Izdarīt
likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997,
24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15.,
24.nr.; 2004, 2., 6., 8., 10., 23.nr.;
2005, 2., 14.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
"4) atlīdzība preču un pakalpojumu
vērtība naudas izteiksmē, kuru piegādātājs vai pakalpojumu sniedzējs saņem no
pircēja vai citas personas kā samaksu vai kura tam būtu jāsaņem kā samaksa par
preču piegādi vai pakalpojumu (ieskaitot subsīdijas, kas tieši saistītas ar
preču piegādes vai pakalpojuma sniegšanas cenām, akcīzes nodokli un citus nodokļus
un nodevas, bet izņemot pievienotās vērtības nodokli), neatkarīgi no tā, vai
samaksa izdarīta pilnīgi vai daļēji;";
izslēgt
5.punktā vārdus "uzņēmējam, viņa ģimenes locekļiem, darbiniekiem un citām
personām";
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7) ar
pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona (turpmāk apliekamā
persona) fiziskā vai juridiskā persona vai ar līgumu vai norunu saistīta šādu
personu grupa, vai šādas grupas pārstāvis, kas veic saimniecisko darbību un ir
reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo
personu reģistrā;";
izteikt 12.punktu šādā redakcijā:
"12) tirgus
vērtība (cena) preču piegādes vai pakalpojumu sniegšanas gadījumā
atlīdzība par precēm vai pakalpojumiem bez pievienotās vērtības nodokļa, pieņemot,
ka preces ir piegādātas vai pakalpojumi sniegti, lai gūtu peļņu;";
izteikt 19.punktu šādā redakcijā:
"19) lauksaimniecības
produkcijas pārstrādātāji personas, kas veic lauksaimniecības produkcijas
pirmapstrādi (to skaitā piena kombināti, gaļas kombināti, konservu kombināti,
labības pārstrādātāji, cukurfabrikas), un lopbarības ražotāji, kas pārstrādā
iepirktu neapstrādātu lauksaimniecības produkciju;".
2. 2.pantā:
papildināt pantu ar 19.1 daļu šādā
redakcijā:
"(191) Ar nodokli apliekamajā
vērtībā neietilpst:
1) cenu samazinājums (atlaides veidā) par to,
ka samaksa veikta iepriekš;
2) cenu atlaides un rabati, kas piešķirti
preču un pakalpojumu saņēmējam preču piegādes vai pakalpojuma sniegšanas
brīdī.";
izslēgt divdesmit pirmo daļu;
papildināt pantu ar 21.1, 21.2 un 21.3 daļu
šādā redakcijā:
"(211) Šā panta trīspadsmitā
daļa nav piemērojama:
1) tūrisma aģentūrām un tūrisma operatoriem,
kas saņem no tūristiem maksu par tūrisma ceļazīmes kopējo vērtību, kurā
iekļauta arī citu personu sniegto pakalpojumu (tai skaitā viesnīcu, transporta
un sabiedriskās ēdināšanas) vērtība kopā ar pievienotās vērtības nodokli, ja
minētos pakalpojumus sniedz apliekamās personas un pārskaita saņemto maksu
attiecīgajiem pakalpojumu sniedzējiem. Ar nodokli ir apliekami tūrisma aģentūru
un tūrisma operatoru pašu sniegtie pakalpojumi (tai skaitā ceļojumu paketes
veidošana, reklāmas bukletu izdošana);
2) personām,
kas sniedz kuģu aģentēšanas pakalpojumus, kā arī kravu pārvadājumu aģentiem;
3) personām, kas sniedz Latvijas
Republikas starptautiskajiem autopārvadātājiem šādus pakalpojumus:
a) noformē lielgabarīta un virsnormas svara
kravu atļaujas pārvadājumiem uz ārvalstīm,
b) noformē vīzas autopārvadātājiem,
c) izplata ārvalstu degvielas kredītkartes;
4) personām, kas sniedz starpniecības
pakalpojumus, realizējot:
a) regulāro pasažieru pārvadājumu biļetes,
b) priekšapmaksas kartes,
c) apdrošināšanas
polises,
d) dāvanu kartes,
e) loterijas biļetes,
f) kultūras un sporta
pasākumu ieejas biļetes;
5) personas, kuras sniedz
citām apliekamām personām masu informācijas līdzekļu abonēšanas pakalpojumus.
(212) Šā
panta trīspadsmito daļu var nepiemērot dzīvokļu pārvaldes, namu pārvaldes, namīpašnieki un citas personas,
kuras saņem maksu par piegādāto ūdeni, siltumenerģiju, elektroenerģiju vai
gāzi, kā arī par kanalizācijas un sadzīves atkritumu izvešanas pakalpojumiem
kopā ar pievienotās vērtības nodokli un pilnā apmērā to pārskaita apliekamām
personām, kas piegādājušas šīs preces vai sniegušas šos pakalpojumus. Šādos
gadījumos ar nodokli ir apliekams kasiera pakalpojums.
(213) Persona, kura saskaņā ar šā panta 21.2 daļu izvēlas nepiemērot šā panta trīspadsmito
daļu, izvēlēto kārtību piemēro, sākot ar katra kalendārā gada 1.janvāri, un tai
nav tiesību gada laikā to mainīt."
3. 3.pantā:
izteikt pirmās daļas
3.punktu šādā redakcijā:
"3) personālsabiedrības
reģistrē pēc to juridiskās adreses, kas norādīta Komercreģistrā;";
izteikt 1.1 daļas
2.punktu šādā redakcijā:
"2) pēc Valsts
ieņēmumu dienesta pieprasījuma nesniedz informāciju vai sniedz nepatiesu
informāciju par tās materiāltehniskajām un finansiālajām iespējām veikt
deklarēto saimniecisko darbību.";
izslēgt astotajā daļā
vārdus "ne agrāk kā pēc gada no reģistrācijas brīža";
izslēgt 8.1 daļas
ievaddaļā vārdus "agrāk kā pēc gada no reģistrācijas brīža";
izteikt 8.1 daļas
1.punktu šādā redakcijā:
"1) notikusi
attiecīgās apliekamās personas likvidācija vai reorganizācija;";
izslēgt 8.1 daļas
3.punktu;
papildināt 8.1 daļu
ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) apliekamā
persona nav sasniedzama juridiskajā adresē vai deklarētajā dzīvesvietā, vai arī
šī adrese faktiski nepastāv."
4. Papildināt 4.pantu ar
7.2 , 7.3 un 7.4 daļu šādā redakcijā:
"(72) Lai izvairītos no nodokļa dubultās uzlikšanas,
nodokļa neuzlikšanas vai konkurences traucējumiem, šā panta septītajā daļā
minēto pakalpojumu (izņemot šā panta septītās daļas 11.punktā minētos
pakalpojumus) sniegšanas vieta:
1) ir ārpus Eiropas
Savienības teritorijas, ja pakalpojumus lieto un izmanto ārpus Eiropas
Savienības teritorijas, lai arī saskaņā ar šā panta prasībām pakalpojuma
sniegšanas vieta ir iekšzeme;
2) ir iekšzeme, ja
pakalpojumus lieto un izmanto iekšzemē, lai arī saskaņā ar šā panta prasībām
pakalpojuma sniegšanas vieta ir ārpus Eiropas Savienības teritorijas.
(73) Telekomunikāciju, radio un televīzijas apraides pakalpojumu
sniegšanas vieta ir iekšzeme, ja trešo valstu persona šos pakalpojumus sniedz
neapliekamai personai.
(74) Starpniecības
aģenta pakalpojuma sniegšanas vieta ir vieta, kur tiek veikts darījums, kurā
tas piedalās kā starpnieks, ja šajā un 24.pantā nav noteikts citādi."
5. 6.pantā:
izteikt pirmās daļas
1.punktu šādā redakcijā:
"1) sociālās aprūpes, profesionālās un sociālās
rehabilitācijas, sociālās palīdzības un sociālā darba pakalpojumus, ko
iedzīvotājiem sniedz valsts un pašvaldību finansētas institūcijas (tajā skaitā
pansionāti, centri, nami, patversmes, dienesti) vai personas, kas reģistrētas
sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā vai kuru sniegto sociālo pakalpojumu
kvalitāti un atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām sociālo pakalpojumu
sniedzēju prasībām ir atzinusi valsts vai pašvaldība, kā arī ēdināšanas
pakalpojumus, ko nodrošina sociālās aprūpes, profesionālās un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēji saskaņā ar savām programmām;";
izteikt pirmās daļas 26.punktu šādā redakcijā:
"26) pasta pakalpojumus, kurus sniedz
valsts akciju sabiedrība "Latvijas pasts" un uz kuriem saskaņā ar
Pasta likumu tai ir monopoltiesības, kā arī pastmarkas, aploksnes ar iespiestu
pastmarkas attēlu un starptautiskos atbildes kuponus, ko saskaņā ar Pasta
likumu izdod un realizē valsts akciju sabiedrība "Latvijas pasts" vai
realizē citas personas saskaņā ar līgumiem, kas noslēgti ar valsts akciju
sabiedrību "Latvijas pasts";";
aizstāt 1.1 daļā vārdu "uzņēmumi"
ar vārdu "komersanti";
izteikt otrās daļas
5.punktu šādā redakcijā:
"5) preču importu, kas
netiek aplikts ar muitas nodokli saskaņā ar Padomes 1983.gada 28.marta Regulu (EEK)
Nr.918/83, kas izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas
nodokļiem."
6. Izteikt 6.2
panta 14.punktu šādā redakcijā:
"14) sabiedriskā
transporta pakalpojumiem iekšzemē (pasažieru un bagāžas pārvadāšana tramvajos,
trolejbusos, pilsētas, rajona un tālsatiksmes autobusos, iekšzemes un
starptautiskajos vilcienos, kā arī iekšzemes lidojumos)."
7. 8.pantā:
aizstāt 4.2 daļā
vārdus "citas dalībvalsts apliekamās personas" ar vārdiem "citas
dalībvalsts personas";
papildināt 5.1 daļas
15.punktu aiz vārdiem "norāde uz to" ar vārdiem "un informācija,
kas pierāda, ka minētā prece ir jauns transportlīdzeklis saskaņā ar šā likuma
1.panta 30. un 31.punktu";
papildināt pantu ar 5.2
daļu šādā redakcijā:
"(52)
Personas, kuras iekasē maksu par piegādāto ūdeni, siltumenerģiju,
elektroenerģiju, gāzi, sniegtajiem kanalizācijas pakalpojumiem vai sadzīves
atkritumu izvešanas pakalpojumiem, bet netiek uzskatītas par faktiskajiem šo
pre
ču piegādātājiem vai pakalpojumu sniedzējiem, izrakstot rēķinus šo preču un
pakalpojumu saņēmējiem, tajos drīkst atsevišķi nodalīt piegādāto preču vai
pakalpojumu vērtību un nodokļa summu."
8. Aizstāt 9.panta
4.1 daļā vārdus "lauksaimniecības produkcijas pārstrādes
uzņēmumiem" ar vārdiem "lauksaimniecības
produkcijas pārstrādātājiem".
9. 10.pantā:
papildināt pirmo daļu ar
8.punktu šādā redakcijā:
"8) nodokļa summas,
kuras norādītas rēķinos, kas izrakstīti saskaņā ar šā likuma 8.panta 5.2 daļu.";
papildināt ceturto daļu
ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8) ja nomas pirkuma
(līzinga) līgums noslēgts par lietota nekustamā īpašuma piegādi, bet līguma
nosacījumi netiek izpildīti un tādēļ nomas pirkuma (līzinga) objekts paliek
līzinga devēja īpašumā, nodoklis piemērojams kā nomas darījumam un attiecināms
uz visiem iepriekš veiktajiem nomas pirkuma (līzinga) maksājumiem (izņemt
kredītprocentus). Šī norma nav piemērojama dzīvojamo telpu nomas pirkuma
(līzinga) darījumiem, ja dzīvojamā telpa nav izmantota saimnieciskai
darbībai.";
izteikt desmito daļu šādā
redakcijā:
"(10) Ja iegādātās
preces un saņemtie pakalpojumi tiek izmantoti gan apliekamu, gan neapliekamu
darījumu veikšanai, gan valsts izpildvaras funkciju nodrošināšanai un, ja nav
nodrošināta to atsevišķa uzskaite, atskaitāmā priekšnodokļa daļu taksācijas
periodā aprēķina, izmantojot šādu proporciju:
skaitītājā veikto
apliekamo darījumu vērtība bez nodokļa (ieskaitot to darījumu vērtību, kas
apliekama ar nodokļa 0 procentu likmi);
saucējā kopējā veikto
darījumu vērtība bez nodokļa (skaitītājā ietverto darījumu, valsts vai
pašvaldību izpildvaras funkciju veikšanai saņemto dotāciju un 6.panta pirmajā
daļā minēto neapliekamo darījumu vērtību summa).";
papildināt pantu ar 11.3
daļu šadā redakcijā:
"(113) Ja
apliekamā persona taksācijas periodā izmanto tiesības atskaitīt priekšnodokli
šā likuma 10.panta 11.1 daļā noteiktajā kārtībā, nepiemērojot
likuma 10.panta desmitajā daļā noteikto proporciju, tad apliekamā persona pirms
gada deklarācijas iesniegšanas pārrēķina darījumu proporciju kopumā par gadu un
koriģē atskaitāmā priekšnodokļa apmēru un budžetā maksājamo nodokli.";
izslēgt sešpadsmito daļu.
10. 11.pantā:
aizstāt pirmajā un
astotajā daļā vārdus "vairākiem uzņēmumiem (filiālēm, nodaļām)" ar
vārdiem "vairākām filiālēm";
izteikt 6.1 daļu
šādā redakcijā:
"(61) Apliekamā
persona, kura gada laikā ir veikusi apliekamus un neapliekamus darījumus vai
apliekamus un neapliekamus darījumus un valsts izpildvaras funkcijas, vai
apliekamus darījumus un valsts izpildvaras funkcijas, pirms gada deklarācijas
iesniegšanas pārrēķina darījumu proporciju, izmantojot šā likuma 10.panta
devītajā un desmitajā daļā noteikto kārtību un, ja nepieciešams, koriģē
aprēķinātā nodokļa un atskaitāmā priekšnodokļa apmēru, kā arī iemaksā nodokli
budžetā līdz pēctaksācijas gada 1.maijam."
11. 12.pantā:
aizstāt pirmajā daļā
vārdus "vairākiem uzņēmumiem (filiālēm, nodaļām)" ar vārdiem
"vairākām filiālēm";
izteikt 1.7 daļu
šādā redakcijā:
"(17) Nodokli
par preču iegādi Eiropas Savienības teritorijā maksā, kad saņemtas preces un
saņemts nodokļa rēķins vai samaksāts avanss saskaņā ar rēķinu. Aprēķināto
nodokli par preču iegādi Eiropas Savienības teritorijā, par kuru nav saņemts
nodokļa rēķins, iekļauj nākamā taksācijas perioda nodokļa deklarācijā pēc preču
iegādes Eiropas Savienības teritorijā.";
papildināt 2.1 daļas
pirmo punktu aiz vārdiem "darījumu nodrošināšanai" ar vārdiem
"vismaz 12 mēnešu laikā no pamatlīdzekļu ievešanas brīža";
papildināt 9.1
daļu aiz vārda "piektajā" ar vārdiem "un astotajā";
papildināt divpadsmito
daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) apliekamā
persona, kuru Valsts ieņēmumu dienests bija izslēdzis no Valsts ieņēmumu
dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra saskaņā ar
šā likuma 3.panta 8.1 daļas 2.punktu un kura kā apliekamā
persona ir reģistrēta atkārtoti, pieprasa atmaksāt pārmaksāto nodokļa summu
agrāk nekā sešus mēnešus pēc atkārtotās reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienesta
ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā."
12. Aizstāt 12.2 pantā vārdu "uzņēmējdarbību" ar vārdiem "saimniecisko
darbību".
13. 13.pantā:
aizstāt visā pantā vārdu
"firma" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "operators" (attiecīgā
locījumā);
aizstāt ceturtajā daļā
vārdu "pašas" ar vārdu "paša".
14. 13.1 pantā:
aizstāt pirmajā, otrajā,
ceturtajā un astotajā daļā vārdus "pārstrādes uzņēmums" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "pārstrādātājs" (attiecīgā locījumā);
izteikt sesto un septīto
daļu šādā redakcijā:
"(6) Valsts
ieņēmumu dienests šā panta ceturtajā daļā minēto izziņu iesniegšanai
konkrētajam lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājam izsniedz uz vienu
kalendāra (taksācijas) gadu. Atkārtotu izziņu iesniegšanai lauksaimniecības
produkcijas pārstrādātājam Valsts ieņēmumu dienests zemnieku saimniecībai
izsniedz pēc tam, kad no attiecīgā pārstrādātāja ir saņemtas ziņas par
konkrētās zemnieku saimniecības nodotās produkcijas daudzumu un vērtību
pirmstaksācijas gadā.
(7) Lauksaimniecības
produkcijas pārstrādātāji savā nodokļa deklarācijā par taksācijas periodu
valsts budžetā maksājamo nodokļa summu drīkst samazināt par zemnieku
saimniecībām izmaksātās kompensācijas lielumu. Lauksaimniecības produkcijas
pārstrādātāja pienākums ir veikt zemnieku saimniecību uzskaiti un, taksācijas
gadam beidzoties, līdz pēctaksācijas gada 1.februārim sniegt Valsts ieņēmumu
dienesta teritoriālajai iestādei, kura izsniegusi zemnieku saimniecībai šā
panta ceturtajā daļā noteikto izziņu, datus par attiecīgās zemnieku
saimniecības nodoto produkciju, tās daudzumu un vērtību."
15. Izteikt 14.pantu šādā
redakcijā:
"14.pants.
Komercsabiedrības dalībnieku maiņa, reorganizācija, komersanta (uzņēmuma vai
uzņēmējsabiedrības) likvidācija
(1) Ja tiek
privatizēta valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība un tās jaunais īpašnieks
saimnieciskās darbības turpināšanai pārņem visas kapitālsabiedrības tiesības
un saistības, darījums ar nodokli netiek aplikts.
(2) Ja tiek
likvidēta komercsabiedrība (uzņēmums vai uzņemējsabiedrība), kas savas darbības
laikā nav bijusi apliekamā persona, tad, pārdodot vai nododot šīs personas
mantu, nodoklis nav jāmaksā.
(3) Ja tiek
likvidēta komercsabiedrība (uzņēmums vai uzņēmējsabiedrība), kas savas darbības
laikā bija apliekamā persona (vai kurai bija jābūt apliekamai personai), tad
par piegādātajām un pašpatēriņa precēm nodokli aprēķina un maksā saskaņā ar šo
likumu. Šajos gadījumos persona, kas veic likvidatora funkcijas, iesniedz
Valsts ieņēmumu dienestā nodokļa deklarāciju pēc savas juridiskās adreses, bet,
ja tādas nav, pēc deklarētās dzīvesvietas.
(4) Ja apliekamās
personas īpašumu pārdod tiesu izpildītājs, īstenojot tiesas nolēmumu, ar
nodokli apliekama īpašuma tirgus vērtība (cena) vai izsoles cena.
(5) Ja
komercsabiedrība (apliekamā persona) reorganizācijā tiek sadalīta (sašķelta)
vai tiek nodalīta tās daļa un izveidotās jaunās komercsabiedrības 30 dienu
laikā pēc to reģistrācijas komercreģistrā tiek reģistrētas Valsts ieņēmumu
dienestā kā apliekamās personas, nodokli par nodalīto mantu neaprēķina.
(6) Ja
komercsabiedrība (apliekamā persona) reorganizācijā tiek pievienota citai
komercsabiedrībai vai divas vai vairākas komercsabiedrības (apliekamās
personas) apvienojas (saplūst) un iegūstošā komercsabiedrība pārņem visu apvienoto
vai pievienoto komercsabiedrību tiesības un saistības, nodokli par nodoto mantu
neaprēķina.
(7) Ja komersants
(apliekamā persona) reorganizācijā tiek pārveidots par komercsabiedrību un
jaunizveidotā komercsabiedrība pārņem visas komersanta tiesības un saistības,
nodokli par nodoto mantu neaprēķina."
16. 18.pantā:
aizstāt pirmās daļas 2.
un 3.punktā vārdu "uzņēmējdarbības" ar vārdiem "saimnieciskās
darbības";
izslēgt pirmās daļas 2.
un 3.punktā vārdu "apliekamās".
17. Papildināt
30.panta piekto daļu aiz vārdiem "par preču iegādi" ar vārdiem "izņemot
jaunu transportlīdzekļu iegādi".
18. 34.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Jebkura
persona, iegādājoties jaunu transportlīdzekli no citas dalībvalsts personas,
maksā nodokli.";
papildināt pantu ar
piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Jauna
transportlīdzekļa iegādes brīdi nosaka saskaņā ar šā likuma 8.panta 1.1 daļu.
(6) Nodokli par jauna
transportlīdzekļa iegādi maksā saskaņā ar šā likuma 12.panta 1.7 daļu."
19. 35.pantā:
izteikt 2.1 daļu
šādā redakcijā:
"(21) Ja nodokļa maksātājs taksācijas periodā aprēķināto nodokli par apliekamo
darījumu iekļāvis nodokļa deklarācijā par pēctaksācijas periodu vai tam
sekojošiem pēctaksācijas periodiem vai arī nodokļa summu par precēm un
pakalpojumiem savu ar nodokli apliekamo darījumu nodrošināšanai atskaitījis kā
priekšnodokli taksācijas perioda nodokļa deklarācijā, kurā tam vēl nebija
tiesību atskaitīt šo nodokļa summu kā priekšnodokli, minētajai nodokļa summai
aprēķina soda
naudu 10 procentu apmērā.";
izteikt
devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Ja apliekamā persona nav
aprēķinājusi un nav maksājusi nodokli valsts budžetā saskaņā ar šā likuma
12.panta 1.1 daļu, 30. un 31.pantu, tā maksā soda naudu 10
procentu apmērā no nesamaksātās nodokļa summas. Soda naudas samaksa neatbrīvo
apliekamo personu no nodokļa samaksas valsts budžetā šajā likumā noteiktajā
kārtībā un apmērā.";
papildināt pantu ar
desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Ja apliekamā persona
neiesniedz nodokļa deklarācijas, kā arī saimnieciskās darbības un grāmatvedības
dokumentus nodokļa aprēķinu pārbaudei, nodokļu administrācija, pamatojoties uz
tās rīcībā esošo informāciju, nosaka ar nodokli apliekamo darījumu vērtību,
aprēķina pievienotās vērtības nodokli un piemēro soda sankcijas saskaņā ar
likumu "Par nodokļiem un nodevām."
20. Izteikt 36.pantu
šādā redakcijā:
"36.pants. Likuma normu
piemērošanas kārtība
Lai
nodrošinātu šā likuma normu vienotu piemērošanu, Ministru kabinets nosaka:
1) likumā
lietoto terminu piemērošanu, aprēķinot nodokli;
2) ar
nodokli apliekamos darījumus un darījumus, kuriem likuma normas nav
piemērojam
as, kā arī ar nodokli apliekamo darījuma vērtību;
3) apliekamo
personu reģistrācijas kārtību, ņemot vērā likumā noteiktās tiesības;
4) preču
piegādes vietas, preču iegādes vietas Eiropas Savienības teritorijā un
pakalpojumu sniegšanas vietas kritērijus un nosacījumus;
5) nosacījumus,
ar kuriem saskaņā ir piemērojami likumā noteiktie izņēmumi;
6) nosacījumus,
ar kuriem saskaņā ir piemērojama likumā noteiktā nodokļa samazinātā likme;
7) dokumentus
un nosacījumus, uz kuriem pamatojoties apliekamā persona var piemērot nodokļa 0
procentu likmi;
8) darījuma
brīdi un nosacījumus nodokļa rēķina izrakstīšanai, ņemot vērā atsevišķu
darījumu specifiku;
9)
priekšnodokļa atskaitīšanas nosacījumus;
10) nekustamā
īpašuma reģistrācijas un pārreģistrācijas, kā arī priekšnodokļa atskaitīšanas
un atskaitāmā priekšnodokļa korekcijas nosacījumus;
11) rēķina
izrakstīšanas nosacījumus un priekšnodokļa atskaitīšanas tiesības, ja tiek
lauzts nomas pirkuma (līzinga) līgums par lietota nekustamā īpašuma piegādi;
12) atskaitāmā
priekšnodokļa proporcijas nosacījumus;
13) nodokļa
deklarācijas iesniegšanas nosacījumus, kā arī atsevišķos gadījumos papildus
iesniedzamo informāciju;
14) ierobežojumus
un atvieglojumus pārmaksātā nodokļa atmaksai;
15)
preču īpašas uzskaites nosacījumus darījumos Eiropas Savienības teritorijā;
16) veidlapas
paraugu paziņojumam par pievienotās vērtības nodokļa samaksu;
17) nodokļa taksācijas perioda nosacījumus;
18) nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas kārtības
nosacījumus;
19) likuma normu praktiskai
piemērošanai nepieciešamos
situāciju aprakstus un aprēķinu formulas."
21. Pārejas
noteikumos:
aizstāt 29.punktā vārdus
"Siltumenerģijas ražošanas uzņēmumi" ar vārdiem "Siltumenerģijas
ražotāji";
izslēgt 35.punkta otro un
trešo teikumu;
papildināt pārejas
noteikumus ar 45., 46. un 47.punktu šāda redakcijā:
"45. Valsts
ieņēmumu dienests var atteikties atmaksāt apliekamai personai šā likuma
12.panta vienpadsmitajā daļā minēto pārmaksāto nodokļa summu, ja apliekamā
persona, kuru Valsts ieņēmumu dienests bija izslēdzis no Valsts ieņēmumu
dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra saskaņā ar
likuma "Par nodokļiem un
nodevām" 35.pantu (bija spēkā līdz 2005.gada 31.decembrim) un par kuru
Uzņēmumu reģistrā bija iesniedzis priekšlikumu par nodokļu maksātāja izslēgšanu
no Uzņēmumu reģistra, un kura kā apliekamā persona ir reģistrēta atkārtoti,
pieprasa atmaksāt pārmaksāto nodokļa summu agrāk nekā sešus mēnešus pēc atkārtotas
reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamo personu reģistrā.
46. Ministru
kabinets līdz 2006.gada 1.februārim izdod šā likuma 3.panta 8.1 daļā
paredzētos noteikumus.
47. Līdz šā likuma
36.pantā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne vēlāk
kā līdz 2006.gada 1.aprīlim piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 19.jūlija
noteikumi Nr.534 "Likuma "Par pievienotās vērtības nodokli"
normu piemērošanas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
22. Izteikt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce
uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1977.gada 17.maija Sestās direktīvas
77/388/EEK par to, kā saskaņojami dalībvalstu likumi par apgrozījuma nodokļiem
kopēja pievienotās vērtības nodokļa sistēma: vienāds pamats vērtējumam;
2) Padomes 1986.gada 17.novembra Trīspadsmitās
direktīvas 86/560/EEK par dalībvalstu likumu saskaņošanu attiecībā uz
apgrozījuma nodokļiem pievienotās vērtības nodokļa atmaksāšanas kārtība
nodokļiem pakļautajām personām, kas nav reģistrētas Kopienas teritorijā;
3) Padomes 1979.gada 6.decembra Astotās direktīvas 79/1072/EEK par
dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem
kārtība pievienotās vērtības nodokļa atmaksāšanai nodokļu maksātājiem, kas nav
reģistrēti attiecīgajā valstī."
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
O.Spurdziņš
²Grozījumi likumā ²Par pievienotās vērtības
nodokli²²
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumā ²Par pievienotās vērtības nodokli² (turpmāk
likums) lietotā terminoloģija pilnībā neatbilst Komerclikumā lietotajai
terminoloģijai; tādējādi nepieciešams precizēt visu terminoloģiju, kas
saistīta ar nodokļa maksātāju uzskaitījumu un vairākām likumā ietvertajām
normām. Likumā lietotais termins ²ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona² pilnībā neatbilst Padomes 1977.gada 17.maija Sestās
direktīvas par to, kā saskaņojami dalībvalstu likumi par apgrozījuma
nodokļiem kopēja pievienotās vērtības nodokļa sistēma: vienāds pamats
vērtējumam (77/388/EEC) (turpmāk Sestā direktīva) prasībām, tādējādi
to ir nepieciešams precizēt. Nepieciešamais precizējums ir pamatojams ar to,
ka šobrīd Valsts
ieņēmumu dienests (turpmāk VID), veicot normatīvajos aktos noteiktos
kontroles pasākumus, konstatē gadījumus, kad darījumos iesaistītās ar
pievienotās vērtības nodokli apliekamās personas (turpmāk apliekamā
persona), izmantojot kredītiestāžu starpniecību, nodrošina naudas plūsmu un
rada iespaidu par naudas līdzekļu izmantošanu ražošanā vai pakalpojumu
sniegšanā u.c. Taču faktiski norēķinu kontos ieskaitītie naudas līdzekļi tiek
noņemti no norēķinu kontiem, bet ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā netiek
izmantoti, tādējādi notiek izvairīšanās no nodokļa nomaksas, jo apliekamai
personai veidojas pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk nodoklis) pārmaksa,
izmantojot atbilstoši likumam formāli pareizi noformētus dokumentus par
faktiski nesaņemtām precēm vai pakalpojumiem. Savukārt, nodokļa pārmaksas
atmaksa tiek pieprasīta no budžeta atbilstoši likuma 12.panta vienpadsmitajai
daļai. Saskaņā ar minētā likuma 8.panta piekto daļu tikai apliekamai personai
ir tiesības izsniegt nodokļa rēķinu un atskaitīt priekšnodokli atbilstoši
likuma 10.panta pirmās daļas 1.punktam. Līdz ar to VID, veicot nodokļa
aprēķināšanas un maksāšanas pareizības pārbaudi un konstatējot, ka apliekamā
persona nav veikusi saimniecisko darbību, ir maz iespēju apstrīdēt apliekamās
personas tiesības atskaitīt priekšnodokli. Šādās situācijās ar nodokli apliekamās personas definīcijai, kas noteikta atbilstoši Sestajai Direktīvai, būtu izšķiroša nozīme apliekamās personas priekšnodokļa atskatījumu apstrīdēšanā. Ir nepieciešami uzlabojumi negodprātīgu
nodokļu maksātāju, kuri snieguši VID nepatiesu informāciju, izslēgšanas
procesā no VID ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra. Lai
novērstu situāciju, ka persona, kura ir bijusi izslēgta no apliekamo personu
reģistra par nodokļa deklarāciju neiesniegšanu vai nepatiesas informācijas
sniegšanu nodokļa deklarācijas, ir atkārtoti reģistrēta par apliekamo
personu, neierobežoti var saņemt atpakaļ priekšnodokli, nepieciešams papildināt
likuma 12.panta divpadsmito daļu, lai VID būtu iespēja izvērtēt šādus
gadījumus. Ņemot vērā, ka sniedzot atsevišķus pakalpojumus pēc likuma normām izriet, ka pakalpojuma sniegšanas vieta ir cita Eiropas Savienības (turpmāk ES) dalībvalsts, taču reāli pakalpojums tiek izmantots Latvijā (iekšzemē). Pēc nodokļa piemērošanas pamatprincipiem, nodoklis ir jāmaksā tās valsts budžetā, kur minētais pakalpojums tiek izmantots (patēriņa valstī). Likumā pašlaik nav iestrādātas tādas normas, kas ļautu iekasēt nodokli patēriņa valstī. Ņemot vērā sociālo pakalpojumu sistēmas veidošanās procesā notiekošās izmaiņas, kad būtiski ir mainījies sociālo pakalpojumu finansēšanas princips (šobrīd par sociālo pakalpojumu apmaksu primāri atbildīgs ir klients, bet pašvaldība pilnīgi vai daļēji sedz pakalpojuma izmaksas atbilstoši konkrētās personas ienākumu līmenim apmaksājot sociālos pakalpojumus gan institucionālā aprūpē, gan aprūpē ārpus institūcijām) un sociālie pakalpojumi tiek balstīti uz pieejamību veicinošiem principiem (sociālo pakalpojumu sniegšana tiek orientēta uz individuālu sociālo darbu ar klientu ģimeniskā vidē un, pēc iespējas, personas dzīvesvietā, un tikai tad, ja sniegto sociālo pakalpojumu apjoms nav pietiekams, sociālo pakalpojumu saņemšana tiek nodrošināta specializētās aprūpes un rehabilitācijas institūcijās), izriet, ka patreizējā likuma redakcija šajā jomā nav sekmīgi pielāgota mainīgajām vajadzībām un tiem specifiskajiem gadījumiem, kas rodas sociālo pakalpojumu sniedzējiem. No Sestās direktīvas 13.panta A daļas 1.punkta ²g² apakšpunkta izriet, ka atbrīvojums no pievienotās vērtības nodokļa ir piemērojams publisko tiesību subjektu sniegtajiem sociālajiem pakalpojumiem un valsts atzītu labdarības organizāciju sniegtajiem sociālajiem pakalpojumiem. Likumā nav precīzi noteikts, kuros gadījumos ir piemērojams atbrīvojums no nodokļa preču importa darījumos. ES normatīvie akti muitas jomā paredz plašāku muitas nodokļa atbrīvojuma piemērošanu nekā pievienotās vērtības nodokļa jomā. Līdz ar to ir nepieciešams precīzi noteikt to normatīvo aktu muitas jomā pamatojoties uz kuru ir arī piemērojams atbrīvojums no pievienotās vērtības nodokļa. Administrējot nodokli, jo īpaši attiecībā uz darījumiem ar jauniem transportlīdzekļiem, VID ir secinājis, ka nepieciešams precizēt likuma normu, kas nosaka prasības nodokļa rēķiniem. Likuma 10.pantā ir iekļauta sešpadsmitā daļa, kas paredz atskaitāmā priekšnodokļa korekcijas principu, kurš neattiecas uz VID veicamajām pārbaudēm par darījumu cenas neatbilstību tirgus vērtībai un pārbaudēm nepieciešamās informācijas pieprasīšanu no nodokļu maksātājiem. Darījumu cenu koriģēšanas mehānisms, kas ir iekļauts likuma 10.panta sešpadsmitajā daļā, ir pretrunā ar šajā pantā noteikto regulējumu par priekšnodokļa atskaitīšanas principiem. Līdz ar to, šī norma ir izslēdzama no normatīvā regulējuma. Lai risinātu šajā pantā iekļauto problēmu ir nepieciešams noteikt citu normatīvo bāzi, lai VID, veicot nodokļa administrēšanu un kontroli, saskaras ar dažādām problēmām, kuras traucē efektīvi realizēt VID noteiktās funkcijas un uzliktos pienākumus. Dažas no šīm problēmām var risināt, pilnveidojot darbā izmantojamās metodes un uzlabojot sadarbību starp VID un citām institūcijām, tomēr ir problēmas, kuru risināšanai ir nepieciešama attiecīgā likumdošanas bāze, kas savukārt prasa attiecīgo grozījumu un papildinājumu veikšanu normatīvajos aktos. Viena no problēmām, ar ko nākas saskarties VID darbā ir, ka apliekamās personas sistemātiski un ilglaicīgi realizē preces vai pakalpojumus zem to pašizmaksas, neatkarīgi no šo preču vai pakalpojumu tirgus konjunktūras svārstībām, kā rezultātā izveidojas nodokļa pārmaksa, kura tiek pieprasīta atmaksai no budžeta. Likumā nav norādītas situācijas, kā maksājams nodoklis, ja nomas pirkuma (līzinga) līgums, kas noslēgts par lietota nekustamā īpašuma vai nomas pirkuma (līzinga) darījumiem iegādāta nelietota nekustamā īpašuma nomas pirkuma (līzinga) gadījumā, tas tiek lauzts. Līdz ar to nepieciešams likumā noteikt nodokļa maksāšanas kārtību. Likumā nav noteikts kā aprēķināma atskaitāmā priekšnodokļa daļa, ja apliekamā persona veic gan apliekamus , gan neapliekamus darījumus, kā arī veic valsts izpildvaras funkcijas un šī persona nav nodrošinājusi atsevišķu preču un pakalpojumu uzskaiti. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt priekšnodokļa atskaitīšanas kārtību. Nepieciešams precizēt Ministru kabinetam doto pilnvarojumu izdot likuma skaidrojošos noteikumus. |
|
Precizētas likuma normas, tai skaitā: ü likumā lietotie termini ²ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona² un ²atlīdzība²; ü likumā tiks lietotie termini, kas atbilst Komerclikumā lietotajiem termiem; ü precizēta atskaitāmā priekšnodokļa noteikšana tām personām, kas veic gan ar nodokli apliekamus, gan neapliekamus darījumus, kā arī veic valsts vai pašvaldību izpildvaras funkcijas; ü attiecībā uz atsevišķiem pakalpojumiem, to sniegšanas vietas; ü vienkāršota apliekamo personu izslēgšanas kārtība no VID ar nodokli apliekamo personu reģistra; ü nodokļa rēķinā norādāmā informācija jaunu transportlīdzekļu piegādes darījumos; ü sakārtots nodokļa piemērošanas režīms sociālo pakalpojumu sistēmas jomā; ü precīzi noteikts to preču uzskaitījums, kurām piemērojas atbrīvojums no nodokļa importa gadījumos; ü noteikts, kā maksājams nodoklis nomas pirkuma (līzinga) līguma laušanas gadījumos darījumos ar nekustamo īpašumu; ü noteikts, kā nosakāma atskaitāmā priekšnodokļa daļa atsevišķos gadījumos. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
|
2. 2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2006-2010 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz budžeta ieņēmumiem |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
5. Cita informācija |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. |
Ir nepieciešams izdot jaunus: · likuma 3.panta 8.1 daļā noteiktos Ministru kabineta noteikumus; · likuma 36.pantā noteiktos Ministru kabineta noteikumus. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likuma grozījumu rezultātā likums tiks saskaņots ar Sestās direktīvas prasībām. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts ievieš Padomes 1977.gada 17.maija Sestās direktīvas 77/388/EEK par to, kā saskaņojami dalībvalstu likumi par apgrozījuma nodokļiem kopēja pievienotās vērtības nodokļa sistēma: vienāds pamats vērtējumam prasības (publikācija OJ L 145/13.06.1977.) |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
Likuma 1.panta 4.punkts Likuma 1.panta 5.punkts Likuma 1.panta 7.punkts Likuma 4.panta 7.2 punkts Likuma 4.panta 7.3 punkts Likuma 6.panta 1.daļas 1.punkts |
Sestās direktīvas 5.panta 6.punkts Sestās direktīvas 5.panta 6.punkts Sestās direktīvas 4.panta 1.punkts Sestās direktīvas 9.panta 3.daļa Sestās direktīvas 9.panta 4.daļa Sestās direktīvas 13.panta A daļas 1.punkta ²g² apakšpunkts un Eiropas Kopienu Tiesas spriedums lietā C 498/03 |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst |
|
||
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Biedrību ²Latvijas pilsoniskā alianse², SO ²Latvijas Nodokļu konsultantu asociācija² |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Priekšlikumi ņemti vērā |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta normu izpilde tiks
nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks
radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā ²Latvijas Vēstnesis². |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvo aktu noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
S.Āmare Pilka |