1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir
novērst noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas iespējas.
2.pants. Likuma
darbība
Likums nosaka skaidras naudas deklarēšanas pienākumu,
deklarācijas veidlapas
paraugu, kompetento iestāžu rīcību, kā arī iegūtās informācijas
izmantošanu un apmaiņu.
3.pants. Kompetentā iestāde
(1) Kompetentā iestāde ir
Valsts ieņēmumu dienests.
(2) Latvijas
Republikas robežšķērsošanas vietās, kurās nav izveidoti muitas kontroles punkti,
kompetentās iestādes funkcijas pilda Valsts robežsardze.
4.pants. Skaidra
nauda
(1) Skaidra
nauda ir:
1) banknotes un monētas, kuras ir laistas apgrozībā un ir likumīgs
maksāšanas līdzeklis;
2) šādi finanšu instrumenti:
a) čeki, vekseļi, maksājuma uzdevumi un jebkādi finanšu
instrumenti, kas izdoti uz uzrādītāju vai izdoti tādā formā, ka īpašumtiesības
uz šo finanšu instrumentu pāriet līdz ar tā nodošanu citai personai;
b) neaizpildīti čeki, vekseļi, maksājumu uzdevumi un citi finanšu
instrumenti, kuri dod tiesības saņemt naudu, ja tie ir parakstīti, nenorādot
naudas saņēmēju.
5.pants. Skaidras
naudas deklarēšanas pienākums
Fiziskajai personai,
kas, šķērsojot Latvijas Republikas valsts robežu, ieved Eiropas Kopienas muitas
teritorijā vai izved no tās skaidru naudu, ir pienākums deklarēt šo skaidro
naudu, ja robežšķērsošanas dienā tās apmērs ir ekvivalents 10000 eirām vai
lielāks.
6.pants. Ārvalstu valūtas apmaiņas kurss
(1) Deklarējamo
skaidro naudu pārrēķina eirās, izmantojot Latvijas Bankas noteiktos ārvalstu
valūtas kursus (latos) robežšķērsošanas dienā.
(2) Ja
deklarējamā skaidrā nauda ir ārvalstu valūtā, kurai Latvijas Banka nenosaka
oficiālo apmaiņas kursu, aprēķiniem izmanto ASV dolāra kursu pret attiecīgo
valūtu, kāds publicēts periodiskajā izdevumā "The Financial Times"
(pēdējā numurā, kas iznācis pirms robežšķērsošanas dienas).
7.pants. Skaidrās naudas deklarācija
Fiziskā
persona, kurai saskaņā ar šā likuma 5.pantu ir pienākums deklarēt naudas
līdzekļus, rakstiski aizpilda deklarācijas veidlapu (pielikums) latviešu, angļu
vai krievu valodā un iesniedz to attiecīgajai kompetentajai iestādei.
8.pants. Kompetentās
iestādes rīcība
(1) Kompetentās iestādes amatpersonai ir tiesības
pārliecināties par deklarētās skaidrās naudas daudzuma atbilstību faktiskajam
daudzumam.
(2) Konstatējot nedeklarētu vai nepatiesi
deklarētu skaidru naudu, iestāde rīkojas saskaņā ar Administratīvā procesa
likumā noteikto kārtību.
9.pants. Personas
atbildība par likuma pārkāpšanu
Par skaidras naudas deklarēšanas prasību pārkāpšanu, šķērsojot Latvijas
Republikas valsts robežu un ievedot Eiropas Kopienas muitas teritorijā vai
izvedot no tās skaidru naudu,
personu sauc pie likumos noteiktās atbildības.
10.pants. Iegūtās
informācijas izmantošanas un apmaiņas kārtība
(1) Kompetentās iestādes pilnvarota amatpersona,
kurai iesniegta deklarācija, to nekavējoties nosūta Valsts ieņēmumu dienestam.
Valsts ieņēmumu dienests nodrošina deklarācijā iekļautās informācijas
pieejamību Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam.
(2) Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
novēršanas dienests normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir tiesīgs iegūto
informāciju nosūtīt citu valstu kompetentajām institūcijām vai Eiropas
Komisijai.
11.pants. Sadarbība
ar valsts institūcijām
Valsts institūcijām ir pienākums pēc kompetentās
iestādes pieprasījuma sniegt metodisko palīdzību šajā likumā paredzēto funkciju
veikšanai.
Likums stājas spēkā
2006.gada 1.janvārī.
ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Likumprojekta
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada 2.aprīlī Konsultatīvās padomes, kas izveidota atbilstoši
likuma Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu 37. un
38.panta prasībām, sēdē tika konstatēts, ka vairāki Latvijai saistošie
starptautiskie normatīvie akti (ANO Konvencija pret transnacionālo organizēto
noziedzību, Finansu rīcības uzdevumu grupas rekomendācijas) kā vienu no
pasākumiem naudas atmazgāšanas novēršanai paredz skaidras naudas un
uzrādītāja vērtspapīru deklarēšanu. Latvija joprojām šo rekomendāciju nav
izpildījusi, par ko regulāri tiek saņemta kritika. Tā, 2004.gada 1.martā
iznākušajā ASV izdotajā Starptautiskajā narkotiku kontroles stratēģijas
ziņojumā Latvija šīs un dažu citu rekomendāciju neizpildes dēļ tika
pieskaitīta pie galvenajām problēmvalstīm naudas atmazgāšanas jomā pasaulē.
Minētajā Konsultatīvās padomes sēdē izlemts uzaicināt Finanšu ministriju
risināt jautājumu par starptautiskās rekomendācijas - skaidras naudas un
uzrādītāja vērtspapīru deklarēšanu uz robežas, izpildi. Lai realizētu šīs rekomendācijas izpildi, nepieciešams pieņemt likumu
Par naudas līdzekļu deklarēšanu, kā arī grozījumus Administratīvo pārkāpumu
kodeksā un Krimināllikumā. |
|
|
Likumprojekta izdošanas mērķis, bez 1.punktā minēto rekomendāciju
ieviešanas, ir jau tagad ieviest Eiropas Parlamenta un Padomes regulas
projektu Nr.14843/1/04 (17.02.05.REV 1) (turpmāk Regula), par kontroli
attiecībā uz skaidras naudas ievešanu Kopienā vai izvešanu no tās un tādējādi
samazināt noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizāciju. Šis regulas projekts
patreiz ir iesniegts Eiropas Parlamentā. Likumprojekts
saskaņā ar Regulu paredz skaidras naudas līdzekļu obligātas deklarēšanas
pienākumu fiziskai personai, šķērsojot Latvijas Republikas valsts robežu, kas
ir Eiropas Kopienas ārējā robeža, ja naudas līdzekļu apjoms ir ekvivalents 10
000 eirām vai lielāks, kā arī nosaka deklarācijas rakstisko formu,
kompetentās institūcijas un to amatpersonu tiesības, iegūtās informācijas
uzglabāšanas un apmaiņas kārtību, kā arī deklarācijas veidlapas formu. |
|
|
Ar likuma pieņemšanu tiks izpildītas Latvijai saistošās starptautisko
normatīvo aktu prasības. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likums veicinās valsts makroekonomiskās vides drošību un
prognozējamību |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts neietekmēs uzņēmējdarbības vidi. Administratīvās procedūras
kļūs sarežģītākas, jo nepieciešami laika un informācijas resursi, lai
realizētu likumprojektā minēto darbību izpildi. |
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Piezīmes |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
|
Kopā |
- |
- |
- |
- |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
9000 |
- |
- |
- |
|
Kopā |
9000 |
- |
- |
- |
|
3. Finansiālā
ietekme |
9000 |
- |
- |
- |
|
Kopā |
9000 |
- |
- |
- |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
|
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Ls 9000,00 izmaiņas
VID programmatūrā. |
||||
6.Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu
|
|
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
Papildus likumam jāizdara grozījumi Krimināllikumā
un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot atbilstošas sankcijas.
Šie likumprojekti tiek virzīti pieņemšanai paralēli šim likumprojektam. |
|
|
|
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
|||
|
Eiropas Parlamenta un Padomes regulas projekts Nr.14843/1/04
(17.02.05.REV 1) par kontroli attiecībā uz skaidras naudas ievešanu Kopienā
vai izvešanu no tās. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|||
|
|
||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
1.pants 2.pants 3.pants 4.pants 5.pants 6.pants 7.pants 8.pants 9.pants 10.panta pirmā daļa 10.panta otrā daļa 11.pants |
Preambulas 2.punkts 3.panta 1.punkts 2.pants 1.punkts 3.panta 1.punkts. 3.panta 3.punkts. 4.panta 1.punkts 8.pants 5.pants 6.pants |
Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā Pilnībā |
Nacionālā
kompetence Nacionālā
kompetence Nacionālā
kompetence Izmantotas
nacionālās tiesības noteikt obligātu
rakstisku deklarēšanu un noteikta deklarācijas forma Nacionālā
kompetence noteikt sankcijas Nacionālā
kompetence |
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar.
|
Nav veikti |
|
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek
paplašinātas Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestāžu un Valsts robežsardzes
funkcijas, pildot kompetentās institūcijas funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvie
akti tiks publicēti Latvijas Vēstnesī, Ministru kabineta mājas lapā, NAIS
sistēmā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīdam
ir tiesības apstrīdēt augstāk stāvošā institūcijā vai pārsūdzēt tiesā
amatpersonu lēmumus, kas pieņemti likuma regulētajā sfērā. |
4.Cita informācija |
|
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
S.Birne |
08.04.2005.
9:46
905
S.Birne
7504954, signe.birne@iaui.gov.lv