Grozījumi
likumā
"Par konsolidētajiem gada
pārskatiem"
Izdarīt likumā "Par konsolidētajiem gada pārskatiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 22.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 7.panta pirmajā daļā vārdus "vai saskaņā ar šā likuma 11.pantu izslēdz no konsolidācijas".
2. Izslēgt 13.panta trešajā daļā skaitļus "15." un "20.".
3. 14.pantā:
aizstāt 14.panta pirmajā un
otrajā daļā vārdus "peļņas un zaudējumu" ar vārdiem "peļņas vai
zaudējumu";
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Konsolidēto pašu kapitāla izmaiņu pārskatu un konsolidēto naudas plūsmas pārskatu sagatavo saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem obligāti piemērojamiem Latvijas grāmatvedības standartiem.
(4) Konsolidētās
bilances un konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņiem piemēro likuma
"Par uzņēmumu gada pārskatiem" 6., 7., 8., 9., 15., 16., 17., 18.,
19., 20., 20.1, 20.2 , 21., 22. un 23.panta prasības."
4. Izslēgt 15.pantu.
5. Aizstāt 17.panta
pirmajā daļā skaitļus un vārdus "55.2 un 55.3 pantā"
ar skaitļiem un vārdiem "55.2, 55.3 un 55.5 pantā".
6. Papildināt likumu ar 17.1 pantu šādā redakcijā:
"17.1 pants. Atļauja sagatavot konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar
starptautiskajiem grāmatvedības standartiem
Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 19.jūlija Regulas (EK) Nr.1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu (turpmāk regula) 5.pantu, koncerna mātes uzņēmumi var sagatavot konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, kas ieviesti saskaņā ar regulas 6.panta 2.punktā noteikto procedūru. Šiem koncerna mātes uzņēmumiem atļauts atkāpties no šā likuma 14.panta trešās un ceturtās daļas, 17.panta pirmās daļas, kā arī 27., 28. un 29.panta noteikumiem."
7. 19.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"19.pants. Pašu kapitāla konsolidācija";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Savstarpējās
izslēgšanas rezultātā radušos pozitīvo starpību iegrāmato, attiecīgi
palielinot vai samazinot konsolidētās bilances posteņu vērtību, ja šī vērtība
ir augstāka vai zemāka par sākotnēji bilancē norādīto vērtību. Ja nav iespējams
minēto starpību pilnībā attiecināt uz konsolidētās bilances posteņiem, jebkuru
atlikušo summu norāda atsevišķā postenī "Uzņēmuma nemateriālā
vērtība" šīs bilances aktīvā. Radušos negatīvo
starpību nekavējoties iekļauj peļņas vai zaudējumu aprēķinā.";
aizstāt ceturtajā
daļā vārdus "posteņos "Pozitīvā konsolidācijas starpība" un
"Negatīvā konsolidācijas starpība" ietvertajām summām un to" ar
vārdiem "postenī "Uzņēmuma nemateriālā vērtība" ietverto
summu un tās";
aizstāt piektajā
daļā vārdus "sistemātiski noraksta izmaksās lietderīgās lietošanas
periodā" ar vārdiem "pēc
sākotnējās uzskaites novērtē izmaksās, no kurām atskaitīti uzkrātie zaudējumi
no vērtības samazināšanās";
izslēgt sesto daļu.
8. Izslēgt 20.pantu.
9. Izteikt 23.pantu šādā redakcijā:
"23.pants. Mazākumakcionāru līdzdalības daļas atspoguļošana
(1) Konsolidācijā iesaistīto meitas uzņēmumu pašu kapitāla attiecīgo daļu tādā apmērā, kādā tā attiecas uz akcijām un daļām, kuras pieder mazākumakcionāriem, norāda atsevišķā pašu kapitāla postenī "Mazākumakcionāru līdzdalības daļa".
(2) Konsolidācijā iesaistīto meitas uzņēmumu pārskata gada peļņu vai zaudējumus, kas attiecas uz akcijām un daļām, kuras pieder mazākumakcionāriem, norāda konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina atsevišķā postenī "Mazākumakcionāru peļņas vai zaudējumu daļa"."
10. Izslēgt 28.panta otrajā daļā skaitļus "15." un "20.".
11. 29.pantā:
izteikt ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Sākotnēji iekļaujot konsolidētajā bilancē līdzdalību asociētā uzņēmuma kapitālā, to norāda postenī "Līdzdalība asociēto uzņēmumu kapitālā" summā, kura saskaņā ar pēdējās bilances datiem atbilst ieguldītā kapitāla īpatsvaram procentos asociētā uzņēmuma kapitālā.
(5) Starpību
starp asociētā uzņēmuma akciju vai daļu iegādes vērtību, kas aprēķināta
atbilstoši likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem" paredzētajiem
novērtēšanas noteikumiem, un summu, kura saskaņā ar pēdējās bilances datiem
atbilst ieguldītā kapitāla īpatsvaram procentos šā uzņēmuma pašu kapitālā,
norāda konsolidētā gada pārskata pielikumā. Minēto starpību aprēķina pēc
stāvokļa datumā, kurā pašu kapitāla metode ir piemērota pirmo reizi.";
izslēgt sestajā daļā
vārdus "šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto akciju vai daļu iegādes
vērtību vai 2.punktā minēto";
izslēgt devīto un desmito daļu.
12. Izteikt 34.panta
pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Konsolidēto
gada pārskatu paraksta koncerna mātes uzņēmuma vadība:
1) kapitālsabiedrībās
un kooperatīvajās sabiedrībās valde;
2) personālsabiedrībās
visi šīs sabiedrības biedri vai tie sabiedrības biedri, kuri ir īpaši
pilnvaroti pārstāvēt šo sabiedrību.
(2) Ja
personālsabiedrības biedrs, kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības
valdes loceklis uzskata, ka konsolidētais gada pārskats nav apstiprināms, vai
izvirza iebildumus, viņš savu atšķirīgo viedokli norāda īpašā piezīmē."
13. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1983.gada 13.jūnija Septītās direktīvas 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54.panta 3.punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem;
2) Padomes 1989.gada 21.decembra Vienpadsmitās direktīvas 89/666/EEK par informācijas sniegšanas prasībām attiecībā uz filiālēm, ko kādā dalībvalstī atvērušas noteiktu veidu sabiedrības, uz kurām attiecas citas valsts tiesību akti;
3) Padomes 1990.gada 8.novembra Direktīvas 90/604/EEK, ar ko Direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un Direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem groza saistībā ar atbrīvojumiem, kuri attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, un saistībā ar pārskatu publicēšanu ECU;
4) Padomes 1990.gada 8.novembra Direktīvas 90/605/EEK, ar ko attiecībā uz darbības jomu groza Direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem un Direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra Direktīvas 2001/65/EK, ar ko direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK un 86/635/EEK groza attiecībā uz novērtēšanas noteikumiem, ko piemēro noteiktu veidu sabiedrību, kā arī banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem;
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 18.jūnija Direktīvas 2003/51/EK, ar ko attiecībā uz noteikta veida sabiedrību, banku un citu finanšu iestāžu un apdrošināšanas uzņēmumu gada un konsolidētajiem pārskatiem groza direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK, 86/635/EEK un 91/674/EEK."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Eiropas Parlamenta
un Padomes 2002.gada 19.jūlija regulas (EK) Nr.1606/2002 par starptautisko
grāmatvedības standartu piemērošanu 4.pants nosaka, ka ar 2005.gada
1.janvāri uzņēmējsabiedrības, uz
kurām attiecas kādas dalībvalsts likumi, sagatavo savus konsolidētos
pārskatus atbilstoši ieviestajiem starptautiskajiem grāmatvedības standartiem
saskaņā ar šīs regulas 6. panta 2. punktā noteikto procedūru, ja bilances
datumā to vērtspapīri tiek kotēti jebkuras dalībvalsts regulētā tirgū. Šīs regulas 5.pants nosaka, ka Dalībvalstis drīkst atļaut vai pieprasīt uzņēmējsabiedrībām sagatavot savus konsolidētos gada pārskatus un/vai savus gada pārskatus atbilstoši starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, kas ieviesti saskaņā ar šīs regulas 6.panta 2.punktā noteikto procedūru. Pašlaik tiem likuma Par konsolidētajiem gada pārskatiem subjektiem, kuru vērtspapīri netiek kotēti dalībvalstu regulētā tirgū, bet kuriem būtu nepieciešams sagatavot savus konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar starptautisko grāmatvedības standartu prasībām, tas pašlaik iespējams vienīgi sagatavojot otru, minētajām prasībām atbilstošu konsolidēto finanšu pārskatu komplektu. Valdības deklarācijā dots uzdevums - 18. Saskaņosim Latvijas grāmatvedības standartus ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem (Finanšu sistēma un Eiropas Savienības līdzekļu apguve). Ministru kabineta
2004.gada 24.augusta sēdes protokola Nr.50 5.§ 2.punkts uzdod izstrādāt un
iesniegt attiecīgus grozījumus likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem un likumā
Par konsolidētajiem gada pārskatiem, precizējot šajos likumos ietvertos
pilnvarojumus attiecībā uz naudas plūsmas pārskatu un pašu kapitāla izmaiņu
pārskatu sagatavošanas kārtības noteikšanu.
Likumprojekts nepieciešams, lai izpildītu minētos uzdevumus un lai
likumu saskaņotu ar jaunākajām starptautisko grāmatvedības standartu
prasībām, kā arī ietvertu likumā atļauju sagatavot konsolidētos gada
pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem. |
|
|||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir: 1)
precizēt šajā likumā ietverto
pilnvarojumu attiecībā uz konsolidētā naudas plūsmas pārskata un konsolidētā
pašu kapitāla izmaiņu pārskata sagatavošanas kārtības noteikšanu; 2) ietvert likumā atļauju sagatavot konsolidētos
gada pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem 3) saskaņot likumu ar jaunākajām starptautisko grāmatvedības standartu prasībām, ciktāl tas iespējams, nepārkāpjot Padomes 1983.gada 13.jūnija Septītās direktīvas 83/349/EEC prasības. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Vienlaicīgi ar likumprojektu tiek virzīts likumprojekts Grozījumi likumā Par uzņēmumu gada pārskatiem. |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana uzlabos uzņēmējdarbības vidi, atrisinot būtiskus ar konsolidētajiem finanšu pārskatiem saistītus jautājumus - likuma noteikumi tuvināti starptautisko grāmatvedības standartu prasībām, likumā ietverta atļauja sagatavot konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem un, lai novērstu iespējamās neskaidrības, juridiski precizēts pilnvarojums likumā attiecībā uz konsolidētā naudas plūsmas pārskata un konsolidētā pašu kapitāla izmaiņu pārskata sagatavošanas kārtības noteikšanu. Likumprojekta
pieņemšana nepalielinās
uzņēmumu (arī valsts uzņēmējsabiedrību) izmaksas. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
|
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||
6. Cita informācija: |
|
|
|
|
|
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
||||||||||
2. Cita informācija |
|
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu.
Likumprojekta sagatavošanā ir ņemta vērā Eiropas Komisijas un Eiropas
Parlamenta 2000. gada 13. jūnijā pieņemtā Finanšu pārskatu sagatavošanas
stratēģija, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 27. maija Regula
par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumā
Par konsolidētajiem gada pārskatiem iekļautas atsauces uz Parlamenta un
Padomes 2002.gada 19.jūlija regulu (EK) Nr.1606/2002 par starptautisko
grāmatvedības standartu piemērošanu.
Likums ir saskaņots ar Padomes 1983.gada 13.jūnija Septīto direktīvu
83/349/EEC (OJ No L 193 p.1, 1983/07/18) par konsolidētajiem pārskatiem,
ievērojot grozījumus:
- Padomes
1989.gada 21.decembra Vienpadsmitā direktīva 89/666/EEC (OJ No L395 p.36,
1989/12/30) par informācijas sniegšanas prasībām attiecībā uz filiālēm, ko
kādā dalībvalstī atvērušas noteiktu veidu sabiedrības, uz kurām attiecas
citas valsts tiesību akti;
Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva
90/604/EEC (OJ No L317 p.57, 1990/11/16), ar ko direktīvu 78/660/EEK par gada pārskatiem
un direktīvu 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem groza saistībā ar
atbrīvojumiem, kuri attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, un saistībā
ar pārskatu publicēšanu ECU; - Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva
90/605/EEC (OJ No L317 p.60, 1990/11/16), ar ko attiecībā uz darbības jomu groza direktīvu 78/660/EEK par gada
pārskatiem un direktīvā 83/349/EEK par konsolidētajiem pārskatiem;
-
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva 2001/65/EC (OJ
No L283 p.28, 2001/10/27), ar ko direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK un
86/635/EEK groza attiecībā uz novērtēšanas noteikumiem, ko piemēro noteiktu
veidu sabiedrību, kā arī banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un
konsolidētajiem pārskatiem; - Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada
18.jūnija direktīvas 2003/51/EK, ar ko attiecībā uz noteikta veida
sabiedrību, banku un citu finanšu iestāžu un apdrošināšanas uzņēmumu gada un
konsolidētajiem pārskatiem groza direktīvas 78/660/EEK, 83/349/EEK,
86/635/EEK un 91/674/EEK. |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
Projekta 1.pants: likuma 1.panta 7.punkts |
Regulas Nr.1606/2002 2.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 7.pants: likuma17. 1 pants |
Regulas
Nr.1606/2002 5.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||
Projekta 8.pants: likuma 19.panta trešā,
ceturtā un piektā daļa |
Direktīvas 83/349/EEC 19.panta pirmās
daļas a.un c.punkts. |
Atbilst |
|
|
|||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
Atbilst |
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
|
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas procesā
ir bijušas konsultācijas ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
un Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas pārstāvjiem. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija un Latvijas Republikas
Grāmatvežu asociācija atbalsta likumprojektu. |
|
|||||||||
Informācija par likumprojektu ir sniegta Grāmatvedības padomes locekļiem. Informāciju par to paredzēts sniegt arī kārtējās ar auditu un grāmatvedību saistītās konferencēs. |
|
||||||||||
Ir bijušas konceptuālas konsultācijas ar ārvalstu ekspertiem. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos parasti plaši informē vairāki specializētie periodiskie izdevumi. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīdu tiesības šis likumprojekts neierobežo. |
|
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
A.Malējs
|
04.02.2005 11:25
1499
G.Majevska
7095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv