Iesniedz Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts
Grozījumi Autopārvadājumu likumā
Izdarīt
Autopārvadājumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 8.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 21.nr.; 2001,
12.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 2., 12.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 61.pantu
šādā redakcijā:
61.pants.
Prasības autovadītāja profesionālajai kompetencei, veicot kravas pārvadājumus
(1) Kravas pārvadājumus ar kravas automobiļiem, kuru
pilna masa pārsniedz 3,5 tonnas, atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo
pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās
profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu vadītāja
apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
(2) No šī panta pirmajā daļā noteiktās prasības ir
atbrīvoti autovadītāji, kas vada:
1) transportlīdzekļus, kuru maksimālais atļautais
ātrums nepārsniedz 45 km/h;
2) transportlīdzekļus, ko izmanto vai kontrolē valsts
bruņotie spēki, civilās aizsardzības dienests, ugunsdzēsības dienests un
sabiedriskās kārtības uzturēšanas spēki;
3) transportlīdzekļus, kuriem veic braukšanas pārbaudi
tehniskās attīstības, remonta vai apkopes mērķiem vai pārbūvētiem transportlīdzekļiem,
kas vēl nav nodoti ekspluatācijā;
4) transportlīdzekļus, ko izmanto ārkārtas situācijās
vai kas paredzēti glābšanas uzdevumu veikšanai;
5) transportlīdzekļus, ko izmanto transportlīdzekļa
vadīšanas nodarbībās, apmācot jebkuru personu, kas vēlas iegūt vadīšanas
tiesības;
6) transportlīdzekļus, ko izmanto nekomerciālai kravu
pārvadāšanai, personīgām vajadzībām;
7) transportlīdzekļus, ar ko pārvadā materiālus vai
iekārtas, kuras vadītājs izmanto sava darba laikā, ja transportlīdzekļa vadīšana
nav vadītāja galvenā darbības joma.
(3) Kravas pārvadājumu veikšanai autovadītājiem
nepieciešamās zināšanas, kā arī sākotnējās un periodiskās apmācības veikšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
2. Papildināt likumu ar 301.pantu šādā redakcijā:
301.pants.
Prasības autovadītāja profesionālajai kompetencei, veicot pasažieru
pārvadājumus
(1) Pasažieru pārvadājumus ar autobusiem atļauts veikt
autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās
zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts
transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
(2) No šī panta pirmajā daļā noteiktās prasības ir
atbrīvoti autovadītāji, kas vada:
1) transportlīdzekļus, kuru maksimālais atļautais
ātrums nepārsniedz 45 km/h;
2) transportlīdzekļus, ko izmanto vai kontrolē valsts
bruņotie spēki, civilās aizsardzības dienests, ugunsdzēsības dienests un
sabiedriskās kārtības uzturēšanas spēki;
3) transportlīdzekļus, kuriem veic braukšanas pārbaudi
tehniskās attīstības, remonta vai apkopes mērķiem vai pārbūvētiem
transportlīdzekļiem, kas vēl nav nodoti ekspluatācijā;
4) transportlīdzekļus, ko izmanto ārkārtas situācijās
vai kas paredzēti glābšanas uzdevumu veikšanai;
5) transportlīdzekļus, ko izmanto transportlīdzekļa
vadīšanas nodarbībās, apmācot jebkuru personu, kas vēlas iegūt vadīšanas
tiesības;
6) transportlīdzekļus, ko izmanto nekomerciālai
pasažieru pārvadāšanai, personīgām vajadzībām.
(3) Pasažieru pārvadājumu veikšanai autovadītājiem
nepieciešamās zināšanas, kā arī sākotnējās un periodiskās apmācības veikšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
3.
Papildināt
pārejas noteikumus ar 12. un 13.punktu šādā redakcijā:
12. Šī likuma 61.panta normas ar 2009.gada
10.septembri piemēro attiecībā uz autovadītājiem, kas sākot ar minēto
datumu ieguvuši tiesības vadīt C1, C1E, C un CE kategoriju transportlīdzekļus.
Attiecībā uz autovadītājiem, kas iepriekš minēto kategoriju transportlīdzekļu
vadīšanas tiesības ir ieguvuši pirms 2009.gada 10.septembra, šī likuma 61.panta
normas piemēro ar 2014.gada 10.septembri.
13. Šī likuma 301.panta normas ar 2008.gada
10.septembri piemēro attiecībā uz autovadītājiem, kas ir sākot ar minēto
datumu ieguvuši tiesības vadīt D1, D1E, D un DE kategoriju transportlīdzekļus.
Attiecībā uz autovadītājiem, kas šo kategoriju transportlīdzekļu vadīšanas
tiesības ir ieguvuši pirms 2008.gada 10.septembra, šī likuma 301.panta
normas piemēro ar 2013.gada 10.septembri.
Likumprojekta Grozījumi Autopārvadājumu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd ne Autopārvadājumu likums, ne Ceļu
satiksmes likums neparedz transportlīdzekļu vadītāju kvalifikācijas
paaugstināšanas, kā arī regulārās apmācības kārtību atsevišķu kravu un
pasažieru pārvadāšanai paredzētu transportlīdzekļu vadītājiem. Minētie likumi
nosaka kvalifikācijas iegūšanas kārtību. 2003.gada 15.jūlijā ir pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīva 2003/59/EK Par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu
autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējo apmācību un periodisku apmācību,
par Padomes Regulas (EEK) Nr. 3820/85 un Padomes
Direktīvas 91/439/EEK grozīšanu un Padomes Direktīvas 76/914/EEK
atcelšanu. Šīs Direktīvas galvenie mērķi ir ieviest Eiropas Savienībā kopēju
profesionālo autovadītāju sagatavošanas, kā arī regulārās apmācības sistēmu,
tādējādi nodrošinot vienlīdzīgu konkurenci, paaugstinot profesionālo
autovadītāju kompetences līmeni, kā arī uzlabojot satiksmes drošības līmeni.
Saskaņā ar Direktīvas pārejas noteikumu normām dalībvalstīm līdz 2006.gada
10.septembrim jāpieņem Direktīvas ieviešanai nepieciešamie tiesību akti |
|
||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātais
likumprojekts nosaka prasības autovadītāju profesionālajai kompetencei,
veicot kravas un pasažieru pārvadājumus. Atbilstoši minētajā direktīvā
noteiktajam likumprojektā ir noteikti izņēmuma gadījumi, uz kuriem
autovadītājiem (gan kravas, gan pasažieru pārvadājumos) nav attiecināmas
izvirzītās prasības, piemēram, autovadītājiem, kas vada transportlīdzekļus,
kuru maksimālais atļautais ātrums ir 45 km./h.. Likumprojektā iestrādāts
pilnvarojums Ministru Kabinetam noteikt autovadītājiem nepieciešamās
zināšanas, kā arī sākotnējās un periodiskās apmācības veikšanas kārtību.
Likumprojekta pārejas noteikumi paredz projektā iestrādāto normu piemērošanas
termiņus. |
|
||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
6.
Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. |
Pēc likumprojekta pieņemšanas
Ministru kabinetā būs jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par autovadītājiem, kas veic kravas un
pasažieru pārvadājumus, nepieciešamajām zināšanām, kā arī sākotnējās un
periodiskās apmācības veikšanas kārtību. |
|||||||||||||
2.
Cita informācija |
|
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts
atbilst 2003.gada 15.jūlija
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2003/59/EK Par dažu kravu vai
pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējo
apmācību un periodisku apmācību, par Padomes Regulas (EEK) Nr. 3820/85
un Padomes Direktīvas 91/439/EEK grozīšanu un Padomes
Direktīvas 76/914/EEK atcelšanu. |
|
||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
|
|||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
2003.gada 15.jūlija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2003/59/EK
Par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu
vadītāju sākotnējo apmācību un periodisku apmācību, par Padomes Regulas (EEK)
Nr. 3820/85 un Padomes Direktīvas 91/439/EEK grozīšanu un Padomes
Direktīvas 76/914/EEK atcelšanu. |
|
||||||||||||
2. tabula |
|
|||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||||
1.pants |
1. 10.pants |
atbilst |
|
|
||||||||||
2.pants |
1. - 10.pants |
atbilst |
|
|
||||||||||
3.pants |
14.pants |
atbilst |
|
|
||||||||||
5.
Cita informācija |
Likumprojekta
pirmais pants paredz direktīvas 1.-10.pantā noteikto attiecībā uz
autovadītājiem, kas veic kravas pārvadājumus, bet likumprojekta 2.pants
paredz direktīvas 1.-10.pantā noteikto attiecībā uz autovadītājiem, kas veic
pasažieru pārvadājumus. |
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
ir notikušas pārvadātāju asociāciju Latvijas auto. |
|
||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Izprot direktīvas ieviešanas nepieciešamību. |
|
||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi šobrīd
veikti virspusēji. Pēc likuma pieņemšanas līdz tā spēkā stāšanās brīdim
sabiedrība tiks informēta par likuma būtību un mērķi. |
|
||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas veiktas ar citu Eiropas
Savienības valstu attiecīgās nozares speciālistiem. |
|
||||||||||||
5.
Cita informācija |
|
|
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
|
|||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī Satiksmes ministrijas interneta mājas lapā. |
|
||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumā noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||
4.
Cita informācija |
|
|
||||||||||||