Likumprojekts
Grozījums Cilvēka genoma izpētes likumā
Izdarīt Cilvēka genoma
izpētes likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 15.nr.; 2003, 6., 15.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt 7.pantu šādā redakcijā:
"7.pants. Iedzīvotāju genoma valsts reģistrs
Iedzīvotāju genoma valsts
reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets."
Veselības ministra vietā
bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta
"Grozījums
Cilvēka genoma izpētes likumā"
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2002.gada
13.jūnijā Saeima pieņēma Cilvēka genoma izpētes likumu, kas paredz izveidot
vienotu valsts iedzīvotāju genoma datu bāzi. Likums stājās spēkā 2004.gada 1.janvārī un paredz izveidot Veselības
ministrijas pārraudzībā esošu valsts pārvaldes iestādi Iedzīvotāju genoma
valsts reģistru, kurš uzglabātu ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtos
ģenētiskos datus, kas attiecas uz konkrētu cilvēku. Izpildot
Cilvēka genoma izpētes likuma 7.panta pirmajā daļā doto uzdevumu, Veselības
ministrija izstrādāja un iesniedza izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu
projektu "Iedzīvotāju genoma valsts reģistra nolikums" (TA-1129).
2004.gada 19.jūlija Ministru kabineta komitejas sēdē (prot. Nr.28 2.§)
iesniegtais noteikumu projekts tika noraidīts un Veselības ministrijai uzdots
sagatavot likumprojektu par grozījumu Cilvēka genoma izpētes likuma 7.panta
pirmajā daļā. |
|||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
ietver deleģējumu Ministru kabinetam noteikt Iedzīvotāju genoma
valsts reģistra izveides,
papildināšanas un uzturēšanas
kārtību. Minētā norma ir saskaņota ar 2004.gada 27.maijā pieņemto likumu
"Grozījumi Ārstniecības likumā", kurš ietver deleģējumu Ministru
kabinetam līdz 2004.gada 1.novembrim izdod likuma 9.pantā minētos noteikumus,
nosakot ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistru izveides,
papildināšanas un uzturēšanas kārtību. Tādējādi
netiks radītas jaunas valsts institūcijas, bet tiks veidota atsevišķa
Iedzīvotāju genoma valsts reģistra datu bāze, kurā tiks uzglabāti ģenētiskās
izpētes rezultātā iegūtie ģenētiskie dati, kas attiecas uz konkrētu gēnu
donoru. |
|||||
3. Cita informācija |
--------------- |
|||||
II. Kāda var būt normatīvā aktaietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1.Ietekme attiecībā uz |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Iedzīvotāju genoma valsts reģistrā tiks uzglabāti ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtie ģenētiskie dati, kas attiecas uz konkrētu gēnu donoru, un uzturēta gēnu donoru datu bāze. Reģistrā ietvertā informācija tiks izmantota ģenētiskajā izpētē, kā rezultātā ar laiku uzlabosies medicīnisko pakalpojumu kvalitāte un samazināsies pacientu ārstēšanas izdevumi: 1) veselības aprūpes
organizēšanā ģenētiskās izpētes īstenošana
dos iespēju informēt veselības aprūpes organizatorus Latvijā par to slimnieku
vai slimības riskam pakļauto indivīdu skaitu, kuru slimības iemesls ir izmaiņas
genomā. Tas dos iespēju efektīvāk plānot šo slimību diagnostiskos,
terapeitiskos un preventīvos pasākumus valsts mērogā. 2) klīniskajā medicīnā DNS
izmeklējumi, atšķirībā no tradicionālajām diagnostikas metodēm, ļaus atklāt
slimību izraisošās mutācijas ne tikai pēc slimības klīniskās manifestēšanās,
bet arī slimības preklīniskajā stadijā un arī pirms dzimšanas. DNS
izmeklējumi būs nepieciešami vairums monogēno un multifaktoriālo slimību
gadījumos (biežums starp jaundzimušajiem attiecīgi 5% un 25%), arī infekcijas
slimību diagnostikā. Radīsies iespēja agrāk uzsākt slimnieka ārstēšanu,
novērst vai ierobežot slimības pazīmju izpausmi, saglabājot cilvēku
darbaspējas un ekonomējot līdzekļus, kas būtu nepieciešami ārstēšanai,
slimību un sociāliem pabalstiem. 3) ģenētiskajā konsultēšanā DNS testi nepieciešami kvalitatīvai ģenētiskai konsultēšanai kā slimniekiem ar monogēnu, multifaktoriālu un mitohondriālu patoloģiju, tā arī šo slimnieku radiniekiem. Ģenētiskā konsultēšana būs nepieciešama vidēji četriem cilvēkiem uz katru ar genoma izmaiņām atklāto slimnieku. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
5. Cita informācija |
--------------- |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem (tūkst.latu) |
||||||
Rādītāji
|
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumu daļu
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts
neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta izdevumu daļu |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojektam nav finansiālās ietekmes |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojektam nav
nepieciešami prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
--------------- |
|||||
6. Cita informācija |
Likuma īstenošana
tiks nodrošināta 2004.gadā un turpmākajos gados piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likum-projektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Pieņemot šo likumprojektu, būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu "Iedzīvotāju genoma valsts reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība", kas paredzēs izveidot vienotu valsts iedzīvotāju genoma datu bāzi, kurā tiks uzglabāti ģenētiskās izpētes rezultātā iegūtie ģenētiskie dati par konkrētu gēnu donoru. Iepriekšminētais
Ministru kabineta noteikumu projekts tiks izstrādāts Ministru kabineta
2002.gada 12.marta noteikumu Nr.111 Ministru kabineta kārtības rullis 219.
punktā paredzētajā termiņā. |
|||||
2.
Cita informācija
|
---------------
|
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
4. Atbilstības izvērtējums |
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
--------------- |
|||||
2.tabula
Latvijas normatīvāakta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
--------------- |
--------------- |
--------------- |
--------------- |
|
5. Cita informācija
|
--------------- |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
--------------- |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
|||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
|||
5.
Cita informācija
|
---------------
|
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts
institūciju izveide nav nepieciešama |
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Interneta tīklā: Normatīvo aktu informācijas sistēmā (www.nais.lv) un Veselības ministrijas mājas lapā (www.vm.gov.lv) |
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu
ierobežo |
Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības |
|||
4. Cita informācija |
--------------- |
|||
Veselības ministrs
R.Muciņš
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Čivčs |
A.Vembre |
M.Briede |
L.Lazdāne |
24.09.2004 12:12
980
Līga Lazdāne, tālr. 7021653,
fakss 7021565, Liga_Lazdane@vm.gov.lv