Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā šādus grozījumus:
1. Izteikt 26.panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Maksimālais sods, ko saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem par
administratīvajiem pārkāpumiem (izņemot šā kodeksa 61., 62., 82., 82.1, 82.2, 87.1, 114.2, 114.3 un 149.15 pantā paredzētos
administratīvos pārkāpumus) uzliek fiziskajām personām, ir piecsimt latu, bet
juridiskajām personām (izņemot šā kodeksa 114.2 un
114.3 pantā paredzētos administratīvos pārkāpumus) desmit tūkstoši
latu."
2. Papildināt kodeksu ar 114.3 pantu šādā redakcijā:
"114.3 pants.
Par pasažieru datu neiesniegšanu, nepilnīgu vai kļūdainu pasažieru datu
iesniegšanu
Par to pasažieru datu neiesniegšanu, nepilnīgu vai kļūdainu datu
iesniegšanu Valsts robežsardzei, kuri ir trešās valsts pilsoņi vai
bezvalstnieki, ja to izdarījis
pārvadātājs, kas veic pārvadājumus ar gaisa transportu no valsts, kura nav
Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, uz Latvijas
Republiku,
uzliek naudas sodu fiziskajām vai juridiskajām personām no 2000 latu līdz
3300 latiem."
3. Izteikt
175.pantu šādā redakcijā:
"175.pants. Ļaunprātīga
nepakļaušanās policijas darbinieka, robežsarga vai zemessarga likumīgam
rīkojumam vai prasībai
Par ļaunprātīgu nepakļaušanos
policijas darbinieka, robežsarga vai zemessarga, kā arī karavīra likumīgajam
rīkojumam vai prasībai, kad viņi izpilda sabiedriskās kārtības sargāšanas vai
dienesta pienākumus,
uzliek naudas sodu līdz divsimt
latiem vai piemēro administratīvo arestu uz laiku līdz piecpadsmit
diennaktīm."
4. Papildināt 226.1 panta pirmo daļu aiz vārdiem un
skaitļa "šā kodeksa 114.2" ar vārdu un skaitli "un
114.3".
5. Papildināt kodeksu ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvu
Kodeksā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2004.gada 29.aprīļa
Direktīvas 2004/82/EK par pārvadātāju pienākumu paziņot datus par
pasažieriem."
Iekšlietu
ministrs
Dz.Jaundžeikars
Likumprojekta
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada
29.aprīlī Eiropas Padome ir pieņēmusi direktīvu 2004/82/EK (Official Journal
L 261, 06/08/2004 P. 0024-0027) par pārvadātāju pienākumu paziņot datus par
pasažieriem. Tā paredz, ka Dalībvalstis ievieš noteikumus, kas paredz to
pārvadātāju, kas veic pārvadājumus ar gaisa transportu saistības, kuri veic
pasažieru pārvadājumus uz Dalībvalsts teritoriju. Saistības, kuras
pārvadātājiem tiek uzliktas pamatojoties uz šo direktīvu, papildina tās
saistības, kuras ir paredzētas atbilstoši 1990.gadā noslēgtās 1985.gada
14.jūnijā parakstītās Šengenas vienošanās piemērošanas Konvencijas 26.panta
noteikumiem ar papildinājumiem, kas ieviesti ar Eiropas Padomes direktīvu
2001/51/EK(2), un abi šo saistību veidi kalpo vienam un tam pašam mērķim -
migrācijas plūsmu ierobežošanai un nelegālās imigrācijas apkarošanai. Bez
tām, lai nodrošinātu lielāku šī mērķa īstenošanas efektivitāti, vajadzētu pēc
iespējas lielākā mērā harmonizēt finansiālos sodus, kādus pašlaik
Dalībvalstis paredz piemērot attiecībā uz gadījumiem, kad pārvadātājs, kas
veic pārvadājumus ar gaisa transportu nepilda savas saistības. Pašlaik,
saistības, kas paredzētas Eiropas Padomes direktīvā 2004/82/EK, Latvijas
Republikas normatīvajos aktos nav atspoguļotas. Robežsardzes
likuma 13. panta 15. punkts nosaka uzdevumus, kurus veicot Valsts
robežsardzes amatpersonām ir tiesības kontrolēt kā tiek ievēroti noteikumi
par ārzemnieku ieceļošanu, uzturēšanos, izceļošanu un tranzītu Latvijas
Republikas teritorijā. Saskaņā ar Imigrācijas likuma 3.pantu Valsts
robežsardze atbilstoši savai kompetencei kontrolē ārzemnieku ieceļošanu un
uzturēšanos Latvijas Republikā. Veicot šos
uzdevumos un konstatējot pārkāpumus, Valsts robežsardzes amatpersonām ir
tiesības sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolu. 2004.gadā
sastādīti administratīvo pārkāpumu protokoli: - par
dzīvošanu bez pases vai bez deklarētas dzīvesvietas (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk
LAPK) 186.pants) 1427; - par tīšu
pases bojāšanu, nolaidīgu glabāšanu vai tādas pases lietošanu, kuras vietā
izsniegta jauna pase (LAPK 187.pants) 3; - par
nodarbināšanu bez pases vai darba atļaujas (LAPK 189.pants) 34; - par
strādāšanu bez darba atļaujas (LAPK 189.¹pants) 64; - par
uzturēšanos Latvijas Republikā bez derīgas vīzas vai uzturēšanās atļaujas
(LAPK 190.13pants) 279; - par
nodrošināšanu ar iespēju nelikumīgi uzturēties Latvijas Republikā (LAPK 190.14pants)
145. Veicot
ārzemnieku nodarbināšanas kontroli Latvijas Republikā, 2004. gadā Valsts
robežsardze pārbaudīja 1408 iestādes un uzņēmumus (atklāti 77 pārkāpumi), 468
tūrisma organizācijas (atklāti 9 pārkāpumi), 982 viesnīcas (atklāti 9
pārkāpumi). Veicot citu
ar ārzemnieku ieceļošanu, uzturēšanos valstī un izceļošanu saistītu
nosacījumu kontroli Latvijas Republikā, 2004. gadā Valsts robežsardze
pārbaudīja 7433 ārzemnieku dzīves (uzturēšanās) vietas (atklāti 1619
pārkāpumi), aizturēja 16 meklēšanā esošas personas (no tām 14 ārzemniekus).
Valsts teritorijā Imigrācijas likuma 51.panta kārtībā aizturēja 399
ārzemniekus. Robežsardzes
likuma 15.panta ceturtajā daļā ir noteikts, ka gadījumos, kas saistīti ar
ārzemnieku ieceļošanas un uzturēšanās noteikumu kontroli un profilaksi,
Valsts robežsardzes amatpersonām ir tiesības darboties ārpus pierobežas,
robežkontroles punkta vai robežpārejas punkta. Tomēr normatīvajos aktos nav
paredzēta personas atbildība par ļaunprātīgu nepakļaušanos robežsarga
likumīgajam rīkojumam vai prasībām, tādēļ ir nepieciešams izdarīt grozījumu
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.pantā. |
||||||||
Normatīvā
akta projekts paredz noteikt atbildību pārvadātājiem, kas veic pārvadājumus
ar gaisa transportu par pasažieru datu nesniegšanu, nepilnīgu vai kļūdainu
datu iesniegšanu Valsts robežsardzei, un noteikt naudas soda apmēru
atbilstoši Eiropas Padomes Direktīvas 2004/82/EK prasībām, kā arī noteikt
iestādi, kuras kompetencē ietilpst administratīvās lietas izskatīšana. Normatīvā
akta projekts paredz noteikt personas atbildību par ļaunprātīgu nepakļaušanos
robežsarga likumīgajam rīkojumam vai prasībām un ir preventīvs pasākums, lai
novērstu ļaunprātīgu nepakļaušanos un nostiprinātu valstī sabiedrisko
kārtību. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|||||||||
Minētais projekts nodrošinās nelegālās
imigrācijas riska samazināšanos, savlaicīgu personu, kuras var mēģināt
nelegāli ieceļot Latvijas Republikā atklāšanu, līdz ar to tiks garantēta
sabiedrības drošība. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Normatīvā akta projekts atbilst
saistībām pret Eiropas Savienību. |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||
1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2004.gada 29.aprīļa
Direktīva 2004/82/EK par pārvadātāju pienākumu paziņot datus par pasažieriem.
(OJ L 261, 06/08/2004 Lpp. 0024-0027). |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
2.pants |
Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas
2004/82/EK par pārvadātāju pienākumu paziņot datus par pasažieriem. (OJ L
261, 06/08/2004 Lpp. 0024-0027). 4.pants |
Atbilst |
|
||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
Konsultācijas ar nevalstiskām
organizācijām nav notikušas. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nevalstisko organizāciju pozīcija
nav noskaidrota. |
||||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi
nav veikti un sabiedriskās domas viedoklis nav noskaidrots. |
|||||||||
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks
radītas, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvā akta
ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī
ievietojot to informācijas sistēmā NAIS. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības
administratīvā procesa noteiktajā kārtībā. |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Iekšlietu ministra
vietā
bērnu un ģimenes
lietu ministrs A.Baštiks
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
S.Blumbergs |
|
|
|
|
12.01.2006. 7:53
1169
S.Blumbergs
7075663, sandis.blumbergs@rs.gov.lv