Likumprojekts
Grozījumi Obligātā militārā dienesta likumā
Izdarīt Obligātā militārā dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 6.nr.; 1998, 1.nr.; 2000, 2.nr.; 2001, 1., 10., 24.nr.; 2002, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. 20.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "10 dienu laikā ir tiesīgs pārsūdzēt" ar vārdiem "var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā";
aizstāt otrajā daļā vārdus "Latvijas Civilprocesa likumā" ar vārdiem "Administratīvā procesa likumā".
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8. Obligātā militārā dienesta likuma 19.panta pirmās daļas 1., 2., 3. un 4.punktā minētos lēmumus, ja tie stājušies spēkā pirms 2003.gada 1.jūlija un to apstrīdēšanas termiņš nav beidzies, var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā."
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.jūlijā.
Likumprojekta
Grozījumi Obligātā militārā dienesta likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Līdz ar Latvijas neatkarības atgūšanu tika uzsākta arī radikāla Latvijas tiesību sistēmas pārveide no sociālistiskas tiesību sistēmas uz tādu, kuras pamatā būtu demokrātijas un tiesiskuma principi. Lai to paveiktu, tika uzsākts darbs pie visu tiesību nozaru regulējošo normatīvo aktu pārveides, un šī darba rezultātā līdzšinējos desmit gados tika izveidota Latvijas konstitucionālo tiesību sistēma, pieņemti vai atjaunoti tādi likumi kā Civillikums, Civilprocesa likums, Krimināllikums, Darba likums utt. Kā pēdējā lielā tiesību nozare, kurā vēl nebija veiktas radikālas pārmaiņas normatīvajā bāzē, bija administratīvā procesa tiesības. 2001.gada 25.oktobrī Saeimā tika pieņemts Administratīvā procesa likums, kura spēkā stāšanās paredzēta 2003.gada 1.jūlijā. Likums veicina demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu konkrētās publiski tiesiskajās attiecībās starp valsti, no vienas puses, un personu, no otras puses, pakļauj šīs attiecības neatkarīgas, objektīvas un kompetentas tiesu varas kontrolei, kā arī nodrošina tiesību normu tiesisku, precīzu un efektīvu piemērošanu publiski tiesiskajās attiecībās. Administratīvā procesa ietērpšana likuma formā atrisina galvenās ar administratīvo procesu saistītās problēmas, taču ar to vien nepietiek. Lai nodrošinātu viendabīgu un no liekām tiesību normu kolīzijām brīvu administratīvā procesa sistēmu, ne mazāk svarīgi ir apzināt arī nepieciešamos grozījumus tajos spēkā esošajos normatīvajos aktos, kas iekļausies šajā sistēmā. Lai to nodrošinātu, ar Pasaules bankas finansiālu atbalstu tika veikts LU lektores Jautrītes Briedes pētījums, kurā tika apzināti visi tie likumi, kuros ir nepieciešams veikt grozījumus, lai nodrošinātu atbilstību jaunajam Administratīvā procesa likumam. Pētījuma rezultātā tika apzināti 156 likumi, kuros jāveic grozījumi. Grozījumi sagatavoti, atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 29.janvāra sēdes protokollēmuma (prot.nr.5 42§) 3.punktam. Patlaban no 156 likumprojektu saraksta ir izvērtēti 58 likumprojekti un no tiem izstrādāti un uzsaukti Valsts sekretāru sanāksmē 20 likumprojekti. Daļa no likumiem ar Ministru kabineta lēmumu no saraksta tiks svītroti, jo kompetentās ministrijas un Tieslietu ministrija grozījumu izstrādi tajos ir atzinusi par nelietderīgu un nevajadzīgu. Likumprojektus saskaņā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma Pārejas noteikumu 3.punkta 2.apakšpunktu paredzēts izstrādāt un iesniegt Saeimā līdz 2003.gada 1.februārim.
|
|||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Šis likumprojekts sagatavots, lai saskaņotu Obligātā militārā dienesta likumā paredzēto Militārā dienesta iesaukšanas centra vadītāja lēmuma par iesaukšanu obligātajā militārajā dienestā apstrīdēšanas termiņus un kārtību ar APL. |
|||
3. Cita informācija |
|
|||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Paredzēti garāki Administratīvā procesa likumam atbilstoši apstrīdēšanas termiņi. |
|||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
5. Cita informācija |
||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem Tūkst.Ls |
||||
Rādītāji
|
Kārtē-jais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
||||
3. Finansiālā ietekme |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
||||
6. Cita informācija |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabinetu noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jaunu normatīvo aktu pieņemšana nav nepieciešama. |
|||||||
2. Cita informācija |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||||||
1. Saistības pret Eiropas savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinumi u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
2.tabula |
||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita informācija |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas |
|||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko organizāciju pozīcija nav noskaidrota |
|||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||
5. Cita informācija |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas nav jāveido un esošās Militārā dienesta iesaukšanas kontroles komisijas funkcijas nav jāgroza. |
|||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu. |
Lai sekmīgi ieviestu Administratīvā procesa likumu, patlaban rit darbs pie stratēģijas sabiedrības informēšanai par Administratīvā procesa likumu izstrādes. |
|||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Cita informācija |
09.10.2002 16:29
836
I.Zute
7036744, ilze.zute@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
A.Maldups |
G.Kūtris |
I.Brazauska |
I.Zute |