Likumprojekts
1.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt tiesnešiem likumā
"Par tiesu varu" noteiktās tiesības uz tiesnešu izdienas pensiju
(turpmāk izdienas pensija) un reglamentēt kārtību, kādā izdienas pensija tiek
piešķirta, aprēķināta un izmaksāta.
2.pants.
Tiesības uz izdienas pensiju
(1) Tiesības uz izdienas pensiju ir tiesnesim:
1) kuram izdienas stāžs saskaņā ar šā likuma
3.pantu ir 20 gadu, no kuriem pēdējie 10 gadi nostrādāti tiesneša amatā, un
kurš ir sasniedzis likuma "Par valsts pensijām" 11.panta pirmajā daļā
noteikto vecumu, ja viņš ir atbrīvots no tiesneša amata likuma "Par tiesu
varu" 82.panta pirmās daļas 1. un 4.punktā paredzētajos gadījumos;
2) kurš neatkarīgi no vecuma atbrīvots no amata
veselības stāvokļa dēļ atbilstoši Veselības un darbnespēju ekspertīzes ārstu
valsts komisijas atzinumam un kura darba stāžs saskaņā ar šā likuma 3.pantu nav
mazāks par 20 gadiem, no kuriem pēdējie trīs gadi nostrādāti tiesneša
amatā.
(2) Tiesību uz izdienas pensiju nav tiesnesim, kurš
atbrīvots no tiesneša amata, pamatojoties uz likuma "Par tiesu varu"
83.pantu.
3.pants.
Izdienas stāža aprēķināšana
Izdienas stāžā, kas dod tiesības uz izdienas pensiju,
ieskaita:
1) tiesneša un Satversmes tiesas tiesneša amatā
nostrādāto laiku;
2) prokurora amatā nostrādāto laiku;
3) laiku, kas nostrādāts prokuratūras atestēto
darbinieku amatos, kādi bija noteikti prokuratūras iestādēs līdz 1994.gada
1.oktobrim;
4) laiku, kas nostrādāts Iekšlietu ministrijas
Izmeklēšanas departamenta izmeklētāju amatos, kādi bija noteikti Iekšlietu
ministrijas iestādēs līdz 1995.gada 1.jūlijam;
5) advokāta vai augstskolas tieslietu specialitātes
akadēmiskā personāla amatā nostrādāto laiku, kas nav mazāks par 10 gadiem;
6) Latvijas Saimnieciskās tiesas tiesneša (Valsts arbitrāžas arbitra) amatā nostrādāto laiku.
4.pants.
Izdienas pensijas aprēķināšana un līdzekļi izdienas pensijas izmaksai
(1) Tiesnesim piešķir izdienas pensiju
55 procentu apmērā no vidējās mēneša darba samaksas un par katru izdienas stāža
gadu, kas pārsniedz 20 gadus, to palielina par diviem procentiem no šā likuma
5.pantā minētās darba samaksas.
(2) Tiesnesim, kurš neatkarīgi no vecuma
atbrīvots no amata veselības stāvokļa dēļ atbilstoši Veselības un darbnespēju
ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinumam, izdienas pensiju piešķir 40
procentu apmērā no vidējās mēneša darba samaksas, kas noteikta saskaņā ar šā
likuma 5.pantu, un par katru izdienas stāža gadu, kas pārsniedz 20 gadus, to palielina par diviem procentiem no šā likuma
5.pantā minētās darba samaksas.
(3) Maksimālais izdienas pensijas apmērs nedrīkst
pārsniegt 80 procentus no šā likuma 5.pantā minētās darba samaksas.
(4) Minimālais izdienas pensijas apmērs
nedrīkst būt mazāks par vidējo pensiju valstī iepriekšējā gadā pirms tiesneša
pensionēšanās.
(5) Izdienas pensiju izmaksā no valsts pamatbudžeta
līdzekļiem, kas piešķirti Tiesu administrācijai.
(6) Izdienas pensijas saņēmējam vecuma pensija tiek
piešķirta saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām". Pēc vecuma pensijas
piešķiršanas izdienas pensiju samazina par piešķirtās vecuma pensijas apmēru.
5.pants.
Darba samaksa, no kuras aprēķina izdienas pensiju
(1) Izdienas pensiju aprēķina no tiesneša vidējās
mēneša darba samaksas par pēdējiem pieciem gadiem pirms atbrīvošanas no
tiesneša amata.
(2) Darba samaksā ietilpst amatalga, piemaksa par
kvalifikācijas klasi un prēmijas.
6.pants.
Izdienas pensijas piešķiršanas termiņi
Izdienas pensiju piešķir bez termiņa ierobežojuma.
7.pants.
Izdienas pensijas pieprasīšanas un izmaksas kārtība
(1) Izdienas pensijas
pieprasījumu un tās piešķiršanai nepieciešamos dokumentus pensijas pieprasītājs
iesniedz Tiesu administrācijā.
(2) Izdienas pensijas
pieprasījumu un tās piešķiršanai nepieciešamos dokumentus Tiesu administrācija
izskata 10 dienu laikā pēc to saņemšanas un par pieņemto lēmumu paziņo pensijas
pieprasītājam.
(3) Izdienas
pensiju piešķir un izmaksā Tiesu administrācija.
(4) Izdienas pensijas
piešķiršanas un izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(5) Izdienas pensijas saņēmējs var pilnvarot citu personu
saņemt viņa izdienas pensiju. Ar vienu pilnvaru izdienas pensija pilnvarniekam
izmaksājama ne ilgāk par sešiem mēnešiem pēc kārtas.
(6) Strīdus par šajā likumā paredzēto tiesību
nodrošināšanu izskata tiesa.
8.pants.
Izdienas pensijas izmaksas pārtraukšana
(1) Izdienas pensijas izmaksu pārtrauc, ja:
1) izdienas pensijas saņēmējs tiek iecelts tiesneša
amatā;
2) izdienas pensijas saņēmējs uzsāk
dienestu tajās iestādēs, kas dod tiesības uz izdienas pensiju.
(2) Izdienas pensijas saņēmēja pienākums ir 10 dienu
laikā paziņot Tiesu administrācijai
par šā panta pirmajā daļā minēto apstākļu iestāšanos.
9.pants.
Izdienas pensijas izmaksāšana par pagājušo laiku
(1) Aprēķinātās izdienas pensijas summas, ko izdienas
pensijas saņēmējs nav laikā saņēmis, izmaksā par pagājušo laiku, bet ne ilgāku
par trim gadiem.
(2) Ja aprēķinātās izdienas pensijas summas nav
laikā saņemtas tās iestādes vainas dēļ, kura piešķir vai izmaksā izdienas
pensiju, šīs summas izmaksā par pagājušo laiku bez termiņa ierobežojuma.
10.pants.
Ieturējumi no izdienas pensijas
(1) Ieturējumus no izdienas pensijas var izdarīt:
1) pamatojoties uz tiesas nolēmumu;
2) saskaņā ar Tiesu administrācijas
lēmumu, lai piedzītu tās izdienas pensijas summas, kas izdienas pensijas
saņēmējam pārmaksātas tādēļ, ka viņš nav ievērojis šā likuma 8.panta
nosacījumus. Šajā gadījumā ik mēnesi ieturami ne vairāk kā 10 procenti no
izmaksājamās izdienas pensijas līdz brīdim, kad pārmaksātā summa ir dzēsta.
(2) Uzturlīdzekļi nepilngadīgo bērnu uzturēšanai
piedzenami pirmām kārtām.
(3) Kopējā ieturējumu summa mēnesī nedrīkst
pārsniegt 50 procentus no izdienas pensijas apmēra, bet, izdarot ieturējumus
uzturlīdzekļu piedziņas lietās nepilngadīgu bērnu uzturam, parādniekam saglabā
darba samaksu un tai pielīdzinātos maksājumus 50 procentu apmērā no minimālās
mēneša darba algas.
(4) Ja izdienas pensijas izmaksa tiek pārtraukta pirms
parāda dzēšanas, atlikušo parāda daļu piedzen likumos noteiktajā kārtībā.
11.pants.
Sakarā ar personas nāvi nesaņemtās izdienas pensijas un apbedīšanas pabalsta
izmaksa
(1) Izmaksai aprēķinātās izdienas pensijas summas, kas
nav izmaksātas līdz izdienas pensijas saņēmēja nāvei, ir tiesības saņemt
izdienas pensijas saņēmēja laulātajam vai arī pirmās vai otrās pakāpes radiniekam.
(2) Izdienas pensijas saņēmēja nāves gadījumā viņa
ģimenei vai personai, kas uzņēmusies apbedīšanu, izmaksā apbedīšanas pabalstu
divu mēnešu izdienas pensijas apmērā.
12.pants.
Izdienas pensijas izmaksa personām, kuras izbrauc uz ārvalstīm
Tiesības uz izdienas pensiju, kas iegūtas saskaņā ar
šo likumu, izdienas pensijas saņēmējiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
saglabājas arī pēc viņu izbraukšanas uz ārvalstīm.
Līdz 2005.gada
31.decembrim izdienas pensiju aprēķina:
1) tiesnešiem, kuri
atbrīvoti no amata laikā no 2001.gada 1.janvāra līdz 2002.gada 31.decembrim,
no vidējās mēneša darba samaksas par pēdējo gadu pirms atbrīvošanas no amata;
2) tiesnešiem, kuri
atbrīvoti no amata laikā no 2003.gada 1.janvāra līdz 2003.gada 31.decembrim,
no vidējās mēneša darba samaksas par pēdējiem diviem gadiem pirms atbrīvošanas
no amata;
3) tiesnešiem, kuri
atbrīvoti no amata laikā no 2004.gada 1.janvāra līdz 2004.gada 31.decembrim,
no vidējās mēneša darba samaksas par pēdējiem trim gadiem pirms atbrīvošanas no
amata;
4) tiesnešiem, kuri atbrīvoti no amata laikā no
2005.gada 1.janvāra līdz 2005.gada 31.decembrim, no vidējās mēneša darba
samaksas par pēdējiem četriem gadiem pirms atbrīvošanas no amata.
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Tiesnešu izdienas
pensiju likumprojekta
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par tiesu varu 126.pants paredz, ka tiesnešu izdienas pensiju piešķiršanas pamatu un izmaksas kārtību nosaka īpašs likums. Šobrīd izdienas pensijas tienešiem netiek maksātas, jo šādu funkciju neparedz spēkā esošais likums Par tiesu varu. Pašreiz tiesu sistēmā izdienas pensijas tiek maksātas prokuroriem. Prokuroriem izdienas pensijas tiek piešķirtas 55% apmērā no vidējās mēneša darba algas un par katru izdienas stāža gadu virs 20 gadiem to palielina par diviem procentiem. Pašreiz pensionētiem tiesnešiem tiek izmaksātas vecuma pensijas saskaņā ar likumu Par valsts pensijām. Likuma Par tiesu varu pārejas noteikumu 13.punkts nosaka, ka Ministru kabinets izstrādā un līdz 2005.gada 15.novembrim iesniedz Saeimai likumprojektu par tiesnešu izdienas pensijām. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Tiesnešu izdienas pensiju likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas hartā minēto principu, proti, ka tiesnešiem, kuri nostrādājuši tiesneša amatā nepieciešamo laiku, maksā attiecīgu pensiju, un lai nodrošinātu tiesnešiem pilnvērtīgas sociālās garantijas iestājoties likuma Par tiesu varu normās noteiktajam maksimālajam tiesneša amata pildīšanas vecumam. Eiropas harta arī nosaka, ka pensijas lielumam pēc iespējas ir jābūt tuvākam algas līmenim, ko tiesnesis saņēmis laikā, pirms pārtraucis pildīt tiesneša pienākumus. Atbilstoši likumprojektam, tiesnešu izdienas pensija tiks aprēķināta atbilstoši likumā noteiktajos dienestos vai profesijās nostrādātajam laikam (darba stāžam). Projekts paredz pensionētajiem tiesnešiem, kuri saņem valsts garantēto vecuma pensiju, izmaksāt pensijas starpību, ja tiesneša izdienas pensija ir lielāka kā valsts vecuma pensija. Likumprojekta pārejas noteikums paredz tiesības saņemt izdienas pensiju tiesnešiem, kuri atbrīvoti no amata sākot ar 2001.gada 1.janvāri noteiktā apmērā. Tiesības saņemt izdienas pensiju tiesnešiem, kuri jau ir atbrīvoti no amata, ir paredzētas ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, piešķirot izdienas pensijas prokuroriem. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts vērsts uz sociālo garantiju nodrošināšanu tiesnešiem, kas līdz šim netika realizēts, jo nebija pieņemts likums, kas paredzētu tiesības tiesnešiem saņemt izdienas pensijas un kas reglamentētu kārtību, kādā izdienas pensijas tiek piešķirtas, aprēķinātas un izmaksātas. Šī likumprojekta pieņemšana tiešā veidā pozitīvi ietekmēs iespējas nodrošināt tiesas ar tiesnešiem, veicinās tiesnešu profesionālo izaugsmi un samazinās personāla maiņu, radīs papildus labvēlīgus faktorus tiesu sistēmas attīstībai kopumā, jo piesaistīs potenciāli jauno tiesnešu uzmanību papildus sociālajām garantijām, un nodrošinās amatā esošo tiesnešu straujāku karjeras virzību un izaugsmi. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
94,3 |
110,2 |
144,2 |
148,9 |
||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
-94,3 |
-110,2 |
-144,2 |
-148,9 |
||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins latos Kopā: 2006.gadā: No 2001.gada 1.janvāra līdz 2006.gada 31.decembrim
pensijas vecumu sasniegs 26
tiesneši, kuriem izmaksājama izdienas pensija. Izdienas pensija (55% no vidējās darba
samaksas un vidēji 18% par stāžu virs 20 gadiem) vienam tiesnesim sastāda Ls
574. Vidējais vecuma pensijas apjoms Ls 288 (Ls 574- Ls 288) x 26 tiesneši x 12 mēn.= Ls 89232 2007.gadā Pensijas vecumu sasniegs 3 tiesneši, kuriem izmaksājama izdienas pensija. Izdienas pensija (55% no vidējās darba
samaksas un vidēji 23% par stāžu virs 20 gadiem) vienam tiesnesim sastāda Ls
898. Vidējais vecuma pensijas apjoms Ls 392. (Ls 898- Ls 392) x 3 tiesneši x 12 mēn.= Ls 18216 Kopā ar 2006.gada finansējumu: Ls 89232 + Ls 18216= Ls 107448 2008.gadā: Pensijas vecumu sasniegs 6 tiesneši, kuriem
izmaksājama izdienas pensija. Izdienas pensija (55% no vidējās darba
samaksas un vidēji 23% par stāžu virs 20 gadiem)) vienam tiesnesim sastāda Ls
893. Vidējais vecuma pensijas apjoms Ls 421 (Ls 893- Ls 421) x 6 tiesneši x 12 mēn.= Ls 33984 kopā ar 2006.gada un 2007.gada finansējumu: 89232+ 18216+ 33984= Ls 141432 2009.gadā: Pensijas vecumu sasniegs 6 tiesneši, kuriem
izmaksājama izdienas pensija. Izdienas pensija (55% no vidējās darba
samaksas un vidēji 16% par stāžu virs 20 gadiem)) vienam tiesnesim sastāda Ls
923. Vidējais vecuma pensijas apjoms Ls 479. (Ls 923- Ls 479) x 6 tiesneši x 12 mēn.= Ls 31968 2010.gadā: Pensijas vecumu sasniegs 8 tiesneši, kuriem
izmaksājama izdienas pensija. Izdienas pensija (vidēji 72% no vidējās
darba samaksas) vienam tiesnesim sastāda Ls 948. Vidējais vecuma pensijas apjoms Ls 493. (Ls 948- Ls 493) x 8 tiesneši x 12 mēn.= Ls 43680 Tiesu administrācijai atalgojumam: Atalgojums vienam darbiniekam ar nepilnu
darba laiku - vidēji Ls 156 mēnesī (alga Ls 125, piemaksas, pabalsti un kompensācijas) 1 x12 mēn. x Ls 156,25 = Ls 1875 VSAOI- 24,09% 1875 x 0,2409=452 Sakaru pakalpojumu izdevumi, IT pakalpojumi,
komunālie maksājumi, kancelejas preces, inventārs un citi pakalpojumi Ls 29,5
uz darbinieku mēnesī 29,5x12=354 un darba devēja apmaksātie veselības izdevumi Ls 124 gadā Darba vietas aprīkojums (mēbeles, datortehnika, licence) 1x 2250=2250 kapitālie izdevumi un
kārtējie Ls 59 |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
94,3 89,2 5,1 1,9 0,4 0,5 2,3 |
110,2 89,2 18,2 2,8 1,9 0,4 0,5 0 |
144,2 89,2 18,2 34,0 2,8 1,9 0,4 0,5 0 |
148,9 89,2 14,6 20,4 12,8 8,7 3,2 1,9 0,4 0,5 0,4 |
||
6. Cita informācija |
Izdienas pensija aprēķināta no tiesneša vidējās darba samaksas par pēdējiem pieciem gadiem, atbilstoši likumprojekta 5.pantā un Pārejas noteikumā noteiktajam. Ievērojot to, ka katra tiesneša vecuma pensija ir nosakāma individuāli, aprēķinam par pamatu ņemta informācija par jau šobrīd pensionēto tiesnešu pensijas apjomu un prognozējot tās pieaugumu saskaņā ar atalgojuma pieaugumu. Arī katra tiesneša darba samaksa ir atšķirīga, ievērojot tiesneša amatu un kvalifikācijas klasi. Tiesu administrācijai ir nepieciešams papildus grāmatvedis, kurš veiks izdienas pensiju administrēšanu. Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2006.gadam likumprojekta īstenošanai paredzēti līdzekļi 126,0 tūkst. latu apmērā, no kuriem izdienas pensiju izmaksām 118,4 tūkst. latu. Jautājumu par 2008.gadā papildus nepieciešamo līdzekļu piešķiršanu izskatīs Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāšu pieteikumiem kārtējā gada valsts budžeta projekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts
paredz Ministru kabinetam izdot noteikumus par izdienas pensiju izmaksas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek paplašinātas Tiesu administrācijas funkcijas, kura veiks tiesnešu izdienas pensiju aprēķināšanu un izmaksāšanu. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājā, Latvijas Vēstnesī. Kā arī Tieslietu ministrijas interneta mājas lapā www.tm.gov.lv tiks ievietota informācija par likumprojektu tā izstrādes gaitā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
14.11.2005 14:05
1340
A.Krasnogolovs
7505946
Aivars.Krasnogolovs@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietnieka vietā |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgās amatpersonas vietā |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
E.Šķibele |
L.Popova |
I.Baldiņa |