Grozījumi likumā "Par
policiju"
Izdarīt likumā "Par policiju" (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31./32.nr.; 1992,
37./38.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994,
13., 23.nr.; 1995, 2., 24.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 2., 8., 23.nr.; 1999, 12.,
23.nr.; 2000, 14.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 2., 4., 16., 22.nr.; 2003, 2., 8.,
14.nr.; 2004, 13.nr.; 2005, 2., 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 3.panta pirmās daļas ceturtajā punktā
vārdus "personām, iestādēm, uzņēmumiem un organizācijām" ar vārdiem
"iestādēm, privātpersonām un personu apvienībām".
2. 6.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "izziņas iestādes
priekšnieka" ar vārdiem "izmeklētāja tiešā priekšnieka";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "personām,
uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām" ar vārdiem "iestādēm,
privātpersonām un personu apvienībām".
3. Izteikt 7.pantu šādā redakcijā:
"7.pants. Policijas sadarbība
Policija sadarbojas ar iestādēm, privātpersonām un
personu apvienībām."
4. 10.pantā:
izteikt pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) saskaņā ar likuma prasībām veikt
izmeklēšanu, nodrošināt noteiktā kārtībā kriminālistikas speciālistu
piedalīšanos izmeklēšanas darbībās, veikt nepieciešamos operatīvās meklēšanas
un citus likumā noteiktos pasākumus, lai atklātu, pārtrauktu un novērstu
noziedzīgus nodarījumus, konstatētu un meklētu personas, kuras tos izdarījušas
vai kuras slēpjas no izmeklēšanas un tiesas, izvairās no kriminālsoda
izciešanas vai ir bezvēsts prombūtnē, kā arī lai konstatētu cilvēku personību
un identificētu līķus;";
izslēgt pirmās daļas 9.punktā vārdus "kontrolēt
apsardzes funkciju izpildīšanai izveidoto uzņēmumu darbību";
izteikt pirmās daļas 12.punktu šādā redakcijā:
"12) kontrolēt noteikumu ievērošanu ieroču
aprites, apsardzes darbības un detektīvdarbības jomā;".
5. 12.pantā:
izslēgt pirmās daļas 16.punkta otrajā rindkopā vārdus
"iestādēm, uzņēmumiem, organizācijām un personām piederošās";
izslēgt pirmās daļas 16.punkta ceturtajā rindkopā
vārdus "personām, iestādēm, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) un
organizācijām piederošās";
izteikt pirmās daļas 23.punkta pirmo apakšpunktu šādā
redakcijā:
"pārbaudīt iestāžu, privāto tiesību juridisko
personu un personu apvienību mantas
iegādes likumību un tās uzglabāšanas drošumu ražošanas, transportēšanas un
realizācijas vietās, šajā nolūkā apmeklēt iestādes, privāto tiesību juridiskās
personas un personu apvienības un kopā ar īpašnieku, viņa pārstāvjiem vai
pilnvarotām personām, bet, ja tās izvairās kopā ar pašvaldību pārstāvjiem
apsekot ražošanas telpas, noliktavas, tirdzniecības un citas dienesta telpas un
teritorijas, kā arī transportlīdzekļus; pārbaudīt pie amatpersonām, materiāli
atbildīgajām personām un kravu pārvadātājiem dokumentus par materiālajām un
citām vērtībām, ja nepieciešams, šo personu klātbūtnē salīdzināt noliktavas,
ražošanas un citas telpas, transportlīdzekļos esošo preču, izejvielu,
pusfabrikātu un gatavās produkcijas atbilstību dokumentiem, kā arī pieprasīt no
šīm personām paskaidrojumus gadījumos, ja ir pārkāpts likums; pieprasīt
nepieciešamos dokumentus, izdarīt kontrolpirkumus, ņemt izejvielu, pusfabrikātu
un produkcijas paraugus; līdz inventarizācijas uzsākšanai, dokumentu izņemšanai
vai apskates izdarīšanai aizzīmogot kases telpas, kā arī dokumentu, naudas,
preču un materiālo vērtību glabāšanas vietas, veikt citus pasākumus, lai
nodrošinātu to saglabāšanu;";
aizstāt pirmās daļas 23.punkta trešajā apakšpunktā
vārdus "iestāžu, uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību un organizāciju" ar
vārdiem "iestāžu, privāto tiesību juridisko personu un personu
apvienību";
aizstāt pirmās daļas 26.punktā vārdus
"uzņēmumiem, iestādēm, organizācijām vai personām" ar vārdiem
"iestādēm, privātpersonām vai personu apvienībām";
izteikt pirmās daļas 27.punktu šādā redakcijā:
"27) dienesta vajadzībām bez atlīdzības
izmantot valsts un pašvaldību iestādēm piederošos elektroniskos sakaru
līdzekļus;";
izslēgt otro daļu.
6. Izslēgt 13.panta ceturto daļu.
7. Aizstāt 14.panta trešās daļas 4.punktā vārdus
"iestādēm, uzņēmumiem un organizācijām" ar vārdiem "iestādēm,
privāto tiesību juridiskām personām un personu apvienībām".
8. Izteikt 18.panta otro daļu šādā redakcijā:
"Kriminālpolicijas funkcijās ietilpst noziedzīgu
nodarījumu novēršana un atklāšana, to personu meklēšana, kuras slēpjas no
izmeklēšanas un tiesas, izvairās no soda izciešanas vai pazudušas bez vēsts, kā
arī speciālistu piedalīšanās nodrošināšana izmeklēšanas darbībās."
9. 20.pantā:
aizstāt otrās daļas 3.punktā vārdus "uzņēmumiem,
iestādēm, organizācijām un iedzīvotājiem" ar vārdiem "iestādēm,
privātpersonām un personu apvienībām";
izslēgt ceturto daļu.
10. 23.pantā:
aizstāt astotajā daļā vārdus "Valsts policijas
vai Drošības policijas darbinieks" ar vārdiem "policijas
darbinieks";
papildināt pantu ar divpadsmito daļu šādā redakcijā:
"Šā panta astotajā, devītajā, desmitajā un
vienpadsmitajā daļā paredzētās garantijas neattiecas uz Drošības policijas
darbiniekiem, kuru garantijas nosaka Valsts drošības iestāžu likums."
11. Izteikt 36.pantu šādā redakcijā:
"36.pants. Valsts policijas nodrošināšana ar
dienesta telpām
Dzelzceļa, gaisa un ūdens transporta valsts
kapitālsabiedrībās izvietotās Valsts policijas struktūrvienības ar telpām
nodrošina attiecīgā valsts kapitālsabiedrība, kura sedz telpu ekspluatācijas
izdevumus."
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.oktobrī.
Iekšlietu ministrs
Ē.Jēkabsons
Likumprojekta Grozījums likumā
Par policiju
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs? |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2005.gada 1.oktobrī stāsies spēkā Kriminālprocesa
likums, saskaņā ar kuru nepieciešams precizēt likumā Par policiju lietoto
terminoloģiju, aizstājot terminu izziņas izdarītājs ar izmeklētājs un
izziņas iestāde ar izmeklēšanas iestāde. Likumā Par policiju tiek lietoti termini uzņēmums
uzņēmējsabiedrība un organizācija, kas pēc sava juridiskā satura
neatbilst Komerclikumā lietotajiem terminiem, tādēļ nepieciešams tos
precizēt. Šī gada 2.jūnijā Saeima pieņēma
likumprojektu Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā, nosakot visu valsts
drošības iestāžu, tajā skaitā Drošības policijas darbinieku sociālās
garantijas, kas dublējas ar likumā Par policiju paredzētajām.
Likuma Par policiju 12.panta otrā daļa, 13.panta ceturtā daļa un
20.panta ceturtā daļa ir pretrunā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
pamatprincipiem, tāpēc likumprojekts paredz minētās normas izslēgt. |
|||||||||||
2.Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts paredz terminoloģiski saskaņot likumā Par policiju
lietotos terminus ar Kriminālprocesa likumā un Komerclikumā lietotajiem
terminiem, kā arī izslēdz no likuma normas, kas attiecas uz Drošības
policijas darbinieku sociālajām garantijām, un normas, kas ir pretrunā ar
Valsts pārvaldes iekārtas likuma normām. Vienlaikus tiek
redakcionāli precizēti likuma Par policiju 10.panta pirmās daļas 9.punkts,
izslēdzot vārdus kontrolēt apsardzes funkciju izpildīšanai izveidoto
uzņēmumu darbību un izsakot 10.panta pirmās daļas 12.punktu jaunā redakcijā:
kontrolēt noteikumu ievērošanu ieroču aprites, apsardzes darbības un detektīvdarbības
jomā.. |
|||||||||||
3. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību? |
||||||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem? |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||
6. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu? |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Papildu normatīvie
akti nav nepieciešami. |
|||||||||||
2. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts? |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu? |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas? |
Konsultācijas ir
notikušas ar Latvijas Policistu biedrību. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)? |
Latvijas Policistu
biedrība likumprojektu atbalsta. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis? |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem. |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde? |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas? |
Jaunas papildu funkcijas valsts institūcijām neradīsies. Papildu
finansējums nav nepieciešams. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu? |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs kā arī tiks
iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo? |
Policijas
darbinieka izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību persona var
apstrīdēt administratīvo procesu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. Kriminālprocesa ietvaros pieņemto lēmumu un amatpersonu rīcības
pārsūdzības kārtība noteikta kriminālprocesu regulējošajos normatīvajos
aktos. |
|||||||||||
4. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
Valsts sekretāra pienākumu izpildītājs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
R.Bluķis |
M.Rāzna |
T.Stragova |
J.Reiznieks
|
|
|
|
|
16.09.2005. 9.09
867
I.Ķēniņa, 7075018
Ilze.rudovica@vp.gov.lv