Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par valsts pensijām" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.;
1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005, 13.,
24.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 12.panta pirmās daļas formulas apzīmējuma K skaidrojumā
vārdus "Pensijas kapitāls ir atkarīgs no apdrošināšanas iemaksu algas
indeksa, ko nosaka Labklājības ministrija" ar vārdiem "Pensijas
kapitāls ir atkarīgs no apdrošināšanas iemaksu algas indeksa. Pensijas kapitāla
aktualizēšanas un apdrošināšanas iemaksu algas indeksu aprēķināšanas kārtību
nosaka Ministru kabinets."
2. Izteikt 21.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesības uz apgādnieka zaudējuma pensiju, kas
adoptētajam bija radušās pirms adopcijas, zūd no tā mēneša, kas seko mēnesim,
kurā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļā ir saņemta informācija par
adopcijas faktu, kas apstiprināts ar tiesas spriedumu. Pēc tiesas sprieduma
spēkā stāšanās tiesa nosūta sprieduma kopiju Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūrai."
3. Izslēgt 22.pantu.
4. Aizstāt 24.panta otrajā daļā vārdu "neņemot" ar vārdu
"ņemot".
5. Izteikt 26.1 panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Vidējo apdrošināšanas iemaksu algu valstī pārskata periodā aprēķina Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, pamatojoties uz tās rīcībā esošajiem datiem par sociāli apdrošināto personu apdrošināšanas iemaksu algu summu pārskata periodā, no kuras veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas iemaksas, un mēnešu skaitu šajā periodā, par kuriem sociāli apdrošinātajām personām veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas iemaksas."
6. Izslēgt 35.panta otro daļu.
7. Papildināt 37.panta pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja šādu personu nav, tiesības uz minēto pensijas summu ir citai
personai, kura uzrāda mantojuma apliecību."
8. Pārejas noteikumos:
izteikt 34.punktu šādā redakcijā:
"34. Līdz 2009.gada 31.decembrim vecuma pensijas minimālais
apmērs nevar būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kuram
piemērots šāds koeficients:
1) personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir līdz
20 gadiem, 1,1;
2) personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir no 21 gada līdz
30 gadiem, 1,3;
3) personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir no 31 gada līdz
40 gadiem, 1,5;
4) personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir lielāks par 41
gadu, 1,7.";
aizstāt 41.punktā vārdus un skaitļus "Latvijā dzīvojošiem vecuma
pensijas saņēmējiem, kuru kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks par
30 gadiem un kuriem piešķirtās pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz
105 latus (ieskaitot pensiju vai tās daļu, ko izmaksā citas Latvijas
institūcijas, ES un EEZ dalībvalstis un valstis, ar kurām noslēgti
starptautiski līgumi sociālās drošības jomā)" ar vārdiem un skaitļiem "Latvijā
dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem, kuriem piešķirtās pensijas apmērs
mēnesī nepārsniedz 105 latus (ieskaitot pensiju vai tās daļu, ko izmaksā
citas Latvijas institūcijas, Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas
dalībvalstis un valstis, ar kurām noslēgti starptautiski līgumi sociālās
drošības jomā) un kuriem kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks par
30 gadiem, bet pensijas saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta ar
atvieglotiem noteikumiem par darbu sevišķi kaitīgos un sevišķi smagos darba
apstākļos vai kaitīgos un smagos darba apstākļos, nav mazāks par
25 gadiem";
papildināt pārejas noteikumus ar 43.1 un 43.2
punktu šādā redakcijā:
"43.1 Personām, kurām no 1996.gada 1.janvāra līdz
2005.gada 1.jūlijam ir piešķirta priekšlaicīgā vecuma pensija un kuras no
pensijas piešķiršanas dienas līdz šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā
vecuma (ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu) sasniegšanai ir nepārtraukti bijušas obligāti sociāli apdrošināmās personas (darba ņēmēji vai
pašnodarbinātie), un vecuma pensijas piešķiršana no jauna minētajā periodā nav
veikta, ir tiesības uz vecuma pensijas piešķiršanu no jauna šādā kārtībā:
1) vecuma pensiju no jauna piešķir ar šā likuma 11.panta pirmajā
daļā noteiktā vecuma (ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu) sasniegšanas dienu,
pamatojoties uz personas iesniegumu;
2) ja priekšlaicīgi piešķirtā vecuma pensija bija pārrēķināta
sakarā ar pensijas kapitāla papildināšanu pēc tās piešķiršanas, tad pēc vecuma
pensijas piešķiršanas no jauna to pārrēķina, pamatojoties uz pensijas lietā
esošo personas iesniegumu par pensijas pārrēķināšanu, ņemot vērā pensijas
kapitālu, kas uzkrāts pēc vecuma pensijas piešķiršanas no jauna. No jauna
piešķirtās vecuma pensijas pārrēķinu veic, ievērojot iepriekš veiktā pārrēķina
termiņu;
3) ja priekšlaicīgi piešķirtā vecuma pensija nav pārrēķināta
sakarā ar pensijas kapitāla papildināšanu pēc tās piešķiršanas, tad pēc vecuma
pensijas piešķiršanas no jauna to pārrēķina, pamatojoties uz personas
iesniegumu, ievērojot šā likuma 25.panta otrās daļas 1.punktā noteikto termiņu;
4) no jauna piešķirto (pārrēķināto) vecuma pensiju, kas pārskatīta
atbilstoši šā likuma pārejas noteikumu 15.punktam, izmaksā ar šīs normas spēkā
stāšanās dienu, ja minētā pensija pieprasīta 12 mēnešu laikā no šīs normas
spēkā stāšanās. Ja vecuma pensijas
piešķiršanu no jauna pieprasa pēc 12 mēnešiem no šīs normas spēkā
stāšanās, tad pensiju izmaksā ne agrāk kā 12 mēnešus pirms tās
pieprasīšanas dienas. Izmaksājot no jauna piešķirto vecuma pensiju par pagājušo
periodu, ņem vērā iepriekš saņemto vecuma pensiju;
5) ja vecuma pensijas apmērs pēc tās piešķiršanas no jauna
pārsniedz šā likuma pārejas noteikumu 41.punktā minēto vecuma pensijas apmēru,
tad persona zaudē tiesības uz iepriekš piešķirto piemaksu pie vecuma pensijas,
ievērojot no jauna piešķirtās vecuma pensijas izmaksas termiņu. Ja sakarā ar
vecuma pensijas piešķiršanu no jauna radusies piemaksas pie vecuma pensijas
pārmaksa, tad likuma "Par valsts pensijām" 36.panta pirmās daļas
3.punktā noteiktajā kārtībā izdara ieturējumus no vecuma pensijas, kas
piešķirta no jauna.
43.2 Personām, kuras laikā no 2000.gada 1.janvāra līdz
2002.gada 19.martam bija obligāti apdrošināmās personas (darba ņēmēji vai
pašnodarbinātie) un saņēma pensiju ierobežotā apmērā (līdz 2001.gada
31.decembrim divkārša valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā un no
2002.gada 1.janvāra trīskārša valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā),
izmaksā nesaņemto pensijas daļu, kuru ieskaita personas norādītajā Latvijas
Republikas kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts pensijām
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par valsts pensijām pārejas noteikumu 26.punkts, kas bija
spēkā līdz 2002.gada 19.martam, noteica, ka no 2000.gada 1.janvāra obligāti
sociāli apdrošinātajām personām (darba ņēmējiem vai pašnodarbinātajiem) ar
nākamā mēneša pirmo datumu, kas seko mēnesim, kurā pensijas saņēmējs kļuvis
par obligāti sociāli apdrošināto personu, pārtraucama tās pensijas daļas
izmaksa, kas pārsniedz valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta divkāršu apmēru
(t.i., Ls 60), kopš 2002.gada 1.janvāra trīskāršu apmēru (t.i., Ls 90).
Pamatojoties uz Satversmes tiesā iesniegtajām konstitucionālajām sūdzībām,
2002.gada 19.martā Satversmes tiesa atzina minēto likuma Par valsts
pensijām normu par neatbilstošu Satversmes 1.pantam un spēkā neesošu no
sprieduma publicēšanas dienas. Tātad no 2002.gada 20.marta strādājošiem
pensionāriem izmaksā pensiju pilnā apmērā. Sākot ar 2006.gadu, Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem,
kuru kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem un kuriem
piešķirtās pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 105 latus (ieskaitot pensiju
vai tās daļu, ko izmaksā citas Latvijas institūcijas, Eiropas Savienības (ES) un Eiropas Ekonomikas
zonas (EEZ) dalībvalstis un valstis, ar kurām noslēgti
starptautiski līgumi sociālās drošības jomā), līdz 2009.gada 31.decembrim par
apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā,
piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir piemaksu par katru stāža gadu
atbilstoši sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļiem. Taču
personām, kurām vecuma pensija piešķirta pēc atvieglotiem noteikumiem par
darbu kaitīgos un smagos darba apstākļos, šī piemaksa daudzos gadījumos
netiek piešķirta, jo bieži vien viņu apdrošināšanas stāžs ir mazāks par 30
gadiem. Šobrīd spēkā
esošajā likumā Par valsts pensijām noteikts, ka, ja pēc pensijas
piešķiršanas persona ir strādājusi, tad viņai ir iespēja vecuma pensiju pārrēķināt, bet ne biežāk kā reizi
trijos gados, ja par periodu pēc vecuma pensijas piešķiršanas ir veiktas vai
bija jāveic apdrošināšanas iemaksas. Savukārt, sākot ar 2007.gada 1.janvāri,
ja persona pēc pensijas piešķiršanas (pārrēķināšanas) strādājusi un uzkrājusi
pensijas kapitālu, tad viņa pensiju varēs pārrēķināt reizi gadā neatkarīgi no
nostrādāto mēnešu skaita, nevis reizi trijos gados. Pārrēķināto
vecuma pensiju veido agrāk piešķirtā (pārrēķinātā) vecuma pensija un pensija,
kas aprēķināta, ņemot vērā pensijas kapitālu, ko persona uzkrājusi pēc
pensijas piešķiršanas turpinot strādāt. Minimālās vecuma pensijas pārrēķina
gadījumā, pensijas daļu, ko aprēķina, ņemot vērā papildus uzkrāto pensijas
kapitālu, pieskaita pie personas aprēķinātās vecuma pensijas nevis pie
minimālā vecuma pensijas apmēra. Līdz a
r to izmaksājamais pensijas apmērs
vairums šādu gadījumu nemainās. Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 34. punktu, līdz 2006.gada 31.decembrim vecuma pensijas minimālais apmērs nedrīkst būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kuram piemērots šāds koeficients: personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav lielāks par 20 gadiem, 1,1; personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir lielāks par 20 gadiem, bet nav lielāks par 30 gadiem, 1,3; personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir lielāks par 30 gadiem, 1,5. |
|
Galvenās izmaiņas,
kas iekļautas likumprojektā, paredz: 1) piešķirt vecuma
pensiju no jauna tām personām, kuras līdz
2005.gada 1.jūlijam pieprasījušas vecuma pensiju priekšlaicīgi, bet,
nesaņemot pensiju, turpinājušas strādāt līdz vecuma pensijas piešķiršanai
nepieciešamā vecuma sasniegšanai; 2) izmaksāt
pensionāriem laikā no 01.01.2000. 19.03.2002., sakarā ar strādāšanu,
ieturēto pensiju daļu; 3) noteikt piemaksu
pie vecuma pensijas tiem pensionāriem, kuri strādājuši kaitīgos darbos, ja
viņu apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 25 gadiem un pensijas apmērs mēnesī
nepārsniedz Ls 105; 4) pensijas
pārrēķināšanas gadījumā, palielināt
pensionāram izmaksājamo pensijas apmēru nevis aprēķināto pensijas
apmēru, kas ir mazāks par minimālo; 5) pārskatīt
minimālos vecuma pensijas apmērus, sniedzot lielāku atbalstu pensionāriem ar
vismaz 41 gadu lielu apdrošināšanas stāžu; 6) ar 10.03.2005.
grozījumiem Civillikumā ir izslēgtas tiesības uz pensiju, pabalstiem un citām
tiesībām, kas bērnam bija radušās pirms adopcijas brīža. Civillikuma 171.,
172 un 173.panti nosaka, ka adoptētais kļūst par adoptētāju ģimenes locekli
un viņš attiecībā pret adoptētāju un viņa radiniekiem iegūst laulībā dzimuša
bērna tiesisko stāvokli kā personiskajās, tā mantiskajās attiecībās, kā arī
ar adopciju bērnam izbeidzas radniecības attiecības pret vecākiem un viņu
radiniekiem un ar tām saistītās personiskās un mantiskās tiesības un
pienākumi pret viņiem. Līdz ar to likumprojektā ir izslēgtas tiesības uz
apgādnieka zaudējuma pensiju, kas adoptētajam bija radušās pirms adopcijas; 7) saskaņā ar
Civillikuma 179.pantu katram no vecākiem neatkarīgi no viņa mantas stāvokļa
ir pienākums nodrošināt bērnam minimālo uzturlīdzekļu apmēru, ņemot vērā
valstī noteikto iztikas minimumu un bērna vecumu. Gadījumā, ja kāds no
vecākiem nenodrošina bērnam nepieciešamos uzturlīdzekļus, tad atbilstoši
Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumiem Nr. 348 Noteikumi par
minimālo uzturlīdzekļu apmēru bērnam katram bērnam ir iespējams saņemt
minimālo uzturlīdzekļu apmēru. Līdz ar to likumprojektā ir izslēgtas padēlam
un pameitai tiesības uz apgādnieka zaudējuma pensiju kā īstajiem bērniem. 8) 2005.gada
2.jūnijā Saeimā pieņemts Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu
atlīdzināšanas likums (spēkā no 01.07.2005), saskaņā ar kuru privātpersonai
nodrošina Satversmē un Administratīvā procesa likumā noteiktās tiesības uz
atbilstīgu atlīdzinājumu par mantisko zaudējumu vai personisko kaitējumu, arī
morālo kaitējumu, kas tai nodarīts ar valsts pārvaldes iestādes prettiesisku
administratīvo aktu vai prettiesisku faktisko rīcību. Attiecīgi precizēts
likums Par valsts pensijām. Grozījumi likumā Par valsts pensijām veikti, lai stiprinātu valsts pensiju sistēmas kapacitāti, nodrošinot virzību uz pietiekamām pensijām, gan arī tiesību normu sakārtošanas nolūkā. |
- |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
|
Likumprojekts
vērsts uz to pensionāru dzīves kvalitātes uzlabošanu, kuri pieprasījuši
vecuma pensiju priekšlaicīgi, bet turpinājuši strādāt un nesaņemt
priekšlaicīgo vecuma pensiju līdz likumā Par valsts pensijām noteiktā
minimālā pensionēšanās vecuma sasniegšanai. Neapmierinātību var izrādīt
personas, kurām darba pārtraukums līdz pensionēšanās vecuma sasniegšanai
bijis neliels, piem. mēnesis vai divi, un šajā laikā ir saņemta priekšlaicīgā
vecuma pensija. Šīm personām nav paredzēta iespēja piešķirt vecuma pensiju no
jauna, jo viņas kādu noteiktu laika periodu tomēr ir izmantojušas
priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas un līdz likumā noteiktā pensionēšanās
vecuma sasniegšanai ir saņēmušas priekšlaicīgo vecuma pensiju. Pozitīvs risinājums skar pensionārus,
kuri strādājuši kaitīgos un smagos darbos, ja viņu apdrošināšanas stāžs nav
mazāks par 25 gadiem un pensijas nepārsniedz
Ls 105. Tomēr varētu rasties situācija, ka vēl kāda pensionāru
kategorija pieprasa atvieglojumus tiesību noteikšanai uz piemaksu. Pensionāriem, kuri strādājuši laika
posmā no 01.01.2000.-19.03.2002., izmaksās sakarā ar strādāšanu ieturēto
pensijas daļu. Šīs normas realizācija ir papildus slogs sociālās
apdrošināšanas speciālajam budžetam, kā arī varētu ietekmēt inflācijas
pieaugumu. Tā kā atmaksājamās summas ir samērā lielas, tad summa tiks
ieskaitīta personas norādītajā Latvijas Republikas kredītiestādes vai pasta
norēķinu sistēmas (PNS) kontā (pat, ja patreiz pensija tiek nodrošināta ar
piegādi mājās), kas var izraisīt neapmierinātību no personām, kuras šādu
kontu nav atvērušas. Pie tam iespējami precedenti par ieturējumu atcelšanu no
pensijas tām personām, kurām ieturējumi tiek veikti no pensijas sakarā ar
pensijas pārpiešķiršanu 1999.gadā. Uzkrātā pensijas kapitāla gadījumā tiks
pārrēķināta minimālā vecuma pensija. Iespējama neapmierinātība no personām,
kuras minimālo vecuma pensiju pārrēķinājušas līdz šo grozījumu spēkā stāšanās
dienai. Personām ar vismaz 41 gadu lielu
apdrošināšanas stāžu pārskatīs minimālo vecuma pensijas apmēru. Gan sievietēm, gan vīriešiem ir
vienlīdzīgas tiesības, izmantot likuma grozījumos paredzētās iespējas. Pēc Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras (turpmāk VSAA) datiem 2005.gadā vecuma pensijas saņēma 475623
personas (vidējais pensijas apmērs Ls 81,47) (sievietes- 322258 (Ls 77,20),
vīrieši-153365 (Ls 90,26)), no kurām priekšlaicīgo vecuma pensiju saņēma
13999 personas (Ls 65,80) (sievietes-9396 (Ls 61,81), vīrieši-4603 (Ls
73,77)). Minimālās vecuma pensijas saņēma 56376 personas (Ls 57,68)
(sievietes-35003 (Ls 58,92), vīrieši-21373 (Ls55,73)). 2005.gadā strādājošie
vecuma pensijas saņēmēji bija 60257, no kuriem sievietes 32871, vīrieši
27386. |
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
Nepieciešama likumprojekta savlaicīga pieņemšana, lai paredzētu
pietiekamu laiku sagatavošanās darbu nodrošināšanai (darbinieku apmācīšanai,
programmatūras sagatavošanai un testēšanai). Lai nodrošinātu visu likumprojektā iekļauto normu ieviešanu VSAA ir
nepieciešami četri mēneši, tātad likumprojektam jābūt pieņemtam līdz
2006.gada augusta beigām, pretējā gadījumā ieviešanas termiņš nobīdīsies
atkarībā no likumprojekta spēkā stāšanās dienas. |
|
||||||
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
|
(tūkst. latu) |
|||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
|
|
Normatīvā akta projekts neskar valsts sociālās apdrošināšanas
speciālā budžeta ieņēmumus. |
|||||
|
2. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas
budžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2006.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi ir 770316,8 tūkst. latu. t.sk. pensiju izmaksai un administratīvajiem izdevumiem 665486,4 tūkst latu (pensiju izmaksai 650610,1 tūkst. latu (04.01.00Valsts pensiju speciālais budžets un 04.04.00 Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets); administratīviem izdevumiem 14876,3 tūkst.latu (04.05.00 Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets)). |
+28308,3 |
+5838,8 |
+5916,9 |
+10433,9 |
|
|
3. Finansiālā ietekme |
|
-28308,3 |
-5838,8 |
-5916,9 |
-10433,9 |
|
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
Kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai ir valsts
sociālās apdrošināšanas speciālajā budžeta ieņēmumi no valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinos izmantoti Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) dati. 1) Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām 8.pants (pārejas noteikumu 46.punkts) - piešķirt vecuma pensiju no jauna tiem cilvēkiem, kuri pieprasījuši pensiju priekšlaicīgi, bet, nesaņemot pensiju, turpinājuši strādāt līdz vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamā vecuma sasniegšanai;
Pieņem, ka laikā no 01.01.1996 01.07.2005 no priekšlaicīgi piešķirtajām vecuma pensijām (pēc VSAA datiem 51647) apmēram 10% personas (5165) pieprasa piešķirt vecuma pensijas no jauna. Ņemot vērā, ka 2005.gadā priekšlaicīgi piešķirto vecuma pensiju vidējais apmērs ir Ls 65,80 un jaunpiešķirto vidējais vecuma pensijas apmērs ir Ls 94,44, tad piešķirot priekšlaicīgi piešķirto pensiju vietā vecuma pensiju no jauna, pensijas palielinājums vidēji būtu Ls 28,64. Papildus izdevumi: 2007. un katrā turpmākajā gadā: 5165 x 28,64 x 12 = 1 775 107 Ls 2) Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām 8.pants (pārejas noteikumu 47.punkts) - izmaksāt pensionāriem laikā no 01.01.2000 -19.03.2002. sakarā ar strādāšanu ieturēto pensijas daļu;
* Iekšlietu ministrijas izdienas pensionāri, kuriem izdienas pensijas izmaksā no valsts sociālā apdrošināšanas speciālā budžeta. Papildus izdevumi 2007.gadā: (26376 x 31,61 x 12) + (614 x 47,28 x 12) + (26561 x 31,95x 12) + (564 x 47,68 x 12) + (8745 x 54,41x 3) + (343 x 38,86 x 3) = 22 326 922 Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām 8.pants (pārejas noteikumu 41.punkts) - noteikt piemaksu pie vecuma pensijas tiem cilvēkiem, kuri strādājuši kaitīgos darbos, ja viņu apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 25 gadiem un pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 105 Ls;
2005.gadā pensijas pēc atvieglotiem noteikumiem saņēma 36857 personas (pēc I saraksta 9849, II saraksta 27008). 94% no tiem pensijas apmērs ir mazāks par Ls 105, t.i. 34646 personas, no kurām 90% apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 25 gadiem, t.i. 31181 personas. Pieņem, ka šis kontingents saglabājas arī turpmākajos gados. Pieņem, ka vidējais apdrošināšanas stāžs šīm personām ir 28 gadi. Tā kā piemaksas apmērs par vienu stāža gadu ir Ls 0,19, tad vidējās piemaksas apmērs ir Ls 5,32. Papildus izdevumi: 2007. un katrā turpmākajā gadā: 31181 x 5,32 x 12 = 1 990 595 Ls 4) Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām 4.pants pārrēķināt minimālo vecuma pensiju, uzkrātā pensijas kapitāla gadījumā;
2005.gadā strādājošie pensionāri ir 15%. VSAA prognozētais vecuma pensionāru skaits 2007. un turpmākajos gados ir 480000. Pielīdzina strādājošo pensionāru skaitu kopējam pensionāru skaitam 480000 x 15% = 72000. Garantēto pensiju īpatsvars no vecuma pensijām ir 11,9%. Līdz ar to iegūst, ka strādājošie garantētās pensijas saņēmēji ir 8568 (72000 x 11,9%). Pieņem, ka šis kontingents saglabājas arī turpmākajos gados. Vidējā prognozētā minimālā vecuma pensija ir Ls 62,98. Pieņem, ka personas, kuras nostrādājušas vidēji 3 gadus, pieprasa pārrēķināt minimālo vecuma pensiju, kā rezultātā pensija paaugstinās vidēji par 10,5% t.i. Ls 6,62. Vidējā minimālā vecuma pensija 2007.gadā - Ls 69,60. Pieņem, ka arī turpmākajos gados pārrēķina rezultātā pensija paaugstinātos par 10,5%. Pensijas palielinājums 2008.gadā Ls 7,31, 2009.gadā Ls 8,07, 2010 gadā Ls 8,92. Papildus izdevumi: 2007.gadā: 8568 x 6,62 x 12 = 680 642 Ls 2008.gadā: 8568 x 7,31 x 12 = 751 585 Ls 2009.gadā: 8568 x 8,07 x 12 = 829 725 Ls 2010.gadā: 8568 x 8,92 x 12 = 917 119 Ls 2011.gadā: 8568 x 9,86 x 12 = 1 013 766 Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5) Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām 8.pants (pārejas noteikumu 34.punkts) - pārskatīt minimālos vecuma pensijas apmērus, sniedzot lielāku atbalstu cilvēkiem ar vismaz 41 gadu lielu apdrošināšanas stāžu.
Prognozēts, ka garantēto pensiju saņēmēji 2007.gadā būs 57182 personas, no kurām 21,4% (pēc LM aprēķiniem) apdrošināšanas stāžs ir lielāks par 40 gadiem, t.i. 12236 personas. Tā kā minimālā vecuma pensija personām ar vismaz 41 gadu lielu apdrošināšanas stāžu paaugstināsies no Ls 67,5 (45 x 1,5) uz Ls 76,5 (45 x 1,7), tad pensijas palielinājums ir Ls 9 (76,5 67,5). Papildus izdevumi: 2007. un turpmākajos gados: 12236 x 9 x 12 = 1 321 488 Ls 6) papildus izdevumi VSAA likumprojekta ieviešanai: Lai nodrošinātu pensionāriem laikā no 01.01.2000 -19.03.2002 sakarā ar strādāšanu ieturētās pensijas daļas atmaksāšanu un aprēķinātu atmaksājamo summu, VSAA ir nepieciešams turpināt veco Mainframe tehnoloģiju uzturēšanu, kuru bija plānots slēgt 2006.gada 2.pusgadā. Tas 2006.gadā prasīs papildus izmaksas Ls 35000 un 2007.gada 1. pusgadā Ls 35000 (saskaņā ar noslēgto līgumu minētās tehnoloģijas faktiskās vidējās mēneša uzturēšanas izmaksas ir Ls 5,7 tūkst.). Izdevumus 2006.gadā attiecībā uz tehnoloģiju uzturēšanu tiks nodrošināti piešķirto valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļu ietvaros (no VSAA speciālā budžeta). Lai veiktu atmaksājamo summu aprēķinu (manuāli, jo nebūs iespējams veikt programmatūras izstrādi, un kopumā darbs prasīs apmēram 4 mēnešus) apmēram vidēji 30 tūkst. klientu 2007.gadā VSAA personāla izmaksām (papildalga plus sociālās apdrošināšanas iemaksas) papildus būs nepieciešami Ls 165 387 (Par papildus darbu piemaksas pēc 1.jūlija var būt 20%. Tātad, piemaksas 20% x 245 (vidējā alga) x 340 (darbinieku skaits) x 4 (mēneši) = 66640 Ls. Prēmijas - 66 640 Ls (20% x 245 (vidējā alga) x 340 (darbinieku skaits) x 4 (mēneši). Darba devēja iemaksas 24,09% x 133280 = Ls 32107. Kopā 66640 + 66640 + 32107 = 165387). Lai nodrošinātu lēmumu par ieturētās pensijas daļas atmaksāšanu izsūtīšanu papildus izmaksas sastāda Ls 13200. Tās ietver izmaksas lēmumu sagatavošanai un nosūtīšanai: 30 tūkst. klientiem x Ls 0,44 (pasta izdevumi). Papildus
izdevumi tikai 2007.gadā : 35000 + 165387 + 13200 = 213587 Ls Kopējie
papildus izdevumi likumprojekta ieviešanai: 2007.gadā: 1775107+22326921+1990595+680642+1321488+213587=28308340 Ls 2008.gadā: 1775107+1990595+751585+1321488=5838775 Ls 2009.gadā: 1775107+1990595+829725+1321488=5916915 Ls 2010.gadā: 1775107+1990595+917119+1321488=6004309 Ls 2011.gadā: 1775107+1990595+1013766+1321488=6100956 Ls Vidējie 5 gados: 28308340+5838775+5916915+6004309+6100956= =52169295:5=10433859 Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita informācija
|
Jautājums par
papildu valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļu piešķiršanu
2007.gadā un turpmākajos gados izskatāms Ministru kabinetā vienlaikus ar visu
ministriju budžeta prioritātēm kārtēja gada valsts budžeta likumprojekta
sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
- |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
- |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Galvenie likuma grozījumi
tika izskatīti Nacionālās trīspusējas sadarbības padomes Sociālās drošības
apakšpadomē š.g. 1.martā. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nacionālās trīspusējas sadarbības padomes Sociālās drošības
apakšpadome pieņēma zināšanai šādas tiesību normas iekļaušanu likumā Par
valsts pensijām. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti ar masu saziņu līdzekļu
starpniecību, kā arī rīkotajās Labklājības ministrijas preses konferencēs. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
- |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
-
|
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāra p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu
departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Alliks |
M.Badovskis |
M.Badovskis |
S.Krastiņa |
S.Krastiņa, 7021555
Saulveiga.Krastina@lm.gov.lv