Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par aviāciju"
Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13.,
23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7.,
10., 13., 20.nr.; 2005, 10., 15.nr.; 2006, 1., 83.nr.) šādus grozījumus:
1. Sadaļā "Likumā lietotie termini":
izslēgt terminu "Latvijas Republikas
Nacionālo bruņoto spēku aviācija"
un tā skaidrojumu;
papildināt sadaļu aiz termina "Latvijas Republikas gaisa telpa"
ar terminu un tā skaidrojumu šādā redakcijā:
"Latvijas Republikas militārā aviācija Latvijas Republikā reģistrēto militāro gaisa kuģu, Latvijas Republikā
reģistrēto civilo gaisa kuģu, kurus Latvijas Nacionālie bruņotie spēki izmanto militārām vajadzībām, militāro lidlauku un citu objektu
kopums, kas paredzēts valsts
aizsardzības funkciju veikšanai.";
papildināt sadaļu aiz termina "Meteoroloģisko pakalpojumu sniedzējs"
ar terminiem un to skaidrojumiem šādā redakcijā:
"Militārās aviācijas gaisa
kuģis Latvijas Republikas
militārās aviācijas gaisa kuģu
reģistrā reģistrēts gaisa kuģis, kuru izmanto Latvijas Nacionālie bruņotie spēki valsts aizsardzības funkciju
veikšanai.
Militārais lidlauks militārais objekts, kas ietver noteiktu zemes teritoriju vai ūdens akvatoriju, kā arī ēkas,
objektus un iekārtas, kuras paredzētas,
lai organizētu militāro gaisa kuģu pienākšanu un atiešanu, un kas tiek uzturēts un izmantots valsts aizsardzībai."
2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. Normatīvie akti, kas regulē Latvijas
Republikas gaisa telpas izmantošanu un civilās un militārās aviācijas darbību
Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu, kā arī
civilās un militārās aviācijas darbību Latvijas Republikā valsts un tās iedzīvotāju interesēs regulē šis likums, šā likuma noteiktās kompetences
ietvaros izdotie normatīvie akti, Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi un
Eiropas Savienības normatīvie akti."
3. 3.pantā:
papildināt pirmās daļas 1.punktu aiz vārda "civilo" ar vārdiem "un
militāro";
papildināt pirmās daļas 2.punktu aiz vārdiem "Latvijas Republikas civilās" ar vārdiem "un
militārās";
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"Šā likuma 13., 14., 28. un 29.panta, 40.panta pirmās, otrās un ceturtās daļas, 41.
un 42.panta, 44.panta otrās, trešās un ceturtās daļas, 45., 47. un 49.panta
otrās daļas, 56., 61., 63.,70., 97., 113., 114., 115., 116.
un 117.panta noteikumi attiecas uz
Latvijas Republikas
militāro aviāciju un ārvalstu militārās aviācijas gaisa kuģiem, kurus Latvijas
Nacionālie bruņotie spēki izmanto valsts aizsardzības un drošības interesēs.
Šā likuma 40. un 41.panta noteikumi attiecas uz
personām, kas veic šā likuma 40.panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punktā un otrajā daļā
paredzēto darbību vai šā likuma
41.pantā norādīto potenciāli bīstamu objektu būvniecību, ierīkošanu, izvietošanu un apzīmēšanu."
4. Papildināt 10.panta pirmo daļu aiz vārdiem "Pēc
gaisa kuģa reģistrācijas" ar vārdiem "Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā".
5. Aizstāt 13.panta pirmās daļas 3.punktā un 14.panta
pirmajā daļā vārdus "Latvijas Republikas Nacionālo bruņoto spēku" ar
vārdiem "Latvijas Republikas militārās aviācijas".
6. Aizstāt 23.pantā vārdu "Lidlauka" ar
vārdiem "Civilās
aviācijas
lidlauka".
7. 24.pantā:
aizstāt panta nosaukumā vārdu "Lidlauka" ar
vārdiem "Civilās aviācijas lidlauka";
aizstāt pirmajā daļā vārdus "apliecība par
lidlauka" ar vārdiem "apliecība par civilās aviācijas lidlauka";
aizstāt otrajā daļā
vārdus "Lidlauka ekspluatācijas kārtību" ar vārdiem "Civilās
aviācijas lidlauka ekspluatācijas kārtību".
8. Papildināt 24.1, 25. un 27.pantu
pirms vārda "lidlauks" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "civilās aviācijas".
9. 28.pantā:
izteikt otrās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
"Maksu par privātpersonas īpašumā esoša civilās aviācijas lidlauka sniegtajiem pakalpojumiem nosaka
civilās aviācijas lidlauka īpašnieks.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "Latvijas Republikas
Nacionālo bruņoto spēku aviācija" ar vārdiem "Latvijas Republikas
militārā aviācija".
10. Aizstāt 29.pantā un 56.panta otrajā daļā
vārdus "Nacionālo bruņoto spēku aviācija" (attiecīgā locījumā) ar
vārdiem "militārā aviācija" (attiecīgā locījumā).
11. 41.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"41.pants.
Gaisa kuģu lidojumiem potenciāli bīstamu objektu būvniecības,
ierīkošanas, izvietošanas un apzīmēšanas kārtība";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"Kārtību, kādā pieprasa un saņem Civilās
aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot, izvietot un apzīmēt gaisa kuģu
lidojumu drošībai potenciāli bīstamus objektus, nosaka Ministru kabinets."
12. 42.pantā:
izteikt pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Darbību, kas saistīta ar Latvijas Republikas
gaisa telpas izmantošanu civilām un militārām vajadzībām atbilstoši Latvijas Republikai
saistošajiem starptautiskajiem līgumiem, koordinē, kā arī gaisa kuģu lidojumus speciāli izveidotās gaisa
satiksmes vadības zonās vada Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un
gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrība.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"Kārtību, kādā Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts
komercsabiedrība sniedz aeronavigācijas pakalpojumus militārās aviācijas gaisa
kuģiem Latvijas Republikas gaisa telpā, nosaka Ministru kabinets."
13. Izslēgt 44.panta otrās daļas otro teikumu.
14. Papildināt 48.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"Valsts apdraudējuma gadījumā Ministru kabinets
var pieņemt lēmumu nodot Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa
satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrības un Civilās aviācijas aģentūras
funkcijas un resursus Latvijas Nacionālajiem
bruņotajiem spēkiem. Kārtību,
kādā valsts apdraudējuma gadījumā Latvijas
Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrība un Civilās aviācijas aģentūra nodod funkcijas un resursus
Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem
spēkiem, un to apjomu nosaka Ministru kabinets."
15. Papildināt 57.panta otro daļu ar otro un trešo
teikumu šādā redakcijā:
"Civilās aviācijas
aģentūra izdod administratīvos aktus Eiropas Kopienas aviācijas drošības
prasību īstenošanai. Šos administratīvos aktus var pārsūdzēt tikai tiesā, un to
pārsūdzība neaptur to darbību."
16. Papildināt likumu ar vienpadsmito nodaļu šādā
redakcijā:
"Vienpadsmitā nodaļa
MILITĀRĀ AVIĀCIJA
113.pants. Militārie lidlauki
Militāros lidlaukus izveido un izmanto saskaņā ar
aizsardzības ministra izdotajos iekšējos normatīvajos aktos noteikto kārtību.
Aizsardzības ministrija uzrauga militāro lidlauku ekspluatāciju.
114.pants. Latvijas
Republikas militārās aviācijas gaisa kuģu reģistrs
Latvijas Nacionālie bruņotie
spēki izveido un uztur Latvijas Republikas militārās aviācijas
gaisa kuģu reģistru. Latvijas Nacionālie bruņotie spēki šajā reģistrā reģistrē militārās aviācijas gaisa kuģus, piešķir tiem nacionālo
zīmi, kā arī nosaka to reģistrācijas zīmi.
Militārās aviācijas gaisa kuģu nacionālo zīmi un
reģistrācijas zīmi apstiprina saskaņā
ar aizsardzības ministra iekšējos
normatīvajos aktos noteikto kārtību.
115.pants.
Civilās aviācijas gaisa kuģu izmantošana
militārām vajadzībām
Civilās aviācijas gaisa kuģi, kurus
Latvijas Nacionālie bruņotie spēki izmanto militārām vajadzībām, ir pielīdzināmi
militārās aviācijas gaisa kuģiem, ja
Latvijas Republikai saistoši starptautiskie
līgumi neparedz citādi.
Uz šādiem gaisa kuģiem neattiecas šā likuma 114.pants.
Kārtību, kādā civilās aviācijas
gaisa kuģus izmanto militārām vajadzībām, nosaka Ministru
kabinets.
116.pants. Ārvalstu
militārās aviācijas gaisa kuģu izmantošana
Valsts aizsardzības un drošības interesēs
Latvijas Nacionālie bruņotie spēki var izmantot ārvalstu militārās aviācijas
gaisa kuģus.
Ārvalstu militārās aviācijas gaisa kuģi,
kurus izmanto Latvijas Nacionālie bruņotie
spēki, ir pielīdzināmi Latvijas Republikas militārās aviācijas
gaisa kuģiem, ja Latvijas Republikai saistoši
starptautiskie līgumi neparedz citādi.
Uz šādiem gaisa kuģiem neattiecas šā likuma 114.pants.
117.pants. Militārās aviācijas gaisa kuģu lidojumi
Kārtību,
kādā militārās aviācijas gaisa kuģi
veic lidojumus Latvijas Republikas gaisa telpā, nosaka Ministru kabinets."
17.
Papildināt pārejas noteikumus ar 8. un 9.punktu šādā redakcijā:
"8. Ministru
kabinets līdz 2007.gada 1.martam izdod šā likuma 41.panta trešajā daļā,
42.panta piektajā daļā, 48.panta otrajā daļā un 115.panta otrajā daļā minētos
noteikumus.
9. Ministru
kabinets līdz 2006.gada 1.decembrim izdod šā likuma 117.pantā minētos
noteikumus."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par aviāciju anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru prezidenta 2005.gada 6.decembra
rīkojumu Nr. 525.Par darba grupu militāro aviāciju reglamentējošo normatīvo
aktu izstrādei un pārskatīšanai tika izveidota darba grupa ar mērķi
izstrādāt un iesniegt normatīvajos aktos noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
informatīvo ziņojumu par nepieciešamajām izmaiņām un papildinājumiem militāro
aviāciju reglamentējošajos normatīvajos aktos. Pētot militāro aviāciju reglamentējošos normatīvos aktus, darba grupa
konstatēja nepieciešamību veikt grozījumu likumā Par aviāciju, iekļaujot
plašāku militārās aviācijas regulējumu, kas ietver jaunu definīciju
iekļaušanu, redakcionāla rakstura labojumus, kā arī likuma papildināšanu
ar atsevišķu jaunu nodaļu Militārā
aviācija. Darba grupas sagatavotais informatīvais ziņojums tika izskatīts Ministru
kabineta 2006.gada 4.jūlija sēdē. Izpildot Ministru kabineta 2006. gada
4.jūlija sēdē nolemto (prot.Nr.35
24.§), Aizsardzības ministrija
ir sagatavojusi tos grozījumus likumā Par aviāciju, kurus
savas darbības laikā bija konstatējusi
augstāk minētā darba grupa. |
|
|||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis sakārtot juridisko bāzi militārās aviācijas reglamentācijai likumā Par aviāciju, ieviešot vienotu terminoloģiju, kā arī papildinot likumu Par aviāciju ar jaunu nodaļu Militārā aviācija, kuras mērķi ir precīzi regulēt visus ar militāro aviāciju saistītos jautājumus- militāro lidlauku izveides, ekspluatācijas kārtību, noteikt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek veikti militārās aviācijas gaisa kuģu lidojumi, kā arī noteikt statusu ārvalstu militārajiem gaisa kuģiem, kurus Nacionālie bruņotie spēki izmanto valsts aizsardzības un drošības interesēs, un civilajiem gaisa kuģiem, kurus īslaicīgi izmanto militārajām vajadzībām. |
|
|||||||||||
3. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
5. Cita
informācija: |
Nav papildu
informācija. |
|
|||||||||||
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
|
tūkst. Ls |
|
||||||||||
|
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
|
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
|
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
|
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
|
6.Cita informācija |
Likumprojekta realizācija 2006.gadā un
turpmākajos gados tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts
budžeta līdzekļu ietvaros. |
|
||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus
būs jāizdod šādi jauni normatīvie akti: 1)Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā civilās aviācijas gaisa kuģi īslaicīgi tiek izmantoti militārajām vajadzībām. 2)Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā valsts apdraudējuma gadījumā notiek Latvijas Republikas gaisa telpas kontroles nodošana Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. 3)Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā
militārās aviācijas gaisa kuģi veic lidojumus Latvijas Republikas gaisa
telpā. Ministru
kabinetam no jauna būs jāizdod: 1)Ministru
kabineta noteikumi par kārtību, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas
aģentūras atļauju būvēt, ierīkot, izvietot un apzīmēt gaisa kuģu lidojumu
drošībai potenciāli bīstamus objektus; 2) Noteikumi par kārtību, kādā civilās aviācijas
lidlaukus izmanto Latvijas Republikas militārās aviācijas gaisa kuģi, un
kārtību, kādā Latvijas Republikas militārās aviācijas lidlaukus izmanto
civilās aviācijas gaisa kuģi. |
||||||||||||
2. Cita
informācija |
Visos
normatīvajos aktos, kur patreiz izmantots termins Latvijas Republikas
Nacionālā bruņoto spēku aviācija ir nepieciešams terminu aizstāt ar jaunu
terminu Latvijas Militārā aviācija. Grozījumus nepieciešams veikt: 1)
Ministru
kabineta 1995.gada 7.marta noteikumos Nr.46 Kārtība, kādā maksājumus kārto Nacionālo bruņoto spēku aviācija;
2) Ministru kabineta 2006.gada 27.jūnija
noteikumos Nr.508
Noteikumi par aizsargjoslām ap valsts aizsardzības objektiem un šo
aizsargjoslu platumu; 3) Ministru kabineta 2006.gada 18.aprīļa
noteikumos Nr.290 Kārtība, kādā sabiedriskās kārtības un drošības
interesēs var pieprasīt gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu un kādā tiek
pieņemts lēmums par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi Latvijas
Republikas teritorijā. Grozījumus augstāk minētajos Ministru kabineta
noteikumos Aizsardzības ministrija
plāno nodrošināt līdz 2006.gada
1.decembrim. |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Atbilst Starptautiskās Civilās Aviācijas
Organizācijas (ICAO) prasībām, kas izriet no Čikāgas 1944. gada 7.decembra
Starptautiskās konvencijas (turpmāk-Konvencija) par civilo aviāciju, proti,
par katras valsts gaisa telpas izmantošanas normatīvajiem aktiem un tiem
norādītajām prasībām, kas minētas 3.panta (d) daļā, 9.panta (a) daļā un
12.pantā. Prasības izriet no situācijas, ka katra Konvencijas dalībvalsts
nosaka savas gaisa telpas izmantošanas aspektus (izmantošanu civilām un
militārām vajadzībām), pieņemot attiecīgus normatīvos aktus, taču
izmantošanas noteikumos ir jābūt zināmai vienveidībai. |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti
un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
|
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
5. Cita
informācija |
Nav citas informācijas. |
|
|||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas
|
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Tika veiktas konsultācijas ar NATO dalībvalstu militārās aviācijas ekspertiem (Norvēģija, Vācija un Francija) |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekta izstrādi iniciēja darba grupa, kuras sastāvā bija pārstāvji no Satiksmes ministrijas un Valsts aģentūras Civilās aviācijas aģentūra. Līdz ar to konsultācijas ar minētajām institūcijām par likumā nepieciešamajiem grozījumiem tika veiktas. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Likumprojekts neparedz
veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojektā minēto deleģējumu (Ministru
kabineta noteikumu izstrāde) savas kompetences ietvaros īstenos Aizsardzības
ministrija un Satiksmes ministrija. Tomēr |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, proti,
administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav citas informācijas. |
||||||||||||
Aizsardzības
ministrs A.Slakteris
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
J.Karlsbergs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
S.Zaharova |
21.08.2006. 12:53
1138
Zaharova
tālr.7335243