Izdarīt Sporta likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 23.nr.;
2004, 5.nr.) šādus grozījumus:
6.panta piektajā daļā:
izteikt 2.punktu šādā redakcijā:
"2) organizē sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpi un medicīnisko uzraudzību Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;";
aizstāt 4.punktā vārdu
"veic" ar vārdu "organizē".
Veselības ministrs
Likumprojekta Grozījums Sporta likumā anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši Sporta likuma 6.panta
piektās daļas 4.punktam, Veselības ministrija sadarbībā ar Izglītības un
zinātnes ministriju veic dopinga kontroli Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā. Savukārt saskaņā ar ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa
noteikumiem Nr.286 Veselības ministrijas nolikums Veselības ministrija ir
vadošā valsts pārvaldes iestāde veselības nozarē, kurai ir savas raksturīgas
funkcijas - izstrādāt veselības politiku, organizēt un koordinēt veselības
politikas īstenošanu un saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra
noteikumiem Nr.528 Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums Izglītības
un zinātnes ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde izglītības un
zinātnes nozarē, kā arī sporta un valsts valodas politikas jomā, kurai ir
savas raksturīgas funkcijas izstrādāt, organizēt un koordinēt izglītības un
zinātnes, sporta un valsts valodas politiku. Tai pašā laikā dopinga kontroli
īsteno, lai sportista organismā konstatētu dopinga vielas vai pierādītu
dopinga metodes lietošanu. Tādējādi Veselības un Izglītības un zinātnes
ministrijas kā valsts pārvaldes iestāde, kuru kompetencē ir politiskās
funkcijas, var tikai organizēt nevis veikt dopinga kontroli. Veselības ministrija ir
izstrādājusi noteikumus Dopinga kontroles noteikumi, kas nosaka, ka dopinga
kontroles pasākumus veic Sporta medicīnas valsts aģentūra, savukārt Veselības
ministrijas Antidopinga komiteja koordinē dopinga kontroles pasākumus. Fiziskā veselība ir viena no
veselību raksturojošiem faktoriem. Racionāls kustību režīms ir
priekšnoteikums intensīvai vielmaiņai, augstām darba spējām, pilnvērtīgai
kustību un balsta aparāta attīstībai, imunitātes paaugstināšanai, slimību un
traumu profilaksei. Tādējādi fiziskās aktivitātes un sports uzlabo tautas
veselību un sekmē valsts attīstību kopumā. Valstī pēc Latvijas Jaunatnes sporta centra datiem Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā 2003./2004. mācību gadā ir 69 profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes, kurās mācās 32 687 bērni ar paaugstinātām fiziskām slodzēm, neskaitot bērnus, kuri nodarbojas ar paaugstinātām slodzēm citās sporta organizācijas un pieaugušos sportistus. Patreiz valstī esošajos
normatīvajos aktos nav noteikta kārtība, kādā veicama valsts, pašvaldību un
sabiedriskajās sporta organizācijās trenējošos sportistu un bērnu ar
paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpe un medicīniskā uzraudzība. Labklājības
ministrijas Veselības departamenta un Izglītības ministrijas 1992. gada 9.
septembrī izdotā pavēle Nr. 463/90 Par sporta skolu (klubu) audzēkņu
medicīnisko aprūpi zaudējusi spēku.
Pieaugušo sportistu medicīniskās aprūpes process valstī norisinās haotiski,
nav vienotu prasību vērtējumam par veselības stāvokļa atbilstību sporta
nodarbību slodzēm, dalībai sacensībās. Dažādo organizāciju veiktie pasākumi
nav koordinēti. Cilvēka organismam, pēkšņi piemērojot lielu fizisku slodzi,
var rasties veselības traucējumi, pretēji gaidītajam veselības uzlabošanas
efektam. Sporta nodarbības, organisma funkciju traucējumu dēļ, var izraisīt
smagas traumas, veselības un attīstības traucējumus un citas problēmas,
kopumā graujot sporta prestižu sabiedrībā. Sporta medicīnas valsts aģentūra (turpmāk Aģentūra) sporta ārsti 2003. gadā veica Rīgā un republikas rajonos 10 428 bērniem ar paaugstinātu fizisko slodzi, līdz 17 gadiem ieskaitot, profilaktiskās medicīniskās pārbaudes un citus ar veselības aprūpi saistītos pasākumus, lai audzēkņi nodarbotos ar optimālām fiziskām slodzēm un tiktu izslēgta pārtrenēšanās, pārslodze sporta nodarbībās, samazinātos ar sportu saistīto slimību un traumu skaits. 2003. gadā valstī pārbaudītiem bērniem ar paaugstinātu fizisko slodzi vidēji 16,9 % gadījumos ir novirzes veselībā, rajonos 18,5 %, pie kam 9,5 % bērniem ar paaugstinātu fizisko slodzi konstatētas izmaiņas elektrokardiogrammās. Bērni ar paaugstinātu fizisko slodzi fiziskām slodzēm nav adaptēti - 5,2 %, izvēlētajam sporta veidam nav piemēroti - 1,2 %, nelabvēlīga slodzes ietekme konstatēta - 1,1 % gadījumos. Aģentūrā no kopējā slimību skaita 2003. gadā reģistrētas sporta traumas 4,4 % gadījumos, no tām smagas sporta traumas 7,1 %. Nereti Aģentūrā tiek ārstēti sportisti, kuri ieguvuši
traumas vai slimības neadekvātu fizisko slodžu piemērošanas rezultātā. Līdz
ar to sporta nodarbības var tikt uzskatītas par veselībai kaitīgām un
iedzīvotāji var sākt izvairīties no tām. Reizēm Aģentūra veic tikai seku likvidēšanas
funkciju, jo sportisti pirms slodzes uzsākšanas nav saņēmuši slēdzienu par
savu veselības stāvokļa atbilstību konkrētajam sporta veidam, slodzes
apjomam, biežumam un intensitātei, kā arī nav novēroti treniņu procesā un nav
veikta sporta sacensību medicīniskā aprūpe. Katru gadu valstī sastopamajiem
smagu sporta traumu un pēkšņas nāves gadījumiem sportā nav uzskaites,
tādējādi valstī netiek analizēti šie gadījumi un netiek veikti attiecīgi
profilaktiskie pasākumi to novēršanai. Pamatojoties uz iepriekšminēto, nepieciešams veikt izmaiņas Sporta likuma 6. panta 5. daļas otrā
punktā. |
||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts ir izstrādāts, lai
precizētu Veselības ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas kā
valsts pārvaldes iestādes īstenojamo funkciju organizēt dopinga kontroli
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ministrijas kā valsts pārvaldes
iestādes nevar veikt dopinga kontroli kā patreiz ir noteikts Sporta likumā,
proti, tieši neīsteno antidopinga pasākumus, bet organizē antidopinga
pasākumu īstenošanu. Ņemot vērā, ka Sporta likumā
Veselības ministrijai sadarbībā ar
Izglītības un zinātnes ministriju noteikta funkcija koordinēt
sportistu un bērnu ar paaugstinātu slodzi veselības aprūpi un medicīnisko
uzraudzību, nepieciešams Sporta likumā noteikt, ka Ministru kabinets apstiprina noteikumus, kuros valstī
noteikta kārtība sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības
aprūpei un medicīniskajai uzraudzībai. Noteikumu projektu izstrādās Veselības ministrija. |
||||||||
3. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks veicināta iedzīvotāju iesaistīšanās sporta nodarbībās ar optimālu fizisko slodzi un līdz ar to lietderīgāku un veselību veicinošu brīvā laika pavadīšanu. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs
gadi |
Vidēji piecu
gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
2005.gads |
2006.gads |
2007.gads |
2008.gads |
2006.-
2010.gads |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||
6. Cita
informācija |
Nav |
|
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
MK noteikumu projekts Kārtība, kādā veic
sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpi un
medicīnisko uzraudzību tiks sagatavots MK noteikumu Nr.111 Ministru
kabineta kārtības rullis 219.punktā norādītajā termiņā, un noteiks
sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi profilaktisko medicīnisko
pārbaužu un citu veselības aprūpes
pasākumu kārtību, to biežumu un apjomu, kā arī sporta pasākumu medicīniskās
uzraudzības kārtību. |
||||||||
2. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Padomes
Ministru komitejas ieteikumi dalībvalstīm Nr. R (87) 9 Fiziskās
sagatavotības Eirofita testi, Nr. R. (95) 16 Par jaunatni un sportu, Nr. R
(95) 17 Par sporta nozīmīgumu sabiedrībai, Starptautiskās Sporta medicīnas
federācijas ieteikumi Minimālās prasības medicīniskajai kontrolei pirms
sporta nodarbībām. |
||||||||
|
|||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar Latvijas Sporta medicīnas asociāciju, Izglītības un zinātnes
ministrijas Sporta pārvaldi, Latvijas Sporta federāciju padomi. |
||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Sporta
medicīnas asociācija un Latvijas Sporta federāciju padome atbalsta normatīvā
akta projektu.. |
||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas notikušas ar Eiropas Sporta medicīnas federācijas valdes pārstāvjiem 2003. gadā. |
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Paredzamo rezultātu būs iespējams sasniegt, nepaplašinot esošo institūciju funkcijas. Atbildīgā institūcija par likumprojekta ieviešanu ir Veselības ministrija. Sporta medicīnas valsts aģentūra jau šobrīd veic dopinga kontroli. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Vispārējo sabiedrības informēšanas pasākumu ietvaros. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
Veselības
ministrs G.Bērziņš
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
U.Līkops |
A.Vembre |
M.Briede |
J.Bogova |
27.01.2005. 10:23
1489
J.Bogova,
7021595, jeļena_bogova@vm.gov.lv