Grozījumi likumā "Par
piesārņojumu"
Izdarīt
likumā "Par piesārņojumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2001, 9.nr.; 2002, 16.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu
"pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums"
(attiecīgā locījumā).
2. Aizstāt visā likumā vārdus "Latvijas Vides aģentūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra" (attiecīgā locījumā).
3. Aizstāt visā likumā
vārdus "Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs" (attiecīgā
locījumā) ar vārdiem "Vides pārraudzības valsts birojs" (attiecīgā
locījumā).
4. Papildināt 11.panta otro daļu ar 9., 10. un 11.punktu šādā redakcijā:
"9) vides aizsardzības prasības degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām;
10) noteikumus par
atsevišķu dzelzceļa un upju satiksmē izmantojamo iekšdedzes dzinēju radīto
piesārņojošo vielu emisiju gaisā;
11) noteikumus par notekūdeņu dūņu un to kompostu
izmantošanu, monitoringu un kontroli."
5. Aizstāt 24.panta
pirmajā un otrajā daļā vārdus "pieteikumu reģionālajai vides
pārvaldei" ar vārdiem "iesniegumu reģionālajā vides pārvaldē".
6. Aizstāt 26.pantā
vārdus "pašvaldībai un valsts aģentūras "Sabiedrības veselības
aģentūra" filiālei informāciju" ar vārdiem "pašvaldībai (pirms atļaujas
izsniegšanas A vai B kategorijas piesārņojošām darbībām arī valsts aģentūras
"Sabiedrības veselības aģentūra" filiālei) informāciju".
7. Aizstāt 31.panta pirmās daļas 5.punktā vārdus
"atļaujā noteikto oglekļa dioksīda emisijas limitu" ar vārdiem "atļaujas
nosacījumus".
8. 32.3 pantā:
aizstāt sestajā daļā vārdu "turētāja" ar
vārdu "īpašnieka";
izslēgt devītajā daļā vārdus "kā arī kārtību, kādā īstenojama
sadarbība ar Eiropas Komisijas izveidoto Emisijas kvotu centrālo
administratoru".
9. 32.5 pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārdiem un skaitļa "šā likuma
2.pielikumā minēto" ar vārdiem "viena veida";
aizstāt pirmajā un otrajā daļā vārdu "operatora" ar vārdu
"operatoru";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra katru gadu
līdz 30.maijam apkopo informāciju par kopfonda iekārtu operatoru pilnvarotajām
personām, kuras nav izpildījušas šā panta trešās daļas nosacījumus. Šādos
gadījumos kopfonda iekārtu operatoru pilnvarotajām personām tiek dotas ne
mazāk kā 14 dienas rakstveida paskaidrojuma iesniegšanai. Pēc šā
paskaidrojuma izvērtēšanas Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra pieņem
lēmumu par minētās informācijas publicēšanu aģentūras mājas lapā internetā un
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis"."
10. Papildināt 45.panta septīto daļu pēc vārda "veicēji"
ar vārdiem "kā arī operatori, kuri saņēmuši siltumnīcefekta gāzu atļauju
tām šā likuma 2.pielikumā minētajām piesārņojošām darbībām, kuru ražošanas
jauda vai saražotais produkcijas apjoms nepārsniedz šā likuma 2.pielikumā
minētos rādītājus".
11. Aizstāt 48.panta 2.punktā vārdus "par atļaujas
pieteikumu" ar vārdiem "par iesniegumu atļaujas saņemšanai".
12. 50.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "par A vai
B kategorijas atļaujas izsniegšanu vai atsevišķus atļaujas
nosacījumus" ar vārdiem "attiecībā uz atļaujām A vai
B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai";
aizstāt otrajā daļā vārdus "un tiesībām uz"
ar vārdiem "vai tiesībām uz vides";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja saskaņā ar A vai B kategorijas
atļaujas nosacījumiem ir iespējams uzsākt vai turpināt tādu piesārņojošu
darbību, kura var apdraudēt cilvēka dzīvību vai būtiski negatīvi ietekmēt
cilvēku veselību vai vidi, atļaujas nosacījumus var apstrīdēt jebkurā laikā,
kamēr ir spēkā attiecīgā atļauja."
13. Izteikt 51.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja
lēmuma pieņemšanai nepieciešama papildu informācija, Vides pārraudzības valsts
birojs pieprasa nepieciešamos materiālus un var pagarināt lēmuma pieņemšanas
termiņu uz laiku, kas nepārsniedz četrus mēnešus no iesnieguma iesniegšanas
dienas, par to paziņojot iesniedzējam."
14. Papildināt pārejas noteikumus ar 17.punktu šādā redakcijā:
"17. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.janvārim izdod šā
likuma 11.panta otrās daļas 10. un 11.punktā minētos noteikumus, bet līdz
2006.gada 1.jūlijam šā likuma 11.panta otrās daļas 9.punktā minētos
noteikumus."
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
Grozījumu likumā Par piesārņojumu
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likums Par piesārņojumu nav pilnīgi saskaņots ar Administratīvā
procesa likuma (APL) prasībām, likumā tiek lietots termins atļaujas
pieteikums, pilnā mērā ar APL nav saskaņota apstrīdēšanas procedūra, no
pašreizējās redakcijas var saprast, ka atļaujas neizsniegšanu nevar
apstrīdēt. Ir plānots tuvākajā laikā izstrādāt jaunu likuma Par vides
aizsardzību redakciju. Tāpēc nepieciešams pārcelt uz likumu Par piesārņojumu
konkrētus deleģējumus MK izdot noteikumus konkrētu piesārņojošu darbību
reglamentācijai. Ņemot vērā, ka ir pieņemta (vēl nav publicēta) jauna direktīva,
likumprojektā iekļauts deleģējums MK izdot noteikumus par atsevišķu dzelzceļa un upju satiksmē izmantojamo iekšdedzes
dzinēju radīto piesārņojošo vielu emisiju gaisā. Pašlaik likums paredz MK noteikt kārtību, kādā
īstenojama sadarbība ar Eiropas Komisijas izveidoto Emisijas kvotu centrālo
administratoru. Tomēr šādu kārtību noteiks ES regula, līdz ar to nav
nepieciešams kārtību noteikt MK. Nepieciešami arī daži precizējumi saistībā
ar siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujām, arī paredzot, ka šīs atļaujas
nosacījumi atšķirībā no A un B kategorijas atļaujām nav jāsaskaņo ar valsts
aģentūru Sabiedrības veselības aģentūra filiāli, jo atļaujas nosacījumi nav
saistīti ar cilvēka veselību. Nepieciešami arī grozījumi saistībā ar plānotajām izmaiņām Vides
ministrijas institucionālajā sistēmā. Izstrādājot Vides ministrijas darbības
stratēģiju 2005. 2007. gadam (turpmāk - stratēģija), tika konstatēti šādi
trūkumi: ·
nepietiekama institucionālā kapacitāte, īpaši jomās ar pieaugošu
tiesiskā reglamentējuma un informācijas plūsmas apjomu; ·
fragmentēta institucionālā sistēma,; ·
nepietiekams funkciju nodalījums starp institūcijām, īpaši inspekcijas
un vides monitoringa jomās; ·
nespēja pilnā apjomā nodrošināt ES vides monitoringa prasības (finanšu
trūkuma dēļ); Stratēģijā plānotā
institucionālā reforma paredz strukturālās reformas, apvienojot institūcijas
ar līdzīgām funkcijām: 1) Apvienot vienā
blokā visas institūcijas, kas veic uzraudzības un kontroles funkciju
reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju,
izveidojot Valsts vides dienestu (VVD). VVD būs reģionālās struktūrvienības
līdzšinējās reģionālās vides pārvaldes. Ņemot vērā Eiropas Savienības (ES)
valstu pieredzi, kā arī starptautisko ekspertu rekomendācijas, paredzēts
saglabāt vienotā institūcijā atļauju izsniegšanas un kontroles sistēmu, tomēr
šīs jomas paredzēts iekšēji nodalīt. Vienlaikus paredzēts nodalīt līdzšinējās
reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, kuras pievienos jaundibināmajai
Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūrai. Paredzētā reforma ļaus
vienveidīgi piemērot normatīvos aktus visā vals
ts teritorijā, kā arī uzlabot
metodisko darbu gan atļauju izsniegšanas, gan inspekcijas jomās. VVD īstenos
arī īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju vides inspektoru
metodisko vadību. 2)
Apvienot vienā blokā institūcijas, kas veic vides un ilgtspējīgas attīstības
informācijas savākšanu un apstrādi, atbild par vides monitoringu un
sabiedrības informēšanu. Plānots apvienot Latvijas hidrometeoroloģijas
aģentūru, Latvijas vides aģentūru un
Valsts ģeoloģijas dienestu, izveidojot valsts aģentūru Latvijas vides un
meteoroloģijas aģentūra (LVMA). Aģentūrā paredzēts iekļaut arī līdzšinējās
reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, veicot laboratoriju sistēmu
optimizāciju. LVMA sastāvā iekļaus arī upju baseinu pārvaldes (šobrīd Valsts
ģeoloģijas dienesta sastāvā), kurām vēl jāveido reģionālās struktūrvienības
atbilstoši 4 upju baseinu apgabaliem Daugavas, Gaujas, Lielupes un Ventas. Institucionālās kapacitātes veicināšanai
Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojam tiks piešķirtas apelācijas
institūcijas funkcijas, lai veicinātu ātrāku un efektīvāku sūdzību
izskatīšanu. Pašreiz tiesības izskatīt sūdzības piešķirtas vairāk kā vienai
institūcijai. |
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Ar 2005. gada 1. janvāri plānots reorganizēt Latvijas Vides aģentūru,
Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts ģeoloģijas dienestu par
Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā apvienojot līdzīgas
funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Apvienošanas rezultātā būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu
resursus veidojot institūcijai apvienotu grāmatvedību, optimizējot
laboratoriju sistēmu, kā arī veidot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos
līdzekļus varēs novirzīt vides monitoringam un citām ar ES nosacījumiem
saistītajām funkcijām, kas šobrīd netiek pilnā mērā nodrošinātas. Ar 2005. gada 1. janvāri plānots pārdēvēt Ietekmes uz vidi
novērtējuma valsts biroju par Vides pārraudzības valsts biroju, ņemot vērā
biroja funkciju izmaiņas. Ar 2005. gada 1. janvāri plānots izveidot Valsts vides dienestu. Likumprojekts saskaņo institūciju nosaukumus atbilstoši plānotajai
reformai. Tiek saskaņota terminoloģija ar Administratīvā procesa likuma
prasībām, precizēta administratīvā akta apstrīdēšanas kārtība. Precizēta terminoloģija saistībā ar siltumnīcefekta gāzu emisijas
atļaujām. Atbilstoši jaunām ES direktīvām iekļauti deleģējumi Ministru
kabinetam izdot noteikumus. |
3. Cita informācija
|
Ir pieņemti Ministru kabineta rīkojumi Par Vides valsts inspekcijas,
Jūras vides pārvaldes un reģionālo vides pārvalžu reorganizāciju un Valsts
vides dienesta izveidošanu (Ministru kabineta 29. 09. 2004. rīkojums nr.
714) un Par valsts aģentūras Latvijas hidrometeoroloģijas aģentūra,
Latvijas vides aģentūras un Valsts ģeoloģijas dienesta reorganizāciju un
valsts aģentūras Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūra izveidošanu
(Ministru kabineta 29. 09. 2004. rīkojums nr. 713). |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts precizē administratīvo procedūru, kopumā tā nekļūst ne
sarežģītāka, ne vienkāršāka. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs vidi, jo jaunā institucionālā sistēma
ļaus efektīvāk ieviest vides prasības. |
5. Cita informācija |
nav |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2004 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos Normatīvā akta īstenošana tiks nodrošināta valsts budžeta esošo
līdzekļu ietvaros |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
||
3. Finansiālā
ietekme |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
||
6. Cita informācija |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Saistībā ar institucionālās sistēmas izmaiņām ir nepieciešami
grozījumi citos likumdošanas aktos. Ir sagatavoti grozījumi 16 likumdošanas
aktos, kurus plānots pieņemt Saeimā ne vēlāk kā līdz 2005. gada 1. janvārim. Līdz 2005. gada 1. janvārim jāpieņem arī Latvijas vides un
meteoroloģijas aģentūras, Vides valsts dienesta un Vides pārraudzības valsts
biroja nolikumi, kuri šobrīd ir izstrādes stadijā, kā arī jāgroza Vides
ministrijas nolikums. Tāpat nepieciešams izdot MK noteikumus: 1) līdz 2006. gada 1. jūlijam vides aizsardzības prasības degvielas
uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamajām cisternām (aizstās esošus
noteikumus); 2) līdz 2006. gada 1. janvārim - noteikumus par atsevišķu dzelzceļa un upju satiksmē izmantojamo
iekšdedzes dzinēju radīto piesārņojošo vielu emisiju gaisā (atbilstoši jaunai
direktīvai, kas vēl nav publicēta); 3) līdz 2006. gada 1.
janvārim noteikumus par notekūdeņu dūņu un to kompostu izmantošanu,
monitoringu un kontroli (aizstās esošus noteikumus); Termiņi ir samērā gari, jo iespējams, ka MK noteikumu projekti būs
noteiktā kārtībā jāsaskaņo ar citām ES dalībvalstīm. |
|
|||||
2. Cita informācija |
nav |
|
|||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ar ES prasībām saistīti izdodamie MK noteikumi. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
MK izdos noteikumus: 1) Vides aizsardzības prasības degvielas uzpildes stacijām, naftas
bāzēm un pārvietojamajām cisternām (aizstās esošus noteikumus, atbilstoši
Eiropas Parlamenta un Padomes 1994. gada 20. decembra direktīvai par gaistošo
organisko savienojumu emisijas kontroli, kas rodas no naftas produktu
uzglabāšanas un pārvadājumiem no termināliem uz degvielas uzpildes stacijām); 2) Noteikumi par atsevišķu dzelzceļa un
upju satiksmē izmantojamo iekšdedzes dzinēju radīto piesārņojošo vielu
emisiju gaisā (atbilstoši jaunai direktīvai, kas vēl nav publicēta par
grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada
16. decembra Direktīva 97/68/EC par to, kā tuvināt dalībvalstu likumus
attiecībā uz pasākumiem pret gāzveida un daļiņveida piesārņotāju emisiju no
visurgājējai tehnikai uzstādāmajiem iekšdedzes dzinējiem); 3) līdz 2006. gada 1.
janvārim noteikumus par notekūdeņu dūņu un to kompostu izmantošanu,
monitoringu un kontroli (aizstās esošus noteikumus, atbilstoši Padomes 1986. gada 12. jūnija Direktīvai 86/278/EEK par vides, jo īpaši
augsnes, aizsardzību, lauksaimniecībā izmantojot notekūdeņu dūņas); |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
4. pants |
|
|
Attiecas uz augstāk minētajām direktīvām kopumā |
5. Cita informācija |
nav |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts tika ievietots Vides ministrijas mājas lapā un
sabiedrībai bija iespēja iesniegt komentārus. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
nav |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ar 2005. gada 1. janvāri plānots reorganizēt Latvijas Vides aģentūru,
Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts ģeoloģijas dienestu par
Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā apvienojot līdzīgas
funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Plānots pārdēvēt Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroju par Vides
pārraudzības valsts biroju, ņemot vērā biroja funkciju izmaiņas. Ar 2005. gada 1. janvāri plānots izveidot Valsts vides dienestu
apvienojot tajā Vides valsts inspekciju, reģionālās vides pārvaldes un Jūras
vides pārvaldi. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā
kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājā, kā arī ievietots Vides ministrijas mājas lapā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīdam ir nodrošinātas tiesības aizstāvēt savas aizskartās
tiesības likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
nav |
Vides ministrs R.
Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par kontroli
atbildīgā persona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
G. Puķītis |
E. Puriņš |
V.Puriņš |
E.Cilinskis |
07.10.2004 10:25
Andris Radziņš
1700
7026425,
Andris.Radzins@vidm.gov.lv