Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus
grozījumus:
1. Izteikt 51.pantu šādā redakcijā:
"51.pants. Ar brīvības atņemšanu
notiesāto iesaistīšana darbā
Notiesātos iesaista darbā
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Pensijas vecumu sasniegušos notiesātos,
notiesātos pirmās un otrās grupas invalīdus, kā arī nepilngadīgos darbā iesaista pēc viņu
vēlēšanās.
Notiesātie, kuri sodu
izcieš soda izciešanas režīma zemākajā vai vidējā pakāpē, strādā brīvības
atņemšanas iestādes teritorijā. Šo notiesāto darbu organizē speciāli iekārtotos
objektos, ievērojot apsardzes un izolācijas noteikumus. Notiesātos, kuri
slēgtajos un daļēji slēgtajos cietumos sodu izcieš soda izciešanas režīma
augstākajā pakāpē, ar brīvības atņemšanas iestādes priekšnieka rakstveida
lēmumu, kas saskaņots ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi, var iesaistīt darbā
ārpus cietuma teritorijas bez apsardzes, nodrošinot viņu uzraudzību.
Notiesātos, kuri sodu izcieš atklātajā
cietumā, ar brīvības atņemšanas iestādes priekšnieka rakstveida lēmumu var
nodarbināt ārpus tās pašvaldības administratīvās teritorijas, kurā atrodas
brīvības atņemšanas iestāde. Brīvības atņemšanas iestāde nodrošina notiesāto
uzraudzību un notiesāto atgriešanos iestādē pēc darba laika beigām.
Darbus un amatus, kuros aizliegts izmantot
notiesāto darbu, reglamentē Brīvības atņemšanas iestāžu iekšējās kārtības
noteikumi.
Par padarīto darbu
maksā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Stundas tarifa likmi aprēķina
atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba samaksas noteikšanu un šā kodeksa
52.panta pirmajā daļā noteiktajam darba laikam.
Brīvības atņemšanas iestādēs notiesātos
iesaista darbā bez darba līguma noslēgšanas. Katru notiesāto darbā iesaista ar
brīvības atņemšanas iestādes priekšnieka rīkojumu.
Darba devēji, kas nodarbina notiesātos, var
izmantot nodokļu likumos paredzētos nodokļu atvieglojumus."
2. 52.pantā:
aizstāt otrajā un ceturtajā
daļā vārdus "darba likumdošanu" ar vārdiem "Darba likumu";
izteikt
sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"Notiesāto
atvaļinājums netiek apmaksāts. Notiesātais atvaļinājuma laikā saņem uzturu,
sadzīves vajadzību materiālo nodrošinājumu un komunālos pakalpojumus vispārējā
kārtībā.
Darba devējs nodrošina
notiesātajiem darba apstākļus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām darba
drošības un veselības aizsardzības prasībām."
3. Izteikt
55.pantu šādā redakcijā:
"55.pants. Ieturējumi no darba samaksas ar brīvības atņemšanu notiesātajām
personām
Darba devējs, kas
nodarbina notiesātos, veic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
par katru darba ņēmēju, kā arī iemaksā budžetā no darba ņēmēja darba samaksas
ieturētās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas daļu un ieturēto
iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Notiesātajām
personām no aprēķinātās darba samaksas izdara ieturējumu daļējai to izdevumu
segšanai, kas saistīti ar ieslodzīto uzturēšanu. Šis ieturējums ir
50 procentu apmērā no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas.
Ja notiesātais
darba pienākumus pilda nepilnu darba dienu (darba nedēļu), darba samaksu
aprēķina un ieturējumu izdara proporcionāli pienākumu pildīšanas laikam.
Piemērojot akorda algas sistēmu, ieturējumus izdara proporcionāli izstrādes
normu izpildei, bet ne vairāk kā 50 procentu apmērā no valstī noteiktās minimālās
mēneša darba algas.
Notiesātajām
personām no aprēķinātās darba samaksas izdara ieturējumus pēc izpildrakstiem un
citiem izpildu dokumentiem Civilprocesa likumā paredzētajā kārtībā tādā apmērā,
lai pēc visu ieturējumu izdarīšanas notiesātā personiskajā kontā varētu
ieskaitīt vismaz 20 procentus no aprēķinātās darba samaksas, bet pensijas
vecumu sasniegušo notiesāto, notiesāto pirmās un otrās grupas invalīdu,
nepilngadīgo, grūtnieču, kā arī to notiesāto personiskajā kontā, kurām ir bērni
cietuma bērnunamā, vismaz 40 procentus no aprēķinātās darba samaksas."
Tieslietu ministra
vietā
īpašu uzdevumu
ministrs
elektroniskās
pārvaldes lietās
J.Reirs
Likumprojekta Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2005.gada 21.novembra spriedumu lietā Nr.2005-03-0306 Ministru kabineta (MK) 2004.gada 22.aprīļa noteikumu Nr.417 Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 19.februāra noteikumos Nr.74 Notiesāto darba samaksas kārtība brīvības atņemšanas iestādēs 1.punkts atzīts par Latvijas Republikas Satversmes 64.pantam neatbilstošu un spēkā neesošu, jo apstrīdētajā normā paredzētais minimālās darba samaksas samazinājums notiesātajiem nav noteikts, pamatojoties uz likumā ietverto pilnvarojumu. Ministru kabinets 2006.gada 28.februārī lemjot par informatīvo ziņojumu Par LR Satversmes tiesas 2005.gada 21.novembra sprieduma izpildes problēmu un tās risinājumiem atbalstīja Tieslietu ministrijas piedāvāto problēmas risinājuma otro variantu izdarīt grozījumus Latvijas Sodu izpildes kodeksā, nosakot, ka no notiesātajām personām aprēķinātās darba samaksas tiek ieturēta noteikta summa brīvības atņemšanas iestādes budžetā daļējai to izdevumu segšanai, kuri saistīti ar ieslodzīto uzturēšanu. Šis ieturējums ir 50% no minimālās mēneša darba algas (2006.gadā 45 Ls). MK sēdes protokolā (MK 2005.gada 28.februāra sēdes protokols Nr. 12 41.§) noteikts, ka TM steidzami jāiesniedz izskatīšanai MK problēmas risinājuma otrā varianta īstenošanai nepieciešamo normatīvo aktu projektus. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi Latvijas sodu izpildes kodeksā paredz noteikt, ka no katra notiesātā darba samaksas izdarāmi ieturējumi cietuma budžetā daļējai to izdevumu segšanai, kas nepieciešami ieslodzīto uzturēšanas izdevumu segšanai. Ieturējumu apmērs 50% no valstī noteiktās minimālās mēneša algas (2006.gadā 45 Ls). Bez tam, paredzēti arī citi ar notiesāto nodarbinātību saistīti grozījumi, kas nepieciešami, lai izpildītu Satversmes tiesas spriedumā noteikto. |
3. Cita informācija |
Likuma grozījumiem jāstājas spēkā līdz 2006.gada 1.aprīlim |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks novērsta notiesāto personu privilēģija attiecībā pret pārējiem strādājošajiem |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
589,7 |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
589,7 |
77,2 |
77,2 |
77,2 |
77,2 |
|
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
-77,2 |
-77,2 |
-77,2 |
-77,2 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2006.gada budžetā paredzēts finansējums 802 ieslodzījuma vietu saimnieciskajā apkalpē nodarbinātiem notiesātajiem darba samaksai kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām Ls 429927. 5.1. 2006.gadā piešķirts no Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 41.02.00. Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem Ls 159,8 tūkst. Papildus nepieciešamie izdevumi 2007.gadam un turpmāk ik gadus Ls 77,2 tūkst. Aprēķins: 1. Atalgojums kopā ar VSAOI 1.1. Atalgojums 802x(90-36)x12 = 519696 lati, kur: 802 budžetā apstiprinātais saimnieciskajā apkalpē nodarbināto skaits; 90 minimālā mēneša alga 2006.gadā; 36 2006.gada budžetā iekļautā mēnešalga 40% no noteiktās minimālās mēneša algas tautsaimniecībā nodarbinātajiem; 12 mēnešu skaits gadā. 1.2. Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 24,09 % 519696 x 0,2409 = 125195 lati Kopā (1.1 + 1.2.) Ls 644891 2. Ieslodzījuma
vietu pārvaldes iespējamo pasākumu saimnieciskās apkalpes štata vietu
samazināšanai finanšu rezultāts: 2.1.Finanšu resursu ekonomija no notiesāto 190,5 štata vietu samazināšanas 190,5 x 90 x 12 x 1,2409 = 255 303 lati, 2.2.Papildus nepieciešamie izdevumi (atalgojums un VSAOI) 5 darbinieku uzturēšanai, kuri strādā uz darba līguma pamata 5 x 240 x 12 x 1,2409 = 17869 lati. Kopā (2.1. -
2.2.) Ls 237434 Papildus nepieciešamais finansējums pirms likumprojekta ieviešanas (1-2) 644891 237434 = 407457 lati gadā jeb 33955 lati mēnesī. 3. Likumprojektā plānotie ieturējumi no saimnieciskajā apkalpē nodarbinātajiem notiesātajiem ieslodzījuma vietu uzturēšanai 2006., 2007. un turpmākajos gados katru mēnesi 611,5 x 45 = 27518 lati. 4. Pavisam nepieciešams finansējums 2007. un turpmākajiem gadiem (33955 27518) x
12 = 77244 lati |
429,9 159,8 |
77,2 |
77,2 |
77,2 |
77,2 |
|
6. Cita informācija |
1. 2006.gadā papildus piešķirti finanšu līdzekļi no Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 41.02.00. Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem Ls 159798. 2. Jautājumu par papildus nepieciešamā finansējuma Ls 77244 piešķiršanu 2007. un turpmākajiem gadiem jāizskata valsts budžeta projekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Pēc likumprojekta spēkā stāšanās nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par notiesāto iesaistīšanu darbā un darba samaksas kārtību |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti un sabiedriskās domas viedoklis nav noskaidrots |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Ieslodzījuma vietu pārvalde. Jaunas valsts institūcijas netiks radītas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrība tiks informēta, publicējot pieņemto normatīvo aktu oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu
ministre
S.Āboltiņa
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
L.Medin |
08.03.2006 14:00
1074
K.Ķipēna, 7036909
Kristine.kipena@tm.gov.lv