzņēmums - nodokļa
maksātājs - izmanto uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides saskaņā ar likumu "Par
ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā" vai citiem Latvijas
Republikas likumiem, šajā nodaļā paredzētās nodokļa atlaides netiek
piemērotas, izņemot atlaidi par ārvalstīs samaksāto nodokli saskaņā ar šā
likuma 16.pantu un atlaidi ziedotājiem saskaņā ar šā likuma 20.pantu. Nodokļa
atlaidi saskaņā ar likumu "Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas
Republikā" piemēro nodokļa summai pēc šā likuma 16. un 20.pantā noteikto
atlaižu piemērošanas. |
10. Papildināt
15.panta otrās daļas otro teikumu pēc vārdiem "likumu "Par ārvalstu
ieguldījumiem Latvijas Republikā"" ar vārdiem "un citiem
Latvijas Republikas likumiem". |
|
|
|
10
. Papildināt
15.panta otrās daļas otro teikumu pēc vārdiem "likumu "Par ārvalstu
ieguldījumiem Latvijas Republikā"" ar vārdiem "un citiem Latvijas
Republikas likumiem". |
19.pants. Nodokļa atlaide
uzņēmumiem, kas izmanto kā darbaspēku notiesātos
(2) Lai saņemtu šādu nodokļa
atlaidi, uzņēmumam: 1) jābūt dibinātam un
reģistrētam Uzņēmumu reģistrā ar mērķi nodarboties ar preču ražošanu un izmantot
kā darbaspēku notiesātos tikai Latvijas ieslodzījuma vietu slēgta režīma
zonās un jānodarbojas tikai ar to; 2) pirms dibināšanas jāsaņem Iekšlietu
ministrijas atļauja šāda uzņēmuma dibināšanai, kā arī jāsaskaņo ar Iekšlietu
ministriju katra dibinātāja, dalībnieka, īpašnieka un izpildinstitūcijas
locekļa persona. Minētā saskaņošana jāveic arī, atsavinot uzņēmumu vai
pārvēlot izpildinstitūciju locekļus. |
11. Aizstāt 19.panta otrās daļas 2.punktā vārdus
"Iekšlietu ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem
"Tieslietu ministrija" (attiecīgā locījumā). |
|
|
|
11. Aizstāt 19.panta otrās daļas 2.punktā vārdus
"Iekšlietu ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem
"Tieslietu ministrija" (attiecīgā locījumā). |
22.pants.
Nodokļa deklarācijas sastādīšana un nodokļa maksāšana
(1)
Nodokļa maksātājs patstāvīgi sastāda nodokļa taksācijas gada deklarāciju,
kuras formu saskaņā ar šo likumu apstiprina Ministru kabinets. Nodokļa
maksātājs to iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam. Nodokļa taksācijas gada
deklarāciju maksātājs iesniedz vienlaikus ar uzņēmuma gada pārskatu likumā
"Par uzņēmumu gada pārskatiem", Kredītiestāžu likumā un
Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā noteiktajos termiņos.
|
12. 22.pantā: papildināt pirmās daļas pēdējo teikumu ar vārdiem
"bet nodokļa |
|
|
|
12. 22.pantā: papildināt pirmās daļas pēdējo teikumu ar vārdiem
"bet nodokļa |
(2) Saskaņā ar nodokļa
deklarāciju aprēķināto nodokli, kas ir samazināts atbilstoši šā likuma III
nodaļā minētajām nodokļa atlaidēm un par taksācijas gada laikā
izdarītajiem avansa maksājumiem, nodokļa maksātājs patstāvīgi pārskaita
valsts budžetā 15 dienu laikā pēc gada pārskata un nodokļa deklarācijas
iesniegšanas dienas. |
papildināt otro daļu pēc vārdiem "III nodaļā
minētajām" ar vārdiem "un citos Latvijas Republikas likumos
noteiktajām"; |
|
|
|
papildināt otro daļu pēc vārdiem "III nodaļā minētajām"
ar vārdiem "un citos Latvijas Republikas likumos noteiktajām"; |
|
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā: "(8) Līgumsabiedrība (personālsabiedrība)
iesniedz deklarāciju par sadalītās peļņas saņēmējiem un katram saņēmējam
sadalītās peļņas lielumu. Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība
iesniedz deklarāciju par tās biedriem sadalīto pārpalikumu un katram biedram
sadalītā pārpalikuma lielumu." |
|
|
|
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā: "(8) Līgumsabiedrība (personālsabiedrība)
iesniedz deklarāciju par sadalītās peļņas saņēmējiem un katram saņēmējam
sadalītās peļņas lielumu. Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība
iesniedz deklarāciju par tās biedriem sadalīto pārpalikumu un katram biedram
sadalītā pārpalikuma lielumu." |
23.pants. Nodokļa avansa
maksājumi
(3.1) Nosakot
uzņēmumu ienākuma nodokļa maksājumus, ņem vērā saskaņā ar Liepājas
speciālās ekonomiskās zonas likumu vai Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas
likumu taksācijas periodam paredzētos nodokļa atvieglojumus. Ja maksātājs
taksācijas periodā zaudē tiesības uz nodokļa atvieglojumiem saskaņā ar minētajiem
likumiem, avansa maksājumu samazinājumu summa, kas aprēķināta kā starpība
starp avansa maksājumu summu saskaņā ar šā panta pirmās vai 1.1
daļas noteikumiem, un avansa maksājumu summu, kas noteikta, ņemot vērā
nodokļa atvieglojumus saskaņā ar minētajiem likumiem, tiek uzskatīta par
nokavēto nodokļa maksājumu saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un
nodevām". |
13. 23.panta 3.1 daļā: aizstāt pirmajā teikumā vārdus "Liepājas speciālās
ekonomiskās zonas likumu vai Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas
likumu" ar vārdiem "likumu "Par nodokļu piemērošanu brīvostās
un speciālajās ekonomiskajās zonās""; aizstāt otrajā teikumā vārdus "minētajiem
likumiem" ar vārdiem "minēto likumu". |
|
|
|
13. 23.panta 3.1 daļā: aizstāt pirmajā teikumā vārdus "Liepājas speciālās
ekonomiskās zonas likumu vai Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas
likumu" ar vārdiem "likumu "Par nodokļu piemērošanu brīvostās
un speciālajās ekonomiskajās zonās""; aizstāt otrajā teikumā vārdus "minētajiem
likumiem" ar vārdiem "minēto likumu". |
Pārejas noteikumi
26. Uzņēmumi, kuri
izmanto šā likuma 17.1 vai 18.1 pantā[1]
vai citos likumos noteiktos nodokļa atvieglojumus, šo atvieglojumu
izmantošanas laikā nodokli aprēķina un maksā, piemērojot 25 procentu likmi.
|
|
16 |
Deputāts V.E.Bresis Izslēgt likuma pārejas noteikumu 26.punktu. |
Neatbalstīt |
|
|
14. Papildināt pārejas noteikumus ar 34., 35.,
36., 37., 38. un 39.punktu šādā redakcijā: 34.
Šā likuma 1.panta deviņpadsmitās daļas 1. un 3.punkta stāšanās spēkā tiek
noteikta ar īpašu likumu. 35. Šā likuma 3.panta ceturtās daļas 1.punkta
grozījumu un 4.1 daļas stāšanās spēkā tiek noteikta ar īpašu
likumu. 36. Šā likuma 6.2 un 6.3
panta stāšanās spēkā attiecībā uz dalībniekiem un sabiedrībām, kas ir citas
Eiropas Savienības dalībvalsts rezidenti, tiek noteikta ar īpašu likumu. 37. Par procentu maksājumiem, kuri radušies līdz
2002.gada 31.decembrim un kurus uzņēmums bija tiesīgs pārnest atbilstoši šā
likuma 6.panta astotās daļas redakcijai, kas bija spēkā līdz brīdim, kad
spēkā stājās grozījumi šajā panta daļā (turpmāk uzkrātā procentu maksājumu
summa), uzņēmums ir tiesīgs samazināt apliekamo ienākumu nākamo piecu
taksācijas periodu laikā, katrā taksācijas periodā apliekamo ienākumu
samazinot par 20 procentiem no uzkrātās procentu maksājumu summas. 38. Vienlaikus ar 2002.gada taksācijas perioda
deklarāciju nodokļa maksātājs iesniedz informāciju par uzkrāto procentu
maksājumu summu. 39.
Uzņēmums, kurš reģistrēts un darbojas saskaņā ar likumu Par īpaši
atbalstāmajiem reģioniem noteiktā īpaši atbalstāmajā reģionā un par kura
attīstības projekta atbilstību attiecīgā reģiona attīstības programmai ir
pieņemts lēmums Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, turpina piemērot šā
likuma 13.panta pirmās daļas 2.punkta b apakšpunktu, 13.panta pirmās daļas
9.punktu un 14.panta sesto daļu laikā, kamēr atbilstoši Reģionālās attīstības
likumam ir spēkā saskaņā ar likumu Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem
piešķirtais īpaši atbalstāmā reģiona statuss. |
17 |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis Pārejas noteikumu 38.punktā aizstāt skaitļus un
vārdu 2002.gada ar skaitļiem un vārdu 2003.gada. |
Atbalstīt |
14. Papildināt pārejas noteikumus ar 34., 35.,
36., 37., 38., 39., 40., 41., 42. un 43.punktu šādā redakcijā: 34.
Šā likuma 1.panta deviņpadsmitās daļas 1. un 3.punkta stāšanās spēkā tiek
noteikta ar īpašu likumu. 35. Šā likuma 3.panta ceturtās daļas 1.punkta
grozījumu un 4.1 daļas stāšanās spēkā tiek noteikta ar īpašu
likumu. 36. Šā likuma 6.2 un 6.3
panta stāšanās spēkā attiecībā uz dalībniekiem un sabiedrībām, kas ir citas
Eiropas Savienības dalībvalsts rezidenti, tiek noteikta ar īpašu likumu. 37. Par procentu maksājumiem, kuri radušies līdz
2002.gada 31.decembrim un kurus uzņēmums bija tiesīgs pārnest atbilstoši šā
likuma 6.panta astotās daļas redakcijai, kas bija spēkā līdz brīdim, kad
spēkā stājās grozījumi šajā panta daļā (turpmāk uzkrātā procentu maksājumu
summa), uzņēmums ir tiesīgs samazināt apliekamo ienākumu nākamo piecu
taksācijas periodu laikā, katrā taksācijas periodā apliekamo ienākumu
samazinot par 20 procentiem no uzkrātās procentu maksājumu summas. 38. Vienlaikus ar 2003.gada taksācijas perioda
deklarāciju nodokļa maksātājs iesniedz informāciju par uzkrāto procentu
maksājumu summu. 39. Uzņēmums, kurš reģistrēts un darbojas saskaņā ar
likumu Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem noteiktā īpaši atbalstāmajā
reģionā un par kura attīstības projekta atbilstību attiecīgā reģiona
attīstības programmai ir pieņemts lēmums Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā, turpina piemērot šā likuma 13.panta pirmās daļas 2.punkta b
apakšpunktu, 13.panta pirmās daļas 9.punktu un 14.panta sesto daļu laikā,
kamēr atbilstoši Reģionālās attīstības likumam ir spēkā saskaņā ar likumu
Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem piešķirtais īpaši atbalstāmā reģiona
statuss. |
|
|
18 |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis Papildināt
likumprojekta pārejas noteikumus ar 40., 41. un 42.punktu šādā redakcijā: 40.
Grozījumi šā likuma 2.panta trešajā daļā, 6.panta pirmās
daļas 11.punkts, grozījumi 6.panta astotajā, devītajā un desmitajā daļā, 6.4
pants, grozījumi
15.panta otrajā daļā, 22.pantā un 23.panta 3.1 daļā tiek
piemēroti, sākot ar taksācijas periodu, kas sākas 2003.gadā. 41. Šā likuma 1.panta četrpadsmitā, piecpadsmitā,
sešpadsmitā, septiņpadsmitā, astoņpadsmitā, deviņpadsmitā (izņemot šo pārejas
noteikumu 34.punktā atrunāto gadījumu), divdesmitā un divdesmit pirmā daļa,
6.2 pants un 6.3 pants (izņemot šo pārejas noteikumu
36.punktā atrunāto gadījumu), 8.1 panta 5.1 daļa,
14.panta 11.1 daļa un grozījumi 14.panta četrpadsmitajā un
piecpadsmitajā daļā tiek piemēroti ar taksācijas periodu, kas sākas
2004.gadā. 42. Ministru kabinets līdz 2003.gada 31.decembrim izdod
šā likuma 13.panta pirmās daļas 9.punktā un 14.panta sestajā daļā paredzētos
noteikumus. |
Atbalstīt |
40.
Grozījumi šā likuma 2.panta trešajā daļā, 6.panta pirmās
daļas 11.punkts, grozījumi 6.panta astotajā, devītajā un desmitajā daļā, 6.4
pants, grozījumi
15.panta otrajā daļā, 22.pantā un 23.panta 3.1 daļā tiek
piemēroti, sākot ar taksācijas periodu, kas sākas 2003.gadā. 41. Šā likuma 1.panta četrpadsmitā, piecpadsmitā,
sešpadsmitā, septiņpadsmitā, astoņpadsmitā, deviņpadsmitā (izņemot šo pārejas
noteikumu 34.punktā atrunāto gadījumu), divdesmitā un divdesmit pirmā daļa,
6.2 pants un 6.3 pants (izņemot šo pārejas noteikumu
36.punktā atrunāto gadījumu), 8.1 panta 5.1 daļa,
14.panta 81., 11.1 daļa un grozījumi 14.panta
četrpadsmitajā un piecpadsmitajā daļā tiek piemēroti ar taksācijas periodu,
kas sākas 2004.gadā. 42. Ministru kabinets līdz 2003.gada 31.decembrim izdod
šā likuma 13.panta pirmās daļas 9.punktā un 14.panta sestajā daļā paredzētos
noteikumus. |
|
|
19 |
Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt likuma pārejas noteikumus ar jaunu punktu
šādā redakcijā: Grozījumi 6. panta ceturtās daļas 1. punktā, kas
saistīti ar preču un pakalpojumu loterijas nodevu, stājas spēkā vienlaicīgi
ar preču un pakalpojumu likuma spēkā stāšanos. |
Atbalstīt |
43. Grozījumi 6. panta ceturtās daļas 1. punktā, kas
saistīti ar preču un pakalpojumu loterijas nodevu, stājas spēkā vienlaicīgi
ar preču un pakalpojumu likuma spēkā stāšanos. |
|
15. Papildināt likumu ar atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām šādā redakcijā: "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no
direktīvām 90/434/EEC un 90/435/EEC." |
|
|
|
15. Papildināt likumu ar atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām šādā redakcijā: "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no
direktīvām 90/434/EEC un 90/435/EEC." |
(1) Uzņēmumam ir tiesības par atbalstāmo investīciju projekta
ietvaros veiktajiem ieguldījumiem piemērot uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi 40
procentu apmērā no kopējās ieguldījumu summas. Atlaidi piemēro taksācijas
periodā, kurā pabeigts atbalstāmo investīciju projekts.
(2) Ja uzņēmuma taksācijas periodā aprēķinātais uzņēmumu
ienākuma nodoklis ir mazāks nekā aprēķinātā nodokļa atlaide, uzņēmums var par
atlaides neizmantoto daļu samazināt nākamajos taksācijas periodos aprēķināto
uzņēmumu ienākuma nodokli, līdz atlaide ir izmantota pilnībā, taču ne ilgāk kā
desmit nākamajos taksācijas periodos hronoloģiskā secībā.
(3) Uzņēmumi, kuri piemēro šā panta pirmajā daļā noteikto
atlaidi vai samazina nodokļa summu šā panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, nav
tiesīgi izmantot šā likuma 17., 18., 19. un 21.pantā noteiktās nodokļa
atlaides, kā arī citos likumos noteiktos uzņēmumu ienākuma nodokļa
atvieglojumus.
(4) Šajā pantā noteiktā atlaide piemērojama uzņēmumam,
kas atbilst visiem šai panta daļā minētajiem nosacījumiem:
1) uzņēmums atbalstāmo investīciju projekta ietvaros
veicis ieguldījumus, kuru kopējā summa pārsniedz 10 miljonus latu;
2) kopējā ieguldījumu summa tiek ieguldīta periodā, kas
nepārsniedz trīs gadus;
3) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ir sagatavots
investīciju projekts un, ņemot vērā atbalstāmo investīciju projektā paredzēto
ieguldījumu summu un ieguldījumu veikšanas termiņus, izvērtēta atbalstāmo
investīciju projekta ietekme uz valsts ekonomiku, kā arī tas, vai minētais
projekts neradīs konkurences ierobežojumus, un uz šā izvērtējuma pamata ir
pieņemts Ministru kabineta lēmums par investīciju projekta atbalstu.
(5) Ieguldījumi šā panta izpratnē ir kopējā uzņēmuma
pamatlīdzekļos (ēkās, būvēs, jaunās tehnoloģiskajās iekārtās un mašīnās) veikto
ilgtermiņa ieguldījumu vērtība atbalstāmo investīciju projekta ietvaros, ja
minētie pamatlīdzekļi ir izmantojami uzņēmuma saimnieciskās darbības veikšanai.
(6) Šo pantu nepiemēro to nozaru uzņēmumiem, kuru
pakalpojumu sniegšanu regulē saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem", kā arī uzņēmumiem, kuri taksācijas periodā
piemēro vai iepriekšējos taksācijas periodos ir piemērojuši likumā "Par
ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā" noteiktos nodokļu
atvieglojumus.
(7) Ja uzņēmums ir veicis ieguldījumus pamatlīdzekļos
atbalstāmo investīciju projekta ietvaros, izmantojot kredītu vai iegādājoties
pamatlīdzekļus nomā ar izpirkumu, piemēro uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi par
šā panta piektajā daļā minētajos pamatlīdzekļos veikto ieguldījumu summu
atbilstoši maksājumiem (izņemot procentu maksājumus vai tiem pielīdzināmus
maksājumus), kas veikti taksācijas periodā, kurā piemēro nodokļa atlaidi, kā
arī pirmstaksācijas periodā un taksācijas periodā pirms pirmstaksācijas
perioda.
(8) Ēkas un būves, kurās veikti ieguldījumi, paliek
uzņēmuma īpašumā un tiek izmantotas tā saimnieciskajā darbībā ne mazāk kā
desmit taksācijas periodus, bet tehnoloģiskās iekārtas un mašīnas piecus
taksācijas periodus, sākot ar taksācijas periodu, kurā pabeigts atbalstāmo
investīciju projekts. Ja minētie pamatlīdzekļi tiek atsavināti pirms minētā
termiņa izbeigšanās, uzņēmums, sākot ar to taksācijas periodu, kurā
pamatlīdzekļi atsavināti, zaudē tiesības piemērot šā panta pirmajā daļā
noteikto nodokļa atlaidi, kā arī saskaņā ar šā panta otro daļu samazināt
taksācijas periodā aprēķināto nodokli par iepriekšējos taksācijas periodos
neizmantoto nodokļa atlaidi.
(9) Par atbalstāmo investīciju projekta uzsākšanas brīdi
uzskatāms Ministru kabineta lēmuma spēkā stāšanās brīdis, ja Ministru kabineta
lēmumā nav noteikts citādi.
Nodokļa atlaide uzņēmumiem, kas ražo augstas tehnoloģijas
produktus un programmproduktus, ir 30 procenti no aprēķinātā uzņēmumu ienākuma
nodokļa, ja uzņēmums atbilst šādiem kritērijiem:
1) uzņēmuma neto apgrozījumā Ministru kabineta noteiktie
atbalstāmie produkti taksācijas periodā sastāda vairāk nekā 75 procentus;
2) uzņēmums ir sertificēts pēc ISO 9001 vai pēc ISO 14001
standarta, vai arī zāļu ražošanas uzņēmums saskaņā ar normatīviem aktiem ir
sertificēts atbilstoši Labas ražošanas prakses prasībām. Labas ražošanas
prakses sertifikāta izsniegšanas kārtību zāļu ražošanas uzņēmumiem nosaka
Ministru kabinets.