Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par vides aizsardzību"
Izdarīt likumā "Par vides aizsardzību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 33./34.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 13.nr.; 2000, 15.nr.; 2002, 3., 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Vides ministrija" (attiecīgā locījumā).
2. Papildināt likuma 2.nodaļu ar 10.1 pantu šādā redakcijā:
"10.1 pants. Vides aizsardzības konsultatīvā padome
(1) Vides ministrs izveido vides aizsardzības konsultatīvo padomi, kuras lēmumiem vides aizsardzības jomā ir ieteikuma raksturs, un apstiprina padomes nolikumu. Nolikumā nosaka vides aizsardzības konsultatīvajā padomē pārstāvētās institūcijas un organizācijas, kā arī padomes personālsastāvu.
(2) Vides aizsardzības konsultatīvās padomes darbības mērķis ir veicināt sadarbību un informācijas apmaiņu vides aizsardzības jomā starp nevalstiskajām organizācijām, valsts institūcijām un pašvaldībām, kā arī sekmēt priekšlikumu sniegšanu jautājumos, kas saistīti ar vides politikas izstrādi un īstenošanu un attiecīgo normatīvo aktu sagatavošanu."
3. Aizstāt 44.panta devītajā daļā vārdus "vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs" ar vārdiem "vides ministrs".
Likumprojektam Grozījumi likumā Par vides aizsardzību
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Likuma Par vides aizsardzību 3.1. nodaļa paredz sabiedrības tiesības saņemt vides informāciju un līdzdalību ar vides aizsardzību saistītu lēmumu pieņemšanā, ANO Eiropas Ekonomikas komisijas 1998.gada 25.jūnija Orhusas konvencija Par pieeju informācijai, sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem, kas paredz sabiedrībai lielu ietekmi un tiesības lēmumu pieņemšanā piemēram konvencijas 6. panta 4. punkts nosaka, ka Katra valsts nodrošina sabiedrības dalību jau procesa sākumā, kad vēl ir iespējami jebkādi risinājumi un kad var īstenot faktisku sabiedrības dalību procesā. Savukārt 6. panta 8. punkts paredz, ka valsts nodrošina to, ka lēmuma pieņemšanā attiecīgi ņem vērā sabiedrības dalības procedūras rezultātus. Jāatzīmē, ka Ministru kabineta 12.03.2002. noteikumi Nr. 111 Ministru kabineta kārtības rullis ietver atsevišķas normas (noteikumu 7.- 11. punkts) par nevalstisko organizāciju piedalīšanos politikas dokumentu vai tiesību aktu izstrādes procesā un sabiedriskās apspriešanas nepieciešamību (65. punkts). |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likums Par vides aizsardzību tiek papildināts ar jaunu normu par Vides aizsardzības konsultatīvo padomi. Vides aizsardzības konsultatīvās padomes, kuru izveido vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, darbības mērķis ir veicināt sabiedrisko organizāciju un valsts institūciju sadarbību un informācijas apmaiņu vides aizsardzības jomā, kā arī sekmēt priekšlikumu sniegšanu par vides politikas izstrādi, īstenošanu un normatīvo aktu sistēmas pilnveidošanu. Likumprojektā paredzēts, ka padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs. |
|||||||||
3. Cita informācija |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu skar netieši uzlabosies sadarbība starp dažādām nevalstiskajām organizācijām un sociālajām grupām. Vides aizsardzības konsultatīvās padomes darbība uzlabos dažādu sociālo grupu interešu aizsardzību un veicinās to ievērošanu. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Sabiedrisko organizāciju sadarbība un informācijas apmaiņa vides aizsardzības jomā, priekšlikumi par vides politikas izstrādi, īstenošanu un normatīvo aktu sistēmas pilnveidošanu veicinās vides aizsardzības normatīvo aktu ievērošanu, bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu. |
|||||||||
5. Cita informācija |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||
(tūkst.latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Finansiālā ietekme Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
6. Cita informācija: |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus. |
|||||||||
2. Cita informācija |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita informācija |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
2002. gada 12. septembrī notikusi sabiedrības informēšana, kurā piedalījās nevalstiskās organizācijas, piemēram, Iepakojuma asociācija, Latvijas Dabas fonds, Latvijas dabas un pieminekļu aizsardzības biedrība, Latvijas Makšķernieku asociācija, Latvijas Malakologu biedrība, Latvijas stārķa fonds, Latvijas Zaļais Punkts, Vides aizsardzības klubs, Zaļā Brīvība, Zaļa Zeme. VARAM interneta mājas lapā izveidota atsevišķa sadaļa- Vides aizsardzības konsultatīvās padomes veidošana. Interneta mājas lapā ir saņemti komentāri no J.Ulmes (Vides aizsardzības klubs) un J.Sprūda (Latvijas ezeri) |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās organizācijas kopumā atbalsta konsultatīvās padomes izveidošanu. J.Sprūds (Latvijas ezeri) uzskata, ka Konsultatīvajā padomē pārāk liels uzsvars ir paredzēts uz sabiedriskajām organizācijām. Tas it kā izslēdz iespēju padomē darboties valsts un privātajās organizācijās, kā arī individuāli strādājošiem speciālistiem, ja viņi nav iesaistījušies kādā sabiedriskā organizācijā. J.Ulme (VAK) norāda, ka Padomes potenciālu saredz tieši tajā, ka tas palielina sabiedrisko organizāciju iespējas izteikt viedokli un diskutēt par vides politikas norisēm. Līdz ar to tas var nopietni palīdzēt stiprināt vides politikas un normatīvos aktus, kā arī veicināt sadarbību vides sfērā. Attiecībā uz privātajām struktūrām, VARAM nevajadzētu šo padomi pārvērst ar uzņēmēju lobisma institūciju, tie iespējas atrod arī bez šīs padomes. Attiecībā uz neatkarīgajiem speciālistiem, līdzšinējā pieredze rāda, ka ir nopietni jāizvērtē, ko viņi pārstāv. Jo padarīt diskusijas Padomē par cīņu starp zinātniekiem kas piekrīt dažādiem konceptiem man šķiet nav vides likuma grozījumu vērts. No Vides aizsardzības kluba ir saņemta rakstisks atzinums un priekšlikumi ir iestrādāti likumprojektā. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Notikusi sabiedrības informēšana - vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs 2002. gada 12. septembrī tiekoties ar vides nevalstisko organizāciju, zinātnes un profesionālo asociāciju pārstāvjiem, ierosināja veidot Vides aizsardzības konsultatīvo padomi. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs izveido Vides aizsardzības konsultatīvo padomi un apstiprina tās nolikumu un personālsastāvu. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pilda Vides aizsardzības konsultatīvās padomes sekretariāta funkcijas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
VARAM Interneta mājas lapā ir ievietots likumprojekts, un informācija par padomes izveides gaitu, kas tiek papildināta. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvos aktos noteiktajā vispārējā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Ministrs R.Vējonis
27.12.2002 12:48
1 039
D.Vilkaste
7026504, daiga.vilkaste@varam.gov.lv
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgās amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
R.Vējonis |
G.Puķītis |
E.Puriņš |
K.Šlesere |
D.Vilkaste |