Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā

Izdarīt Latvijas Republikas Advokatūras likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1993, 28.nr.; 1998, 5.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2002, 84.nr.) šādus grozījumus:

1. 4.pantā:

papildināt pantu ar jaunu otro teikumu šādā redakcijā:

"Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi, kuri ieguvuši advokāta kvalifikāciju kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm (turpmāk – Eiropas Savienības dalībvalstu advokāti), Latvijā var praktizēt saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.";

uzskatīt līdzšinējo otro teikumu par trešo teikumu.

2. Papildināt likumu ar septīto daļu šādā redakcijā:

"Septītā daļa

Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu darbība

Vienpadsmitā sadaļa

Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu reģistrācijas kārtība un profesionālā darbība ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu

121. Ja Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts iesniedz Latvijas Zvērinātu advokātu padomei apliecību (sertifikātu), kas apliecina viņa reģistrāciju savas mītnes valsts (Eiropas Savienības dalībvalsts, kurā advokāts ir ieguvis tiesības izmantot advokāta profesionālo nosaukumu, pirms tika sākta viņa darbība Latvijā) kompetentajā institūcijā, Latvijas Zvērinātu advokātu padome reģistrē Eiropas Savienības dalībvalsts advokātu atsevišķā reģistrā. Apliecība (sertifikāts) reģistrācijai Latvijā ir derīga trīs mēnešus no tās izsniegšanas dienas.

122. Latvijas Zvērinātu advokātu padome informē advokāta mītnes valsts kompetento institūciju par advokāta reģistrāciju un reģistrēto advokātu vārdus publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

 

123. Reģistrējoties saskaņā ar šā likuma 121.panta noteikumiem, Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts saņem apliecību ar norādi par tiesībām veikt profesionālo darbību ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu. Profesijas nosaukumu izsaka mītnes valsts oficiālajā valodā tā, lai novērstu šī nosaukuma sajaukšanu ar Latvijas zvērinātu advokātu profesionālo nosaukumu.

Apliecībā norāda profesionālo organizāciju, kuras loceklis Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts ir savā mītnes valstī, vai tiesu iestādi, kurā viņš ir tiesīgs praktizēt saskaņā ar savas mītnes valsts likumiem.

124. Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts, kas praktizē ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu, tiesas procesos ir tiesīgs piedalīties tikai kopā ar Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģijas advokātu.

125. Eiropas Savienības dalībvalstu advokāti, kuri ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu praktizē Latvijā, var veidot apvienotu praksi ar tādiem pašiem nosacījumiem kā Latvijas zvērināti advokāti.

126. Eiropas Savienības dalībvalstu advokāti var veidot savu mītnes valstu advokātu apvienību filiāles Latvijā, kā arī izmantot mītnes valstu advokātu apvienību nosaukumus, ja mītnes valsts advokātu apvienībā apvienojušies pilntiesīgi Eiropas Savienības dalībvalstu advokāti.

127. Latvijas Zvērinātu advokātu padomei ir tiesības ierosināt disciplinārlietu pret Eiropas Savienības dalībvalsts advokātu par likumu un citu normatīvo aktu, kā arī Latvijas zvērinātu advokātu profesionālās ētikas normu pārkāpšanu.

Pirms disciplinārlietas ierosināšanas Latvijas Zvērinātu advokātu padome informē advokāta mītnes valsts kompetento institūciju, paziņojot visus attiecīgos faktus, un disciplinārās lietas izskatīšanas laikā sadarbojas ar advokāta mītnes valsts kompetento institūciju. Lēmumu par disciplinārsoda piemērošanu pieņem advokāta mītnes valsts kompetentā institūcija saskaņā ar savas valsts materiālajām un procesuālajām tiesību normām.

128. Ja Eiropas Savienības dalībvalsts advokāta mītnes valsts kompetentā institūcija aizliedz advokātam praktizēt savas valsts teritorijā, Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts Latvijā nevar praktizēt ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu.

129. Latvijas Zvērinātu advokātu padomes lēmumu atteikt vai anulēt Eiropas Savienības dalībvalsts advokāta reģistrāciju var pārsūdzēt tiesā.

 

 

Divpadsmitā sadaļa

Eiropas Savienības dalībvalsts advokāta profesionālās kvalifikācijas atzīšana pastāvīgai darbībai

130. Ja Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts apliecina valsts valodas prasmi un zināšanas Latvijas tiesībās un Latvijas Zvērinātu advokātu padome atzīst Eiropas Savienības dalībvalsts advokāta profesionālo kvalifikāciju pastāvīgai darbībai, viņam ir tādas pašas tiesības uz profesionālo darbību un pienākumi kā Latvijas zvērinātam advokātam.

131. Ja Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts Latvijā vismaz trīs gadus nepārtraukti ir veicis profesionālo darbību ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu un ja viņš Latvijas Zvērinātu advokātu padomei apliecina nepieciešamās zināšanas un iegūto praksi Latvijas tiesību jomā, viņam izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecību.

132. Lai apliecinātu nepieciešamās zināšanas un prasmi, pretendents Latvijas Zvērinātu advokātu padomei iesniedz iesniegumu un attiecīgos dokumentus par to lietu skaitu un saturu, ar kurām viņš ir nodarbojies. Latvijas Zvērinātu advokātu padome organizē pārbaudi par attiecīgā advokāta veikto darbību efektivitāti un regularitāti, papildus pieprasot mutiskus vai rakstiskus advokāta paskaidrojumus.

133. Ja Eiropas Savienības dalībvalsts advokāts vismaz trīs gadus Latvijā nav darbojies ar savas mītnes valsts profesijas nosaukumu, viņš Latvijas Zvērinātu advokātu padomei iesniedz iesniegumu un mītnes valstī atzītus profesionālās kvalifikācijas un tiesību pierādījumus. Latvijas Zvērinātu advokātu padome atbilstoši likumam "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" organizē profesionālās kvalifikācijas atbilstības eksāmenu. Pēc šī eksāmena sekmīgas nokārtošanas advokātam izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecību.

134. Latvijas Zvērinātu advokātu padome ar motivētu lēmumu advokātam var atteikt profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, ja advokāta profesionālā kvalifikācija neatbilst Latvijas zvērināta advokāta profesionālās kvalifikācijas nosacījumiem vai advokāta profesionālajā darbībā ir bijuši disciplinārie un cita veida pārkāpumi. Latvijas Zvērinātu advokātu padomes lēmumu atteikt profesionālās kvalifikācijas atzīšanu var pārsūdzēt tiesā."

 

3. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 77/249/EEC un 98/5/EC."

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Latvijas Republikas Advokatūras likums (turpmāk - Advokatūras likums) regulē advokātu profesionālo un korporatīvo darbību, paredzot, ka ārvalstu advokāti Latvijā var praktizēt tikai saskaņā ar starptautiskajiem līgumiem par juridisko palīdzību. Taču, ievērojot Latvijas saistības nodrošināt brīvu pakalpojumu un personu kustību Eiropas Savienības ietvaros, šobrīd Advokatūras likums neregulē kārtību, kādā tiks nodrošināta brīva kustība Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu pakalpojumu sniegšanā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts izstrādāts, saskaņojot Advokatūras likuma normas ar likumu "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu", kā arī Eiropas Padomes 1977.gada 22.marta direktīvu 77/249/EEC un Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 16.februāra direktīvu 98/5/EEC, lai atvieglotu advokāta profesijas praktizēšanu Eiropas Savienības dalībvalstu advokātiem Latvijā.

 3. Cita informācija

 Nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Likumprojekts var palielināt advokātu pakalpojumu piedāvājumu Latvijā, īpaši starptautisko tiesību jomā, kas veicinās konkurenci advokātu vidū.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts noteiks Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu darbības iespējas Latvijā, līdz ar to atvieglojot advokāta profesijas praktizēšanu Eiropas Savienības dalībvalstu advokātiem Latvijā.

Administratīvās procedūras ir saskaņotas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 16.februāra direktīvu 98/5/EC.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Likumprojekts reglamentē Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu uzņemšanas un darbības nosacījumus, līdz ar to tiks palielinātas izvēles iespējas advokātu pakalpojumu saņemšanā.

4. Ietekme uz vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 nav

 nav

 nav

 nav

 nav

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

 neietekmē

3. Finansiālā ietekme

 nav

 nav

 nav

 nav

 nav

 1

 2

 3

 4

 5

 6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

  

 

___

 

__

 

__

 

__

 

___

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 _______

6. Cita informācija

 

  Šī likumprojekta ieviešanai papildus finansējums nav nepieciešams. Atbilstoši likuma ""Par reglamentētajām profesijām un profesionālās un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"" 58.panta piektajai daļai Ministru kabinetam visām reglamentētajām profesijām jānosaka ar personas profesionālās kvalifikācijas atzīšanu saistīto izdevumu segšanas kārtību un apmēru.

 

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Papildus citu normatīvo aktu pieņemšana nav nepieciešama.

2. Cita informācija

 Nav

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts ir izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Padomes 1977.gada 22.marta direktīvas 77/249/EEC un Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 16.februāra direktīvas 98/5/EC normas Latvijā.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

  1. Eiropas Padomes 1977.gada 22.marta direktīva 77/249/EEC
  2. Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 16.februāra direktīva 98/5/EC

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

124.pants

 

 

 

121.pants

 

122.pants

123.pants

 

 

125.pants

 

126.pants

 

127.pants

 

128.pants

129.pants

 

131.pants

 

132.pants

 

133.pants

 

 

134.pants

Direktīvas 98/5/EC 5.pants

Direktīvas 77/249/EEC 5.pants

Direktīvas 98/5/EC 3.pants

Direktīvas 77/249/EEC 7.pants

Direktīvas 98/5/EC 3.pants

Direktīvas 98/5/EC 4.pants

Direktīvas 77/249/EEC 3.pants

Direktīvas 98/5/EEC 11.pants

Direktīvas 98/5/EC11.,12.pants

Direktīvas 98/5/EC 6.,7.pants

Direktīvas 98/5/EC 7.pants

Direktīvas 98/5/EC 9.pants

 

Direktīvas 98/5/EC 10.pants

Direktīvas 98/5/EC 10.pants

Direktīvas 98/5/EC 10.p.,

89/48/EEC 4.p., 77/249/EEC 7.pants

Direktīvas 98/5/EC 10.pants

 Atbilst

 

 

 

Atbilst

 

 

Atbilst

Atbilst

 

 

Atbilst

 

 

Atbilst

Atbilst

 

Atbilst

Atbilst

 

Atbilst

 

Atbilst

 

Atbilst

 

 

Atbilst

 

 

5. Cita informācija

 Nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas ir bijušas ar Latvijas Zvērinātu advokātu padomi kā neatkarīgu Latvijas zvērinātu advokātu profesionālu korporāciju, kas veiks Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu profesionālās kvalifikācijas atzīšanu Latvijā.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 Latvijas Zvērinātu advokātu padome atbalsta likumprojekta tālāko virzību, priekšlikumi ir iestrādāti likumprojektā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Ir notikušas konsultācijas MATRA programmas ietvaros ar Nīderlandes ekspertiem profesionālo kvalifikāciju atzīšanas jomā, ir izpētīts dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu (piemēram, Somijas, Zviedrijas) normatīvais regulējums šajā jautājumā.

5. Cita informācija

  

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Latvijas Zvērinātu advokātu padome ir atbildīga par Latvijas zvērinātu advokātu uzņemšanu Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģijā, līdz ar to tai ir nodota funkcija veikt arī Eiropas Savienības dalībvalstu advokātu reģistrāciju un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Latvijas Zvērinātu advokātu padome ir veikusi Zvērinātu advokātu kolēģijas advokātu informēšanas pasākumus.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

 Indivīds Latvijas Zvērinātu advokātu padomes lēmumus varēs pārsūdzēt tiesā Advokatūras likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

 Nav

 

 

Tieslietu ministrs A.Aksenoks

Tieslietu ministrs

Valsts sekretāra vietā valsts sekretāra vietniece tiesu jautājumos

Valsts sekretāra vietnieka vietā Publisko tiesību departamenta direktore

Valsts sekretāra biroja vecākā referente - palīdze

Publisko tiesību departamenta Valsts un administratīvo tiesību nodaļas vadītāja

 

 

A.Aksenoks

M.Sauļūna

A.Rozena

I.Brazauska

K.Nešpora

17.01.2003 16:30

931

K.Nešpora

7036769 Kristine.Nespora@tm.gov.lv