Izdarīt likumā "Par radiācijas drošību un
kodoldrošību" (Latvijas Vēstnesis, 2000, 394./395.nr.; 2002, 149.nr.)
šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā:
vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Vides
ministrija" (attiecīgā locījumā);
vārdus "vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "vides
ministrs" (attiecīgā locījumā);
vārdus "Eiropas Savienības Komisija"
(attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Eiropas Komisija" (attiecīgā
locījumā);
vārdu "uzņēmējdarbība" (attiecīgā
locījumā) ar vārdu "komercdarbība" (attiecīgā locījumā);
vārdu "uzņēmējs" (attiecīgā
locījumā) ar vārdu "komersants" (attiecīgā locījumā).
2. 4.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu
"pārraudzībā" ar vārdu "padotībā";
izslēgt otro daļu.
3. 9.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "tās
pakļautībā un pārraudzībā esošās institūcijas" ar vārdiem "tās
padotībā esošās iestādes";
aizstāt otrajā daļā vārdus "valsts
robežas" ar vārdiem "Latvijas Republikas valsts robežas (kas
vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža)".
4. Aizstāt 10.pantā vārdus "tās
pakļautībā un pārraudzībā esošās institūcijas" ar vārdiem "tās
padotībā esošās iestādes".
5. Papildināt 11.pantu ar septīto daļu
šādā redakcijā:
"(7) Pēc attiecīga lēmuma pieņemšanas
Centrs neizsniedz speciālo atļauju (licenci) vai atļauju personai, kas
atkārtoti pārkāpusi normatīvajos aktos noteiktās radiācijas drošības un kodoldrošības
prasības."
6. Papildināt 13.pantu ar sesto daļu šādā
redakcijā:
"(6) Operators katru gadu līdz
31.janvārim nosūta Centram informāciju par izmaiņām, kas saistītas ar
jonizējošā starojuma avotiem un darbībām ar tiem, kā arī par personālsastāva
izmaiņām un citām pārmaiņām, kas ietekmējušas radiācijas drošību un
kodoldrošību iepriekšējā kalendāra gadā."
7. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.1 punktu
šādā redakcijā:
Vides ministrs
R.Vējonis
Grozījumi
likumā Par radiācijas drošību un kodoldrošību
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Likuma Par radiācijas drošību un kodoldrošību mērķis ir nodrošināt
cilvēku un vides aizsardzību no jonizējošā starojuma kaitīgās iedarbības un
noteikt valsts iestāžu, fizisko un juridisko personu pienākumus un tiesības
radiācijas drošības un kodoldrošības jomā un nosaka drošības prasības
jonizējošā starojuma avotiem un darbībām ar tiem un izvirza īpašas prasības
valsts nozīmes jonizējošā starojuma objektiem, kā arī nosaka pienākumu sadali
starp valsts iestādēm radiācijas drošības un kodoldrošības jomā. Likuma 4.pants nosaka, ka valsts
uzraudzību un kontroli radiācijas drošībā un kodoldrošības jomā veic Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esoša valsts
pārvaldes iestāde Radiācijas drošības centrs, un Centra pārraudzību
atbilstoši Ministriju iekārtas likumam veic vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs, kā arī 9.panta 1.daļā un 10.pantā arī tiek nosauktas
institūcijas, kas ir ministriju pakļautībā un pārraudzību esošas. Šos likuma
pantus ir nepieciešams precizēt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam,
neparedzot pārraudzībā un pakļautībā esošās institūcijas, kā arī precizētu
pantus atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 31.janvāra rīkojumam Nr.55 Par
Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas un Finanšu ministrijas funkciju
pārdali un nodošanu Ekonomikas ministrijai un Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijai. Ņemot vērā, ka daļa no Latvijas Republikas valsts robežas vienlaikus ir
Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža, nepieciešams veikt grozījumus likuma
9.panta otrā daļā, lai noteiktu, ka Valsts robežsardze sadarbībā ar muitas
iestādēm, Pārtikas un veterināro dienestu un Centru veic radiometrisko
kontroli uz Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas
Ekonomikas zonas ārējā robeža. |
|
|
Sagatavotais
likumprojekts Grozījumi likumā Par radiācijas drošību un
kodoldrošību nodrošinās normatīvo
aktu savstarpēju saskaņotību. Likuma 4.pants nosaka, ka valsts
uzraudzību un kontroli radiācijas drošībā un kodoldrošības jomā veic Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esoša valsts
pārvaldes iestāde Radiācijas drošības centrs, un Centra pārraudzību
atbilstoši Ministriju iekārtas likumam veic vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs, kā arī 9.panta 1.daļā un 10.pantā arī tiek nosauktas
institūcijas, kas ir ministriju pakļautībā un pārraudzību esošas. Šos likuma
pantus ir nepieciešams precizēt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam,
neparedzot pārraudzībā un pakļautībā esošās institūcijas, kā arī precizētu
pantus atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 31.janvāra rīkojumam Nr.55 Par
Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas un Finanšu ministrijas funkciju
pārdali un nodošanu Ekonomikas ministrijai un Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijai. Ņemot vērā, ka daļa no Latvijas Republikas valsts robežas vienlaikus ir
Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža, nepieciešams veikt grozījumus likuma
9.panta otrā daļā, lai noteiktu, ka Valsts robežsardze sadarbībā ar muitas
iestādēm, Pārtikas un veterināro dienestu un Centru veic radiometrisko
kontroli uz Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas
Ekonomikas zonas ārējā robeža, lai nodrošinātu, ka pāri robežai tiek
pārvietotas tikai tādas kravas, kurās radioaktīvo vielu daudzums nepārsniedz
pieļaujamās normas, kā arī netiek ievesti un izvesti nedeklarēti jonizējošā
starojuma avoti. Likuma
13.pants tiek papildināts ar sesto daļu, kurā tiek noteikts, ka operatoram ir
pienākums katru gadu līdz 31.janvārim nosūtīt Radiācijas drošības centram
informāciju par izmaiņām, kas saistītas ar jonizējošā starojuma avotiem un
darbībām ar tiem, darbiniekiem vai citām notikušajām pārmaiņām, kas
ietekmējušas radiācijas drošību un kodoldrošību iepriekšējā kalendārajā gadā. Ņemot
vērā, ka likumā (3.pants, 13.pants, 14.pants, u.c.) ir iekļautas normas no
Padomes 1996. gada 13. maija Direktīvas 96/29/Euratom, kas nosaka drošības
pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības aizsardzībai pret
jonizējošā starojuma radītajām briesmām, grozījumos tiek iekļauta informatīvu
atsauci uz šo Direktīvu. |
|
Nav. |
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Pēc būtības nemainās jau esošā procedūra, nav būtiskas ietekmes uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekta ieviešana uzlabos
vides kvalitāti, nodrošinot iestāžu darbību
radiācijas drošības un kodoldrošības jomā, uzlabojot informācijas
apriti, kā arī paredzēts, ka netiks izsniegtas speciālās
atļaujas (licences) vai atļaujas personai, kas atkārtoti pārkāpj normatīvo
aktu prasības attiecībā uz radiācijas drošību un kodoldrošību. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie
trīs gadi (2005. 2007.) |
Vidēji
5gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
2.Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
4.Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
6. Cita informācija
|
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Atbilstoši pieņemtajiem likuma grozījumiem (9.panta otrā daļa) līdz 2005.
gada 1.aprīlim nepieciešams sagatavot un pieņemt jaunus Ministru kabineta
noteikumus, kuri nosaka kārtību kādā Valsts robežsardze sadarbībā ar muitas
iestādēm, Pārtikas un veterināro dienestu un Centru veic pārbaudes uz
Latvijas Republikas valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas
zonas ārējā robeža, lai nodrošinātu, ka pāri robežai tiek pārvietotas tikai
tādas kravas, kurās radioaktīvo vielu daudzums nepārsniedz pieļaujamās
normas, kā arī netiek ievesti un izvesti nedeklarēti jonizējošā starojuma
avoti. Noteikumi aizstās 2002.gada 25.jūnija noteikumus Nr.260 Kārtība, kādā uz
valsts robežas veicama preču un transportlīdzekļu radiometriskā kontrole un
atklājami nedeklarēti jonizējošā starojuma avoti un tajos tiks noteikta
kārtība, kādā norisēs kravu radiometriskā kontrole uz Latvijas Republikas
valsts robežas, kas vienlaikus ir Eiropas Ekonomikas zonas ārējā robeža. |
||||||
Cita informācija |
Nav |
||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts atbilst Padomes 1996. gada 13. maija Direktīvai 96/29/Euratom,
kas nosaka drošības pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības
aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajām briesmām. |
||||||
2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu
tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums,
publikācija |
Padomes 1996. gada 13. maija Direktīva 96/29/Euratom,
kas nosaka drošības pamatstandartus darbinieku un iedzīvotāju veselības
aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajām briesmām. |
||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
Likuma 1. pants |
Direktīvas 1. pants |
atbilst |
Direktīvai atbilst attiecīgais likuma Par
radiācijas drošību un kodoldrošību pants,
nevis likumprojekta pants. Likumprojekts neparedz direktīvas
transpozīciju. |
||||
Likuma 3. pants |
Direktīvas 6. un 4. pants |
atbilst |
|
||||
Likuma 13. pants |
Direktīvas 25. pants |
atbilst |
|
||||
Likuma 17. pants |
Direktīvas 30. un 31. pants |
atbilst |
|
||||
Likuma 18. pants |
Direktīvas 10. un 11. pants |
atbilst |
|
||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||
Likumprojekta izstrādes procesā nav notikušas
konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. |
|||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedrības domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
notikuši. Pēc izsludināšanas projekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas
lapā. |
||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||
Nav. |
|||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās
esošās iestādes. |
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS), kā arī tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā. |
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var apstrīdēt institūcijas rīcību normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
||||||
Vides ministra vietā
reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrs
A.Radzevičs
16.09.2004 13:31
7026504, Daiga.Vilkaste@vidm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
E.Puriņš |
V.Puriņš |
D.Vilkaste |