Grozījumi Imigrācijas likumā
Izdarīt Imigrācijas likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 24.nr.; 2003, 13., 16.nr.; 2004,
10.nr.; 2005, 2.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2005, 198.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 61.panta sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ārzemniekam, par kuru pieņemts lēmums
saskaņā ar šā panta pirmo daļu, viena mēneša laikā pēc lēmuma uzzināšanas ir
tiesības to pārsūdzēt Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senātā."
2. Izslēgt 62.pantu.
3. Papildināt likumu ar VIII1 nodaļu šādā
redakcijā:
"VIII1 nodaļa
Pieteikuma par iekšlietu
ministra lēmumu par personas iekļaušanu sarakstā izskatīšana tiesā
65.1 pants. (1) Tiesa personas pieteikumu par šā likuma
61.panta pirmajā daļā minēto lēmumu izskata divu mēnešu laikā no dienas, kad
pieteikums pieņemts un ierosināta lieta. Tiesa lietu izskata koleģiālā sastāvā
mutvārdu procesā.
(2) Ja lietas apstākļu objektīvai noskaidrošanai
tiesai nepieciešams pārbaudīt informāciju, kas satur valsts noslēpumu, lietu izskata
tiesneši, kam ir speciāla atļauja pieejai valsts noslēpumam. Šāds nosacījums
attiecināms arī uz tiesas sēdes sekretāru.
65.2 pants. (1) Pēc pieteikuma pieņemšanas un lietas
ierosināšanas tiesa pieteikuma un tam pievienoto dokumentu norakstus nekavējoties
nosūta atbildētājam un nosaka tiesas
sēdi.
(2) Par tiesas sēdes laiku un vietu tiesa informē
pieteicēju.
(3) Uz tiesas sēdi aicina pieteicēja un
atbildētāja pārstāvi, kā arī pieteicēju, ja lietas izskatīšanas laikā tas
uzturas Latvijas Republikā. Atbildētāja pusē tiesa papildus var pieaicināt
tādas iestādes pārstāvi, kura sniegusi šā likuma 61.1 panta pirmajā
daļā minēto atzinumu. Ja tiesa lietas izskatīšanu atzīst par iespējamu,
uzaicināto personu neierašanās nav šķērslis lietas izskatīšanai.
65.3 pants. Tiesa lietas izskatīšanā var pieaicināt
Ģenerālprokuratūru, lai tā sniegtu atzinumu atbilstoši kompetencei.
65.4 pants. (1) Atbildētājam ir pienākums pamatot
pārsūdzētā lēmuma tiesiskumu. Pieteicējam ir pienākums iesniegt tā rīcībā
esošos pierādījumus, kas apliecina lietas izspriešanai būtiskus apstākļus.
(2) Ja
lietas apstākļu objektīvai noskaidrošanai tiesai nepieciešams pārbaudīt
informāciju, kas satur valsts noslēpumu, lietas izskatīšana pēc būtības tiesas
sēdē notiek divās daļās. Pirmajā daļā procesa dalībnieki sniedz savus
paskaidrojumus un īsteno citas administratīvā procesa dalībnieka tiesības,
neskarot valsts noslēpumu saturošo informāciju. Otrajā daļā, piedaloties
procesa dalībniekiem, kam ir speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam, tiesa
pārbauda valsts noslēpumu saturošo informāciju. Lietas materiāliem valsts
noslēpumu saturošos dokumentus nepievieno. Tiesas sēdes protokolā izdara atzīmi
par laiku, kad tiesa uzsāka un pabeidza attiecīgo dokumentu pārbaudi.
65.5
pants. Tiesas sprieduma
motīvu daļā tiesas argumentus, kas attiecas uz valsts noslēpumu saturošas
informācijas novērtējumu, neatspoguļo, bet aizstāj ar norādi, ka tiesa konkrēto
informāciju ir pārbaudījusi un izvērtējusi, par ko izdarīta atzīme tiesas sēdes
protokolā.
65.6
pants. Pieteikuma
iesniegšana tiesā neaptur šā likuma 61.panta pirmajā daļā minētā lēmuma
izpildi.
65.7
pants. Šajā likumā
nenoregulētos ar lietas izskatīšanu saistītajos jautājumos tiesa piemēro
Administratīvā procesa likuma nosacījumus."
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi Imigrācijas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Ar Satversmes tiesas 2004.gada 6.decembra spriedumu Imigrācijas likuma 61.panta sestās daļas norma, kas paredzēja, ka iekšlietu ministra lēmums par ārzemnieka iekļaušanu to personu sarakstā, kurām liegta iebraukšana Latvijas Republikā, nav pārsūdzams, tika atzīta par LR Satversmes 92.pantam neatbilstošu. Ievērojot Satversmes tiesas nolemto, Saeima ar 2005.gada 16.jūnija likumu Grozījumi Imigrācijas likumā noteica, ka minētais iekšlietu ministra lēmums ir pārsūdzams Augstākās tiesas Senātā. Ņemot vērā, ka Augstākās tiesas Senāts ir kasācijas instances tiesa, procesuālie tiesību akti nenosaka kārtību, kādā Augstākās tiesas Senātam izskatīt šādas kategorijas lietas. Tā kā attiecīgais lēmums ir pārsūdzams tikai vienā instancē Augstākās tiesas Senātā, secināms, ka Augstākajai tiesai pieteikums par šādu lēmumu būtu jāizskata kā pirmās instances tiesai, piemērojot Administratīvā procesa likuma nosacījumus. Administratīvā procesa likums paredz vispārējos nosacījumus administratīvajam procesam tiesā. Lieta, kas ierosināta pēc personas pieteikuma par iekšlietu ministra lēmumu iekļaut pieteicēju to personu sarakstā, kurām iebraukšana Latvijas Republikā aizliegta, būtu specifiska administratīvā lieta, jo pārsūdzētā administratīvā akta pamatojums vairumā gadījumu balstītos uz valsts noslēpumu saturošu informāciju. Administratīvā procesa likums nesatur regulējumu šāda rakstura lietu izskatīšanai, un tajā paredzētā lietu izskatīšanas un pierādījumu pārbaudes kārtība nenodrošinātu valsts noslēpumu saturošās informācijas pietiekamu aizsardzību. Tādējādi pašreiz Imigrācijas likums paredz Augstākās tiesas Senātam pienākumu izskatīt minētās lietas, bet nevienā normatīvajā aktā nav atrunāta procesuālā kārtība, kādā šīs lietas būtu skatāmas. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Tieslietu ministrija ir sagatavojusi grozījumus Imigrācijas likumā, kas paredz šādas kategorijas lietām nepieciešamo specifisko regulējumu kārtību, kādā Augstākās tiesas Senāts izskatītu lietas, kas ierosinātas pēc personas pieteikuma par iekšlietu ministra lēmumu iekļaut pieteicēju to personu sarakstā, kurām iebraukšana Latvijas Republikā aizliegta. Attiecīgais regulējums vērsts uz valsts noslēpumu saturošās informācijas aizsargāšanu un būtu speciāls attiecībā pret Administratīvā procesa likuma vispārējām normām. Grozījumos paredzēts, ka gadījumā, ja lietas apstākļu objektīvai noskaidrošanai tiesai nepieciešams pārbaudīt informāciju, kas satur valsts noslēpumu, lietu izskata tiesneši, kam ir speciāla atļauja pieejai valsts noslēpumam. Šāds nosacījums attiecināts arī uz tiesas sēdi protokolējošo tiesas sēžu sekretāru. Turklāt paredzēts, ka šādos gadījumos, lietas izskatīšana pēc būtības tiesas sēdē notiek divās daļās. Pirmajā daļā procesa dalībnieki sniedz savus paskaidrojumus un īsteno citas administratīvā procesa dalībnieka tiesības, neskarot valsts noslēpumu saturošo informāciju. Otrajā daļā, piedaloties procesa dalībniekiem, kam ir speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam, tiesa pārbauda valsts noslēpumu saturošo informāciju. Lietas materiāliem valsts noslēpumu saturošie dokumenti pievienoti netiek, vienīgi tiesas sēdes protokolā tiek izdarīta atzīme par laiku, kad tiesa uzsāka un pabeidza attiecīgo dokumentu pārbaudi. Vienlaikus noteikts, ka tiesas sprieduma motīvu daļā tiesas argumentus, kas attiecas uz valsts noslēpumu saturošas informācijas novērtējumu, neatspoguļo, bet aizstāj ar norādi, ka tiesa konkrēto informāciju ir pārbaudījusi un izvērtējusi, par ko izdarīta atzīme tiesa sēdes protokolā. Papildus grozījumos paredzēti procesuālie termiņi - iekšlietu ministra lēmuma pārsūdzības termiņš (viens mēnesis no dienas, kad persona par lēmumu uzzinājusi) un lietas izskatīšanas termiņš (divi mēneši no lietas ierosināšanas dienas), kā arī tas, ka gadījumā, ja pieteicējs lietas izskatīšanas laikā neuzturas Latvijas Republikā, uz tiesas sēdi aicina tikai tā pārstāvi. |
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
6. Cita informācija
|
Nav. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus tiesību akti nav jāizdod. |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums Tiesību akta projekts šo jomu neskar . |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Nav |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Grozījumu izstrādes gaitā uzklausīti Augstākās tiesas, Iekšlietu ministrijas, Drošības policijas, Ģenerālprokuratūras un Satversmes aizsardzības biroja pārstāvju viedokļi un saņemts konceptuāls atbalsts izstrādātajiem grozījumiem. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks īstenota, Augstākās tiesas Senātam, izskatot pieteikumus par Imigrācijas likuma 61.pantā pirmajā daļā minēto iekšlietu ministra lēmumu un piemērojot Imigrācijas likumu un Administratīvā procesa likumu. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
|||||||||||||
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
12.12.2005. 11:10
1130
Līga Ozola
Tālr.7036948, fakss
7036940
Liga.Ozola@tm.gov.lv
Valsts sekretārs
|
Valsts sekretāra vietniece
likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
E.Stivriņa |