Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par autoceļiem"
Izdarīt likumā
"Par autoceļiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1992, 13./14.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1994, 5.nr.; 1997, 22.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 23.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izteikt 12.panta
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Valsts
budžeta līdzekļus Valsts autoceļu fonda programmai piešķir saskaņā ar valsts
budžeta likumu kārtējam gadam. Valsts autoceļu fonda programmai piešķirtais
finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta
ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un mazāks par 80 procentiem
no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas
produktiem, kā arī mazāks par iepriekšējā budžeta gadā piešķirto."
2. Papildināt likumu
ar pārejas noteikumiem šādā redakcijā:
"Pārejas
noteikumi
1. Šā
likuma 12.panta ceturtā daļa stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī.
2. Līdz
dienai, kad stājas spēkā šā likuma 12.panta ceturtās daļas nosacījumi, Valsts
autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt
mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās
nodevas un mazāks par šādu daļu no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no
akcīzes nodokļa par naftas produktiem:
1) 2007.gadā 65
procenti;
2) 2008.gadā 70
procenti;
3) 2009.gadā 75
procenti."
Likums stājas spēkā
2006.gada 1.janvārī.
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Likumprojekta Grozījums likumā Par autoceļiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par autoceļiem 12.panta ceturtās daļas
pašreizējā redakcija nosaka, ka Valsts budžeta līdzekļus Valsts autoceļu
fonda programmai piešķir saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu un
Valsts autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums nedrīkst būt mazāks
kā iepriekšējā budžeta gadā. Šāds finansējuma princips spēj nodrošināt tikai
1/3 daļu no valsts autoceļu ikdienas uzturēšanai un renovācijai nepieciešamo
līdzekļu daudzuma. Lai atrisinātu problēmu, Satiksmes ministrija izstrādāja un
Ministru kabinetā iesniedza koncepciju Par valsts
autoceļu finansēšanas modeli, kuru 2005.gada 7.jūnijā skatīja Ministru
kabineta sēdē (protokols nr.34, 42 §). Ministru kabinets atbalstīja Satiksmes
ministrijas priekšlikumu palielināt finansējumu valsts autoceļu
pārvaldīšanai, uzturēšanai un atjaunošanai. Atbilstoši koncepcijas Par
valsts autoceļu finansēšanas modeli noteiktajiem pamatprincipiem tika izstrādāts grozījumu projekts
likumam Par autoceļiem, kuru paredzēts iesniegt Saeimā kopīgā paketē ar
likumu Par valsts budžetu 2006.gadam. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta būtība ir autoceļu pārvaldīšanas,
uzturēšanas un renovācijas finansējuma noteikšana atkarībā no ceļu lietotāju
maksājuma lieluma. Projekts nosaka, ka Valsts budžeta līdzekļus
Valsts autoceļu fonda programmai piešķir saskaņā ar gadskārtējo valsts
budžeta likumu un tai piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt
mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu
ikgadējās nodevas un 80 procentiem no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem
no akcīzes nodokļa par naftas produktiem. Valsts autoceļa fonda programmai piešķirtais
finansējums nedrīkst būt mazāks kā iepriekšējā budžeta gadā. Noteiktais
Valsts autoceļu fonda programmas aprēķina princips stājas spēkā 2010.gada
1.janvārī. Līdz tā spēkā stāšanās brīdim Valsts autoceļu fonda programmai
piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par summu, kas atbilst
plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas
un daļas no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par
naftas produktiem. Daļa no akcīzes nodokļa par naftas produktiem ir: 1) 2007.gadā 65 procenti; 2) 2008.gadā 70 procenti; 3) 2009.gadā 75 procenti.. |
3. Cita informācija |
- |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs makroekonomisko vidi, jo paredzēto grozījumu pieņemšanas rezultātā, palielināsies finansējums valsts un pašvaldību autoceļu uzturēšanai un renovācijai, kas ievērojami paaugstinās autoceļu uzturēšanas līmeni un samazinās zaudējumus, kas tautsaimniecībā rodas lietojot nepietiekami uzturētu autoceļu tīklu. Tā kā autoceļu finansēšanai piešķirtais finansējums pilnībā tiks ieguldīts darbu un pakalpojumu apmaksai, daļa no šiem līdzekļiem nodokļu veidā atgriezīsies valsts budžetā. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Pamatojoties Pasaules Bankas transporta sektora speciālistu apkopotajiem datiem, izdevumi, kas saistīti ar vāji uzturētu autoceļu lietošanu, pilnībā gulstas uz autoceļu lietotāju un līdz ar to arī uz visas valsts tautsaimniecības pleciem. Atbilstoši šo speciālistu veiktajiem aprēķiniem, katrs autoceļu uzturēšanā neieguldītais dolārs transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumus palielina par 2-3 dolāriem, kas rada kā tiešus tā arī netiešus zaudējumus valsts ekonomikai (Comercial management and financing of Roads. World Bank technical paper No.409, Ian G.Heggie and Piers Vickers WB Transportation, Water and Urben Development department.). Likumprojekta veikto grozījumu rezultātā būtiski palielināsies autoceļu uzturēšanai paredzētais finansējums un likumsakarīgi samazināsies uzņēmējdarbībai radītie laika un finansiālie zaudējumi saistībā ar nepietiekami uzturētu autoceļu tīkla lietošanu. Tas savukārt paaugstinās Latvijas uzņēmumu konkurētspēju attiecība pret citu valstu uzņēmumiem. Administratīvās procedūras grozījumu projekts neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Uzlabojoties autoceļu uzturēšanas kvalitātei, palielināsies iedzīvotāju iespēja lietot kvalitatīvus autoceļus, kā arī savlaicīgi saņemt medicīnisko palīdzību lauku apvidū. |
4. Ietekme uz vidi |
Uzlabojoties autoceļu uzturēšanas kvalitātei, samazināsies degvielas patēriņš un līdz ar to arī kaitīgo izmešu daudzums pieceļa joslā. Samazināsies arī putekļainība teritorijās pie autoceļiem. |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu)
|
|||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads
|
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2
|
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Programma
23.00.00 Valsts autoceļu fonds (bez pašu ieņēmumiem un plūdu naudas) |
77 058,7 |
+31 986,7 |
+78 741,3 |
+96 941,3 |
+92 330,4 |
3. Finansiālā ietekme |
0 |
-31 986,7 |
-78 741,3 |
-96 941,3 |
-92 330,4 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Programmas 23.00.00 Valsts autoceļu fonds ieņēmumi no 1)Akcīzes
nodokļa daļas (% no kopējā AN) 2)Transportlīdzekļi
ikgadējās nodevas un izmaiņas programmas
23.00.00 apakšprogrammās: 1) 23.04.00
Mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām) 2) 23.06.00 Valsts autoceļu pārvaldīšana, uzturēšana un atjaunošana |
56 433,7 20 625,0 19 935,4 57 123,3 |
+31 111,7 +875,0 +11 887,6 +20 099,1 |
+76 866,3(65%)
+1 875,0 +26 764,6 +51 976,7 |
+94 266,3(70%)
+2 675,0 +32 264,6 +64 676,7 |
+89 775,4(68%)
+2 555,0 +30 709,2 +61 621,2 |
6. Cita informācija |
Aizpildot 5.punktu, lai varētu veikt salīdzinājumu ar nākamajiem gadiem, kārtējā gada finansējums no akcīzes nodokļa naftas produktiem tiek pieņemts atņemot no kopīgā programmas finansējuma plānotos transportlīdzekļa ikgadējās nodevas ieņēmumus 2005.gadam. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams papildus no jauna
izdot kādus normatīvos aktus. Sastādot valsts budžetu kārtējam
gadam , būs nepieciešams ievērot likumā Par autoceļiem autoceļu
finansēšanai piešķiramo līdzekļu daudzumu. |
Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
tiesību akts
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.) norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
- |
- |
- |
- |
|
5. Cita informācija |
- |
|||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas konsultācijas ar Latvijas Pašvaldību savienību |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Pašvaldības
izsaka viedokli, ka patreiz gan valsts, gan pašvaldību autoceļu finansējums
ir nepietiekošs un ir nepieciešams būtiski palielināt tā apjomu. Kā
risinājumu finansējuma palielinājumam autoceļu uzturēšanai un renovācijai
pašvaldības atbalsta Satiksmes ministrijas izstrādāto un koncepcijā Par
valsts autoceļu finansēšanas modeli ietverto autoceļu lietotāju maksājuma
principa ieviešanu autoceļu finansēšanā. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana vai esošo institūciju funkciju paplašināšana nav nepieciešama. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot likumprojektu laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
- |
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Par projektu
atbildīgā amatpersona Autosatiksmes departamenta direktors |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina |
I.Strautmane |
M.Pēkalis |
22.08.2005; 10:40; 1188
Vilnis Millers;
7028159;