2006.gada 11.aprīlī Noteikumi
Nr.288
Rīgā (prot. Nr.21 42.§)
Apcietinājumā
turēšanas kārtības likums
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Noteikumu mērķis
Noteikumu mērķis ir nodrošināt drošības līdzekļa
apcietinājums izpildi.
2.pants. Apcietinājuma izpildes pamats
Apcietinājuma izpildes
pamats ir izmeklēšanas tiesneša lēmums vai tiesas nolēmums par apcietinājuma
piemērošanu.
3.pants. Apcietinātā tiesiskais stāvoklis
(1) Apcietinātais
ir persona, kurai izmeklēšanas tiesnesis vai tiesa ir piemērojusi drošības
līdzekli apcietinājumu.
(2) Šo
noteikumu normas piemēro arī personai, kura soda izciešanai pārņemta no
ārvalsts un ievietota izmeklēšanas cietumā, līdz tiek izlemts jautājums par
izciešamā soda daļu.
4.pants. Apcietinājuma izpildes iestādes
(1) Apcietinājumu izpilda izmeklēšanas
cietumā vai citā brīvības atņemšanas iestādē izveidotā izmeklēšanas cietuma nodaļā (turpmāk izmeklēšanas cietums).
(2) Izmeklēšanas
cietumu iekšējās kārtības noteikumus nosaka Ministru kabinets.
(3) Pēc procesa
virzītāja pieprasījuma apcietināto var ievietot speciāli aprīkotās policijas
telpās (turpmāk īslaicīgās aizturēšanas vieta) uz laiku, kas
nepieciešams procesuālo darbību veikšanai un tiesas procesiem.
5.pants. Apcietinājuma izpildes uzrau
dzība
Latvijas Republikas
ģenerālprokurors un viņam pakļautie prokurori Prokuratūras likumā noteiktajā
kārtībā uzrauga Latvijas Republikas normatīvo aktu precīzu un vienveidīgu
ievērošanu izmeklēšanas cietumos.
II nodaļa
Apcietināto personu uzņemšana izmeklēšanas cietumā
6.pants. Apcietinātā personas
lieta
(1) katram
apcietinātajam veido personas lietu. Personas lietā obligāti iekļauj šādus
dokumentus:
1) izmeklēšanas tiesneša lēmumu vai
tiesas nolēmumu par apcietinājuma piemērošanu;
2) apcietinātā daktiloskopisko karti;
3) aizturēšanas protokola kopiju, ja persona tikusi aizturēta;
4) apcietinātā anketu.
(2) Apcietinātā personas lietā iekļauj
dokumentus, kas sniedz informāciju par apcietinājuma izpildes gaitu, kā arī par
apcietināto personu pieņemtos administratīvos aktus.
(3) Apcietinātā personas lietai pievieno
pasi vai personas apliecību, vai atgriešanās atļauju.
(4) Par apcietinātā personas lietas veidošanu ir atbildīgi:
1) īslaicīgās aizturēšanas vietas darbinieki, ja persona pirms
apcietinājuma tikusi aizturēta vai pēc apcietinājuma tiek ievietota īslaicīgās
aizturēšanas vietā;
2) izmeklēšanas cietuma darbinieki, ja persona nav bijusi
aizturēta.
(5) Pārvietojot apcietināto no izmeklēšanas cietuma uz īslaicīgās
aizturēšanas vietu vai otrādi, līdzi nosūta apcietinātā personas lietu.
(6) apcietinātā
anketas saturu un noformēšanas kārtību, kā arī personas lietas noformēšanas
kārtību nosaka izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumos.
7.pants. Apcietinātā uzņemšana
izmeklēšanas cietumā
Uzņemot izmeklēšanas cietumā,
apcietināto:
1) reģistrē, norādot apcietinātā
vārdu, uzvārdu, personas kodu vai dzimšanas gadu, tiesu vai tiesnesi, kas
pieņēmis lēmumu par drošības līdzekļa piemērošanu, un laiku, kad apcietinātais
ievietots izmeklēšanas cietumā;
2) pārmeklē
tā paša dzimuma cietuma darbinieks. Pārmeklēšanas rezultātus norāda
protokolā.
8.pants. Apcietinātā mantu pieņemšana glabāšanā
(1) Izmeklēšanas cietumu
iekšējās kārtības noteikumi nosaka individuālai lietošanai pieļaujamo mantu
sarakstu un daudzumu izmeklēšanas cietumos. Mantas, kuras neietilpst minētajā
sarakstā vai pārsniedz tajā norādīto daudzumu, apcietinātais nodod uzglabāšanai
izmeklēšanas cietumā.
(2) Izmeklēšanas cietumā
uzglabāšanai pieņemamās mantas uzskaita un norāda
pieņemšanas aktā. Aktu paraksta apcietinātais un cietuma darbinieks, kurš
pieņem mantas. Apcietinātajam izsniedz parakstītu pieņemšanas akta eksemplāru.
9.pants. Neatļauto mantu un naudas atsavināšana
(1) Naudu, kuru apcietinātais
labprātīgi nav nodevis, atsavina un pēc saskaņošanas ar procesa virzītāju
pārskaita izmeklēšanas cietuma pamatbudžeta kontā apcietināto komunālo un
sadzīves apstākļu uzlabošanai.
(2) Dārgmetālus, dārgakmeņus un
to izstrādājumus, kurus apcietinātais labprātīgi nav nodevis, atsavina un pēc
saskaņošanas ar procesa virzītāju nodod realizācijai Valsts ieņēmumu dienesta
nodaļai atbilstoši cietuma atrašanās vietai. Saņemtos līdzekļus ieskaita valsts
pamatbudžeta ieņēmumos.
(3) Naudu, dārgmetālus,
dārgakmeņus un to izstrādājumus, kurus apcietinātais nepilngadīgais labprātīgi
nav nodevis, nodod nepilngadīgā vecākiem vai aizbildnim.
10.pants. Apcietinātā veselības pārbaude
(1) Pēc uzņemšanas izmeklēšanas
cietumā apcietinātajam veic veselības pārbaudi un sanitāro apstrādi Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Apcietinātā veselības
pārbaudes rezultātus norāda pacienta ambulatorajā kartē.
11.pants. Apcietināto
izvietošana izmeklēšanas cietumā
(1) Apcietināto izmeklēšanas cietumā
izvieto slēgtā telpā (kamerā).
(2) Apcietinātos vīriešus un sievietes,
kā arī nepilngadīgos un pilngadīgos izvieto atsevišķi.
(3) Pēc procesa virzītāja norādījuma
vienā kriminālprocesā apcietinātos izvieto atsevišķi.
(4) Apcietinātos izvieto atsevišķi no
notiesātajiem, izņemot gadījumu, ja notiesātie ievietoti izmeklēšanas cietumā
sakarā ar cita noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
(5) Ja
apcietinātais ir Ieslodzījuma vietu pārvaldes, policijas, prokuratūras, tiesu, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja, Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienesta vai
Satversmes aizsardzības biroja darbinieks, bijušais darbinieks, viņa laulātais
vai pirmās pakāpes radinieks, minēto personu izvieto atsevišķi no pārējiem
apcietinātajiem.
III nodaļa
Apcietinātā tiesības un pienākumi
12.pants. Iepazīstināšana ar apcietinātā tiesībām
Pēc uzņemšanas izmeklēšanas cietumā
administrācija apcietināto viņam saprotamā valodā (ja nepieciešams, pieaicinot
tulku) nekavējoties iepazīstina ar viņa tiesībām un pienākumiem, kā arī
informē par amatpersonām, pie kurām apcietinātais var vērsties ar sūdzībām un
lūgumiem. Apcietinātais ar parakstu apliecina, ka ir iepazīstināts ar minēto
informāciju.
13.pants. Apcietinātā tiesības
(1) Apcietinātajam ir tiesības:
1) informēt ģimeni vai citu personu par savu atrašanās vietu.
Attiecīgie izdevumi tiek segti no izmeklēšanas cietuma līdzekļiem;
2) saņemt naudas pārvedumus;
3) iegādāties pārtikas produktus un pirmās nepieciešamības
priekšmetus izmeklēšanas cietuma teritorijā esošajā veikalā;
4) veikt ne mazāk kā stundu ilgu (ja ir attiecīgs ārsta
norādījums, ne mazāk kā pusotru stundu ilgu) ikdienas pastaigu;
5) sazināties ar
personām ārpus izmeklēšanas cietuma sarakstoties, kā arī ne retāk kā reizi
nedēļā izmantojot izmeklēšanas cietuma tālruni (taksofonu). Atļautais sarunas
ilgums ir ne mazāk kā piecas minūtes. Izdevumus par saraksti sedz
apcietinātais, bet par telefonsarunām apcietinātais vai persona, ar kuru viņš
sarunājas;
6) uz stundu ilgu tikšanos ne retāk kā reizi mēnesī ar radiniekiem
vai citām personām izmeklēšanas cietuma administrācijas pārstāvja klātbūtnē;
7) tikties ar aizstāvi vienatnē bez
ierobežojuma, ievērojot izmeklēšanas cietuma dienas kārtību;
8) abonēt preses izdevumus, kā arī
izmantot izmeklēšanas cietuma bibliotēkas fondu;
9) valkāt personisko veļu, apģērbu un
apavus;
10) izmantot
personisko mazgabarīta sadzīves tehniku televizoru (ekrāna izmērs līdz 39 cm
pa diagonāli) un tam pievienojamās videospēles, ledusskapi, ūdens sildāmās
ierīces, radiouztvērēju. Kopējais individuālā lietošanā izmantojamās
sadzīves tehnikas svars nedrīkst pārsniegt 30 kilogramus;
11) glabāt pie sevis individuālai
lietošanai pieļaujamās mantas, cietuma veikalā iegādātos pārtikas produktus,
saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem nepārtikas preces izmeklēšanas cietumu
iekšējās kārtības noteikumos noteiktajā kārtībā un daudzumā.
(2) Izmeklēšanas
tiesnesis vai tiesa var ierobežot šā panta pirmās daļas 5., 6., 10. un
11.punktā minētās tiesības.
14.pants.
Apcietinātā pienākumi
Apcietinātajam ir pienākums:
1) nodot cietuma
administrācijai mantas, kuras neietilpst izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumos noteiktajā individuālai lietošanai
pieļaujamo mantu sarakstā vai pārsniedz tajā noteikto daudzumu;
2) pakļauties šajos noteikumos
un citos normatīvajos aktos noteiktajām veselības pārbaudēm un pārmeklēšanai;
3) pildīt izmeklēšanas cietuma
administrācijas likumīgās prasības un izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības
noteikumus;
4) ievērot izmeklēšanas cietumā
noteikto dienas kārtību;
5) uzkopt telpas izmeklēšanas cietuma dienas kārtībā noteiktajā
laikā;
6) saudzīgi
izturēties pret izmeklēšanas cietuma īpašumu;
7) uzturēt
kārtību izmeklēšanas cietuma telpās un ievērot personisko higiēnu;
8) lietot cietuma
ārstniecības personas noteiktos medikamentus ārstniecības personas klātbūtnē.
IV nodaļa
Apcietināto sieviešu un viņu bērnu, nepilngadīgo apcietināto
uzturēšanās izmeklēšanas cietumā
15.pants. Apcietināto sieviešu uzturēšanās īpatnības
izmeklēšanas cietumā
Pēc apcietinātās
sievietes lūguma un ar bāriņtiesas (pagasttiesas) piekrišanu izmeklēšanas
cietumā var uzņemt arī viņas bērnu(-us), kurš(-i) nav vecāks(-i) par trim
gadiem.
16.pants. Apcietinātās sievietes ar bērnu
atrašanās izmeklēšanas cietumā
(1) Ja apcietinātā
izmeklēšanas cietumā uzturas kopā ar savu bērnu (bērniem), viņas dienas režīmu
saskaņo ar bērna (bērnu) vajadzībām un dienas režīmā paredz ne mazāk kā
pusotru stundu ilgu pastaigu kopā ar bērnu.
(2) Bērni var
uzturēties kopā ar māti izmeklēšanas cietumā līdz četru gadu vecumam pilnā
valsts apgādībā. Izmeklēšanas
cietuma administrācija ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms dienas, kad bērns
sasniedz četru gadu vecumu, paziņo bāriņtiesai (pagasttiesai) pēc bērna
vecāku dzīvesvietas, ka beidzas laiks, kurā bērns var uzturēties kopā ar māti
ieslodzījuma vietā. Bāriņtiesa (pagasttiesa) pārbauda apstākļus bērna tēva
dzīvesvietā un nodod bērnu tēva aprūpē. Ja bērna nodošana tēvam nav iespējama,
bāriņtiesa (pagasttiesa) lemj par bērna aprūpi. Izvēloties bērna turpmāko
dzīvesvietu, bāriņtiesa (pagasttiesa) ņem vērā bērna mātes viedokli.
(3) Ja apcietinātajai piedzimst bērns,
izmeklēšanas cietuma administrācijai ir pienākums rakstiski informēt par šo
faktu dzimtsarakstu nodaļu, kuras darbības teritorijā atrodas izmeklēšanas
cietums, lai varētu reģistrēt bērna dzimšanu.
(4) Bērna
uztura, higiēnas piederumu, apģērba un aprūpei nepieciešamā aprīkojuma normas
izmeklēšanas cietumā nosaka Ministru kabinets.
17.pants. Nepilngadīgo apcietināto uzturēšanās
izmeklēšanas cietumā
(1) Nepilngadīgajam
apcietinātajam papildus šajos noteikumos noteiktajām tiesībām un pienākumiem
ir tiesības uz:
1) tikšanos ar
radiniekiem vai citām personām reizi nedēļā izmeklēšanas cietuma
administrācijas pārstāvja klātbūtnē;
2) ne mazāk kā pusotru stundu ilgu
ikdienas pastaigu. Pastaigu laukumus nepilngadīgajiem aprīko ar inventāru
aktīvām fiziskām nodarbībām.
(2) Nepilngadīgais
apcietinātais dienas režīma ietvaros piedalās izmeklēšanas cietumā
organizētajos sociālās rehabilitācijas, uzvedības korekcijas, izglītības, kā
arī kultūras un sporta pasākumos.
(3) Ja nepilngadīgais
apcietinātais ir ievietots soda izolatorā, viņam atļauta ne mazāk kā stundu ilga ikdienas pastaiga.
V nodaļa
Apcietināto aprūpe un nodrošinājums izmeklēšanas cietumā
18.pants. Apcietināto materiālais nodrošinājums
(1) Apcietinātā uztura un
sadzīves vajadzību materiālā nodrošinājuma normas nosaka Ministru kabinets.
(2) Apcietinātais trīs reizes dienā saņem siltu ēdienu, kas nodrošina
organisma dzīvības funkciju normālu norisi, kā arī dzeramo ūdeni jebkurā laikā.
(3) Apcietinātais nepilngadīgais
saņem ēdienu, kas nodrošina nepilngadīgā pilnvērtīgu fizisko attīstību.
(4) Dzīvojamā platība izmeklēšanas cietumā vienam apcietinātajam
nedrīkst būt mazāka par trim kvadrātmetriem.
(5) Kamerās, kurās uzturas apcietinātie, nodrošina dabisko
apgaismojumu, bet diennakts tumšajā laikā mākslīgo apgaismojumu, kā arī gaisa
temperatūru, kas nav zemāka par +18 °C, un
ventilāciju. Kameras aprīko ar galdu, taburetēm (soliem) un gultām, kā arī
iekārto vietas apcietināto personisko mantu glabāšanai.
(6) Apcietinātajam izmeklēšanas cietumā nodrošina individuālu gultas
vietu, gultas piederumus un dvieli. Ne retāk kā reizi septiņās dienās
apcietinātais mazgājas pirtī vai dušā, un apcietinātajam nodrošina tīru gultas
veļu. Apcietinātajam nodrošina personiskās higiēnas ievērošanas iespējas, kā
arī iespēju mazgāt personisko veļu un drēbes.
19.pants. Apcietināto iespēja saņemt, sūtīt un
izmantot naudas pārvedumus
(1) Naudu,
kas apcietinātajam atsūtīta ar pārvedumu vai iemaksāta izmeklēšanas cietuma
kasē, apcietinātajam neizsniedz, bet ieskaita izmeklēšanas cietuma depozīta
kontā Valsts kasē un uzskaita apcietinātā personiskās naudas uzskaites kartē.
(2) Apcietinātais
viņa personiskās naudas uzskaites kartē esošo naudu pārskaitījumu veidā ar
izmeklēšanas cietuma darbinieku starpniecību var izmantot pārtikas produktu un
pirmās nepieciešamības priekšmetu iegādei izmeklēšanas cietuma veikalā.
(3) Naudas
pārvedumus apcietinātais drīkst sūtīt tikai ar procesa virzītāja atļauju.
20.pants. Apcietināto iespēja saņemt sūtījumus un
pienesumus
(1) Apcietinātajam
ar sūtījumiem un pienesumiem ir atļauts saņemt tikai nepārtikas preces.
(2) Sūtījumu
vai pienesumu pieņemšanas un izsniegšanas kārtību, kā arī to priekšmetu
sarakstu un daudzumu, kurus atļauts saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem, nosaka
izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumi.
21.pants. Apcietināto veselības aprūpe
(1) Apcietinātais saņem veselības aprūpes pakalpojumus Ministru
kabineta noteiktajā apjomā un kārtībā.
(2) Apcietinātajam ir tiesības par saviem līdzekļiem saņemt veselības
aprūpes pakalpojumus, kuru sniegšana nav paredzēta Ministru kabineta noteikumos,
kas izdoti saskaņā ar šā panta pirmo daļu, ja apcietinātais
apmaksā visus ar minēto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu
saistītos izdevumus (arī apsardzes izdevumus).
(3) Ja apcietinātajam nepieciešama neatliekama medicīniskā
palīdzība, kuru izmeklēšanas cietuma ārstniecības iestādē nav iespējams sniegt,
šādu palīdzību viņam sniedz citā ārstniecības iestādē, un ieslodzījuma vietas
priekšnieks nodrošina apcietinātā apsardzi.
22.pants. Apcietināto garīgā aprūpe
(1) Apcietinātā
garīgo aprūpi veic Ieslodzījuma vietu pārvaldes kapelāna dienests.
(2) Ieslodzījuma vietu pārvaldes kapelāna dienests
organizē un koordinē reliģisko organizāciju reliģiskās darbības izmeklēšanas
cietumā.
(3) Apcietinātajam ir tiesības lūgt
kapelānu pieaicināt savas ticības garīdznieku.
(4) Kārtību,
kādā apcietinātajam atļauts tikties ar garīdznieku un piedalīties reliģisko
organizāciju reliģiskajās darbībās, nosaka izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumi.
23.pants. Apcietināto iesniegumi
un sūdzības
(1) Apcietinātajam ir tiesības rakstīt iesniegumus, sūdzības un
priekšlikumus valsts un pašvaldības institūcijām.
(2) Apcietinātā sarakste ar valsts un starptautiskajām
cilvēktiesību institūcijām, Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisiju, prokuratūru, tiesu, aizstāvi, procesa virzītāju, kā arī apcietinātā
ārvalstu pilsoņa sarakste ar savas valsts diplomātisko vai konsulāro
pārstāvniecību vai tās valsts diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību, kura
pilnvarota pārstāvēt viņa intereses, nav pakļauta pārbaudei un tiek nosūtīta
par izmeklēšanas cietuma līdzekļiem.
(3) Sūdzība Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšniekam par
izmeklēšanas cietuma priekšnieka lēmumu tiek nosūtīta par izmeklēšanas cietuma
līdzekļiem.
VI nodaļa
Apcietināto
sociālā rehabilitācija, garīgā aprūpe,
audzināšana un nodarbināšana
24.pants. Apcietināto sociālās rehabilitācijas galvenie
līdzekļi
Apcietināto
sociālās rehabilitācijas galvenie
līdzekļi ir sociāli lietderīgas nodarbes vispārējā, profesionālā un interešu
izglītība, izglītojoši pasākumi un nodarbināšana.
25.pants. Apcietināto izglītība
Izmeklēšanas
cietuma administrācija pēc iespējas nodrošina apcietināto vispārējās,
profesionālās un interešu izglītības apguvi.
26.pants. Izglītojošu pasākumu organizēšana
(1) Reģistrētām biedrībām un nodibinājumiem, kā arī reliģiskām
organizācijām pēc saskaņošanas ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi ir atļauts
izmeklēšanas cietumos īstenot izglītojošus pasākumus apcietināto sociālās
rehabilitācijas ietvaros.
(2) Kārtību, kādā apcietinātajam atļauts piedalīties izglītojošos
pasākumos, nosaka Ministru kabinets.
27.pants. Apcietināto
nodarbināšana
(1) Izmeklēšanas cietuma
administrācija sociālās rehabilitācijas ietvaros
nodarbina apcietināto.
(2) Apcietinātais par paveikto saņem atlīdzību Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā.
(3) Apcietināto bez atlīdzības var iesaistīt vienīgi
izmeklēšanas cietuma un apkārtējās teritorijas sakopšanā un labiekārtošanā, kā
arī apcietināto kultūras un sadzīves apstākļu uzlabošanā. Šīs nodarbes saskaņā
ar dienas režīmu var ilgt divas stundas dienā. Pēc apcietinātā vēlēšanās
minētajos darbos viņu var nodarbināt ilgāk.
VII nodaļa
Režīma nodrošināšanas pasākumi
izmeklēšanas cietumā
28.pants. Drošības pasākumi
(1) Izmeklēšanas cietuma darbiniekam izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumos noteiktajos gadījumos un kārtībā ir tiesības pārmeklēt
apcietināto. Apcietināto pārmeklē tā paša dzimuma cietuma darbinieks.
(2) Izmeklēšanas cietuma darbinieki kontrolē apcietinātā saraksti
(izņemot saraksti ar šo noteikumu 23.panta otrajā daļā minētajiem adresātiem).
Ja korespondences saturs apdraud citu cilvēku tiesības, demokrātisku valsts
iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību, patiesības noskaidrošanu
kriminālprocesā, kā arī ieslodzījuma vietu drošību, korespondenci aiztur un
paskaidro apcietinātajam aizturēšanas iemeslu.
(3) Izmeklēšanas
cietuma priekšniekam vai viņa pilnvarotai iestādes amatpersonai ir tiesības
pieprasīt apmeklētājam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, kā arī apskatīt
un pārmeklēt šo personu un viņas mantas.
29.pants. Apcietinātajam piemērojamie pamudinājumi
Par
priekšzīmīgu uzvedību izmeklēšanas cietuma priekšnieks var piemērot apcietinātajam šādus
pamudinājumus:
1) izteikt
pateicību;
2) pirms noteiktā
laika dzēst agrāk uzlikto sodu par izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības
noteikumu pārkāpšanu;
3) piešķirt papildu
laiku pastaigai;
4) piešķirt papildu
laiku telefonsarunām;
5) piešķirt papildu
tikšanās ar radiniekiem vai citām personām izmeklēšanas cietuma
administrācijas pārstāvja klātbūtnē.
30.pants.
Apcietinātajam piemērojamie sodi par izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumu neievērošanu
(1) Par izmeklēšanas
cietumu iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu izmeklēšanas cietuma
priekšnieks var piemērot apcietinātajam šādus sodus:
1) izteikt
brīdinājumu;
2) izteikt rājienu;
3) uz laiku līdz vienam mēnesim aizliegt iegādāties pārtikas produktus
un tabakas izstrādājumus izmeklēšanas cietuma teritorijā esošajā veikalā;
4) aizliegt kārtējo
tikšanos ar radiniekiem vai citām personām;
5) uz laiku līdz
vienam mēnesim aizliegt telefonsarunas;
6) pilngadīgo
apcietināto ievietot soda izolatorā uz laiku līdz 15 diennaktīm;
7) nepilngadīgo
apcietināto ievietot soda izolatorā uz laiku līdz 10 diennaktīm.
(2) Apcietinātajiem
nepilngadīgajiem kā sodu nevar uzlikt aizliegumu satikties ar vecākiem vai
aizbildni, kā arī nevar uzlikt aizliegumu telefonsarunām ar vecākiem vai
aizbildni, ja šādu aizliegumu nav uzlicis procesa virzītājs.
(3) Par soda
piemērošanu izdara ierakstu apcietinātā personas lietā.
31.pants. Soda par izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumu neievērošanu piemērošanas kārtība
(1) Šo noteikumu
30.panta pirmajā daļā minētais sods piemērojams ne vēlāk kā 10 dienu laikā no
pārkāpuma konstatēšanas dienas, bet, ja sakarā ar pārkāpumu izmeklēšanas
cietuma priekšnieka pilnvarota persona ir veikusi pārbaudi, 10 dienu laikā no
tās pabeigšanas dienas.
(2) Pārbaude veicama
izmeklēšanas cietuma priekšnieka norādītajos termiņos, bet ne ilgāk kā 10 dienu
laikā no dienas, kad izmeklēšanas cietuma priekšniekam kļuvis zināms par
izdarīto pārkāpumu.
(3) Pirms lēmuma
pieņemšanas par soda uzlikšanu apcietināto informē par pārkāpuma būtību un dod
iespēju sniegt paskaidrojumus savai aizstāvībai. Ziņas par izdarītā pārkāpuma
būtību, konstatētajiem pārkāpuma apstākļiem un apcietinātā paskaidrojumu norāda
lēmumā par soda uzlikšanu.
32.pants. Apcietināto ievietošana soda izolatorā
(1) par rupju vai sistemātisku izmeklēšanas
cietumu iekšējās kārtības noteikumu pārkāpšanu apcietināto var ievietot soda
izolatorā.
(2) Apcietināto soda
izolatorā var ievietot tikai tad, ja ir ārsta atzinums, ka apcietinātā
veselības stāvoklis pieļauj šāda soda izciešanu.
(3) Sods ievietošana
soda izolatorā netiek piemērots apcietinātajai grūtniecei, kā arī sievietei,
kura atrodas izmeklēšanas cietumā kopā ar bērnu.
33.pants. Soda izolatora iekārtojums un aprīkojums
Minimālās prasības
soda izolatora iekārtojumam un aprīkojumam, kā arī turēšanas kārtību soda
izolatorā nosaka izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumi.
34.pants. Apcietinātā tiesību ierobežojumi soda
izolatorā
(1) Apcietinātajam
atļauts soda izolatorā ņemt līdzi personiskās higiēnas priekšmetus, brilles,
kontaktlēcas, rakstāmpiederumus, aploksnes, ar krimināllietu saistītos
pierakstus un dokumentus, kā arī ar ārsta atļauju tehniskos palīglīdzekļus
un medikamentus.
(2) Apcietinātajam,
kuru par disciplīnas pārkāpumiem ievieto soda izolatorā, nav atļauts:
1) izmantot
tiesības uz tikšanos;
2) iegādāties
pārtikas produktus un tabakas izstrādājumus;
3) nosūtīt
vēstules privātpersonām vai saņemt vēstules no privātpersonām;
4) izmantot
tiesības uz telefonsarunām;
5) lietot galda
spēles;
6) smēķēt.
(3) Aizliegums
nosūtīt vēstules privātpersonām vai saņemt vēstules no privātpersonām
neattiecas uz šo noteikumu 23.panta otrajā daļā minēto saraksti.
35.pants. Rupji izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības
noteikumu pārkāpumi
Par rupjiem izmeklēšanas
cietumu iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem tiek uzskatītas šādas
apcietinātā darbības:
1) fiziska pretošanās
izmeklēšanas cietuma darbiniekam vai viņa cieņas un goda aizskaršana;
2) atteikšanās izpildīt
izmeklēšanas cietuma darbinieka likumīgās prasības;
3) citu apcietināto
fiziska ietekmēšana vai citāda viņu goda un cieņas aizskaršana;
4) alkohola, narkotisko
vai psihotropo vielu lietošana, glabāšana vai izplatīšana;
5) atteikšanās no
apsekošanas, lai konstatētu, vai apcietinātais ir lietojis alkoholu, narkotiskās vai psihotropās vielas;
6) mobilā telefona, tā
rezerves daļu un SIM kartes glabāšana un lietošana;
7) piedalīšanās kāršu
spēlēs vai citās azarta spēlēs, lai gūtu materiālu vai citu labumu, vinnestu
izspiešana;
8) tīša izmeklēšanas
cietuma īpašuma bojāšana.
36.pants. Sistemātiski izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumu pārkāpumi
Par sistemātiskiem
izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem tiek uzskatīti
pārkāpumi, kas izdarīti divas reizes vai vairāk pēdējā pusgada laikā.
37.pants. Kārtība, kādā apstrīdams piemērotais sods
par izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu
(1) Apcietinātais uzlikto sodu 10 dienu
laikā var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Ieslodzījuma vietu
pārvaldes priekšniekam.
(2) Sūdzības iesniegšana
neaptur soda izpildi.
(3) Prokurora
protests attiecībā uz apcietinātajam nelikumīgi uzlikto sodu aptur tā tālāko
izpildi līdz protesta izskatīšanai.
38.pants. Kārtība, kādā dzēšams vai atceļams piemērotais
sods par izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu
(1) Šo noteikumu 30.panta pirmajā daļā minēto sodu
dzēš pēc sešiem mēnešiem no soda piemērošanas dienas, ja šajā laikā nav uzlikts
jauns sods.
(2) Šo noteikumu 30.panta pirmajā daļā minēto sodu
atceļ, ja par to pašu pārkāpumu piemērots administratīvais sods.
VIII nodaļa
Apcietinātā atbrīvošana no
izmeklēšanas cietuma vai
nosūtīšana brīvības atņemšanas soda izciešanai
39.pants. Pamats apcietinātā atbrīvošanai no
izmeklēšanas cietuma
Apcietināto atbrīvo no izmeklēšanas
cietuma šādos gadījumos:
1) ja saņemts nolēmums
par apcietinājuma atcelšanu;
2) ja saņemts nolēmums par drošības līdzekļa grozīšanu;
3) ja beidzies likumā paredzētais
apcietinājuma maksimālais termiņš;
4) ja apcietinājuma termiņš pārsniedz Krimināllikumā noteikto
maksimālo brīvības atņemšanas soda termiņu, ko tiesa var piespriest par
noziedzīgo nodarījumu, kura izdarīšanā šī persona apsūdzēta;
5) pēc notiesājoša sprieduma, ja
beidzies tiesas piespriestais sods.
40.pants. Apcietinātā atbrīvošanas kārtība
(1) Ja beidzies apcietinājuma termiņš un nav saņemts
lēmums par apcietinājuma termiņa pagarināšanu, apcietināto atbrīvo pēdējā
apcietinājuma termiņa dienā līdz plkst. 15.00. Ja apcietinājuma termiņa beigas
iekrīt sestdienā, svētdienā vai svētku dienā, apcietināto atbrīvo piektdienā vai dienā pirms svētku
dienas.
(2) Apcietinātajam,
kuru atbrīvo no izmeklēšanas cietuma, izsniedz izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumos noteiktā parauga izziņu par atbrīvošanu. Izziņu paraksta
izmeklēšanas cietuma priekšnieks un apliecina ar izmeklēšanas cietuma
ģerboņzīmogu.
(3) Pirms atbrīvošanas
apcietinātajam pret parakstu izsniedz viņa personiskās naudas uzskaites kartē
esošo naudu, viņam piederošās mantas, dārglietas un dokumentus.
(4) Apcietinātajam,
kuru atbrīvo no izmeklēšanas cietuma, apmaksā minimālos sabiedriskā transporta
izdevumus biļetes iegādei līdz dzīvesvietai Latvijas teritorijā, bet, ja
personas dzīvesvieta ir ārpus Latvijas, minimālos sabiedriskā transporta
izdevumus biļetes iegādei līdz valsts robežas šķērsošanas vietai vai līdz
tuvākajai dzelzceļa stacijai valstī, ar kuru Latvijai ir sauszemes robeža.
41.pants. Informācija par nepilngadīgā apcietinātā
atbrīvošanu no izmeklēšanas cietuma
Par tāda
nepilngadīga apcietinātā atbrīvošanu, kuram nav vecāku vai aizbildņu, informē
attiecīgo bāriņtiesu (pagasttiesu), lai tā šo nepilngadīgo iekārtotu
dzīvesvietā un risinātu viņa sociālā nodrošinājuma problēmas.
42.pants. Apcietinātā
nosūtīšana brīvības atņemšanas soda izciešanai
10 dienu laikā pēc tiesneša vai tiesas priekšsēdētāja
rīkojuma saņemšanas par sprieduma izpildi personu, kas notiesāta ar brīvības
atņemšanu, no izmeklēšanas cietuma nosūta uz brīvības atņemšanas iestādi soda
izciešanai.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Ministru kabineta noteikumu projekta
Apcietinājumā turēšanas kārtības likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd piespiedu līdzekļa apcietinājums izpildes kārtību reglamentē Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.211 Izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumi, kas izdoti saskaņā ar Latvijas Kriminālprocesa kodeksa 76.panta sesto daļu. Latvijas Republikas Satversmes tiesa 2002.gada 22.oktobra spriedumā par Izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumi 59.1.6., 66. un 68.punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 89., 95.un 111.pantam, atzīmēja, ka Satversmē noteiktajām personas pamattiesībām var noteikt ierobežojumus tikai demokrātiskā valstī pieņemamā veidā, tas ir, ar likumu. Saeimā 2005.gada 21.aprīlī tika pieņemts Kriminālprocesa likums, kas stājās spēkā 2005.gada 1.oktobrī un tā 271.panta otrajā daļā ir noteikts, ka apcietinājumā turēšanas kārtību nosaka īpašs likums. |
2.Normatīvā akta projekta būtība |
Tieslietu ministrija ir
izstrādājusi likumprojektu Apcietinājumā turēšanas kārtības likums un to
nepieciešams pieņemt Ministru kabinetam Latvijas Republikas Satversmes
81.panta kārtībā. Tiesību akta projekta mērķis ir
noteikt piespiedu līdzekļa apcietinājums izpildes kārtību, apcietināto
personu tiesisko statusu un valsts iestāžu kompetenci apcietinājuma izpildē. Tiesību akta projekts
paredz noteikt apcietināto personu ievietošanas un uzturēšanās kārtību
izmeklēšanas cietumā ievietošanu, nodrošinājumu, veselības aizsardzību,
garīgo aprūpi un audzināšanu, definē pamudinājumus un sodu veidus, sūdzību
izskatīšanas nosacījumus, kā arī atbrīvošanas no izmeklēšanas cietuma
nosacījumus. Tiesību akta projekts
paredz precīzi noteikt apcietināto personu tiesības un pienākumus, kas ir
jāievēro izmeklēšanas cietumā. Tiesību akta projekts
vienlaicīgi paredz Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu kompetenci
attiecībā uz apcietinātajām personām. Kriminālprocesa likuma
Pārejas noteikumu 17.punktā ir noteikts, ka līdz brīdim, kad spēkā stāsies
likums, kas nosaka apcietinājumā turēšanas kārtību, bet ne ilgāk kā līdz
2006.gada 1.aprīlim ir spēkā Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi
Nr.211 "Izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumi". Līdz ar
to Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.211 "Izmeklēšanas
cietumu iekšējās kārtības noteikumi" zaudēs spēku šī gada 1.aprīlī.
Personas brīvības atņemšanas normatīvais regulējums ir jānosaka ar ārējo
normatīvo aktu. Ievērojot minēto, pastāv neatliekama vajadzība izdot Ministru
kabineta noteikumus ar likuma spēku Apcietinājumā turēšanas kārtības likums
Latvijas Republikas Satversmes 81.panta kārtībā. Ņemot vērā to, ka no
2006.gada 1.aprīļa vairs nebūs spēkā esoša tiesiskā regulējuma, kas noteiktu
personas, kurai par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu tiek noteikts piespiedu līdzeklis apcietinājums, apcietinājumā turēšanas kārtību,
pastāv neatliekama
vajadzība Ministru kabineta noteikumu Apcietinājumā turēšanas kārtības
likums izdošanai. Neatliekama vajadzība
pēc spēkā esoša tiesiskā regulējuma attiecīgajā sfēra pamatota ar to, ka
pretējā gadījumā tiks ārkārtīgi apgrūtināta vai padarīta neiespējama
kriminālprocesā paredzētā drošības līdzekļa apcietinājuma izpildes kārtība.
Šī drošības līdzekļa mērķis ir nodrošināt, ka persona neizdarīs jaunu
noziedzīgu nodarījumu, netraucēs izmeklēšanai vai neizvairīsies no
izmeklēšanas, tiesas vai sprieduma izpildīšanas gadījumos, kad ir pamatotas
aizdomas, ka persona varētu minētās darbības veikt. Lai nodrošinātu
atbilstošu sabiedrības drošības interešu ievērošanu, nav pieļaujams šī
drošības līdzekļa izpildes iespēju apdraudējums, ko rada atbilstoša normatīvā
regulējuma trūkums. Lai gan Kriminālprocesa likums ir
pieņemts 2005.gada 21.aprīlī un stājās spēkā 2005.gada 1.oktobrī, tomēr
nepastāvēja objektīva iespēja pieņemt noteiktā kārtībā Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumu līdz 2006.gada 1.aprīlim šādu iemeslu dēļ: ·
Kriminālprocesa
likumā noteiktais Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma pieņemšanai
atvēlētais laiks ir par īsu, lai ievērojot noteikto procedūru, nodrošinātu
kvalitatīva tiesību akta izstrādi tik svarīgā jautājumā, kas skar personas
tiesību ierobežošanu. ·
Tieslietu
ministrija savlaicīgi uzsāka darbu pie likumprojekta izstrādes, taču tā
saskaņošanas gaitā tika identificētas problēmas, kas kavēja pietiekami ātru
likumprojekta tālāko virzību. Lai noteiktu, vai Ministru kabinets
konkrētajā gadījumā ir tiesīgs izmantot deleģētās likumdošanas tiesības
Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā, nepieciešams arī pārbaudīt, vai ir
ievēroti Satversmes 81.pantā noteiktie materiālie ierobežojumi deleģēto
likumdošanas tiesību izmantošanai. Proti, Satversmes 81.pants citastarp liedz
Ministru kabinetam izdot tādus noteikumus ar likuma spēku, kas groza tiesu
iekārtas un procesa likumus. Skaidrojot Satversmes 81.pantā
ietvertās tiesību normas jēgu Satversmes tiesa 2005.gada 16.decembra
spriedumā par Ministru kabineta
2005.gada 11.janvāra noteikumu Nr.17 Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma
piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām un 2005.gada
9.jūnija likuma Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma piespiedu
atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 1. un 105.pantam ir konstatējusi, ka ar tiesu
iekārtas un procesa likumiem ir saprotamas visas tās normas, kas nosaka
konkrētās tiesvedības procesuālo kārtību vai kas var būt par pamatu tiesisko
attiecību subjektu darbībai, tiem īstenojot savas procesuālās tiesības vai
izpildot procesuālos pienākumus. Ministru kabineta noteikumu
projekts Apcietinājumā turēšanas kārtības likums (turpmāk noteikumu
projekts) nesatur normas, kas nosaka tiesvedības procesuālo kārtību vai kas
var būt par pamatu tiesisko attiecību subjektu darbībai, tiem īstenojot savas
procesuālās tiesības vai izpildot procesuālos pienākumus. Noteikumu projekts nosaka kārtību,
kādā tiek izpildīts tiesas noteiktais drošības līdzeklis, lai nodrošinātu
noteiktas iekšējās kārtības ievērošanu izmeklēšanas cietumā nolūkā nepieļaut
iespējamas nekārtības, paredz apcietināto sociālās rehabilitācijas iespējas ,
nodrošina apcietināto nepieciešamo aprūpi un nodrošinājumu un risina citus
praktiskas dabas jautājumus. Noteikumu projekts nesatur normas,
kas nosaka tiesvedības krimināllietā procesuālo kārtību. Noteikumu projekts nesatur arī
normas, kas var būt par pamatu tiesisko attiecību subjektu darbībai, tiem
īstenojot savas procesuālās tiesības vai izpildot procesuālos pienākumus.
Normas, kas veido tiesisko pamatu apcietināto personu procesuālajām tiesībām
un pienākumiem, un to piemērošanas (tiesību izlietošanas) kārtība ir
noteiktas citos normatīvajos aktos. Noteikumu projekts nesatur arī
netiešus iespējamus ierobežojumus apcietinātās personas procesuālo tiesību
izmantošanai, piemēram, aizstāvja tiesību izmantošanai. Satversmes tiesa 2005.gada
16.decembra spriedumā par Ministru
kabineta 2005.gada 11.janvāra noteikumu Nr.17 Grozījumi likumā Par
nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām
vajadzībām un 2005.gada 9.jūnija likuma Grozījumi likumā Par nekustamā
īpašuma piespiedu atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām
atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. un 105.pantam ir analizējusi
Satversmes 81.pantā noteikto priekšnoteikumu ja neatliekama vajadzība to
prasa. Tieslietu ministrijas iesniegtajā noteikumu projektā šis
priekšnoteikums ir ievērots. Noteikumu
projekta virzībai nepastāv arī citi Latvijas Republikas
Satversmes 81.pantā noteiktie ierobežojumi tas negroza Saeimas vēlēšanu likumu, budžetu un
budžeta tiesības, kā arī pastāvošās Saeimas laikā pieņemtos likumus,
neattiecas uz amnestiju, valsts nodokļiem, muitām un aizņēmumiem. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt tiesību akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Ar šo noteikumu pieņemšanu tiks panākts, ka personas pamattiesību ierobežojums tiks noteikts atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 94.pantā noteiktajam. Normatīvā akta projekts nosaka vienādus apcietinājuma apstākļus izciešanai vīriešiem un sievietēm |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
|
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006. |
Trīs nākamie gadi. |
Vidēji 5 gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
2007. |
2008. |
2009. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
aktu projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
1. Ministru kabinetam jāizdod Izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumus, kuros jāparedz: 1) apcietinātā anketas saturu un noformēšanas kārtību, kā arī personas lietas noformēšanas kārtību; 2) individuālai lietošanai pieļaujamo mantu sarakstu un daudzumu izmeklēšanas cietumos; 3) kārtību, kādā sūtījumus vai pienesumus pieņem un izsniedz, kā arī to priekšmetu sarakstu un apjomu, kurus atļauts saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem; 4) kārtību, kādā apcietinātajam atļauts tikties ar garīdznieku un piedalīties reliģisko organizāciju reliģiskajās darbībās; 5) soda izolatora iekārtojuma un aprīkojuma minimālās prasības, kā arī turēšanas kārtību sodu izolatorā; 6) izziņu par atbrīvošanu formu un būtiskos elementus, 7)
kārtību kādā
apcietinātajam atļauts piedalīties izglītojošos pasākumos; 8) gadījumi, kad tiek veikta apcietināto pārmeklēšana un pārmeklēšanas kārtību. 2. Ministru kabinetam jāizdod noteikumi par bērna, kas kopā ar māti atrodas izmeklēšanas cietumā, uztura, higiēnas piederumu, apģērba un aprūpei nepieciešamā aprīkojuma normām. 3. Ministru kabinetam jāizdod noteikumi par apcietināto uztura un sadzīves vajadzību materiālā nodrošinājuma normām. 4. Ministru kabinetam jāizdod noteikumi par apcietināto veselības aprūpes apjomu un kārtību, kā arī par veselības pārbaudi un sanitāro apstrādi. 5. Ministru kabinetam jāizdod noteikumi par kārtību, kādā atlīdzību par nodarbināšanu saņem apcietinātais. |
||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvajā aktā ņemti vērā starptautisko organizāciju saistoša un rekomendējoša rakstura dokumenti, kā arī ieteikumi Latvijai, kas attiecas uz cilvēktiesību ievērošanu ieslodzījumu vietās |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvais
akts atbilst 1966.gada ANO Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un
politiskajām tiesībām, 1984.gada ANO Konvencijas pret spīdzināšanu un citu
nežēlīgu, necilvēcisku vai cilvēka cieņu pazemojošu izturēšanos vai sodīšanu,
1989.gada ANO Konvencijas par bērna tiesībām un 1950.gada Eiropas cilvēka
tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas prasībām. Normatīvais akts
arī atbilst 1977.gada ANO Minimālajiem standarta noteikumiem izturēšanai pret
ieslodzītajiem, 1990.gada ANO Pamatnoteikumiem apiešanai ar ieslodzītājiem,
1988.gada ANO Principu apkopojumam attiecībā uz visām visu veidu
apcietinājumā un ieslodzījumā esošajām personām, 1990.gada ANO Noteikumiem
nepilngadīgo, kam atņemta brīvība, aizsardzībai, kā arī 1987.gada Eiropas
cietumu noteikumiem (rekomendācija
R 3(87), ko izdevusi Eiropas Padome (Ministru komiteja). |
||||
|
|
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinumus u.tml.), noradot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
|
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
|
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūts |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Noteikumu projekts tiek publicēts Tieslietu ministrijas mājas lapā |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Ar Latvijas Vēstnesis un NAIS starpniecību |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds var griezties augstākstāvošajās institūcijās (Ieslodzījuma vietu pārvaldē, Tieslietu ministrijā, prokuratūrā, tiesā) ar sūdzībām un iesniegumiem. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Juhansone |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
L.Medin |
11.04.2006 10.15
1820
K.Ķipēna 7036909
Kristine.Kipena@tm.gov.lv