Grozījumi likumā „Par radiācijas drošību un kodoldrošību”

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"

 

Izdarīt likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" (Latvijas Vēstnesis, 2000, 394./395.nr.; 2002, 149.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Aizstāt visā likumā:

vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Vides ministrija" (attiecīgā locījumā);

vārdus "vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "vides ministrs" (attiecīgā locījumā);

vārdus "Eiropas Savienības Komisija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Eiropas Komisija" (attiecīgā locījumā);

vārdu "uzņēmējdarbība" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "komercdarbība" (attiecīgā locījumā);

vārdu "uzņēmējs" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "komersants" (attiecīgā locījumā).

 

2.  4.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdu "pārraudzībā" ar vārdu "padotībā";

izslēgt otro daļu.

 

3.  9.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "tās pakļautībā un pārraudzībā esošās institūcijas" ar vārdiem "tās padotībā esošās iestādes";

aizstāt otrajā daļā vārdus "valsts robežas" ar vārdiem "Latvijas Republikas valsts robežas (kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža)".

 

4. Aizstāt 10.pantā vārdus "tās pakļautībā un pārraudzībā esošās institūcijas" ar vārdiem "tās padotībā esošās iestādes".

 

5. Papildināt 11.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:

 

"(7) Pēc attiecīga lēmuma pieņemšanas Centrs neizsniedz speciālo atļauju (licenci) vai atļauju personai, kas atkārtoti pārkāpusi normatīvajos aktos noteiktās radiācijas drošības un kodoldrošības prasības."

 

6. Papildināt 13.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(6) Operators katru gadu līdz 31.janvārim nosūta Centram informāciju par izmaiņām, kas saistītas ar jonizējošā starojuma avotiem un darbībām ar tiem, kā arī par personālsastāva izmaiņām un citām pārmaiņām, kas ietekmējušas radiācijas drošību un kodoldrošību iepriekšējā kalendāra gadā."

 

7. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.1 punktu šādā redakcijā:

 

"2.1 Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 1.aprīlim piemērojami Ministru kabineta 2002.gada 25.jūnija noteikumi Nr.260 "Kārtība, kādā uz valsts robežas veicama preču un transportlīdzekļu radiometriskā kontrole un atklājami nedeklarēti jonizējošā starojuma avoti", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."

 

8. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:

 

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

 

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 1996.gada 13.maija Direktīvas 96/29/Euratom, kas nosaka drošības pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajām briesmām."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis

 

 

 

 

 

 


Anotācija par likumprojektu

“Grozījumi likumā “Par radiācijas drošību un kodoldrošību””

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

Likuma “Par radiācijas drošību un kodoldrošību” mērķis ir nodrošināt cilvēku un vides aizsardzību no jonizējošā starojuma kaitīgās iedarbības un noteikt valsts iestāžu, fizisko un juridisko personu pienākumus un tiesības radiācijas drošības un kodoldrošības jomā un nosaka drošības prasības jonizējošā starojuma avotiem un darbībām ar tiem un izvirza īpašas prasības valsts nozīmes jonizējošā starojuma objektiem, kā arī nosaka pienākumu sadali starp valsts iestādēm radiācijas drošības un kodoldrošības jomā.

Likuma 4.pants nosaka, ka valsts uzraudzību un kontroli radiācijas drošībā un kodoldrošības jomā veic Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde Radiācijas drošības centrs, un Centra pārraudzību atbilstoši Ministriju iekārtas likumam veic vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, kā arī 9.panta 1.daļā un 10.pantā arī tiek nosauktas institūcijas, kas ir ministriju pakļautībā un pārraudzību esošas. Šos likuma pantus ir nepieciešams precizēt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam, neparedzot pārraudzībā un pakļautībā esošās institūcijas, kā arī precizētu pantus atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 31.janvāra rīkojumam Nr.55 “Par Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas un Finanšu ministrijas funkciju pārdali un nodošanu Ekonomikas ministrijai un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai”.

Ņemot vērā, ka daļa no Latvijas Republikas valsts robežas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža, nepieciešams veikt grozījumus likuma 9.panta otrā daļā, lai noteiktu, ka Valsts robežsardze sadarbībā ar muitas iestādēm, Pārtikas un veterināro dienestu un Centru veic radiometrisko kontroli uz Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Sagatavotais likumprojekts “Grozījumi likumā “Par radiācijas drošību un kodoldrošību””  nodrošinās normatīvo aktu  savstarpēju saskaņotību.

Likuma 4.pants nosaka, ka valsts uzraudzību un kontroli radiācijas drošībā un kodoldrošības jomā veic Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde Radiācijas drošības centrs, un Centra pārraudzību atbilstoši Ministriju iekārtas likumam veic vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, kā arī 9.panta 1.daļā un 10.pantā arī tiek nosauktas institūcijas, kas ir ministriju pakļautībā un pārraudzību esošas. Šos likuma pantus ir nepieciešams precizēt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam, neparedzot pārraudzībā un pakļautībā esošās institūcijas, kā arī precizētu pantus atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 31.janvāra rīkojumam Nr.55 “Par Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas un Finanšu ministrijas funkciju pārdali un nodošanu Ekonomikas ministrijai un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai”.

Ņemot vērā, ka daļa no Latvijas Republikas valsts robežas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža, nepieciešams veikt grozījumus likuma 9.panta otrā daļā, lai noteiktu, ka Valsts robežsardze sadarbībā ar muitas iestādēm, Pārtikas un veterināro dienestu un Centru veic radiometrisko kontroli uz Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža, lai nodrošinātu, ka pāri robežai tiek pārvietotas tikai tādas kravas, kurās radioaktīvo vielu daudzums nepārsniedz pieļaujamās normas, kā arī netiek ievesti un izvesti nedeklarēti jonizējošā starojuma avoti.

Likuma 13.pants tiek papildināts ar sesto daļu, kurā tiek noteikts, ka operatoram ir pienākums katru gadu līdz 31.janvārim nosūtīt Radiācijas drošības centram informāciju par izmaiņām, kas saistītas ar jonizējošā starojuma avotiem un darbībām ar tiem, darbiniekiem vai citām notikušajām pārmaiņām, kas ietekmējušas radiācijas drošību un kodoldrošību iepriekšējā kalendārajā gadā.

Ņemot vērā, ka likumā (3.pants, 13.pants, 14.pants, u.c.) ir iekļautas normas no Padomes 1996. gada 13. maija Direktīvas 96/29/Euratom, kas nosaka drošības pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajām briesmām, grozījumos tiek iekļauta informatīvu atsauci uz šo Direktīvu.

2. Cita informācija

Nav.


II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme  uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Pēc būtības nemainās jau esošā procedūra,  nav būtiskas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekta ieviešana  uzlabos vides kvalitāti, nodrošinot iestāžu darbību  radiācijas drošības un kodoldrošības jomā, uzlabojot informācijas apriti,  kā arī   paredzēts, ka netiks izsniegtas speciālās atļaujas (licences) vai atļaujas personai, kas atkārtoti pārkāpj normatīvo aktu prasības attiecībā uz radiācijas drošību un kodoldrošību.

5. Cita informācija

Nav.

 

 

 

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais

gads

 

 

Nākamie trīs gadi

(2005. – 2007.)

 

Vidēji 5gadu laikā pēc kārtējā gada

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

2.Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Nav

Nav

Nav

Nav

Nav


 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Atbilstoši pieņemtajiem likuma grozījumiem (9.panta otrā daļa) līdz 2005. gada 1.aprīlim nepieciešams sagatavot un pieņemt jaunus Ministru kabineta noteikumus, kuri nosaka kārtību kādā Valsts robežsardze sadarbībā ar muitas iestādēm, Pārtikas un veterināro dienestu un Centru veic pārbaudes uz Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža, lai nodrošinātu, ka pāri robežai tiek pārvietotas tikai tādas kravas, kurās radioaktīvo vielu daudzums nepārsniedz pieļaujamās normas, kā arī netiek ievesti un izvesti nedeklarēti jonizējošā starojuma avoti.

Noteikumi aizstās 2002.gada 25.jūnija noteikumus Nr.260 “Kārtība, kādā uz valsts robežas veicama preču un transportlīdzekļu radiometriskā kontrole un atklājami nedeklarēti jonizējošā starojuma avoti”” un tajos tiks noteikta kārtība, kādā norisēs kravu radiometriskā kontrole uz Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža.

 

Cita informācija

Nav

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts atbilst Padomes 1996. gada 13. maija Direktīvai 96/29/Euratom, kas nosaka drošības pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajām briesmām.”

 

2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

 

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Padomes 1996. gada 13. maija Direktīva 96/29/Euratom, kas nosaka drošības pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajām briesmām.”

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likuma 1. pants

Direktīvas 1. pants

atbilst

Direktīvai atbilst attiecīgais likuma „Par radiācijas drošību un kodoldrošību” pants,  nevis likumprojekta pants. Likumprojekts neparedz direktīvas transpozīciju.

 

Likuma 3. pants

Direktīvas 6. un 4. pants

atbilst

 

Likuma 13. pants

Direktīvas 25. pants

atbilst

 

Likuma 17. pants

Direktīvas 30. un 31. pants

atbilst

 

Likuma 18. pants

Direktīvas 10. un 11. pants

atbilst

 

5. Cita informācija

Nav.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Likumprojekta izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedrības domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši. Pēc izsludināšanas projekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildi  nodrošinās esošās iestādes.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā.

 

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds var apstrīdēt institūcijas rīcību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

 

4. Cita informācija

Nav.

 

 

 

 

Vides ministra vietā

reģionālās attīstības un pašvaldību

lietu ministrs                                                                 A.Radzevičs                                                     

 

 

 

16.09.2004 13:31

1 398

D.Vilkaste

7026504, Daiga.Vilkaste@vidm.gov.lv

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

G.Puķītis

E.Puriņš

V.Puriņš

D.Vilkaste