Saeimas Prezidijam
Izglītības, kultūras un zinātnes komisija š.g. 30. aprīļa sēdē izskatīja likumprojektu Grozījumi likumā Par zinātnisko darbību (reģ.nr.203) un nolēma atbalstīt minēto likumprojektu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Ar cieņu
J.Strazdiņš
Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas priekšsēdētājs
Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par zinātnisko darbību"
Izdarīt likumā "Par zinātnisko darbību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 46./47./48.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 15.nr.; 1998, 13.nr.; 2001, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 10.panta trešajā daļā vārdus "Ar zinātniskā grāda piešķiršanas brīdi" ar vārdiem "Ar dienu, kad stājies spēkā lēmums par zinātniskā grāda piešķiršanu".
2. Izteikt 14.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"Nostrifikācijas kārtību un kritērijus nosaka Ministru kabinets."
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.jūlijā.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par zinātnisko darbību
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Līdz ar Latvijas neatkarības atgūšanu tika uzsākta arī radikāla Latvijas tiesību sistēmas pārveide no sociālistiskas tiesību sistēmas uz tādu, kuras pamatā būtu demokrātijas un tiesiskuma principi. Lai to paveiktu, tika uzsākts darbs pie visu tiesību nozaru regulējošo normatīvo aktu pārveides, un šī darba rezultātā līdzšinējos desmit gados tika izveidota Latvijas konstitucionālo tiesību sistēma, pieņemti vai atjaunoti tādi likumi kā Civillikums, Civilprocesa likums, Krimināllikums, Darba likums utt. Kā pēdējā lielā tiesību nozare, kurā vēl nebija veiktas radikālas pārmaiņas normatīvajā bāzē, bija administratīvā procesa tiesības. 2001.gada 25.oktobrī Saeimā tika pieņemts Administratīvā procesa likums, kura spēkā stāšanās paredzēta 2003.gada 1.jūlijā. Likums veicina demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu konkrētās publiski tiesiskajās attiecībās starp valsti, no vienas puses, un personu, no otras puses, pakļauj šīs attiecības neatkarīgas, objektīvas un kompetentas tiesu varas kontrolei, kā arī nodrošina tiesību normu tiesisku, precīzu un efektīvu piemērošanu publiski tiesiskajās attiecībās. Administratīvā procesa ietērpšana likuma formā atrisina galvenās ar administratīvo procesu saistītās problēmas, taču ar to vien nepietiek. Lai nodrošinātu viendabīgu un no liekām tiesību normu kolīzijām brīvu administratīvā procesa sistēmu, ne mazāk svarīgi ir apzināt arī nepieciešamos grozījumus tajos spēkā esošajos normatīvajos aktos, kas iekļausies šajā sistēmā. Lai to nodrošinātu, ar Pasaules bankas finansiālu atbalstu tika veikts LU lektores Jautrītes Briedes pētījums, kurā tika apzināti visi tie likumi, kuros ir nepieciešams veikt grozījumus, lai nodrošinātu atbilstību jaunajam Administratīvā procesa likumam. Pētījuma rezultātā tika apzināti 156 likumi, kuros jāveic grozījumi. Grozījumi sagatavoti atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 29.janvāra sēdes protokollēmuma (prot.nr.5 42.§) 3.punktam. Patlaban no 156 likumprojektu saraksta ir izvērtēti 90 likumprojekti. No tiem izstrādāti, saskaņot un iesniegti Ministru kabinetā - 20 likumprojekti. Daļa no likumiem ar Ministru kabineta lēmumu no saraksta ir svītroti un tiks svītroti, jo kompetentās ministrijas un Tieslietu ministrija grozījumu izstrādi tajos ir atzinusi par nelietderīgu un nevajadzīgu. Likumprojektus saskaņā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma Pārejas noteikumu 3.punkta 2.apakšpunktu paredzēts izstrādāt un iesniegt Saeimā līdz 2003.gada 1.februārim. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījums 10.pantā nodrošina tā atbilstību Administratīvā procesa likuma 70.pantam, kurā ietverts administratīvā akta paziņošanas princips. Administratīvs akts stājas spēkā ar paziņošanu. Saskaņā ar Eiropas Padomes administratīvo tiesību rokasgrāmatu šis ir viens no administratīvā procesa pamatprincipiem. Grozījums 14.pantā nosaka, ka nostrifikācijas kārtību un kritērijus nosaka Ministru kabinets. Likuma pašreizējā redakcijā ar nostrifikāciju saistītos jautājumus regulē Latvijas Zinātnes padomes apstiprināts nolikums, kas ir pretrunā ar Administratīvā procesa likuma 11.pantā nostiprināto likuma atrunas principu, kā arī ar likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 3.panta pirmo daļu, kas nosaka ka minimālās prasības reglamentēto profesiju izglītību programmām nosaka likums un Ministru kabineta noteikumi. |
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Grozījums 10.pantā nodrošina tā atbilstību Administratīvā procesa likuma 70.pantam, kurā ietverts administratīvā akta paziņošanas princips. Lēmumu spēkā stāšanās turpmāk būs atkarīga nevis no pieņemšanas, bet no tā paziņošanas. Ministriju izdotiem ārējiem normatīviem aktiem nav noteikta juridiska statusa, kā arī noteiktas saskaņošanas un pieņemšanas procedūras. Līdz ar to persona nav pasargāta no iestādes patvaļas. Grozījums likuma Par zinātnisko darbību 14.pantā šo nepilnību novērš. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektā iekļauts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kuros noteikta nostrifikācijas kārtība un kritēriji. Ministru kabineta noteikti jāpieņem līdz Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās dienai 2003.gada 1.jūlijam. |
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Grozījumi ir sagatavoti, pamatojoties uz ekspertes Jautrītes Briedes veikto pētījumu (sk. anotācijas I daļas 1.punktu).
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko organizāciju pozīcija nav noskaidrota |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav veiktas |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Lai sekmīgi ieviestu Administratīvā procesa likumu, patlaban rit darbs pie stratēģijas sabiedrības informēšanai par Administratīvā procesa likumu izstrādes. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobeco |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Tieslietu ministrs A.Aksenoks
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
M.Sauļūna |
G.Kūtris |
I.Brazauska |
I.Zute |
20.02.2003 11:08
1044
I.Zute
7036744, ilze.zute@tm.gov.lv
Tieslietu ministra vietā
iekšlietu ministrs
M.Gulbis