Iesniedz Korupcijas,
kontrabandas
un organizētās
noziedzības novēršanas
un apkarošanas
uzraudzības komisija
Izdarīt Būvniecības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995,
20.nr.; 1997, 7., 22.nr.; 2002, 7.nr.; 2003, 6., 8.nr.; 2004, 9.nr.; 2005,
8.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 32.punktu šādā
redakcijā:
sabiedriski nozīmīga būve ēka,
kurai ir vairāk nekā pieci virszemes stāvi, publiskās ēkas, kur paredzēts vienlaikus
uzturēties vairāk nekā simts cilvēkiem, ražošanas ēkas, tilti, ceļu pārvadi,
torņi, tuneļi un vairāk kā viena stāva apakšzemes būves.
2. Papildināt 7.pantu ar sesto daļu šādā
redakcijā:
(6) Vietējā pašvaldība ne retāk kā reizi
mēnesī informē sabiedrību par saņemtajiem būvniecības iesniegumiem uzskaites
kartēm un saistībā ar tām pieņemtajiem pašvaldības lēmumiem, publicējot vietējā
laikrakstā vai mājas lapā internetā.
3. Papildināt 8.panta pirmo daļu ar 6.punktu
šādā redakcijā:
6) projekta ekonomiskā
ekspertīze.
4. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
12.pants. (1)
Pašvaldībai, pirms tā pieņem lēmumu par būvniecību, jānodrošina paredzētās
būvniecības publiska apspriešana, ja:
1) tiek celta
sabiedriski nozīmīga būve;
2) jaunbūves vai rekonstrukcijas
izmaksas par valsts vai pašvaldību līdzekļiem pārsniedz 120 000 latu;
3) būvniecība būtiski
samazina iedzīvotāju sadzīves apstākļu līmeni vai samazina nekustamā īpašuma
vērtību;
4) būvniecība paredzēta
publiskā lietošanā esošā teritorijā;
5) būvniecība ietekmē
kultūras un dabas mantojumu (saskaņā ar konvenciju par pasaules kultūras un
dabas mantojuma aizsardzību).
(2) Kārtību, kādā nodrošināma būvniecības publiskā apspriešana, nosaka Ministru kabinets.
(3) Izskatot būvniecības
iesniegumu uzskaites karti un konstatējot, ka iecerētā būvniecība atbilst
kādam no šī panta pirmajā daļā norādītajiem gadījumiem, pašvaldība pieņem
lēmumu par būvniecības publiskās apspriešanas nepieciešamību, vai arī pieņem
motivētu lēmumu par atteikšanos rīkot publisko apspriešanu. Pieņemot lēmumu
pašvaldība publicē vietējā laikrakstā vai mājas lapā internetā.
5. Izteikt 16.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
(3) Ja būvprojektā
paredzētas atkāpes no būvniecību reglamentējošo tehnisko normatīvo aktu
prasībām, tās jāsaskaņo ar attiecīgajām valsts un pašvaldību institūcijām, kas
pārrauga būvniecību un Valsts būvinspekciju, kura var pieņemt lēmumu par
būvprojekta ekspertīzes nepieciešamību.
6. Izteikt 20.pantu šādā redakcijā:
20.pants. (1) Būvprojektu ekspertīze ir
obligāta, ja būvniecību paredzēts veikt par valsts vai pašvaldību līdzekļiem,
kuru tāmes izmaksas pārsniedz 120 000 latu, autoceļiem 150 000 latu,
kā arī visiem sabiedriski nozīmīgiem objektiem neatkarīgi no finansēšanas
avota.
(2) Būvekspertīzi rīko,
ja risināms strīdus jautājums starp būvniecības dalībniekiem, kā arī pēc
pasūtītāja vai būvvaldes ierosinājuma un citos gadījumos, kas noteikti
Vispārīgajos būvnoteikumos.
7. 30.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Ja būvniecība notiek bez būvatļaujas vai neatbilst akceptētajam būvprojektam, būvinspektors uzdod nekavējoties pārtraukt būvdarbus, līdz attiecīgā pašvaldība pieņem lēmumu par būves vai tās daļas nojaukšanu vai motivētu lēmumu par iespēju turpināt būvniecību Vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajā kārtībā.
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Būves nojaukšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
|||||||||||
1. Patreizējās situācijas raksturojums |
Būvniecības nozare ir viena no straujāk
augošajām tautsaimniecības nozarēm Latvijā par ko liecina būvniecības apjoma
arvien pieaugošie tempi. Nozares attīstība veicina jaunu prasību pieaugumu
attiecībā pret būvniecības normatīvo regulējumu atklājot tiesību normas,
kuras būtu precizējamas vai uzlabojamas atbilstoši šīs dienas apstākļiem. Jaunās būvniecības rezultātā rodas arvien jauni būvobjekti un
būves, par kurām sabiedrība ne vienmēr ir pietiekami informēta un iesaistīta
šo jauno būvobjektu tapšanas procesā. Veicot pētījumus par korupciju Latvijā
valstiskās (Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs) un nevalstiskās
organizācijas (tādas, kā Providus, sabiedrība par atklātību Delna, u.c.)
būvniecību ir iezīmējušas kā nozari ar paaugstinātu korupcijas iespējamības
risku. Tāpat par signālu būvniecības normatīvo aktu regulējuma pārskatīšanai
kalpo līdz šim esošā tiesu prakse atsevišķās administratīvajās lietās. Teritoriālo plānojumu trūkums divās
trešdaļās Latvijas pašvaldību būtiski sarežģī jautājuma risināšanu par
būvniecības ieceres publisko apspriešanu. Aktuāla problēma būvniecībā ir patvaļīga būvniecības veikšana un
nelikumīgi uzbūvēto būvju nojaukšana. Līdz šim, saskaņā ar Būvniecības likuma
30.panta ceturto daļu noteikts, ka gadījumos, kad būvniecība notiek bez
būvatļaujas vai neatbilst akceptētajam būvprojektam, būvinspektors uzdod
nekavējoties pārtraukt būvdarbus, līdz attiecīgā pašvaldība pieņem lēmumu par
būves vai tās daļas nojaukšanu Vispārīgajos būvnoteikumos paredzētajā kārtībā
vai par iespēju turpināt būvniecību. Dažādu iemeslu dēļ pašvaldības nelabprāt
pieņem lēmumus par būvobjekta nojaukšanu. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz būvniecības normatīvā
regulējuma pilnveidošanu šādos jautājumos: 1) Publiskās apspriešanas
nepieciešamības kritēriji un sabiedriski nozīmīgas būves definīcija. Līdz šim
vairākos būvniecības normatīvajos aktos iekļauts regulējums attiecībā uz
gadījumiem, kad būve vai būvobjekts ir sabiedriski nozīmīga būve, nesniedzot
šī termina skaidrojumu attiecīgā juridiskā līmeņa normatīvajā aktā. Tiek
precizēti gadījumi, kad nepieciešama būvniecības publiskā apspriešana
vienlaicīgi pieļaujot pašvaldības tiesības ar pamatotu lēmumu noteikt, ka
publiskā apspriešana konkrētā gadījumā nav nepieciešama. 2) Lai nodrošinātu sabiedrības
informētību par būvniecības iecerēm attiecīgajā administratīvajā teritorijā
tiek paredzēts pašvaldības pienākums vismaz reizi mēnesī informēt sabiedrību
plašsaziņas līdzekļos, t.i., interneta mājas lapā vai vietējā laikrakstā. 3) Precizē prasības attiecībā
uz būvekspertīzes nepieciešamību un gadījumus, kad būvekspertīze ir obligāta. 4) Nosaka, ka nelikumīgas
būvniecības gadījumā pašvaldība pieņem lēmumu par būves nojaukšanu. Gadījumā,
ja pašvaldība pieņem lēmumu par būvniecības turpināšanu šim lēmumam ir jābūt
motivētam. Papildus tiek noteikts deleģējums Ministru kabinetam izdot
noteikumus par būvju nojaukšanas kārtību.
|
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Precizējot
likuma prasības tiek nodrošinātas vienlīdzīgas konkurences iespējas, mazinot
korupcijas iespējamības risku un dodot iespēju būvuzņēmējiem un būvētājiem
plānot būvniecības ieceres realizācijas laiku.
|
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Pieaugs sabiedrības informētība par būvniecības
iecerēm un plānotajiem projektiem pašvaldības teritorijā (publikācijas
internetā vai vietējā laikrakstā) un tiks nodrošināta sabiedriski nozīmīgo
būvju publiskā apspriešana. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
|
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu
gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Definējot sabiedriski nozīmīgu būvi varētu
palielināties objektu skaits, kuriem nepieciešama publiskā apspriešana. No
otras puses jāņem vērā, ka: 1)
no 2006.gada 1.janvāra spēkā jāstājas likumam Publisko iepirkumu
likums, līdz ar to atbilstoši jaunai valsts un pašvaldību iepirkumu kārtībai
likumprojektā pārskatīta un noteikta projekta vērtība, no kuras nepieciešama
publiskā apspriešana (no Ls 50000 uz Ls 120000); 2)
vienai trešdaļai pašvaldību nav
apstiprināta teritoriālā plānojuma, kas nozīmē nepieciešamību apspriest visas
būvniecības ieceres attiecīgo pašvaldību administratīvajās teritorijās. Papildus izdevumus no valsts un pašvaldību
budžetiem var radīt prasība publicēt informāciju par būvniecības ieceri
vietējā laikrakstā vai interneta mājas lapā. Prasības izpildei papildus
līdzekļi būs nepieciešami tām pašvaldībām, kurām nav izveidota mājas lapa.
Perspektīvā izveidojot Būvniecības informācijas sistēmu, kurā tiks apkopota
visa informācija par būvobjektiem no būvniecības ieceres brīža līdz būves
pieņemšanai ekspluatācijā, sabiedrības informēšana varēs notikt šīs
informācijas sistēmas ietvaros. Ņemot vērā iepriekš minēto nav iespējams precīzi
noteikt likumprojekta iespējamo ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Saskaņā ar likuma Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību 10.pantu, ar likuma Grozījumi
Būvniecības likumā spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 1997.gada
2.septembra noteikumi Nr.309 Būvniecības publiskās apspriešanas noteikumi,
līdz ar to, nepieciešams izdot jaunus noteikumus par būvniecības publiskās
apspriešanas kārtību. Papildus, atbilstoši jaunajam deleģējumam
Ministru kabinetam būs jāizdod noteikumi par būvju nojaukšanas kārtību. |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
|
||||||||
|
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar sabiedrību par atklātību Delna, Providus |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojektā iestrādāti minēto organizāciju
priekšlikumi un tās atbalsta likumprojekta pieņemšanu |
|
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Šādi pasākumi netika veikti |
|
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Šādi pasākumi netika veikti. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde
|
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu institūciju radīšana vai paplašināšana nav
nepieciešama. |
|
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts Grozījumi Būvniecības likumā pēc
tā pieņemšanas tiks publicēti laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs. Papildus tiks informēti plašsaziņas līdzekļi,
izplatot preses relīzes, kā arī informācija tiks izvietota Ekonomikas
ministrijas mājas lapā. |
|
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt
savas tiesības neierobežo. |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
01.11.2005
17:11
1165
S.Liepa
7013267, santa.liepa@em.gov.lv