Grozījumi Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likumā
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt 5.punktu šādā redakcijā:
"5) grupu
māja (dzīvoklis) atsevišķs dzīvoklis vai māja, kurā personām ar garīga
rakstura traucējumiem nodrošina individuālu atbalstu sociālo problēmu
risināšanā;";
izslēgt 15.punktā vārdus "pašvaldībai
piederošs";
izslēgt 25.punktā vārdus "un dzirdes";
papildināt pantu ar 27.punktu šādā redakcijā:
"27) pusceļa māja sociālās rehabilitācijas institūcija, kurā personām ar garīga
rakstura traucējumiem nodrošina īslaicīgus sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus."
2. Aizstāt 8.panta otrajā daļā vārdus un skaitļus
"1., 2., 3., 4., 6. un 7.punktā" ar vārdiem un skaitļiem "1.,
2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā".
3. 13.pantā:
papildināt pirmās daļas 4.punktu aiz vārda
"institūcijās" ar vārdiem "pilngadīgām personām un";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Valsts piedalās personām ar garīga rakstura traucējumiem paredzēto grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un aprīkošanas finansēšanā to izveidošanas gadā 50 procentu apmērā atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām."
4. Papildināt likumu ar 27.1 pantu
šādā redakcijā:
"27.1 pants. Grupu
mājas (dzīvokļa), pusceļa mājas un servisa dzīvokļa pakalpojumi
(1) Grupu mājā (dzīvoklī) nodrošina mājokli un atbalstu
sociālo problēmu risināšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir
objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi, bet nav nepieciešama atrašanās ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
(2) Pusceļa mājā sniedz īslaicīgus sociālās rehabilitācijas pakalpojumus personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām nav nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, lai apgūtu iemaņas patstāvīgai dzīvei vai dzīvei grupu mājā (dzīvoklī).
(3) Servisa dzīvoklī personai ar smagiem
funkcionāliem traucējumiem nodrošina neatkarīgas dzīves iespējas, palielinot
personas sociālās funkcionēšanas un pašaprūpes spējas."
5. 28.pantā:
izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) persona apdraud citu personu veselību,
dzīvību vai sistemātiski pārkāpj noslēgtā līguma nosacījumus;";
papildināt otro daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) persona lūdz pārtraukt pakalpojumu
sniegšanu.";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā panta otrajā daļā minētajos
gadījumos lēmumu par pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu pieņem attiecīgās
institūcijas vadītājs, ja pašvaldība, no kuras budžeta tiek apmaksāts šis
pakalpojums vai kuras administratīvajā teritorijā persona dzīvojusi pirms
iestāšanās institūcijā, ir rakstiski apliecinājusi, ka personai tiks
nodrošināta izmitināšana šajā pašvaldībā."
Šā likuma 3.pants stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Labklājības ministre
D.Staķe
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
|
|
Grozījumi paver plašākas iespējas sociālo pakalpojumu tirgū ienākt privātpersonām un nevalstiskajām organizācijām. Pašvaldībai vieglāk ir nopirkt pakalpojumu no pakalpojumu sniedzēja, nekā pašai radīt infrastruktūru (grupu mājas (dzīvokļus), servisa dzīvokļus). Valstij, piedaloties ar 50% līdzfinansējumu, izveidojot grupu mājas (dzīvokļus) un pusceļa mājas, tiks sniegts atbalsts pakalpojuma uzsākšanai, bet tālākā uzturēšana būs no iemītnieku, pašvaldības vai pakalpojuma sniedzēja finanšu resursiem. Likumprojektā paredzēts iekļaut jaunus sociālā pakalpojuma veidus pusceļa māju un sociālo rehabilitāciju pilngadīgām personām, kurām izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošajām. Likumprojektā noteikts valsts pienākums piedalīties ar līdzfinansējumu grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanā un aprīkošanā un ar 2007.gada 1.janvāri paredzēts valsts finansējums sociālajai rehabilitācijai pilngadīgām personām, kurām izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošajām. Likuma grozījumi nosaka jaunus sociālā pakalpojuma veidus un palielina klientiem pakalpojumu pieejamību. |
|
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
Kārtējais gads un visi turpmākie gadi patreiz nav paredzēts valsts finansējums pasākumam - Sociālās rehabilitācijas nodrošināšana institūcijās no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām vielām pieaugušajiem un grupu mājas (dzīvokļa) un pusceļa mājas izveidei un aprīkošanai |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos 1. Pasākums - no valsts budžeta nepieciešami papildus finanšu līdzekļi sociālās rehabilitācijas nodrošināšana institūcijās no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām vielām pieaugušām personām. 2. No valsts budžeta nepieciešami papildus finanšu līdzekļi grupu mājas (dzīvokļa) un pusceļa mājas izveidei un aprīkošanai to izveides gadā. Kopā: |
Nav Nav |
Nav Nav |
169,8 36,5 206,3 |
169,8 36,5 206,3 |
135,8 29,2 165,0 |
3. Finansiālā ietekme 1. Tiek norādīts papildus nepieciešamais finansējums, kas nepieciešams normatīvā akta īstenošanai (nodrošināšana institūcijās no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām vielām pieaugušajiem) 2. Tiek norādīts papildus nepieciešamais finansējums, kas nepieciešams normatīvā akta īstenošanai (daļa grupu mājas (dzīvokļa) un pusceļa mājas izveidei) Kopā: |
Nav Nav |
Nav Nav |
- 169,8 - 36,5 - 206,3 |
- 169,8 - 36,5 - 206,3 |
- 135,8 - 29,2 -29,2 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 1. Narkoloģijas valsts aģentūras stacionārā 2003. un 2004.gadā ārstējās
attiecīgi 232 un 367 personas. No tām Rīgas narkomānijas slimnieku
rehabilitācijas centrā rehabilitācijas procesu veica 34 personas 2003. un 26
personas 2004.gadā. Rindzeles
narkomānu rehabilitācijas centrā šo personu skaits minētajos gados attiecīgi
bija 43 un 41. ārstēšanās process
nosacīti ir piespiedu kārtā, kad personai veselības stāvoklis diktē
nepieciešamību pārtraukt lietot atkarību izraisošās vielas. Savukārt
rehabilitācijas process var būt tikai brīvprātīgs personas lēmums. Līdz ar to
ir aptuveni desmitkārtīgi mazāks klientu skaits rehabilitācijā, nekā
ārstēšanā. Pamatojoties uz minēto,
sociālās rehabilitācijas pasākumus plānots sniegt vidēji 30 personām. Plānotā izmaksu tāme gadam sociālās
rehabilitācijas nodrošināšanai institūcijās no narkotiskajām, toksiskajām vai
citām apreibinošām vielām pieaugušajiem Ls 15,51 personai dienā. Aprēķinā rehabilitācijas kurss
ņemts 365 dienas. Atalgojums rēķināts
ņemot vērā jau esošo izmaksu veidošanas praksi par vienu rehabilitējamo no
psihoaktīvajām vielām atkarīgu bērnu. Galvenie izdevumu posteņi vienas personas rehabilitācijai: 1)
Atalgojums
ārstniecības personālam, sociālās aprūpes personālam un tehniskajam
personālam Ls 5,51 dienā, t.sk.: a) ārstam narkologam 1,80 Ls; (stundas likme 2,57 Ls X 0,70 stundas) b) medicīnas māsai 1,20 Ls; (stundas likme 1,60 Ls X 0.75 stundas) c) sociālajam darbiniekam 1,15 Ls; (stundas likme 1,21 X 0,95
stundas) d) apkopējai 0,36 Ls; (stundas likme 0,65 Ls X 0,55 stundas) e) virtuves personāls 0.65 Ls ( stundas likme 0,73 Ls X 0,22 stundas
X 4 darbinieki) e) dežurants (sargs) 0.35 Ls (stundas likme 1,34 Ls X 0,26 stundas) 2)
Valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas Ls 1,33 dienā; 3)
Pakalpojumu
apmaksa Ls 3,21 dienā. Pakalpojumā ietverti a)
izmitināšanas
izdevumi (gultas veļa, dvieļi un to mazgāšana) 0,39 Ls; b)
ēdināšanas
izdevumi (bez virtuves personāla algām) 1,35 c)
sociālās
rehabilitācijas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas (kancelejas preces
nodarbībām, materiāli citām nodarbībām) 1,47 Ls. 4)
Materiālu,
energoresursu, ūdens un inventāra iegāde Ls 5,39 dienā. Ņemtas vērā vidējās
izmaksas par vienas personas izmaksām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā šajā pozīcijās. 5)
Grāmatu
un žurnālu iegāde Ls 0,07 dienā. Tā kā klienti rehabilitācijas institūcijā
atradīsies ilgstoši līdz pat 18 mēnešiem, nepieciešams nodrošināt ar
iespējām izmantot bibliotēkas pakalpojumus un iepazīties ar jaunākajiem
laikrakstiem. Kopā 30
personu rehabilitācijai nepieciešams vidēji Ls 169834 gadam, t.sk. 1)
atalgojums ārstniecības personālam, sociālās aprūpes personālam un
tehniskajam personālam - Ls 60334 gadā; 2) Valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas - Ls 14564 gadā; 3)
Pakalpojumu apmaksa - Ls 35149 gadā; 4)
Materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra iegāde - Ls 59021 gadā. 5) Grāmatu
un žurnālu iegādei - Ls 766 gadā. |
|||||
2. Plānots katru gadu (sākot ar 2007.gadu) izveidot vienu grupu māju
(dzīvokli) un vienu pusceļa māju (kopā - dvi objekti). Izveidošanas izmaksas ir atkarīgas no konkrētajām telpām, kas būtu
jāpielāgo. Tā kā izmaksas ir atkarīgas no konkrētajām telpām, kas jāpielāgo,
aprēķini tiks veikti pēc patreizējām aptuvenām cenām (par pamatu ņemot dažu
dienas centru izveidošanas projektu aptuvenās izmaksas). Tehniskā projekta izstrāde
vidēji Ls 1500 katram objektam. Telpu renovācija un pielāgošana (starpsienu pārbūve, grīdas pamatnes un
seguma nomaiņa, logu, durvju nomaiņa,
ūdensvada un kanalizācijas vadu nomaiņa, centrālapkures cauruļu un
sildķermeņu nomaiņa, apgaismes vadu nomaiņa u.c. darbi saskaņā ar tehnisko
projektu) - vidēji Ls 200 uz aprēķinā
ņemti 100m2 , kopējās renovācijas un telpu pielāgošanas izmaksas
Ls 20 000 katram objektam. Aprīkojuma iegādei (mēbeles,
sadzīves tehnika, trauki) vidēji 15
000 katram objektam. Kopējās
aptuvenās izmaksas 1 objekta izveidošanai un aprīkojuma iegādei - Ls
36 500 Ls. Paredzēts, ka izveidos kopā divus objektus, kas sastāda 73 000
Ls gadā. Valsts līdzfinansējums paredzēts 50 % apmērā no minētās summas
36 500 Ls. |
|||||
6.Cita informācija Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2007.gadā un turpmākajos gados ir skatāms Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju budžeta prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
2. Cita informācija |
nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Nav |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav |
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
nav |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
SAIVA Sociālās aprūpes institūciju vadītāju asociācija SO Rūpju bērns SO Žēlsirdības māja |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Normatīvā akta grozījumi par grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidi izstrādāti uzklausot sabiedrisko organizāciju ierosinājumus |
Informācija sniegta tiekoties ar rajonu sociālā darba koordinatoriem |
|
Nav |
|
|
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiks radītas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
LM interneta mājas lapā, periodiskajā izdevumā Sociālās palīdzības vēstis, LM Komunikācijas departaments informēs presi |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
4. Cita informācija |
Nav |
Labklājības ministre D.Staķe
Ministre |
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
D.Staķe |
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
M. Badovskis |
I.Leišavnieks |
10.10.2005. 13:45
1653
I.Leišavnieks
7021668, Ilgonis_Leisavnieks@lm.gov.lv