1.pants. Šis likums nosaka pārejas posmu, kura
laikā politiskās organizācijas (partijas) un to apvienības, kas ir reģistrētas
sabiedrisko organizāciju reģistrā, tiek reģistrētas politisko partiju un to
apvienību (turpmāk partija) reģistrā, kā arī pārejas posmā piemērojamo
likumu.
2.pants. Reģistrācijas procedūras jautājumiem,
kurus neregulē šis likums un Politisko partiju likums, piemēro likumu "Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru".
3.pants. Politisko partiju likumā lietotais termins
"politiskā partija" atbilst citos normatīvajos aktos lietotajam
terminam "politiskā organizācija (partija)".
4.pants. Uzņēmumu reģistra izsniegta partijas reģistrācijas
apliecība ir dokuments, uz kura pamata likumā noteiktajā kārtībā izdara
grozījumus attiecīgajos valsts reģistros un citos dokumentos.
5.pants. Līdz pārejas perioda beigām (šā likuma
12.pants) Politisko partiju likuma 20.panta trešo daļu nepiemēro un lēmumu par
ieraksta izdarīšanu partiju reģistrā, par atteikumu izdarīt ierakstu vai par
ieraksta izdarīšanas atlikšanu pieņem 30 dienu laikā pēc pieteikuma saņemšanas.
6.pants. Valsts nodevas apmēru par politiskās
organizācijas (partijas) un politisko organizāciju (partiju) apvienības ierakstīšanu
partiju reģistrā un valsts nodevas samaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
7.pants. Sabiedrisko organizāciju reģistrā ierakstītu
politisko organizāciju (partiju) un politisko organizāciju (partiju) apvienību
darbībai un likvidācijai līdz to ierakstīšanai politisko partiju reģistrā
piemēro likumus, kuri regulē attiecīgo politisko organizāciju (partiju) un
politisko organizāciju (partiju) apvienību darbību, ja šajā likumā nav noteikts
citādi.
8.pants. Sabiedrisko organizāciju reģistrā ierakstītu
politisko organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju) apvienību
ar biedru sapulces lēmumu pārveido par partiju vai partiju apvienību un piesaka
ierakstīšanai partiju reģistrā vai ar biedru sapulces lēmumu uzsāk šādas
organizācijas (apvienības) likvidāciju, piesakot to ierakstīšanai sabiedrisko
organizāciju reģistrā.
9.pants. Lēmumu par politiskās organizācijas
(partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības pārveidošanu un
jaunus statūtus vai statūtu grozījumus, kas nepieciešami, lai politisko
organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju) apvienību pieteiktu
ierakstīšanai partiju reģistrā, pieņem biedru sapulcē ar klātesošo vienkāršu
balsu vairākumu. Biedru sapulce sasaucama attiecīgās politiskās organizācijas (partijas)
vai politisko organizāciju (partiju) apvienības statūtos noteiktajā kārtībā.
10.pants. Lēmums par politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības pārveidošanu par partiju vai
partiju apvienību stājas spēkā pēc šo ziņu ierakstīšanas partiju reģistrā. Pēc
grozījumu izdarīšanas statūtos vai statūtu pieņemšanas jaunā redakcijā biedru
sapulce un citas pārvaldes institūcijas lēmumus pieņem atbilstoši statūtos
noteiktajai kārtībai.
11.pants. Ja politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības statūti nav pretrunā ar Politisko
partiju likumu un statūtos netiek izdarīti citi grozījumi, politiskā
organizācija (partija) vai politisko organizāciju (partiju) apvienība pieņem
tikai lēmumu par politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienības pārveidošanu par partiju vai partiju apvienību.
12.pants. Sabiedrisko organizāciju reģistrā
reģistrētu politisko organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju)
apvienību ieraksta partiju reģistrā, pamatojoties uz pieteikumu. Pieteikumu
Uzņēmumu reģistrā iesniedz līdz 2007.gada 31.decembrim.
13.pants. Pieteikumu par ierakstīšanu partiju
reģistrā paraksta visas partijas amatpersonas, kurām ir pārstāvības tiesības.
14.pants. Pieteikumā par ierakstīšanu partiju
reģistrā norāda Politisko partiju likuma 18.panta pirmajā daļā minētās ziņas,
kā arī reģistrācijas numuru sabiedrisko organizāciju reģistrā.
15.pants. Pieteikumam par ierakstīšanu partiju reģistrā
pievieno:
1) biedru sapulces lēmumu par politiskās
organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības
ierakstīšanu partiju reģistrā;
2) pilnu statūtu tekstu, ja tajos ir izdarīti
grozījumi vai ir pieņemti jauni statūti;
3) citus biedru sapulces
lēmumus, ja tie pieņemti partijas darbības saskaņošanai ar statūtiem.
16.pants. Ja partija tiek pārreģistrēta no sabiedrisko
organizāciju reģistra, tad pēc tās ierakstīšanas partiju reģistrā attiecīgo
subjektu svītro no sabiedrisko organizāciju reģistra un par to izdara attiecīgu
ierakstu.
17.pants. Partiju reģistrā ierakstītais subjekts
ir attiecīgās pārveidotās politiskās organizācijas (partijas) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienības tiesību un saistību pārņēmējs.
18.pants. Līdz ar politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības ierakstīšanu partiju reģistrā
attiecīgās politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienības teritoriālās struktūrvienības zaudē juridiskās personas
statusu un tās tiesības un saistības pāriet attiecīgajai partijai.
19.pants. Politiskā organizācija (partija) vai to
apvienība nevar veikt pārreģistrāciju, ja nav izpildītas Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likumā noteiktās prasības.
20.pants. Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojs ir tiesīgs vērsties tiesā ar lūgumu, lai politiskajai organizācijai
(partijai) vai to apvienībai nosaka pārreģistrācijas aizliegumu, ja pēc
brīdinājuma saņemšanas politiskā organizācija (partija) vai to apvienība
turpina nepildīt Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteiktās
prasības.
21.pants. Uzņēmumu reģistrs izskata visus
pieteikumus, kas iesniegti šā likuma 12.pantā noteiktajā termiņā. Pieteikumi,
kuri iesniegti pēc minētā termiņa, netiek izskatīti.
22.pants. Ja politiskā organizācija (partija) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienība pieteikumu par ierakstīšanu partiju
reģistrā iesniedz pēc šā likuma 12.pantā noteiktā termiņa, Uzņēmumu reģistrs
pieņem lēmumu par atteikumu izdarīt ierakstu partiju reģistrā. Pēc tam, kad
lēmums stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams, piemērojami noteikumi par
politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju)
apvienības darbības izbeigšanu un svītrošanu no sabiedrisko organizāciju
reģistra.
23.pants. Ja pieteikums par ierakstīšanu partiju
reģistrā iesniegts šā likuma 12.pantā noteiktajā termiņā, bet ieraksta
izdarīšana atlikta, nosakot citu termiņu trūkumu novēršanai (kas beidzas pēc šā
likuma 12.pantā minētā termiņa), un precizētie dokumenti netiek iesniegti
norādītajā termiņā vai tie neatbilst likumā noteiktajām prasībām, tiek pieņemts
lēmums par atteikumu izdarīt ierakstu. Šajā gadījumā pieņemt atkārtotu lēmumu
par ieraksta izdarīšanas atlikšanu nav atļauts.
24.pants. Ja politiskā organizācija (partija) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienība šā likuma 12.pantā noteiktajā
termiņā nav pieteikta ierakstīšanai partiju reģistrā, kā arī nav pieteikta tās
likvidācija vai ir stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams lēmums par atteikumu
izdarīt ierakstu partiju reģistrā, politisko organizāciju (partiju) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienību likvidē.
25.pants. Ar nākamo dienu pēc šā likuma 12.pantā
minētā termiņa beigām politisko organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienību uzskata par darbību izbeigušu. Šādu politisko organizāciju
(partiju) un to apvienību sarakstu Uzņēmumu reģistrs publicē laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis", norādot:
1) politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības reģistrācijas numuru un nosaukumu;
2) ka triju mēnešu laikā pēc publikācijas
kreditori var pieteikt savus prasījumus.
26.pants. Triju mēnešu laikā pēc šā likuma
25.pantā minētā saraksta publicēšanas visi attiecīgās politiskās organizācijas
(partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības kreditori un nodokļu
administrācija var paziņot Uzņēmumu reģistra sabiedrisko organizāciju reģistram
par saviem mantiskajiem prasījumiem pret politisko organizāciju (partiju) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienību.
27.pants. Ja šā likuma 26.pantā minētajā termiņā
Uzņēmumu reģistrs nav saņēmis nevienu paziņojumu par mantiskajiem prasījumiem,
politisko organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju) apvienību
ar Uzņēmumu reģistra amatpersonas lēmumu svītro no sabiedrisko organizāciju
reģistra bez ierakstīšanas partiju reģistrā.
28.pants. Ja šā likuma 26.pantā minētajā termiņā
Uzņēmumu reģistrs ir saņēmis paziņojumu par mantiskajiem prasījumiem un līdz
2007.gada 31.decembrim nav pieteikta politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības likvidācija, šo politisko
organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju) apvienību likvidē
saskaņā ar Politisko partiju likumu.
29.pants. Manta, kas palikusi pēc politiskās
organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības
likvidācijas un svītrošanas no sabiedrisko organizāciju reģistra, saskaņā ar
Civillikuma 417.pantu pielīdzināma bezmantinieka mantai.
30.pants. Līdz Politisko partiju likuma spēkā
stāšanās dienai uzsāktā un sabiedrisko organizāciju reģistrā pieteiktā
politisko organizāciju (partiju) un to apvienību likvidācija jāpabeidz līdz
2007.gada 31.decembrim. Likvidācijas procesu piesaka reģistrācijai sabiedrisko organizāciju
reģistrā.
31.pants. Pēc Politisko partiju likuma spēkā
stāšanās dienas uzsāktā politisko organizāciju (partiju) un to apvienību
likvidācija, pamatojoties uz biedru sapulces (pilnsapulces) lēmumu, jāpabeidz
līdz 2008.gada 31.decembrim. Likvidācijas procesu piesaka reģistrācijai
sabiedrisko organizāciju reģistrā.
32.pants. Šā likuma 30. un 31.pantā minētajiem
likvidācijas procesiem piemēro likumus, kuri regulē politisko organizāciju
(partiju) un to apvienību darbību, un statūtus, kuri bija spēkā lēmuma par
likvidāciju pieņemšanas dienā.
33.pants. Ja šā likuma 30. un 31.pantā minētajos
termiņos likv
idācijas process nav pabeigts, ar nākamo dienu pēc termiņa
izbeigšanās politiskajai organizācijai (partijai) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienībai nav tiesību veikt darbību. Par šā likuma pārkāpumiem
politisko organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju) apvienību
sauc pie likumā noteiktās atbildības par darbību bez reģistrācijas.
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Tieslietu
ministre
V.Muižniece
Likumprojekta
Politisko
partiju likuma spēkā stāšanās kārtības likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd ir uzsākta reforma, ar kuras palīdzību tiek
nošķirts privāto tiesību subjektu regulējums no politisko partiju regulējuma.
Reformas ietvaros Saeimā 2003.gada 30.oktobrī tika pieņemts Biedrību un
nodibinājumu likums un 2004.gada 22.janvārī Biedrību un nodibinājumu likuma
spēkā stāšanās kārtības likums, kura pārejas noteikumu 1.punktā ir paredzēta
Politisko partiju likuma izstrāde. Tieslietu ministrijas darba grupa ir izstrādājusi
Politisko partiju likumprojektu, kuram stājoties spēkā, paredzamas problēmas
ar piemērojamo likumu pārejas periodā. Tāpēc bija nepieciešams izstrādāt
Politisko partiju likuma spēkā stāšanās kārtības likumprojektu. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķi ir šādi: 1) noteikt pārejas
perioda termiņu; 2) noteikt pārejas
periodā piemērojamo likumu; 3) noteikt tiesību un
saistību pāreju; 4) noteikt sekas
nepārreģistrācijas gadījumā. Likumprojekts balstās uz divu reģistru
koncepciju - līdz ierakstīšanas brīdim politisko partiju reģistrā piemēro to
likumu, saskaņā ar kuru subjekts dibināts, turpretī pēc subjekta
ierakstīšanas politisko partiju reģistrā piemēro jauno likumu. Šāda
koncepcija ļauj novērst augstāk minētās problēmas, kā arī ļauj atsijāt
politiskās partijas, kuras reālu darbību neveic. Likumprojekts paredz pārejas periodu līdz
2007.gada 31.decembrim, kura laikā esošās politiskās organizācijas (partijas)
un politisko organizāciju (partiju) apvienības pārreģistrējas no sabiedrisko
organizāciju reģistra uz politisko partiju reģistru vai izbeidz savu darbību.
Politisko partiju likuma noteiktajā pilnvarojumā politisko partiju reģistru
ved Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs. Lai veiktu pārreģistrāciju,
politiskajai organizācijai (partijai) ir jāveic tiesiskas darbības organizācijas iekšienē. Pārejas periodā politiskajām partijām, kas
jau būs pārreģistrējušās politisko partiju reģistrā, attieksies Politisko
partiju likums, bet līdz pārreģistrācijas brīdim likums Par sabiedriskajām
organizācijām un to apvienībām. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Pārejas periods nodrošina pakāpenisku
pāreju uz jauno kārtību, neradot administratīvu pārslodzi ne politiskajām
partijām, ne Uzņēmumu reģistram. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
__________ |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Par
politisko organizāciju (partiju) un politisko organizāciju (partiju)
apvienību pārreģistrāciju politisko partiju reģistrā tiks paredzēta valsts
nodeva, bet ņemot vērā organizāciju nelielo skaitu, ietekme būs nenozīmīga. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta 6.pants paredz izdot Ministru kabineta noteikumus, ar kuriem
tiks noteikts valsts nodevas apmērs politisko organizāciju (partiju) un to
apvienību ierakstīšanai politisko partiju reģistrā. Likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar
Politisko partiju likumprojektu un likumprojektu Grozījumi likumā Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem
un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskām
organizācijām nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
______ |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts
institūcijas, jo Uzņēmumu reģistrs jauno papildus funkciju veiks esošā
finansējuma ietvaros. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Tiks sagatavota informācija Tieslietu
ministrijas, Uzņēmumu reģistra mājas
lapā, normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds Uzņēmumu reģistra valsts notāru
lēmumus un rīcību likumā noteiktajā kārtībā var apstrīdēt, iesniedzot
iesniegumu Uzņēmumu reģistra galvenajam valsts notāram. Uzņēmumu reģistra
galvenā valsts notāra lēmumu un rīcību likumā noteiktajā kārtībā var
pārsūdzēt tiesā. Uzņēmumu reģistra valsts notāra lēmuma apstrīdēšana vai
Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
darbību. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
Tieslietu ministre |
V.Muižniece |
12.11.2004; 11:59
951
I.Gratkovska 7036768
Indra.Gratkovska@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
I.Gratkovska |