Izdarīt Militārā dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 2., 15.nr.; 2004, 14.nr.) šādus
grozījumus:
1. 19.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Profesionālajā dienestā pieņem Latvijas pilsoņus vecumā no
19 gadiem.";
izslēgt trešo daļu.
2. Papildināt 32.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Profesionālā dienesta karavīram,
kas apstiprināts aizsardzības atašeja vai militārā pārstāvja amatā
diplomātiskajam dienestam ārvalstīs, ja nepieciešams, aizsardzības ministrs uz
minētā amata izpildes laiku var piešķirt augstāku (pagaidu) dienesta pakāpi.
Šajā laikā karavīram tiek izmaksāts dienesta atalgojums un nodrošinātas
sociālās garantijas atbilstoši faktiskajai dienesta pakāpei."
3. 52.pantā:
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Bojāgājušo aktīvā dienesta karavīru neatraidāmajiem
mantiniekiem (Civillikuma 423.pants) izmaksā kompensāciju šādā apmērā:
1) ja obligātā aktīvā militārā dienesta karavīrs vai rezerves karavīrs
gājis bojā dienesta laikā, pildot dienesta pienākumus, vai gada laikā pēc
atvaļināšanas no aktīvā dienesta miris ievainojuma (sakropļojuma, kontūzijas)
vai slimības dēļ, kuras cēlonis saistīts ar militārā dienesta izpildi (arodslimība),
50000 latu apmērā;
2) ja profesionālā dienesta karavīrs gājis bojā Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku kontingenta sastāvā, saskaņā ar starptautiskas organizācijas
apstiprinātu mandātu piedaloties starptautiskajā operācijā vai piedaloties starptautiskajā
operācijā, kurā dalība noteikta ar Saeimas lēmumu, vai pildot ar komandiera
(priekšnieka) pavēli noteiktus uzdevumus, kas saistīti ar ieroču vai bruņojuma
pielietošanu un paredz reālu apdraudējumu karavīra veselībai un dzīvībai,
50000 latu apmērā, bet ne mazāk kā 120 pēdējā mēneša karavīra algu apmērā;
3) ja profesionālā dienesta karavīrs gājis bojā, pildot dienesta
pienākumus, vai gada laikā pēc atvaļināšanas no aktīvā dienesta miris
ievainojuma (sakropļojuma, kontūzijas) vai slimības dēļ, kuras cēlonis saistīts
ar militārā dienesta izpildi (arodslimība), 120 pēdējā mēneša karavīra algu
apmērā, bet ne mazāk kā 2500 latu katram apgādājamam.";
papildināt pantu ar 6.1 daļu šādā redakcijā:
"(61) Ja aktīvā dienesta karavīrs gājis bojā dienesta
laikā, pildot dienesta pienākumus, vai gada laikā pēc atvaļināšanas no aktīvā
dienesta miris ievainojuma (sakropļojuma, kontūzijas) vai slimības dēļ, kuras
cēlonis saistīts ar militārā dienesta izpildi (arodslimība), Aizsardzības
ministrija sedz izdevumus par nepieciešamo medicīniskās rehabilitācijas
pakalpojumu kursu viņa ģimenes locekļiem (laulātajam, bērniem un
vecākiem)."
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi Militārā dienesta
likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienību komplektēšanu ar profesionālā dienesta kareivju amata karavīriem, ņemot vērā plānoto NBS pāreju uz profesionālu militāro dienestu, kā arī dotu iespēju profesionālajā dienestā iestāties personām, kuras nav iesauktas obligātajā militārajā dienestā, būtu nepieciešams jau 2004.gadā profesionālajā dienestā uzņemt personas, kuras ir pakļautas iesaukšanai obligātajā aktīvajā militārajā dienestā, bet kuras vēlas iestāties profesionālajā dienestā. Vienlaikus tas nodrošinātu obligātā militārā dienesta iesaukuma plāna izpildi, jo līdz šim no aptuveni 12 000 iesaucamajiem gadā tiek iesaukti 1000-1200 iesaucamie.
Veicot karavīru atlasi aizsardzības atašeju un militāro pārstāvju diplomātiskajam dienestam ārvalstīs vai NATO struktūrās, bieži rodas problēma izraudzīties piemērotu kandidātu minētajiem amatiem, proti no visiem aspektiem augsti profesionālam, vispusīgi sagatavotam virsniekam ar ļoti labām svešvalodu zināšanām, šobrīd NBS reformas un pārejas periodā, nav pietiekami augsta dienesta pakāpe, līdz ar to nepieciešams izdarīt grozījumus likumā, ieviešot pagaidu dienesta pakāpes piešķiršanu karavīram uz dienesta laiku ārvalstīs. Militārā dienesta likuma 52.panta sestajā daļā noteikts, ka, ja aktīvā dienesta karavīrs gājis bojā dienesta laikā, pildot dienesta pienākumus, vai gada laikā pēc atvaļināšanas no aktīvā dienesta miris ievainojuma (sakropļojuma, kontūzijas) vai slimības dēļ, kuras cēlonis saistīts ar militārā dienesta izpildi (arodslimība), viņa neatraidāmajiem mantiniekiem (Civillikuma 423.pants) izmaksā vienreizēju pabalstu: 1) obligātā aktīvā
militārā dienesta karavīra un rezerves karavīra mantiniekiem 50 000 latu
apmērā, bet ne mazāk kā 2500 latu katram apgādājamam; 2) profesionālā dienesta
karavīra mantiniekiem 120 pēdējā mēneša karavīra algu apmērā, bet ne mazāk
kā 2500 latu katram apgādājamam. Saskaņā ar patlaban spēkā esošā likuma redakciju profesionālā
dienesta karavīra, kas piedalās starptautiskā operācijā vai pilda citus ar
komandiera (priekšnieka) pavēli noteiktus uzdevumus, kuru izpilde saistīta ar
ieroču vai bruņojuma pielietošanu un paredz reālu apdraudējumu karavīra
veselībai un dzīvībai, mantinieki karavīra nāves gadījumā saņem tik pat lielu
kompensāciju kā tiem pienāktos, karavīram pildot jebkurus citus dienesta
pienākumus. Lai noteiktu lielākas sociālās garantijas Nacionālajos
bruņotajos spēkos (NBS) dienošo karavīru, kuri gājuši bojā, piedaloties
starptautiskajā operācijā vai pildot citus ar komandiera (priekšnieka) pavēli
noteiktus uzdevumus, kuru izpilde saistīta ar ieroču vai bruņojuma
pielietošanu un paredz reālu apdraudējumu karavīra veselībai un dzīvībai,
mantiniekiem, likumprojekts paredz diferencētu kompensāciju izmaksu karavīra
neatraidāmajiem mantiniekiem. Militārā dienesta likuma 52.panta sestajā daļā paredzētās
garantijas ir vienīgās, ko likums paredz karavīra, kurš zaudējis dzīvību,
dienesta pienākumus pildot, tuviniekiem. Š.g. 8.jūnijā, pildot profesionālā
militārā dienesta pienākumus starptautiskajā misijā Irākā, gāja bojā NBS
Nesprāgušās munīcijas neitralizēšanas rotas vada komandiera vietnieks
virsleitnants O.Baumanis. Viņa ģimenei ar Ministru kabineta rīkojumu tika
dotas iespējas saņemt bezmaksas ārstnieciskās rehabilitācijas pakalpojumus.
Šādu iespēju būtu nepieciešams garantēt arī citām ģimenēm, ja tās nonāktu
tikpat traģiskā situācijā. |
|
|||||
2. Likuma projekta būtība |
Likumprojekts paredz noteikumus par karavīru komplektēšanu
profesionālajam militārajam dienestam, nosakot, ka profesionālajā dienestā
pieņem Latvijas pilsoņus vecumā no 19
gadiem. Izdarot grozījumus Militārā dienesta likumā un ieviešot
pagaidu dienesta pakāpes piešķiršanu uz dienesta laiku ārvalstīs, radīsies lielāka
iespēja izraudzīties piemērotāku kandidātu šādam diplomātiskajam dienestam,
kā arī virsniekam, kontaktējoties ar citu NATO valstu atašejiem un
militārajiem pārstāvjiem, ļaus pilnvērtīgāk veikt pienākumus, kā arī dibināt
līdzvērtīgākus kontaktus. Ar grozījumiem likumā
tiek paredzēts, ka, gadījumā, ja
karavīrs gājis bojā, piedaloties starptautiskajā operācijā vai pildot
citus ar komandiera (priekšnieka) pavēli noteiktus uzdevumus, kuru izpilde
saistīta ar ieroču vai bruņojuma pielietošanu un paredz reālu apdraudējumu
karavīra veselībai un dzīvībai, viņa neatraidāmajiem mantiniekiem izmaksā
kompensāciju 50 000 latu apmērā, bet ne mazāk kā 120 pēdējā mēneša karavīru
algu apmērā. Likumprojekts vienlaikus paredz papildus sociālās garantijas
nepieciešamās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu apmaksu - ģimenes
locekļiem karavīra bojāejas gadījumā, ja tā notikusi, karavīram pildot
dienesta pienākumus. |
|
|||||
3. Cita informācija |
Pagaidu dienesta pakāpes piešķiršanas prakse ir arī
vairākās citās NATO, tostarp arī kaimiņvalsts Lietuvas BS (kopš 1999.gada),
valstīs ASV, Norvēģijā, Dānijā, Lielbritānijā, Kanādā. |
|
|||||
II. Kāda var būt likuma ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Karavīra bojāejas gadījumā,
viņa ģimenei tiktu garantēta finansiāla palīdzība. Ģimene, kas piedzīvojusi traģēdiju,
nejustos atstumta un atstāta viena savās bēdās. |
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
III. Kāda var būt likuma
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta īstenošana ir paredzēta Valsts aizsardzības finansēšanas likumā noteiktā un Aizsardzības ministrijai apstiprinātā finansējuma ietvaros. 2004.gadā rehabilitācijas izdevumiem
Aizsardzības ministrija prognozē 2,646 Ls (6 pers. x 21 Ls x 21 diena
rehab.) |
|
|||||
IV.
Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Papildus jāizdara
grozījums Obligātā militārā dienestā likumā. Tā kā patlaban jau tiek virzīti
grozījumi Obligātā militārā dienesta likumā (grozījumi akceptēti valdībā un
iesniegti Saeimā), Aizsardzības ministrija nepieciešamo grozījumu Obligātā
militārā dienesta likumā sagatavos un iesniegs kā papildu priekšlikumu
grozījumiem likumā izskatīšanai Saeimā.
|
|
|||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
|
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
Latvijas tiesību akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES
tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Netika veikti. |
|
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
|
|||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta
likuma izpilde |
|
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Papildus institūciju izveide nav nepieciešama. Visas darbības tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros. |
|
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta
pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
|||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
|
Aizsardzības ministrs A.Slakteris
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par uzdevumu izpildes
kontroli atbildīgā amatpersona |
Dokumenta autors |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
S.Vistiņa/R.Ancāne |
11.11.200414:08
1110
S.Vistiņa,
7335249
Sanda.Vistina@mod.gov.lv
R.Ancāne
7335232