I nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir
nodrošināt kara tiesām piekritīgu lietu ātru un efektīvu izskatīšanu.
2.pants. Kara tiesu izveidošana
(1) Ja valstī tiek
izsludināts izņēmuma stāvoklis vai karastāvoklis, tieslietu ministrs izdod
vispārējās jurisdikcijas tiesu priekšsēdētājiem, ģenerālprokuroram un Latvijas
Zvērinātu advokātu padomes priekšsēdētājam adresētu rīkojumu par kara tiesu
darbības uzsākšanu.
(2) Kara tiesas darbojas vienīgi Latvijas teritorijā. Latvijā darbojas pirmās instances kara tiesas un viena otrās instances kara tiesa. Tieslietu ministrs nosaka kara tiesu darbības teritoriju un atrašanās vietu.
3.pants. Lietu piekritība kara tiesām
Kara tiesām piekrīt lietas par noziedzīgiem nodarījumiem, ko karastāvokļa vai izņēmuma stāvokļa laikā izdarījuši:
1) karavīri;
2) civilpersonas:
a) ja tās noziedzīgu
nodarījumu izdarījušas pret karavīru, militāro darbinieku, karagūstekni,
kustamu vai nekustamu mantu, kuru lieto bruņotie spēki, vai kā citādi
apdraudējušas aizsardzības spējas,
b) ja tās noziedzīgu
nodarījumu izdarījušas līdzdalībā ar karavīru,
c) ja to
noziedzīgais nodarījums ir saistībā ar citu noziedzīgu nodarījumu, kurš ir kara
tiesas jurisdikcijā, un ja ātrākas un objektīvākas lietas izskatīšanas nolūkā
ir lietderīga visu šo lietu izskatīšana tai pašā tiesā,
d) ja tās
izdarījušas Krimināllikuma IX un X nodaļā (izņemot 90. un 92.pantā
noteiktos noziedzīgos nodarījumus), 282., 282.1 un 282.2 pantā,
288.panta trešajā daļā noteiktos noziedzīgos nodarījumus,
e) ja šīs personas
ir militārā darbinieka statusā;
3) karagūstekņi.
4.pants. Likumi, kas regulē kara tiesu darbību
Lietu izskatīšanas
principus un kārtību kara tiesās regulē šis likums, kā arī tiesu iekārtu un
kriminālprocesu regulējošie likumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
5.pants. Piemērojamās tiesību normas
Kara tiesas izskata
lietas, piemērojot izņēmuma stāvokļa un karastāvokļa laikā spēkā esošos
Latvijas normatīvos aktus.
6.pants. Kara tiesu darbības nodrošināšana
Kara tiesas darbību
nodrošina tās vispārējās jurisdikcijas tiesas priekšsēdētājs, kuras teritorijā
darbojas kara tiesa.
II nodaļa
Kara tiesu
tiesneši
7.pants. Kara tiesu tiesnešu sagatavošana
(1) Tieslietu
ministrija izveido un uztur kara tiesu tiesnešu reģistru.
(2) Tieslietu
ministrija sadarbībā ar Aizsardzības ministriju sagatavo darbam kara tiesās
kvalificētus tiesnešus no vispārējās jurisdikcijas tiesu tiesnešu vidus.
Tiesnešu apmācība notiek saskaņā ar Aizsardzības ministrijas un Tieslietu
ministrijas izstrādāto programmu, izmantojot Latvijas Nacionālās aizsardzības
akadēmijas materiāli tehnisko bāzi.
8.pants. Kara tiesu tiesnešu norīkošana darbam kara
tiesās
(1) Ar rīkojumu par
kara tiesu darbības uzsākšanu tieslietu ministrs norīko darbam kara tiesās
tiesnešus no kara tiesu tiesnešu reģistrā esošajiem tiesnešiem.
(2) Ar tieslietu
ministra rīkojumu no rajonu (pilsētas) tiesu tiesnešu vidus norīko tiesnešus
pirmās instances kara tiesās.
(3) Ar tieslietu
ministra rīkojumu no apgabaltiesu tiesnešu vidus norīko tiesnešus otrās instances kara tiesās.
III nodaļa
Prokurori
un advokāti
9.pants. Prokuroru norīkošana darbam kara tiesās
(1) Ģenerālprokuratūra
izveido un uztur to prokuroru reģistru, kuriem pēc tieslietu ministra rīkojuma paziņošanas par kara tiesu darbības
uzsākšanu jāveic prokuroru funkcijas kara tiesām piekritīgās lietās.
(2) Ģenerālprokurors
nosaka kārtību, kādā nodrošināma šā panta pirmajā daļā minēto prokuroru
darbība, kā arī nosaka šo prokuroru darbības teritoriju atbilstoši kara tiesu
darbības teritorijai.
(3) Ģenerālprokuratūra
sadarbībā ar Aizsardzības ministriju no prokuratūras iestāžu prokuroru vidus
sagatavo kvalificētus prokurorus darbam ar kara tiesām piekritīgajām lietām.
Prokuroru apmācība notiek saskaņā ar Aizsardzības ministrijas un Tieslietu
ministrijas izstrādāto programmu, izmantojot Latvijas Nacionālās aizsardzības
akadēmijas materiāli tehnisko bāzi.
10.pants.
Advokātu norīkošana darbam kara tiesās
Tieslietu ministrija
sadarbībā ar Latvijas Zvērinātu advokātu padomi izveido un uztur to advokātu
reģistru, kuriem pēc tieslietu ministra rīkojuma paziņošanas par kara tiesu
darbības uzsākšanu jāveic advokātu funkcijas kara tiesām piekritīgās lietās.
IV nodaļa
Procesuālie
jautājumi
11.pants. Pirmstiesas kriminālprocesa īpatnības
(1) Kara tiesām piekritīgās lietās
pirmstiesas izmeklēšanas iestāde ir Militārā policija.
(2) Neatkarīgi no noziedzīgā nodarījuma
smaguma un rakstura visās krimināllietās pirmstiesas process notiek, piemērojot
neatliekamības kārtību, ievērojot Kriminālprocesa likuma 390.panta otro daļu un
425.panta otro daļu.
12.pants.
Krimināllietas iztiesāšanas īpatnības pirmās instances kara tiesās
(1) Pirmās instances kara tiesās
tiesnesis vienpersoniski izskata krimināllietas.
(2) Krimināllietas izskatīšanu tiesa
uzsāk pēc iespējas ātrāk, tomēr ne ātrāk kā vienu dienu pēc tam, kad
apsūdzētais saņēmis lēmuma kopiju par pirmstiesas procesa pabeigšanu.
(3) Sūdzības par tiesas
nolēmumiem var iesniegt vienas dienas laikā no nolēmuma saņemšanas dienas.
13.pants. Krimināllietu
iztiesāšanas īpatnības apelācijas instances kara tiesā
(1) Otrās instances kara tiesa ir
apelācijas instance lietām, kuras izskatījusi pirmās instances kara tiesa.
(2) Apelācijas kārtībā pārsūdzētos
pirmās instances kara tiesas nolēmumus izskata koleģiāli triju tiesnešu
sastāvā.
(3) Otrās instances kara tiesas nolēmums
ir galīgs un nav pārsūdzams.
V nodaļa
Kara tiesu
darbības izbeigšana
14.pants. Kara tiesu darbības izbeigšana
(1) Valstī atceļot
karastāvokli vai izņēmuma stāvokli, tieslietu ministrs izdod rīkojumu par kara
tiesu darbības izbeigšanu.
(2) Pēc šā panta
pirmajā daļā minētā rīkojuma paziņošanas kara tiesas nodod vispārējās
jurisdikcijas pirmās instances tiesām pēc piekritības tās lietas, kurās
attiecīgā pirmās instances kara tiesa nav pasludinājusi spriedumu.
(3) Pēc šā panta
pirmajā daļā minētā rīkojuma paziņošanas kara tiesas nodod vispārējās
jurisdikcijas otrās instances tiesām pēc piekritības tās lietas, kurās
attiecīgā otrās instances kara tiesa nav pasludinājusi spriedumu.
Likums stājas spēkā
vienlaikus ar Kriminālprocesa likumu.
Likumprojekta
Kara tiesu likums
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||
Latvijas Republikas Satversmes 82.pants nosaka, ka Tiesu Latvijā spriež rajona (pilsētas) tiesas, apgabaltiesas un Augstākā tiesa, bet kara vai izņēmuma stāvokļa gadījumā - arī kara tiesas. Savukārt, Satversmes 86.pants paredz, ka Tiesu var spriest tikai tie orgāni, kuriem šīs tiesības piešķir likums, un tikai likumā paredzētā kārtībā. Kara tiesas darbojas uz sevišķa likuma pamata. Satversmes 82.panta redakcija tika grozīta ar 1998.gada 15.oktobra likumu. Pirms tam tā paredzēja pastāvīgi darbojošos kara tiesu. Tomēr, kaut arī kara tiesa eksistēja pirms 1940.gada - līdz 1939.gadam tā darbojās saskaņā ar Pagaidu nolikumu par Latvijas kara tiesām, bet 1939.gada 1.februārī stājās spēkā Kara tiesu likums, - pēc Satversmes darbības atjaunošanas 1992.gadā kara tiesa netika no jauna veidota. 2002.gadā Aizsardzības ministrija nolēma uzsākt konceptuālu diskusiju par kara tiesām un to nepieciešamību, piedāvājot izvērtēt divas iespējas: grozīt Satversmes 82. un 86.pantu, svītrojot atsauces uz kara tiesām, vai izstrādāt likumprojektu, kas regulētu kara tiesu darbību. Vairākās institūcijas atbalstīja domu izstrādāt likumprojektu. Tāpēc ar Ministru prezidenta 21.02.2003. rīkojumu Nr.70 tika izveidota darba grupa, kuras uzdevums bija izstrādāt kara tiesu izveidei nepieciešamo normatīvo aktu projektus. Vēlāk šīs darba grupas uzdevuma izpildi turpināja ar 2004.gada 17.marta Ministru prezidenta rīkojumu Nr.98 izveidotā darba grupa, kuras sastāvā tika iekļauti pārstāvji no Aizsardzības un Tieslietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras, Augstākās tiesas un Rīgas Apgabaltiesas. |
|
|||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts ir
izstrādāts, balstoties uz Satversmes 82. un 86.pantu. Tas izveido juridisko
bāzi kara tiesu iedarbināšanai Satversmes 82.pantā paredzētajos gadījumos (t.i.
valstī izsludinot karastāvokli vai izņēmuma stāvokli), nosakot kara tiesu
darbības pamatprincipus, lai panāktu tām piekritīgu lietu ātru un efektīvu
izskatīšanu: -
kara tiesas uzsāk darbību, valstī izsludinot
karastāvokli vai izņēmuma stāvokli. Kara tiesas darbojas vienīgi Latvijas
teritorijā; -
kara tiesām ir piekritīgas lietas par
noziedzīgajiem nodarījumiem, ko izdarījuši militārpersonas, karagūstekņi,
civilpersonas; -
kara tiesām ir divas instances. Otrās instances
kara tiesa ir viena, un tā darbojas kā apelācijas instance lietām, kuras
izskatījusi pirmās instances kara tiesa, un tās spriedums ir galīgs un nav
pārsūdzams. -
darbam kara tiesās tiek nozīmēti speciāli
apmācīti un attiecīgajā reģistrā iekļautie tiesneši, prokurori un advokāti; -
karastāvoklim vai izņēmuma stāvoklim beidzoties,
kara tiesas pabeidz skatīt lietas, kuru iztiesāšana ir uzsākta. Pārējās
lietas tiek nodotas vispārējās jurisdikcijas tiesām pēc piekritības. |
|
||||||||
II. Kāda var būt tiesību akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Jūtama ietekme netiek prognozēta. |
|
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Kara vai izņēmuma stāvokļa laikā, valstī iedarbinot kara tiesas, tiks
nodrošināta ātra un efektīva krimināllietu izskatīšana |
|
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||
|
tūkst. Ls |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|||||||
2005. |
2006. |
2007. |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akts šo jomu
neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akts šo jomu neskar |
18,3 |
Tiesību akts šo jomu neskar |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akts šo jomu
neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akts šo jomu
neskar |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Finanšu izdevumi tiks saistīti
ar nepieciešamību nodrošināt apmācību prokuroriem un tiesnešiem militārajā
jomā. Viena kursa izmaksas vienam klausītājam ir aptuveni 183 Ls. Potenciālo
klausītāju skaits ir 100 (50 tiesneši un 50 prokurori, kuri tiks iekļauti TM
izveidotajā reģistrā) Kopā:18,3tūkst.Ls |
|||||||||
6.Cita informācija |
Likumprojekta īstenošana notiks Aizsardzības ministrijai atvēlētā
budžeta ietvaros. |
|||||||||
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||
Kādi normatīvie akti
likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Ir sagatavoti un
virzīti vienlaicīgi ar šo likumprojektu grozījumi
Krimināllikumā. |
||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||
|
|
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
||
|
|
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
|
||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|||
Pirms sākt darbu pie
likumprojekta izstrādes darba grupā, Aizsardzības ministrija uzsāka diskusiju
par kara tiesu kā tādu nepieciešamību, nosūtot vēstuli vairākām valsts
iestādēm, kā arī Latvijas juristu biedrībai, Nevalstisko organizāciju
centram, Latvijas Zvērinātu advokātu padomei. Likumprojekta izstrādes
gaitā, ņemot vērā nepieciešamību noteikt likumā elastīgu aizstāvības
mehānismu, tika nosūtīta vēstuli Latvijas Zvērināto advokātu padomei, ar
lūgumu sniegt priekšlikumus. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko organizāciju
centrs savā 30.04.2002. vēstulē Nr.1-2.3./12 informēja, ka šis jautājums
neietilpst NVO Centrā kompetencē. Latvijas Zvērināto advokātu padome ar savu 06.04.2004. lēmumu Nr.65
(protokols Nr.4) atbalstīja likumprojekta virzību |
||
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no
valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Izņēmuma stāvokļa vai karastāvokļa
izsludināšanas gadījumā, papildus vispārējās jurisdikcijas tiesām valstī kā
tiesu sistēmas sastāvdaļa darbosies arī kara tiesas. |
||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī ievietots normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS) |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Tiesību akts šo jomu tieši
neskar. Indivīds var aizstāvēt savas tiesības Kriminālprocesa kodeksā
noteiktajā kārtībā. |
Aizsardzības ministrs A.Slakteris
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par uzdevumu izpildes
kontroli atbildīgā amatpersona |
Dokumenta autors |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
S.Araslanova |
26.07.2004. 11:24
966
Araslanova
Svetlana.Araslanova@mod.gov.lv; tālr.7335133