Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas
Zemessardzi" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs,
1993, 16./17.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 13.nr.; 1995, 2.nr.; 1996, 14.nr.; 1997, 2., 8.nr.; 2000, 20.nr.; 2001,
1.nr.; 2002, 16.nr.; 2003, 22.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta otro daļu aiz vārda
"sastāvdaļa" ar vārdiem "un regulāro spēku rezerve".
2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants.
Zemessardzes uzdevumi
Zemessardze:
1) aizsargā valsts sauszemes teritoriju;
2) iesaista Latvijas Republikas pilsoņus valsts
aizsardzības un sabiedriskās kārtības nodrošināšanā;
3) piedalās avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas
darbos un ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidēšanā;
4) pilda Nacionālo bruņoto spēku kaujas atbalsta un
kaujas nodrošinājuma funkcijas;
5) sagatavo personālsastāvu dalībai starptautiskajās
operācijās, kā arī citu Zemessardzes uzdevumu izpildei;
6) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piedalās
vispārējās drošības un sabiedriskās kārtības nodrošināšanā."
3. Izteikt 3.panta nosaukumu, pirmo un otro daļu
šādā redakcijā:
"3.pants. Zemessardzes sadarbība ar valsts un
pašvaldību institūcijām, komersantiem, biedrībām un politiskajām partijām
(1) Valsts un pašvaldību institūcijas, komersanti un
biedrības sniedz palīdzību Zemessardzei tās uzdevumu izpildē.
(2) Zemessardze sadarbojas ar Latvijas Republikas
Aizsardzības ministrijas padotībā esošajām valsts institūcijām un citām valsts
un pašvaldību institūcijām un atbalsta tās likumpārkāpumu novēršanā."
4. Izslēgt 5.panta piektajā daļā vārdu
"(nodaļā)".
5. Izteikt 11.panta septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Zemessardzes komandierim ir tiesības pieprasīt
un bez maksas saņemt no visām valsts un pašvaldību institūcijām, komersantiem
un biedrībām ziņas jautājumos, kas saistīti ar Zemessardzes darbības
jomu."
6. Izteikt 50.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Zemessardze tiek finansēta no valsts budžeta
dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem."
Likumprojekta Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas
Zemessardzi anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs? |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku (NBS) likuma 3.pantu NBS sastāvā
ietilpst arī Zemessardze, kuras mērķis ir iesaistīt LR pilsoņus valsts
aizsardzībā. 24.02.2005 pieņemtie grozījumi NBS likumā precīzi nosaka
Latvijas Republikas Zemessardzes jēdzienu un kompetenci. Saskaņā ar
grozījumiem NBS likumā arī likumā Par Latvijas Republikas Zemessardzi
nepieciešams precizēt Latvijas Republikas Zemessardzes jēdzienu un uzdevumus. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumā izmantoto terminoloģiju
attiecībā uz valsts pārvaldes iestādēm vienlaikus nepieciešams precizēt
likuma Par Latvijas Republikas Zemessardzi terminoloģiju atbilstoši Valsts
pārvaldes iekārtas likuma terminoloģijai. Saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma pārejas noteikumu
4.punktu Ministru kabinets izstrādā un iesniedz projektus par
nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. Likumā Par Latvijas Republikas
Zemessardzi tiek lietots termins uzņēmums, kas pēc sava juridiskā satura
neatbilst Komerclikumā lietotajam vārdam komersants, tāpēc nepieciešams
precizēt arī likuma Par Latvijas Republikas Zemessardzi terminoloģiju. Saskaņā ar likuma Par
Latvijas Republikas Zemessardzi 50.panta pirmās daļas 2.punktu Zemessardzes
finanšu līdzekļus veido pašu ieņēmumi: ieņēmumi, kas gūti, noteiktā kārtībā
noslēdzot līgumus ar juridiskajām un fiziskajām personām par objektu
apsardzību, un 80% no ieņēmumiem, kas gūti, realizējot konfiscēto mantu,
preces vai citus priekšmetus, kuru aizturēšanā un izņemšanā likumā noteiktajā
kārtībā piedalījusies Zemessardze. Ar fiziskām un juridiskām personām līgumi
par objektu apsardzību netiek slēgti un nevienā normatīvajā aktā Zemessardzei
nav noteiktas tiesības konfiscēt mantu, preces vai citus priekšmetus, un,
realizējot konfiscētās preces, gūt no tām ienākumus, minētās norma par
Zemessardzes finansēšanas kārtību, kā arī iegūto finanšu līdzekļu
izlietošanas kārtību nevar tikt realizēta. Bez tam likuma Par Latvijas
Republikas Zemessardzi 50.pantā noteiktais ir pretrunā ar Nacionālo bruņoto
spēku (NBS) likuma 18.panta pirmajā daļā noteikto, kas nosaka, ka NBS (kuru
sastāvā saskaņā ar NBS likuma 3.panta pirmās daļas 2.punktu ietilpst arī
Zemessardze) tiek finansēti no valsts budžeta. Ņemot vērā minēto, lai
novērstu iepriekš minēto likumu normu pretrunas, nepieciešams precizēt
Zemessardzes finansēšanas kārtību. |
|||||||||||
2.Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts
paredz likumā Par Latvijas Republikas Zemessardzi precizēt Latvijas
Republikas Zemessardzes jēdzienu un uzdevumus. Likumprojekts
paredz terminoloģiski saskaņot likumā Par Latvijas Republikas Zemessardzi
lietotos terminus ar Valsts pārvaldes
iekārtas likumā un Komerclikumā lietotajiem terminiem. Likumprojekts
paredz izslēgt tiesību normas, kas paredz Zemessardzes finansējuma ieguves avotus un iegūto
finanšu līdzekļu izlietošanas kārtību. |
|||||||||||
3. Cita informācija. |
Citas informācijas
nav. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību? |
||||||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija. |
Citas informācijas
nav. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem? |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
Citas informācijas nav. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts? |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu? |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas? |
Konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta)? |
Konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis? |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem. |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem ekspertiem nav notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde? |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas? |
Jaunas papildu funkcijas
valsts pārvaldes iestādēm neradīsies. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu? |
Likumprojekts pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī
tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo? |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija. |
Citas informācijas nav. |
|||||||||||
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
E. Rinkēvičs |
S. Araslanova |
I. Kalna |
R. Dreiškena
|
|
|
|
|
20.05.05 14:13
994
R. Dreiškena, 7335148
Rita.Dreiskena@mod.gov.lv