Likumprojekts
Eksporta kredītu
garantēšanas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1) eksportētājs
fiziska vai juridiska persona, kas ir reģistrēta Latvijas Republikas
komercreģistrā un saskaņā ar noslēgtajiem eksporta līgumiem veic Latvijas
izcelsmes produktu piegādes uz trešajām valstīm;
2) eksports produkta
izgatavošana un piegāde pircējam uz trešajām valstīm;
3) eksporta kredīts
eksportētāja vai pircēja kredīts;
4) eksporta kredīta garantija
(turpmāk garantija) garantija, kas garantijas ņēmēja labā tiek sniegta
zaudējumu segšanai, kuri radušies garantijas ņēmējam, ja pircējs nav veicis
samaksu saskaņā ar noslēgto eksporta līgumu eksportētāja kredīta gadījumā vai
aizdevuma līgumu pircēja kredīta gadījumā;
5) pircējs jebkura trešajās
valstīs reģistrēta juridiska persona, kas atbilstoši noslēgtajam eksporta
līgumam ir apņēmusies samaksāt par produktu saskaņā ar eksporta kredīta
noteikumiem, vai tās galvotājs;
6) valsts parādnieks
pircējs, kas pārstāv pircēja valsts varu un kuru nevar ne tiesas, ne
administratīvā ceļā pasludināt par maksātnespējīgu, un kas ir noslēdzis līgumu
ar eksportētāju;
7) privātais parādnieks
pircējs, kuram nav piemērojamas pircēja valsts parādnieka pazīmes un kas ir
noslēdzis līgumu ar eksportētāju;
8) produkts Latvijas
izcelsmes prece, pakalpojums vai izgatavošanas tiesības;
9) eksporta līgums
līgums starp eksportētāju un pircēju par produkta izgatavošanu un piegādi
trešās valsts pircējam;
10) eksportētāja kredīts
kredīts, kas izsniegts, pamatojoties uz eksporta līgumu, ar kuru saskaņā
pircējs apņemas samaksāt eksportētājam uz tūlītēja norēķina vai nomaksas
pirkuma noteikumiem;
11) pircēja kredīts
kredīts, kas izsniegts, pamatojoties uz aizdevuma līgumu, kas noslēgts starp
aizdevēju (kredītiestādi) un pircēju, lai finansētu eksporta līgumu;
12) izgatavošanas zaudējumi
zaudējumi, kas rodas eksportētājam, izgatavojot trešās valsts pircēja pasūtīto
produktu;
13) garantētājs
Ministru kabineta noteikta valsts kapitālsabiedrība, kurai ir uzdots veikt
eksporta kredītu garantēšanas funkcijas;
14) Eiropas Savienības eksporta kredītu garantētāji Eiropas Savienības dalībvalstu institūcijas, kas veic eksporta kredītu
garantēšanas funkcijas;
15) garantijas polise
dokuments, kas apliecina garantijas līguma noslēgšanu un ietver garantijas
līguma noteikumus, kā arī visus līguma grozījumus un papildinājumus, par kuriem
garantētājs un garantijas ņēmējs ir vienojušies līguma darbības laikā;
16) garantijas prēmija
garantijas ņēmēja vienreizējs vai regulārs maksājums par iegādāto garantiju.
Garantijas prēmija atkarīga no garantijas veida, līguma termiņa, garantijas
summas, garantijas tarifa likmes un garantijas ņēmēja riska;
17) garantijas ņēmējs
eksportētājs vai kredītiestāde, kas finansē eksporta līgumu neatkarīgi no tās
atrašanās vietas;
18) apakšuzņēmējs
Eiropas Savienības dalībvalstu juridiska persona, ar kuru eksportētājs
noslēdzis vienošanos par noteiktas eksporta līguma daļas izpildi;
19) apakšuzņēmēja līgums
vienošanās starp eksportētāju un apakšuzņēmēju par noteiktas eksporta līguma
daļas izpildi;
20) moratorijs valdības
noteikta dažu vai visu maksājumu pārtraukšana vai pagarinājums;
21) zaudējumu atlīdzības procents eksporta zaudējumu segšanas procentuālais apjoms;
22) trešā valsts
valsts ārpus Eiropas Savienības;
23) vadošais
garantētājs eksportētāja kredītu garantētājs, kas ir gatavs segt
iespējamos zaudējumus savas valsts garantijas ņēmējam;
24) kopgarantētājs
apakšuzņēmēja garantētājs, kas ir gatavs segt iespējamos zaudējumus savas
valsts garantijas ņēmējam.
2.pants. Likuma mērķis un
valsts atbildība
(1) Šā likuma
mērķis ir veicināt produktu eksportu uz trešajām valstīm, garantējot segt
iespējamos zaudējumus, kas varētu rasties saskaņā ar eksporta līgumiem, kuros
pilna samaksa par piegādātajiem produktiem noteikta ne ātrāk kā divu gadu laikā
no eksporta produktu izgatavošanas sākšanas brīža.
(2) Valsts ir
atbildīga par garantētāja saistībām tādā apmērā, kas atbilst valsts ieguldījumam
kapitālsabiedrības kapitālā.
(3) Eksporta
kredīta garantijas neattiecas uz konkursa, avansa maksājumu, saistību izpildes
un paturējuma obligācijām, kā arī zaudējumiem, kas ir saistīti ar būvniecības
iekārtām un būvmateriāliem, kurus izmanto, lai izpildītu eksporta līgumu.
3.pants. Eksportētāja
vai pircēja kredīta garantijas noteikumu piemērošana
(1) Eksportētāja
kredīta garantijas noteikumus piemēro, ja garantiju izsniedz eksportētājam un
eksporta līgumu finansē, izmantojot eksportētāja kredītu. Eksportētāja kredīta
garantijas noteikumus nosaka garantētājs saskaņā ar šā likuma 11.pantu.
(2) Pircēja
kredīta garantijas noteikumus piemēro, ja garantiju izsniedz finanšu
institūcijai neatkarīgi no tās dibināšanas un reģistrācijas vietas ar
noteikumu, ka pircēja kredīts rada beznosacījumu saistības aizņēmējam atmaksāt
savu parādu neatkarīgi no finansējamā eksporta līguma izpildes un finanšu
institūcijas rīcībā ir dokumenti, kas pircējam ir jāapmaksā saskaņā ar
vienošanos par eksporta līguma finansēšanu. Pircēja kredīta garantijas
noteikumus nosaka garantētājs saskaņā ar šā likuma 11.pantu.
Garantijas darbības
joma
4.pants. Garantētāja segtie
zaudējumi
(1) Garantētājs sedz
garantijas ņēmēja zaudējumus, kas rodas produkta izgatavošanas un piegādes
procesā un pircēja samaksas vai kredīta saistību neizpildes gadījumā.
(2) Produkta
izgatavošanas zaudējums rodas, ja garantijas ņēmēja līgumsaistību izpilde un
pasūtīto produktu izgatavošana tiek pārtraukta ne mazāk kā sešus mēnešus pēc
kārtas ar nosacījumu, ka šāda pārtraukuma pamatā ir viena vai vairāku šā likuma
13. un 14.pantā minēto risku rašanās.
(3) Pircēja kredīta
zaudējumi rodas, ja pircējs nav veicis aizdevuma līgumā noteiktos maksājumus
vismaz trīs mēnešus ar nosacījumu, ka maksājumu saistību neizpildes pamatā ir
viena vai vairāku šā likuma 13. un 14.pantā minēto risku rašanās.
(4) Garantētājs nesedz
šādus produkta izgatavošanas un piegādes laikā radušos zaudējumus:
1) zaudējumus, kas jau
ir segti kā kredīta zaudējumi;
2) garantijas
ņēmēja parādniekam samaksātos līgumsodus un zaudējumu atlīdzību.
(5) Garantētājs
nesedz summas, kuras garantijas ņēmējs ir samaksājis pēc samaksas pieprasījuma
saskaņā ar garantijas polisi par garantēto eksporta līgumu.
(6) Garantētājs
sedz pircēja kredīta saistību neizpildi
kredīta summu (pamatsummu un procentus), ko trešo valstu pircējs ir parādā
saskaņā ar aizdevuma līgumu, tai skaitā procentus, kas rodas pēc samaksas
termiņa beigām (nokavējuma procenti).
(7) Garantējot
pircēja kredīta zaudējumu segšanu bez nosacījumiem, garantētājs ievēro šā
likuma 17. un 18.pantā noteiktos principus un Ministru kabineta noteikumus, kas
izdoti saskaņā ar šā likuma 12.pantu.
5.pants. Eksporta līguma
zaudējumu atlīdzība
(1) Maksimālais
eksporta līguma zaudējumu segšanas procentuālais apjoms nedrīkst pārsniegt
garantijas polisē noteikto apjomu.
(2) Nosakot eksporta
līguma zaudējumu segšanas procentus (ja tie pārsniedz 95 procentus), tiek
ievēroti šā likuma 17.pantā noteiktie principi un Ministru kabineta noteikumi,
kas izdoti saskaņā ar šā likuma 12.pantu.
6.pants. Garantija eksporta
līgumiem ārvalstu valūtā
Ja eksporta līgumi paredz
samaksu vienā vai vairākās ārvalstu valūtās, garantija var tikt piešķirta
jebkurā attiecīgajā valūtā, ja to var konvertēt Latvijas Republikā saskaņā ar
Latvijas Bankas noteikto valūtas maiņas kursu.
7.pants. Ārvalstu piegādes
(1) Iespējamā garantētā
zaudējuma segšana attiecināma arī uz noslēgtajiem apakšuzņēmēju līgumiem.
(2) Nosacījumi, kas
attiecināmi uz eksporta garantiju piemērošanu apakšuzņēmēju līgumiem, minēti šā
likuma 8., 9. un 10.pantā.
Eiropas Savienības
eksporta kredītu garantētāju savstarpējās saistības
8.pants. Garantētāja
savstarpējās saistības ar Eiropas Savienības eksporta kredītu garantētājiem
Šis likums reglamentē garantētāja
savstarpējās saistības ar Eiropas Savienības eksporta kredītu garantētājiem
šādos gadījumos:
1) starp eksportētāju
un apakšuzņēmēju noslēgts apakšuzņēmēja līgums par garantēta eksporta līguma
noteiktas daļas izpildi;
2) eksportētājs ir
uzņēmies nodot vai nodevis apakšuzņēmējam(-iem) pienākošos daļu no summām,
kuras pircējs ir samaksājis eksportētājam;
3) starp
apakšuzņēmēju(-iem) un pircēju nepastāv juridiskas saistības;
4) vadošais garantētājs
un apakšuzņēmēja(-u) garantētājs(-i) ir gatavi segt iespējamos zaudējumus savas
valsts garantijas ņēmējiem.
9.pants. Vadošā garantētāja
saistības
Vadošais garantētājs,
vienpersoniski uzņemoties iespējamo zaudējumu segšanu, tai skaitā par
apakšuzņēmējam nodoto eksporta līguma daļas izpildi, apņemas:
1) izsniegt
eksportētājam garantiju tikai par viņa eksporta līguma daļu;
2) nepieņemt nekādus
grozījumus nevienā eksporta līguma izpildes noteikumā (piemēram, apjoms,
nodošana, samaksa) vai līgumā starp eksportētāju un apakšuzņēmēju(-iem) par
attiecīgā eksporta līguma izpildi, ja vien ar kopgarantētāju(-iem) nav
saskaņots citādi;
3) atbildēt saskaņā ar
eksportētājam izsniegto garantijas polisi par jebkuru eksportētāja saistību
neizpildi, nepaziņojot kopgarantētājam(-iem);
4) nepasludināt
garantijas polisi par spēku zaudējušu, nepaziņojot par to
kopgarantētājam(-iem);
5) paziņot
kopgarantētājam(-iem) par jebkuru faktu, kas tam kļūst zināms un varētu
izmainīt iespējamo zaudējumu rašanos un apjomu;
6) esošo vai iespējamo
zaudējumu gadījumā konsultēties ar kopgarantētāju(-iem) par veicamajām
darbībām un lēmumus par zaudējumu segšanu pieņemt, savstarpēji vienojoties un
nosakot atlīdzības summu un samaksas metodi saskaņā ar katru konkrēto
garantijas polisi;
7) zaudējuma gadījumā
veikt darbības, lai atgūtu nesamaksātās summas un atmaksātu kopgarantētājam tam
pienākošos daļu no atgūtajām summām. Vadošā garantētāja izmaksas, kas saistītas
ar zaudēto līdzekļu atgūšanu, ir sadalāmas starp garantētājiem proporcionāli to
garantētajai eksporta līguma daļai;
8) eksportētājam dotās
garantijas anulēšanas gadījumā nodrošināt šajā pantā noteikto saistību izpildi.
10.pants. Kopgarantētāja
saistības
Kopgarantētājs apņemas:
1) izsniegt garantiju
savas valsts apakšuzņēmējam tikai attiecībā uz viņa daļu eksporta līgumā;
2) nepieņemt nekādus
grozījumus starp eksportētāju un apakšuzņēmēju noslēgtajā līgumā par eksporta
līguma izpildi, nesaskaņojot ar vadošo garantētāju;
3) atbildēt saskaņā ar
apakšuzņēmējam izsniegto garantijas polisi par jebkuru apakšuzņēmēja saistību
neizpildi, nepaziņojot vadošajam garantētājam;
4) nepasludināt
garantijas polisi par spēku zaudējušu, nepaziņojot vadošajam garantētājam;
5) paziņot vadošajam
garantētājam par jebkuru faktu, kas tam kļūst zināms un varētu ietekmēt
iespējamo zaudējumu rašanos un apjomu;
6) apakšuzņēmējam
piešķirtās garantijas anulēšanas gadījumā nodrošināt šajā pantā noteikto
saistību ievērošanu.
Garantiju
izsniegšanas un Eiropas Savienības dalībvalstu
eksporta kredītu garantētāju informēšanas noteikumi
11.pants. Garantiju
izsniegšanas noteikumi
(1) Eksporta kredītu
garantiju izsniegšanas noteikumos Ministru kabinets nosaka:
1) garantētāju;
2) valsts nodrošināto
garantētāja saistību apjomu;
3) kopējo spēkā esošo
garantiju limitu;
4) garantiju
izsniegšanas kārtību;
5) garantiju spēkā
stāšanās kārtību;
6) kārtību, kādā
garantētājs sedz garantijas ņēmēja zaudējumus;
7) garantijas prēmiju
aprēķināšanas kārtību;
8) kārtību, kādā risku
seguma politika piemērojama trešajām valstīm.
(2) Ministru kabinets
nosaka šā likuma 3.pantā minēto eksportētāja un pircēja kredīta garantiju
noteikumu saturu.
12.pants. Eiropas
Komisijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu eksporta kredītu garantētāju
informēšana par izsniegtajām vai izsniedzamajām garantijām
Procedūras, ar kurām saskaņā
garantētājs ziņo Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstu eksporta
kredītu garantētājiem par izsniegtajām vai izsniedzamajām garantijām, nosaka
Ministru kabinets.
Riski un atbildības
noņemšana
13.pants. Garantijas segtie
komerciālie riski
Garantijas segtie
komerciālie riski ir šādi:
1) privātā parādnieka
un tā galvotāja (ja tāds ir) maksātnespēja;
2) parādnieka un tā
galvotāja (ja tāds ir) saistību neizpilde;
3) eksportētāja kredītu
izmantojoša pircēja lēmums par eksporta līguma pārtraukšanu vai atcelšanu vai
atteikšanās pieņemt produktus, ja viņam nav tiesību tā rīkoties.
14.pants. Garantijas segtie
politiskie riski
Garantijas segtie politiskie
riski ir šādi:
1) jebkurš trešās
valsts valdības pasākums vai lēmums, kas liedz eksporta līguma izpildi;
2) moratorijs, kuru
nosaka parādnieka valsts vai trešās valsts valdība, caur kuru saskaņā ar
eksporta līgumu būtu jāveic maksājums;
3) politiskie notikumi,
ekonomiskās grūtības, administratīvie pasākumi, kas aizkavē eksporta līgumā
paredzēto maksājamo līdzekļu pārskaitīšanu;
4) parādnieka valstī
pieņemtās tiesību normas, kas pasludina parādnieka vietējā valūtā veiktos
maksājumus par spēkā esošu parāda dzēšanu, neraugoties uz to, ka valūtas maiņas
kursa svārstību dēļ šādi maksājumi, tos konvertējot eksporta līguma valūtā,
līdzekļu pārskaitīšanas dienā vairs nesedz parāda summu;
5) jebkurš garantētāja
vai garantijas ņēmēja valsts valdības pasākums vai lēmums, tai skaitā Eiropas
Savienības pasākumi un lēmumi par tirdzniecību starp dalībvalsti un trešajām valstīm,
ja to radītos zaudējumus attiecīgās valsts valdība nesedz citādi;
6) ārpus garantētāja
valsts radušies nepārvaramas varas apstākļi karš, pilsoņkarš, revolūcija,
sacelšanās, pilsoņu nemieri, plūdi, zemestrīce, vulkāna izvirdums, paisuma
vilnis un kodolavārija, ja šo apstākļu radītie zaudējumi nav apdrošināti citu
garantijas vai apdrošināšanas līgumu ietvaros.
15.pants. Garantētāja
atbildība
Garantētājs ir atbildīgs, ja
zaudējums ir tieši attiecināms uz vienu vai vairākiem riskiem, kas minēti šā likuma
13. un 14.pantā.
16.pants. Garantētāja
atbildības noņemšana
Garantētājam
ir tiesības atteikt zaudējumu segšanu garantijas ņēmējam šādos gadījumos:
1) garantijas ņēmēja vai jebkuras tā vārdā
darbojošās personas jebkura darbība vai bezdarbība, kas sekmējusi zaudējumu
rašanos;
2) jebkurš garantijas ņēmēja tiesības
ierobežojošs noteikums, kas ietverts eksporta līgumā vai jebkurā ar to saistītā
dokumentā;
3) jebkura turpmāk panākta vienošanās starp
garantijas ņēmēju un parādnieku pēc aizdevuma līguma vai eksporta līguma
noslēgšanas, kas aiztur vai aizkavē parāda atmaksu;
4) eksportētāja kredīta gadījumā jebkura
apakšuzņēmēju vai citu piegādātāju saistību neizpilde, ja šādas neizpildes
pamatā nav politiskie riski, kā noteikts šā likuma 14.pantā.
Garantijas prēmija
un politiskā riska novērtējums
17.pants. Vispārējie
garantijas prēmijas noteikšanas principi
Garantijas prēmijai, kas
maksājama par eksporta kredīta garantiju:
1) ir jāatbilst
segtajam riskam;
2) ir jāatbilst
piešķirtās garantijas apmēram, zaudējumu segšanas procentuālajam apjomam,
garantijas nosacījumiem un jebkuriem citiem nosacījumiem, kas ietekmē
garantijas kvalitāti;
3) ir jābūt
pietiekamai, lai segtu garantijas izsniegšanas izdevumus un garantētāja
ilgtermiņa darbības izdevumus, kas saistīti ar iespējamo zaudējumu un
garantētāja ar garantijas polisi saistīto izmaksu segšanu.
18.pants. Politiskā riska
novērtējums
Attiecībā uz katru valsti
vai katru valstu kategoriju maksājamās garantijas prēmijas likme tiek pamatota
ar attiecīgās valsts politisko risku novērtējumu, ko veic garantētājs saskaņā
ar Eiropas sadarbības un attīstības organizācijas Vienošanos par vadlīnijām
attiecībā uz oficiāli atbalstāmiem eksporta kredītiem.
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no:
1) Padomes 1998.gada
7.maija Direktīvas 98/29/EK par pamatnoteikumu saskaņošanu attiecībā uz
eksporta kredītu apdrošināšanu vidēja termiņa un ilgtermiņa darījumiem;
2) Padomes 1984.gada
27.novembra Direktīvas 84/568/EEK par dalībvalstu valsts vārdā vai ar tās
atbalstu darbojošos eksporta kredītu apdrošināšanas organizāciju vai šādu
organizāciju vietā darbojošos valsts struktūrvienību savstarpējām saistībām
attiecībā uz kopīgām garantijām tāda līguma gadījumā, kurā iesaistīti viens vai
vairāki apakšuzņēmēji vienā vai vairākās Eiropas Kopienu dalībvalstīs.
Ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Likumprojekta Eksporta kredītu garantēšanas likums anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1995. gadā Latvijā ārējās
tirdzniecības veicināšanai tika izveidota valsts akciju sabiedrība
"Latvijas Eksportkredīts (LEK). Šī institūcija nodrošināja kreditēšanas
un apdrošināšanas funkcijas laika posmā no 1995. līdz 2001.gadam, sniedzot
atbalstu 148 projektiem (kopējās uzņemtās saistības veidoja 8 718 000 latus,
no tām kompensācijās tika izmaksāti aptuveni 820 000 lati. Sākot ar 1998.gadu LEK pamatkapitāls netika
palielināts, kā rezultātā strauji saruka LEK atbalsta sniegšanas iespējas un
2002.gada februārī Ministru kabinets pieņēma lēmumu par LEK likvidāciju. Eiropas Komisija vairākkārt ir Latvijai
atgādinājusi par Padomes 1998. gada 7.maija direktīvas 98/29/EK un Padomes 1984. gada 27.novembra direktīvas 84/568/EEK tūlītēju pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos un informējusi par
sankcijām, par abu minēto Padomes direktīvu nepārņemšanu. Lai Latvija izpildītu savas ES dalībvalsts
saistības, kas izriet no Eiropas kopienas dibināšanas līguma 249.pantā noteiktā
pienākuma pārņemt direktīvas prasības, ir jānodrošina
sekojošu ES direktīvu eksporta kreditēšanas jomā pārņemšana LR likumdošanā: 1) Padomes 1998. gada 7.maija direktīvas 98/29/EK par pamatnoteikumu saskaņošanu attiecībā uz eksporta kredītu apdrošināšanu vidēja termiņa un ilgtermiņa darījumiem; 2) Padomes 1984. gada 27.novembra direktīvas
84/568/EEK par dalībvalstu valsts vārdā vai ar tās atbalstu darbojošos eksporta kredītu apdrošināšanas
organizāciju vai šādu organizāciju vietā darbojošos valsts struktūrvienību
savstarpējām saistībām attiecībā uz kopīgām garantijām tāda līguma gadījumā,
kurā iesaistīti viens vai vairāki apakšuzņēmēji vienā vai vairākās Eiropas
Kopienu dalībvalstīs. Šobrīd Latvijā nepastāv tiesiskā bāze, institucionālais mehānisms un
finansu resursi eksporta garantēšanai, tādēļ ir nepieciešams no jauna radīt
efektīvu eksporta garantēšanas mehānismu. Saskaņā ar Latvijas eksporta veicināšanas programmu 2005.-2009.gadam,
3.nodaļu: Programmas
mērķis un apakšmērķi Programmas mērķis ir aktīvi veicināt Latvijas uzņēmumu starptautisko
konkurētspēju, sekmēt jaunu tirgu apgūšanu, kā arī nostiprināšanos esošajos. Šo
mērķi plānots sasniegt ņemot vērā valstiski definētos prioritāros
tautsaimniecības sektorus[1] un īstenojot šādus eksporta veicināšanas politikas rīcības virzienu
mērķus jeb apakšmērķus: (...) Attīstīt un nodrošināt Latvijas uzņēmējiem finanšu instrumentus eksporta
veicināšanai. Latvijas eksporta tirgos pastāv politiskie un komerciālie riski
eksportētāja darījumos ar pircējiem ārvalstīs. Attīstīto valstu uzņēmēji
eksporta darījumu šos riskus samazina, izmantojot valsts eksporta operāciju
garantēšanas, kreditēšanas un apdrošināšanas aģentūru pakalpojumus. Lai
nodrošinātu vienlīdzīgas konkurences apstākļus, šādas iespējas tiks
nodrošinātas arī Latvijas uzņēmumiem, ievērojot ES noteiktos ierobežojumus
eksporta kredītiem. |
|||||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts pārņem Padomes 1998. gada 7.maija
direktīvas 98/29/EK un Padomes 1984. gada 27.novembra direktīvas 84/568/EEK
pamatnostādnes. Pilnīgai
direktīvu pārņemšanai ir izstrādāti divi Ministru kabineta noteikumu
projekti. Likumprojektā noteikta eksporta kredīta garantijas būtība, joma
un darbības sfēra, noteiktas garantētāju saistības, garantiju izsniegšanas
noteikumi, riski, garantijas prēmija un informatīvā atsauce uz minētajām
direktīvām. Šī likumprojekta mērķis ir sniegt
valsts atbalstu eksportētājiem, samazinot pastāvošos riskus darījumos ar
ārvalstu pircējiem un veicināt Latvijas izcelsmes preču un pakalpojumu
eksportu ārpus Eiropas Savienības. ES likumdošanā
atļautais valsts atbalsts komercsabiedrībām eksporta garantiju veidos ir
pieejams gandrīz visās Rietumeiropas un Centrāleiropas valstīs. Visās
attīstītajās pasaules valstīs, tai skaitā, ES dalībvalstīs pastāv
eksportkredīta aģentūras (EKA), kas pārsvarā ir valsts dibinātas valsts
atbalsta institūcijas, nodrošinot komersantiem eksporta garantijas. 2001.gadā EKA
darbojās 99 pasaules valstīs un 48 valstu EKA ir Bernes Savienības[2]
pārstāves. Aktīvākās valstis vidēja un ilgtermiņa eksportkredīta garantēšanā
2002.gadā bija Amerikas Savienotās Valstis (ASV)- 8 miljardi SDR (Starptautiskā
valūtas fonda norēķinu vienība), Vācija- 4,4, Japāna- 4,3, Francija- 4,1,
Kanāda- 3,1, , no jaunajām ES dalībvalstīm- Čehija- 87 milj. SDR, Polija- 28,
, Slovākija- 20, Ungārija- 10. Vidēja un ilgtermiņa eksportēšanas
garantēšanas darījumi pēc to apjoma visvairāk sniegti sekojošās
importētājvalstīs- ASV- 2,9 miljardi SDR, Meksika- 2,7, Saūda Arābija- 2,4,
Ķīna- 1,9, Brazīlija- 1,9, Turcija- 1,7, Irāna- 1,5, Malaizija- 1,2. Eksporta
garantēšana dod iespēju eksportētājiem apgūt jaunus tirgus, neizmantojot
savus apgrozāmos līdzekļus un kļūt ievērojami konkurētspējīgākiem. No visā
pasaulē notiekošajiem ārējās tirdzniecības darījumiem EKA atbalsts nodrošina
vidēji 15% jeb naudas izteiksmē- 300 miljardus ASV dolāru gadā. Pieeja eksporta garantijām vietējiem eksportētājiem dotu
iespēju būt konkurētspējīgākiem trešo valstu tirgos, tādā veidā tur iegūstot
lielāku tirgus daļu. Latvijas eksportētāji, kas patreiz
izmanto nedaudzos banku piedāvātos finansēšanas instrumentus savu
produktu eksportam, tos lielā mērā izmanto atbilstoši Latvijas
eksporta struktūrai kopumā. Salīdzinot ar jaunajām ES dalībvalstīm, tur
valsts atbalstītajam eksportam ir izdevies sasniegt eksotiskākās valstis, piemēram,
Indonēziju, Turciju, Kubu un Irānu. Tā rezultātā EKA atbalstīto eksportu daļa
kopējā vietējā eksportā uz šiem tirgiem ir ievērojami pieaugusi, pat līdz
79%. Līdz ar to, realizējot valsts atbalstu, paredzams, ka arī Latvijas
eksportētāji gūtu labumu pieeju jauniem tirgiem. Turklāt, valstij
izsniedzot eksporta garantijas, pieaugtu arī daļa no jau esošajiem tirgiem,
piemēram, Krievijas un Ukrainas. Valstis, kurās ir labi attīstītas EKA,
sniedz saviem eksportētājiem noteiktus atvieglojumus šajos tirgos, jo tie var
vinnēt vairāk konkursos, piedāvājot pircējam labvēlīgus atliktā maksājuma
nosacījumus, kas pašreizējajā situācijā Latvijas eksportētājiem ir
neiespējami. Nerealizējot
valsts atbalstu eksporta garantēšanā, Latvijas komersantiem netiks nodrošināti
vienlīdzīgas konkurences apstākļi ar citu ES dalībvalstu komersantiem, kuriem
ir pieejams šis valsts atbalsta instruments,
kā arī netiks nodrošināti papildus priekšnosacījumi konkurētspējas
pieaugumam. Tā rezultātā mazināsies eksporta pozitīvā ietekme uz
nodarbinātības rādītāju dinamiku, uz ienākumu apjomu valsts un pašvaldību
budžetos, kā arī iekšzemes kopprodukta pieauguma tempiem. Pašlaik Latvijā
nav ne tiesiskā pamata, ne finansējuma, ne institūcijas, kas veiktu valsts
eksporta garantēšanu. Līdz ar to, tās ir neizmantotas iespējas, kas būtiski
ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus. |
|||||||||||
II. Kāda var būt tiesību aktaietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts ir uzskatāms par vitāli
svarīgu priekšnosacījumu Latvijas tautsaimniecības attīstības un
sociālekonomiskās situācijas uzlabošanai. Valsts eksporta atbalsta pasākumi nodrošina
pozitīvu ietekmi uz valsts makroekonomiskajiem rādītājiem, tādiem kā: -
tekošā
konta deficīts; -
ārējās
tirdzniecības bilance (eksporta pieaugums); -
nodarbinātība; -
ienākumi
valsts un pašvaldību budžetos; - iekšzemes kopprodukts. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts pozitīvi
ietekmēs komersantus, kuri eksportē savas preces vai pakalpojumus ārpus
Eiropas Savienības. Paaugstināsies Latvijas eksportētāju konkurētspēja ar
citiem Eiropas Savienības eksportētājiem, kuriem ir pieejams valsts atbalsts
eksporta kredīta garantijām. Līdz ar likumprojekta un Ministru kabineta
noteikumu projektu pieņemšanu, tiks radīti vienādi konkurences nosacījumi ar
citiem Eiropas Savienības eksportētājiem. Sniedzot valsts eksporta
garantijas, paredzams, ka tiks nodrošināts eksporta apjoma pieaugums, tiks radītas jaunas darba vietas, jūtami
uzlabosies ārējās tirdzniecības bilance kā arī tādi makroekonomiskie rādītāji
kā iekšzemes kopprodukts un, netieši, valsts budžets. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts būtiski uzlabos Latvijas
komersantu konkurētspēju trešajās valstīs, kas attiecīgi ietekmēs eksporta
apjoma pieaugumu. Līdz ar to radīsies nepieciešamība radīt jaunas darba
vietas, kas līdz ar eksporta apjoma pieaugumu, ilgtermiņā netieši palielinās
Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeni. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekmeuz valsts budžetu un pašvaldību budžetiemtūkst.Ls |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006 |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2007 |
2008 |
2009 |
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
|||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
3093,0 |
3 281,0 |
3 485,0 |
3 286,3 |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
-3093,0 |
-3 281,0 |
-3 485,0 |
- 3 286,3 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||||
Papildu plānojamie izdevumi: Dotācija komersantam (ieguldījums
kapitālsabiedrības, kurai tiks uzdota eksporta kredīta garantēšanas funkcijas
veikšana, pamatkapitālā) |
0 |
3 093,0 |
3 281,0 |
3 485,0 |
3 286,3 |
|||||||
6. Cita
informācija |
Informācija par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem no valsts budžeta
eksporta operāciju garantēšanas, kreditēšanas un apdrošināšanas sistēmas
izveidošanai un darbības nodrošināšanai iekļauta Latvijas eksporta
veicināšanas programmā 2005.-2009.gadam (apstiprināta Ministru kabinetā
2004.gada 12.oktobrī) un noteikti programmas 9. pielikumā (Pasākumu plāns
eksporta veicināšanas programmas 2005.-2009.gadam īstenošanai, 4.apakšpunkts).
Budžeta līdzekļi minētajiem mērķiem netika piešķirti 2005. un 2006.gadā, līdz ar to, finansējuma kopējo summu 9,8
miljonu latu apmērā programmas plāna izpildei eksporta kredīta garantiju
instrumenta ieviešanai nepieciešams nodrošināt no 2007. līdz 2009.gadam. Igaunija
savu Eksporta garantēšanas institūciju (KredEx) izveidoja 2001.gadā un tās
sākotnējais finansējums bija 300 miljoni Igaunijas kronu (EEK) jeb 13,5
miljoni latu. Turpmākajos gados finansējums tika palielināts un 2005.g
sasniedza 800 mlj. EEK jeb 35,9 miljoni latu. Savukārt, piemēram,
faktiskais atbalsts, ko šobrīd valsts sniedz saviem eksportētājiem Somijā, ir
700 miljoni EUR jeb 491,9 miljoni latu. Ņemot
vērā Igaunijas un citu jauno Eiropas Savienības dalībvalstu EKA darbības
piemērus, paredzams, ka Garantētāja kapitāls būs jāpalielina arī pēc
2009.gada. Kapitāla palielinājuma summa nav paredzama, bet atkarīga no
Garantētāja darbības rādītājiem, izsniegto garantiju apjoma, eksportētāju
intereses un Garantētāja nodrošināmajiem eksporta instrumentiem. Tieša ietekme uz
budžeta ieņēmumiem nav, taču netieši, ilgtermiņā, paredzams, ka, komersantiem
izmantojot eksporta garantijas, budžeta ieņēmumi palielināsies komersantu
maksāto nodokļu veidā. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt tiesību aktaietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu
Padomes 1998. gada 7.maija direktīvu 98/29/EK ir izstrādāti divi Ministru kabineta noteikumu projekti. Pēc
likumprojekta pieņemšanas Saeimā papildus paredzēts izdot Ministru kabineta
noteikumus, kuros būs noteikumi par garantiju izsniegšanas, spēkā stāšanās
kārtību, kārtību, kādā garantētājs sedz garantijas ņēmēja zaudējumus,
garantijas prēmijas aprēķināšanas kārtību, kārtību kādā riska seguma politika
piemērojama trešajām valstīm un Ministru kabineta noteikumus, kuros būs
noteiktas Latvijas Republikas eksporta kredītu garantētāja paziņošanas
procedūras Eiropas Komisijai un citiem Eiropas Savienības dalībvalstu
eksporta kredītu garantētājiem. Ministru kabineta noteikumu izstrādāšanas un izdošanas mērķis ir nodrošināt pilnīgu minēto direktīvu prasību pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos. Ministru kabineta noteikumu projekti jau ir izstrādāti un tiks nekavējoties iesniegti apstiprināšanai Ministru Kabinetā pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā. Vienlaicīgi, nepieciešams
atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 1996.gada 17.septembra
noteikumus Nr.354 Noteikumi par valsts atbalstu eksporta un importa
garantēšanā un finansēšanā. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajāmsaistībām atbilst tiesību akts |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta sagatavošanā ir ņemti vērā Eiropas Savienības tiesību
akti: -
-
Padomes 1984. gada 27.novembra direktīva 84/568/EEK par dalībvalstu
valsts vārdā vai ar tās atbalstu darbojošos
eksporta kredītu apdrošināšanas organizāciju vai šādu organizāciju
vietā darbojošos valsts struktūrvienību savstarpējām saistībām attiecībā uz
kopīgām garantijām tāda līguma gadījumā, kurā iesaistīti viens vai vairāki
apakšuzņēmēji vienā vai vairākās Eiropas Kopienu dalībvalstīs; -
Padomes 2000. gada 22.decembra lēmums 2001/76/EK ar ko aizstāj 1978.
gada 4. aprīļa Lēmumu par dažu pamatnostādņu piemērošanu oficiāli atbalstītu
eksporta kredītu jomā. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojektu
nepieciešams pieņemt, lai izpildītu Eiropas kopienas dibināšanas līguma
249.pantā noteikto pienākumu pārņemt direktīvas prasības. Normatīvā akta
projekts pilnībā adaptē Padomes 1984. gada 27.novembra direktīvu
84/568/EEK un daļēji adaptē Padomes 1998. gada 7.maija direktīvu 98/29/EK. Lai pilnībā pārņemtu Padomes 1998. gada 7.maija direktīvas 98/29/EK
prasības, ir izstrādāti Ministru kabineta noteikumu projekti, kas tiks
nekavējoties nosūtīti apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc likumprojekta
pieņemšanas Saeimā. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums. 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
Likumprojekts Eksporta kredītu garantēšanas likums |
Padomes 1984. gada 27.novembra direktīva 84/568/EEK par dalībvalstu
valsts vārdā vai ar tās atbalstu darbojošos
eksporta kredītu apdrošināšanas organizāciju vai šādu organizāciju
vietā darbojošos valsts struktūrvienību savstarpējām saistībām attiecībā uz
kopīgām garantijām tāda līguma gadījumā, kurā iesaistīti viens vai vairāki
apakšuzņēmēji vienā vai vairākās Eiropas Kopienu dalībvalstīs. |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 8.pants |
1.punkts. Piemērošanas joma |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 9.pants |
2.punkts. Vadošā apdrošinātāja saistības |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 10.pants |
3.punkts. Katra kopapdrošinātāja saistības |
Atbilst |
|
|||||||||
|
4. punkts. Apvienošana |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
5. punkts. Pircēja kredīta darījumi |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
6. punkts. Šķīrējtiesa |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
Likumprojekts Eksporta kredītu garantēšanas likums |
Padomes 1998. gada 7.maija direktīva 98/29/EK par pamatnoteikumu
saskaņošanu attiecībā uz eksporta kredītu apdrošināšanu vidēja termiņa un
ilgtermiņa darījumiem; |
Daļēji atbilst |
Direktīvas prasības pilnībā tiks pārņemtas ar Ministru kabineta noteikumiem,
kuri ir izstrādāti un nekavējoties
tiks nosūtīti apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc likumprojekta pieņemšanas
Saeimā. |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likums |
1.pants. Piemērošanas joma |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 2.pants |
2.pants. Dalībvalstu saistības |
Atbilst |
|
|||||||||
|
3.pants. Ieviešanas lēmumi |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
4. pants. Komiteja |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
5. pants. Ziņojums un pārskats |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
6.pants. Saistība ar citām procedūrām |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
7. pants. Atcelšana |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
8. pants. Transponēšana |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
9. pants. Stāšanās spēkā |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
|
10. pants. Adresāti |
Atbilst |
Nekādi pasākumi nav jāveic |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likums |
1.punkts. Kopīgo principu darbības joma |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 1.,3.pants |
2. punkts. Piegādātāja kredīta raksturojums |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 1.,3.pants |
3. punkts. Pircēja kredīta raksturojums |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 4.pants |
4. punkts. Iesaistīto risku jēdziens |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 1.pants |
5. punkts. Parādnieka stāvoklis |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 4.pants |
6. punkts. Segtais risks |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 5.pants |
7. punkts. Seguma apjoms |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 5.pants |
8. punkts. Seguma procents |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 5.pants |
9. punkts. Neapdrošinātais procents |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 6.pants |
10. punkts. Segums darījumiem ārvalstu valūtā |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 9.pants |
11. punkts. Ārvalstu piegādes |
Atbilst |
|
|||||||||
|
12.punkts. Seguma spēkā stāšanās laiks |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi III. nodaļu |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 15.pants |
13.punkts. Apdrošinātāja atbildība |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 13.pants |
14.punkts. Maksātnespēja |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 13.pants |
15.punkts. Saistību neizpilde |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 13.pants |
16.punkts. Prettiesisks noliegums vai atteikums |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 14.pants |
17.punkts. Trešās valsts lēmums |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 14.pants |
18.punkts. Moratorijs |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 14.pants |
19.punkts. Līdzekļu pārskaitīšanas aizturēšana vai aizkavēšana |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 14.pants |
20.punkts. Tiesību normas parādnieka valstī |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 14.pants |
21.punkts. Apdrošinātāja vai apdrošinājuma ņēmēja valsts lēmums |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 14.pants |
22. punkts. Nepārvarama vara |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 16.pants |
23. punkts. Vispārējā atbildības noņemšana |
Atbilst |
|
|||||||||
|
24. punkts. Prasījuma nogaidīšanas periods |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
25. punkts. Atlīdzība un cesija |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
26. punkts. Nodrošinātās saistības |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
27. punkts. Prasījuma aprēķināšana |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
28. punkts. Prasījuma samaksa |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
29. punkts. Strīdi saistībā ar prasījumu |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
30. punkts. Divpusējs starpvaldību nolīgums par parāda
pārstrukturēšanu |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
31. punkts. Papildus izdevumi |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi IV. nodaļu |
|||||||||
|
32. punkts. Vispārējie prēmijas noteikšanas principi |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi V. nodaļu |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 17.pants |
33.punkts. Seguma kvalitāte |
Atbilst |
|
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 18.pants |
34.punkts. Valsts riska novērtējums |
Atbilst |
|
|||||||||
|
35.punkts. Parādnieka kredītspēja |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi V. nodaļu |
|||||||||
|
36.punkts. Riska periods |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi V. nodaļu |
|||||||||
|
37.punkts. Maksājamā summa |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi V. nodaļu |
|||||||||
|
38.punkts. Prēmijas samaksa |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi V. nodaļu |
|||||||||
|
39.punkts. Valsts seguma politikas noteikšana |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi VI. nodaļu |
|||||||||
|
40.punkts. Nenokārtoto riska darījumu kopapjoma jēdziens |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi VI. nodaļu |
|||||||||
|
41.punkts. Valsts risks |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi VI. nodaļu |
|||||||||
|
42.punkts. Īpaši nosacījumi valsts segumam |
Neatbilst |
Tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumu Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi VI. nodaļu |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
43.punkts. Paziņošanas procedūru piemērošanas joma |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu
institūcijas paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības
dalībvalstu eksporta kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
44.punkts. Paziņošanas procedūru veidi |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu
institūcijas paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības
dalībvalstu eksporta kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
45.punkts. Ikgadējā informatīvā paziņošana |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu
institūcijas paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības
dalībvalstu eksporta kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
46.punkts. Paziņošana lēmuma pieņemšanai |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu
institūcijas paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības
dalībvalstu eksporta kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
47.punkts. Iepriekšējā informatīvā paziņošana |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu
institūcijas paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības
dalībvalstu eksporta kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
48.punkts. Paveiktā informatīvā paziņošana |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu institūcijas
paziņošanas
procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības dalībvalstu eksporta
kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
Eksporta kredītu garantēšanas likuma 12.pants |
49.punkts. Elektroniskā pasta sistēmas izmantošana |
Atbilst daļēji |
Norma pilnībā tiks pārņemta ar Ministru kabineta noteikumiem Eksporta kredītu
institūcijas paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības
dalībvalstu eksporta kredītu apdrošināšanas institūcijām |
|||||||||
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,Sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas |
Vairākkārt ir notikušas diskusijas Eksporta
veicināšanas padomē par eksporta garantēšanas nepieciešamību un neaizstājamo
valsts lomu Latvijas eksportētāju atbalstam. Eksporta veicināšanas padomē ir
pārstāvētas visas nozaru asociācijas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Minētās organizācijas atbalsta eksporta garantiju instrumenta
ieviešanu. |
|||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Likumprojekts tiks
ievietots Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un Ekonomikas ministrijas Interneta mājas
lapās. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra veiks komersantu
informēšanas pasākumus. 2004.gada janvārī tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS
speciālisti intervēja 290 eksportētājus ar mērķi noskaidrot Latvijas
komersantu prioritātes un galvenās problēmas ārējā ekonomiskā darbībā. Komersanti atzina, ka viens no galvenajiem
faktoriem, kas kavē komercsabiedrības produkcijas eksportu un tā pieaugumu,
ir eksporta garantiju trūkums. Līdz šim tikai 9,5% aptaujāto
eksportētāju ir izmantojuši eksporta kredītus un 8,5% eksportētāju ir
izmantojuši eksporta garantijas. |
|||||||||||
4.Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas komisijas ekspertiem eksporta
garantiju jomā. |
|||||||||||
5.
Cita informācija
|
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas. |
Likumprojekta 2.panta 3. daļa. Valsts politiku eksporta kredītu garantēšanas jomā izstrādā Latvijas
Republikas Ekonomikas ministrija. 1.panta 13.daļa. Garantētājs Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikta valsts
kapitālsabiedrība vai valsts aģentūra, kurai ir uzdots veikt eksporta kredītu
garantēšanas funkcijas. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu. |
·
Likuma publicēšana laikrakstā
Latvijas Vēstnesis; ·
Informācija Ekonomikas ministrijas mājas lapā. ·
Informācija Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras mājas lapā. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo. |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības Latvijas normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
Ekonomikas ministrs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
A.K.Kariņš |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
A.Gulbis |
09.01.2006 11:29
3192
A.Priedītis, 7013004
Andis.Prieditis@em.gov.lv
[1] Prioritārie tautsaimniecības sektori definēti Latvijas ilgtermiņa ekonomiskā stratēģija un Latvijas Attīstības plāns: 2004. - 2006. g.
[2] 1934.gadā dibināta starptautiska organizācija, kuras mērķis ir nodrošināt vienotu principu ieviešanu un ievērošanu eksporta kredītu un investīciju apdrošināšanas jomā.