Izdarīt likumā "Par valsts proves uzraudzību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 5.nr.; 1998, 9.nr.; 2002, 10.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 5.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu kausējuma sastāva atbilstības preču drošuma prasībām novērtēšanu."
2. Aizstāt 13.panta pirmajā daļā vārdu "inspekcija" ar vārdiem "Ministru kabinets".
3. Izteikt 15.panta otro teikumu šādā redakcijā:
"Inspekcija īsteno valsts proves uzraudzību, organizē Latvijas valsts apbalvojumu (Triju Zvaigžņu ordenis, Viestura ordenis, Atzinības krusts) izgatavošanu un sniedz ar proves darbu saistītus pakalpojumus."
4. Izteikt 20.panta 5.punktu šādā redakcijā:
"5) dot juridiskajām un fiziskajām personām, kuras veic saimniecisko darbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, obligāti izpildāmus norādījumus noteiktā termiņā novērst atklātos trūkumus un pārkāpumus."
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Finanšu
ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Latvijas Republikai pievienojoties Eiropas Savienībai un
implementējot spēkā esošo ES likumdošanu, spēkā stājās arī Padomes 1976.gada
27.jūlija Direktīva 76/769/EEK par dalībvalstu normatīvo un
administratīvo aktu tuvināšanu, kas attiecas uz dažu bīstamu vielu un
produktu tirgū laišanas un lietošanas ierobežojumiem. Šī direktīva par
veselībai bīstamu un tādēļ par ierobežojamu lietošanai atzīst arī niķeli,
kuru plaši izmanto juvelierizstrādājumu ražošanai. Valsts proves uzraudzības
inspekcija saskaņā ar 2005. gada 6. septembra grozījumiem 2000. gada 25.
aprīļa MK noteikumos Nr.158 Noteikumi
par bīstamo ķīmisko vielu un bīstamo ķīmisko produktu lietošanas un
tirdzniecības ierobežojumiem un aizliegumiem no 2006. gada 1. janvāra
pārņems no Patērētāju tiesību aizsardzības centra dārgmetālu un dārgakmeņu
izstrādājumu atbilstības pārbaudi preču drošuma prasībām. Likums Par valsts
proves uzraudzību šobrīd šādu atbilstības pārbaudi neparedz, tādēļ, lai
sakārtotu normatīvo aktu sistēmu, kas regulē dārgmetālu un dārgakmeņu
izstrādājumu tirdzniecību, likumu nepieciešams precizēt. 2. Likums Par valsts proves
uzraudzību tā spēkā esošajā redakcijā paredz tiesības Valsts proves
uzraudzības inspekcijas darbiniekiem likuma Par uzņēmumu, iestāžu un
organizāciju darbības apturēšanas kārtību noteiktajā kārtībā apturēt
saimniecisko darbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem.
Šādas tiesības Valsts proves uzraudzības inspekcijas darbinieki ne reizi nav
izmantojuši, jo to rīcībā ir citi administratīvie līdzekļi(piem. brīdinājums,
naudas sods),tādēļ šādu tiesību saglabāšana likumā Par valsts proves
uzraudzību nav lietderīga. 3. Likuma Par valsts proves
uzraudzību13. panta (1) daļa paredz, ka gada atšķirības zīmi katram
kalendārajam gadam nosaka Valsts proves uzraudzības inspekcija, izdodot iekšējo
normatīvo aktu. Šāda redakcija ir
pretrunā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu. 4. Lai uzlabotu un pilnveidotu Latvijas valsts apbalvojumu izgatavošanas, numurēšanas un glabāšanas kārtību, pamatojoties uz Valsts prezidenta kancelejas vēstuli, Finanšu ministrija atbalstīja šo funkciju nodošanu no Valsts prezidenta kancelejas Finanšu ministrijas Valsts proves uzraudzības inspekcijai.. Saeima, pieņemot 2006. gada valsts budžetu, apstiprināja Valsts proves uzraudzības inspekcijai izdalīto finansējumu valsts apbalvojumu izgatavošanai, glabāšanai un uzskaitei. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Likumprojekts paredz par vienu no valsts proves uzraudzības uzdevumiem atzīt arī preču atbilstības novērtēšanu preču drošuma prasībām. 2. Likumprojekts paredz atcelt Valsts proves uzraudzības inspekcijas darbinieku tiesības apturēt saimniecisko darbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem. 3. Likumprojekts nosaka, ka gada atšķirības zīme katram kalendārajam gadam tiek noteikta ar Ministru kabineta rīkojumu. 4. Grozījumi Likuma Par valsts proves uzraudzību 15. pantā paredz jaunus uzdevumus Valsts proves uzraudzības inspekcijai, ka saistīti ar Latvijas valsts apbalvojumu izgatavošanas organizēšanu. |
3. Cita informācija |
Šādu atbilstības novērtēšanu veic arī lielākā daļa analoģisku proves uzraudzības iestāžu citās valstīs Lielbritānijā Nīderlandē, Lietuvā, Igaunijā u.c. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts sakārtos saimnieciskās darbības vidi, uzlabojot dārgmetālu un dārgakmeņu tirgus kontroli un izņemot no tirgus tos izstrādājumus, kuri neatbilst preču drošuma prasībām. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
2005.g. |
2006.g. 2007.g. 2008.g. |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6. Cita informācija |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Ir sagatavoti un iesniegti MK šādi saistīti normatīvu aktu projekti: 1. likumprojekts Grozījumi Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā; 2. MK noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 27. decembra noteikumos Nr. 595 Dārgmetālu izstrādājumu zīmogošanas kārtība un pieļaujamais remedijs; 3. MK noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 547 Valsts proves uzraudzības inspekcijas nolikums. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Konsultācijas nav
notikušas |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas
nav jārada, esošo funkcijas nav jāpaplašina |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumu publicēs
laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
|
Finanšu ministrs O.
Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
P. Brangulis |
02.12.2005. 10:13
964
P. Brangulis;
7210009,
peters.brangulis@vpui.gov.lv