Likumprojekts
Valsts civildienesta ierēdņu disciplinārsodu likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
Likuma mērķis ir nodrošināt savlaicīgu, pilnīgu, vispusīgu un objektīvu valsts civildienesta ierēdņu disciplinārpārkāpumu apstākļu noskaidrošanu, taisnīga lēmuma pieņemšanu, kā arī disciplinārpārkāpuma cēloņu un seku noskaidrošanu un novēršanu un likumības nostiprināšanu.
Likuma uzdevums ir noteikt kārtību, kādā konstatē disciplinārpārkāpuma izdarīšanas faktu, pieņem lēmumu par disciplinārsoda piemērošanu, minētā lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī noteikt konkrētus disciplinārpārkāpumus. Jautājumi, kas šajā likumā nav noregulēti, ir izlemjami saskaņā ar Administratīvā procesa likumu.
Iestādei disciplinārlietas izskatīšanas procesā (turpmāk process) ir pienākums vispusīgi un objektīvi noskaidrot lietas apstākļus, konstatēt disciplinārpārkāpuma esamību vai neesamību, noskaidrot disciplinārpārkāpuma izdarīšanā vainīgo ierēdni, kā arī noskaidrot citus apstākļus, kuriem ir nozīme disciplinārlietas (turpmāk lieta) izskatīšanā.
Pie disciplināratbildības nav saucams ierēdnis, ja viņš atradies galējās nepieciešamības situācijā, tas ir, bija nepieciešams novērst valsts vai sabiedriskajai kārtībai, īpašumam, personu tiesībām un brīvībām vai noteiktajai pārvaldes kārtībai draudošas briesmas, un konkrētajos apstākļos tās nav bijis iespējams novērst ar citiem līdzekļiem, kā arī nodarītais kaitējums ir mazāks par novērsto kaitējumu.
Pie disciplināratbildības nav saucams ierēdnis, kurš rīkojies, lai sasniegtu sabiedrībai nozīmīgu mērķi, ko nebija iespējams sasniegt citā veidā. Profesionālais risks ir attaisnojams, ja ierēdnis, kas pieļāvis risku, ir darījis visu, lai novērstu kaitējumu tiesiski aizsargātām interesēm.
Pie disciplināratbildības nav saucams ierēdnis, kurš rīkojies apstākļos, kuri ļāvuši ierēdnim pamatoti domāt, ka viņa rīcība ir tiesiska.
Ja disciplinārpārkāpuma dēļ valstij nodarīts mantisks zaudējums, tad, izlemjot jautājumu par disciplinārsoda piemērošanu, iestādei ar ierēdņa piekrišanu ir tiesības vienlaikus izlemt jautājumu par mantiskā zaudējuma atlīdzināšanu valstij un noteikt tā atlīdzināšanas kārtību.
I I nodaļa
Disciplinārsods
Disciplinārsods ir valsts noteikts ietekmēšanas un piespiedu līdzeklis, ko piemēro ierēdnim, kurš ir izdarījis disciplinārpārkāpumu. Disciplinārsoda mērķis ir sodīt vainīgo ierēdni, kā arī panākt, lai ierēdnis, kuram piemērots disciplinārsods, un citi ierēdņi pildītu normatīvos aktus un atturētos no disciplinārpārkāpumu izdarīšanas.
Par disciplinārpārkāpumiem var piemērot šādus disciplinārsodus:
Ja ierēdnis ir izdarījis divus vai vairākus disciplinārpārkāpumus, disciplinārsods tiek piemērots par katru disciplinārpārkāpumu un galīgo sodu nosaka pēc izdarīto disciplinārpārkāpumu kopības, ietverot vieglāko sodu smagākajā.
Disciplinārsoda piemērošana neatbrīvo ierēdni no tā pienākuma izpildīšanas, par kura nepildīšanu piemērots disciplinārsods.
III nodaļa
Procesa dalībnieki
Procesā piedalās procesa dalībnieki, kā arī citas personas, kuras iestāde uzaicina. Procesa dalībnieki ir:
Pārstāvja statusu un pilnvaras nosaka saskaņā ar Administratīvā procesa likumu.
Pārbaudes veicējs ir iestādes amatpersona vai amatpersonas, kurām saskaņā ar iestādes vadītāja lēmumu ir uzdots veikt lietas izmeklēšanu izmeklēt lietas apstākļus, noskaidrot disciplinārpārkāpuma esamību, to, vai adresāts ir vainīgs disciplinārpārkāpuma izdarīšanā, kā arī sniegt atzinumu, vai ir izdarīts disciplinārpārkāpums.
IV nodaļa
Procesa uzsākšana
Ierosināt lietu ir tiesīgi:
Lietu neierosina vai ierosinātu lietu izbeidz, ja konstatē šādus apstākļus:
V nodaļa
Lietas izmeklēšana
VI nodaļa
Lēmuma pieņemšana
V I I nodaļa
Lēmuma par disciplinārsoda piemērošanu vai lietas
izbeigšanu
tiesiskuma un pamatotības kontrole
Adresāts un cietušais lēmumu lietā var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
V I I I nodaļa
Disciplinārpārkāpumi
Par tīšu amata pienākumu, konkrēta rīkojuma vai uzdevuma nepildīšanu vai amatam neatbilstošu rīcību, kas izdarīta personīgās interesēs vai ar nodomu kaitēt valsts pārvaldei, soda ar pazemināšanu amatā uz laiku līdz trim gadiem vai atbrīvošanu no amata.
Pārejas noteikums
Atzīt par spēku zaudējušiem Latvijas Republikas Satversmes 81.panta kārtībā izdotos Ministru kabineta 1994.gada 16.augusta noteikumus Nr.158 "Par ierēdņu disciplinārsodiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 18.nr.; 1996, 4.nr.).
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.jūlijā.
Valsts civildienesta ierēdņu disciplinārsodu likums
Anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Patlaban ierēdņu disciplināratbildību regulē Ministru kabineta 1994.gada 16.augustā, pamatojoties uz LR Satversmes 81.pantu, izdotie Ministru kabineta noteikumi Nr.158 Par ierēdņu disciplinārsodiem. Spēkā esošajos noteikumos tiek regulēti jautājumi par lietas ierosināšanu, noteikti konkrēti pārkāpumi, tiem atbilstoši sodi un to piemērošanas kārtība. Ņemot vērā, ka ir pieņemts Administratīvā procesa likums, tam stājoties spēkā, minētajos noteikumos radīsies pretrunas ar likumu, kas regulē administratīvo procesu un kurā ir iekļautas progresīvākas normas indivīda tiesību aizsardzībā, nekā spēkā esošajos Ministru kabineta noteikumos par ierēdņu disciplinārsodiem. Minētie noteikumi nenodrošina nozari vadošajam ministram iespēju nodrošināt tiesiskumu tam padotajās iestādēs, jo Ministru kabineta noteikumi par ierēdņu disciplinārsodiem neparedz ministram tiesības ierosināt disciplinārlietu pret ierēdni. |
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts nodrošina ierēdņu disciplinārsodu piemērošanas kārtību atbilstību pieņemtajam Administratīvā procesa likumam. Likumprojektā tiek noteikti konkrēti pārkāpumi un tiem piemērojamās konkrētas sankcijas un tiek noteikts princips, ka ierēdņa disciplinārpārkāpums ir tiesību normu un dienesta rīkojumu nepildīšana vai nepienācīga pildīšana un par disciplinārpārkāpumu piemērojamais sods tiek piemērots, ņemot vērā izdarītā disciplinārpārkāpuma raksturu, ierēdņa vainas formu, vainu pierādošos un attaisnojošos apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Likumprojekts paplašina iestāžu loku, kurām ir tiesības ierosināt disciplinārlietas un paredz lietu pārņemšanu no zemākas iestādes augstākas iestādes lietvedībā. Tādas tiesības tiek piešķirtas arī ministriem attiecībā uz viņu padotībā esošo iestāžu ierēdņiem. Likumprojektā tiek nostiprinātas ierēdņa tiesības uz aizstāvību. Likumprojekts paplašina indivīda tiesības iesniegt sūdzības par valsts pārvaldes darbību un nosaka indivīdam tiesības sūdzēties, ja, pamatojoties uz viņa sūdzību, iestāde atsakās ierosināt pret ierēdni disciplinārlietu. |
II. Kāda var būt tiesību akta Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||
|
||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. (Pielikumā.) |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
6. Cita informācija |
Likums tiks ieviests valsts pārvaldes iestādēm piešķirtā budžeta ietvaros |
|||||||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu | ||||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekta ievie?anai nav nepiecie?ams izdot Ministru kabineta ?r?jos normat?vos aktus. |
|||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts | ||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. | |||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. | |||||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. | |||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
|||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Izstrādājot projektu, ņemts vērā SIGMA ekspertu viedoklis |
|||||||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. |
|||||||
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts nosaka kārtību, kādā indivīdam ir tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt iestādes rīcību un tās izdotos administratīvos aktus. |
Īpašu uzdevumu ministrs
valsts reformu lietās J.Krūmiņš
Īpašu uzdevumu ministra valsts reformu lietās sekretariāta vadītājs |
Par uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par projektu atbildīgā amatpersona |
J.Ruško |
J.Ruško |
U.Mihailova |
U.Mihailova |
05.11.2002
671 vārdi
U.Mihailova, 7503614
una.mihailova@refm.gov.lv