Grozījumi Bērnu tiesību
aizsardzības likumā
Izdarīt Bērnu tiesību aizsardzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 8.,
12.nr.; 2001, 24.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2004, 12.nr.; 2005,
8.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 65.panta otrās daļas 5.punktā vārdus
"pārrauga un".
2. Izteikt 65.1 pantu šādā redakcijā:
"65.1 pants. Valsts bērnu tiesību aizsardzības
inspekcijas kompetence
3. Papildināt 67.1 panta pirmo
teikumu aiz vārdiem "Veselības ministrija" ar vārdiem "Valsts
bērnu tiesību aizsardzības inspekcija".
4. Svītrot pārejas noteikumu 8.punktu.
Bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta
Grozījumi
Bērnu tiesību aizsardzības likumā anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1.Patreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 29.novembra rīkojumu Nr. 755
Par tiešās pārvaldes iestādes Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija
izveidošanu ar 2005.gada 1.decembri ir izveidota bērnu un ģimenes lietu
ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde Valsts bērnu tiesību
aizsardzības inspekcija, kas atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada
29.novembra noteikumiem Nr. 898 Valsts bērnu tiesību aizsardzības
inspekcijas nolikums veic šādas funkcijas: 1. uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu
bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu; 2. analizē situāciju bērnu tiesību aizsardzības jomā; 3. nodrošina uzticības tālruņa darbību bērnu tiesību
aizsardzības jomā; 4. sniedz ieteikumus valsts un pašvaldību iestādēm un citām institūcijām,
lai nodrošinātu un pilnveidotu bērnu tiesību aizsardzību; 5. sadarbojas ar valsts un pašvaldību iestāžu amatpersonām, kā arī nevalstiskajām organizācijām bērnu tiesību aizsardzības jomā. Līdz ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas darbības
uzsākšanu, Bērnu un ģimenes lietu ministrija kopš 2005.gada 1.decembra vairs
nepārrauga bērnu ārpusģimenes aprūpes iestāžu un citu juridisko, kā arī
fizisko personu darbību bērnu tiesību aizsardzības jomā. Tā kā minēto funkciju veic Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija
un ir izdarīti attiecīgi grozījumi Bērnu un ģimenes lietu ministrijas
nolikumā, visi Bērnu un ģimenes lietu ministrijas valsts bērna tiesību
aizsardzības inspektori (pavisam 10) saskaņā ar Valsts civildienesta likuma
37.pantu ar 2005.gada 1.decembri ir pārcelti Valsts bērnu tiesību
aizsardzības inspekcijas bērnu tiesības aizsardzības inspektoru amatā. Savukārt, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 65.panta otrās daļas
5.punkts un 65.1 pants paredz pienākumu Bērnu un ģimenes lietu
ministrijai un tās valsts bērna tiesību aizsardzības inspektoriem uzraudzīt
Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību
regulējošo normatīvo aktu ievērošanu.
|
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā
akta projekts novērš pilnībā situācijas aprakstā minēto problēmu, t.i.
pretrunas starp dažāda juridiska spēka normatīvajiem aktiem - Bērnu tiesību
aizsardzības likumu, Ministru kabineta 2005.gada 29.novembra noteikumiem Nr.
898 Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums un Ministru kabineta
2004.gada 3.augusta noteikumiem Nr. 687 Bērnu un ģimenes lietu ministrijas
nolikums. Normatīvā
akta projekts nosaka Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas kompetenci
- nodrošināt normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību un kontroli bērnu tiesību
aizsardzības jomā, inspekcijas priekšnieka iecelšanas amatā un atbrīvošanas
no amata kārtību, kā arī svītro Bērnu un ģimenes lietu ministrijas funkciju
bērnu ārpusģimenes aprūpes iestāžu darba pārraudzību. Tā
kā Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija atbilstoši inspekcijas
nolikuma 3.6.apakšpunktam apkopo statistikas datus par bērnu tiesību
ievērošanu valstī, normatīvā akta projekts paredz arī papildināt Bērnu
tiesību aizsardzības likuma 67.1 pantā minēto iestāžu sarakstu, kuras sniedz
statistisko informāciju par bērna tiesību aizsardzību Latvijā, ar Valsts
bērnu tiesību aizsardzības inspekciju.
|
||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts izstrādāts, izpildot Ministru kabineta
2005.gada 29.novembra sēdes protokollēmumā Nr. 70, 50.§ doto uzdevumu. |
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, nodrošinot normatīvo
aktu ievērošanas uzraudzību un kontroli bērnu tiesību aizsardzības jomā,
uzlabos situāciju bērnu tiesību aizsardzības jomā valstī neatkarīgi no bērnu
dzimuma. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Nav plānoti |
Nav plānoti |
Nav plānoti |
Nav plānoti |
Nav plānoti |
||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
6. Cita informācija |
---------- |
---------- |
---------- |
---------- |
---------- |
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Cita informācija |
-------------------------- |
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
-------------------------- |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||
-------------------- |
-------------------------- |
------------- |
----------------- |
||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas. |
||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
||||||||
5. Cita informācija |
---------------------- |
||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās ar 2005.gada 1.decembri izveidotā
tiešās pārvaldes iestāde Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, kas
atrodas bērnu un ģimenes lietu ministra pārraudzībā. Normatīvā akta izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams papildus
laiks. Normatīvais akts nepaplašina ar Ministru kabineta 2005.gada
29.novembra noteikumiem Nr. 898 Valsts bērnu tiesību aizsardzības
inspekcijas nolikums noteiktās inspekcijas funkcijas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Papildus tiks informēti plašsaziņas līdzekļi, izplatot preses
relīzes, kā arī informācija tiks izvietota Bērnu un ģimenes lietu ministrijas
interneta mājas lapā www.bm.gov.lv |
||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības. |
||||||||
4. Cita informācija |
|||||||||
Bērnu un ģimenes
lietu ministrs A.Baštiks
Ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā un stratēģiskās plānošanas
departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
S.Rāgs |
M.Dzērve |
S.Rāgs |
20.01.2006 8:27
1122
S.Rāgs 7356496