Grozījumi Ūdens apsaimniekošanas
likumā
Izdarīt Ūdens apsaimniekošanas likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 20.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā
vārdus "Latvijas vides aģentūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem
"Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra" (attiecīgā locījumā);
"Valsts ģeoloģijas dienests" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem
"Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra" (attiecīgā locījumā);
"Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs" (attiecīgā locījumā)
ar vārdiem "Vides pārraudzības valsts birojs" (attiecīgā locījumā).
2. Papildināt 5.panta
desmito daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) ūdens objektu ekspluatācijas
(apsaimniekošanas) kārtību un virszemes ūdens objektu un ostu akvatoriju
tīrīšanas un padziļināšanas kārtību."
3.
9.pantā:
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra un
tās teritoriālās struktūrvienības (upju baseinu pārvaldes):
1) izstrādā ūdeņu stāvokļa monitoringa programmas
katram upju baseinu apgabalam (turpmāk monitoringa programma);
2) sagatavo priekšlikumus par monitoringa programmu
īstenošanai nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem;
3) koordinē un organizē monitoringa programmu
īstenošanu;
4) sniedz Ministru kabineta noteikto informāciju Eiropas Komisijai;
5) sagatavo un atjauno
apsaimniekošanas plānu un pasākumu programmu projektus;
6) izstrādā ūdens resursu
lietošanas ekonomisko analīzi;
7) nodrošina sabiedrības
līdzdalību apsaimniekošanas plānu un pasākumu programmu sagatavošanā un
atjaunošanā un informē par šiem plāniem un programmām pašvaldības, kuru
administratīvajās teritorijās tos paredzēts īstenot;
8) koordinē pasākumu
programmu īstenošanu;
9) sagatavo priekšlikumus
par pasākumu programmu īstenošanai nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem;
10) nodrošina konsultatīvo
padomju darbību;
11) sadarbojas ar attiecīgo
valstu kompetentajām institūcijām, lai nodrošinātu vides kvalitātes mērķu
sasniegšanu starptautiskajā upju baseinu apgabalā, kā arī īsteno kopīgas
pasākumu programmas.";
aizstāt piektajā daļā vārdu "inspekcija" ar vārdu "dienests".
4.
Papildināt pārejas noteikumus ar 11.punktu šādā redakcijā:
"11. Ministru kabinets
līdz 2006.gada 1.janvārim izdod šā likuma 5.panta desmitās daļas 5.punktā
minētos noteikumus."
Likums stājas spēkā
2005.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
Grozījumu
Ūdens apsaimniekošanas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Izstrādājot Vides ministrijas
darbības stratēģiju 2005. 2007. gadam (turpmāk - stratēģija), tika konstatēti šādi trūkumi: ·
nepietiekama
institucionālā kapacitāte, īpaši jomās ar pieaugošu tiesiskā reglamentējuma
un informācijas plūsmas apjomu; ·
fragmentēta
institucionālā sistēma,; ·
nepietiekams
funkciju nodalījums starp institūcijām, īpaši inspekcijas un vides
monitoringa jomās; ·
nespēja pilnā
apjomā nodrošināt ES vides monitoringa prasības (finanšu trūkuma dēļ); Stratēģijā
plānotā institucionālā reforma paredz strukturālās reformas, apvienojot
institūcijas ar līdzīgām funkcijām: 1) Apvienot vienā blokā visas institūcijas,
kas veic uzraudzības un kontroles funkciju reģionālās vides pārvaldes,
Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju, izveidojot Valsts vides
dienestu (VVD). VVD būs reģionālās
struktūrvienības līdzšinējās reģionālās vides pārvaldes. Ņemot vērā ES
valstu pieredzi un arī starptautisko ekspertu rekomendācijas, paredzēts
saglabāt vienotā institūcijā atļauju izsniegšanas un kontroles sistēmu, tomēr
šīs jomas paredzēts iekšēji nodalīt. Vienlaikus paredzēts nodalīt līdzšinējās
reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, kuras pievienos jaundibināmajai
Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūrai. Paredzētā reforma ļaus vienveidīgi piemērot normatīvos aktus
visā valsts teritorijā, kā arī uzlabot metodisko darbu gan atļauju
izsniegšanas, gan inspekcijas jomās. VVD īstenos arī īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju administrāciju vides inspektoru metodisko vadību. 2) Apvienot vienā blokā institūcijas,
kas veic vides un ilgtspējīgas attīstības informācijas savākšanu un apstrādi,
atbild par vides monitoringu un sabiedrības informēšanu. Plānots apvienot Latvijas
hidrometeoroloģijas aģentūru,
Latvijas vides aģentūru un Valsts ģeoloģijas dienestu, izveidojot
valsts aģentūru Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūru (LVMA). Aģentūrā paredzēts iekļaut arī līdzšinējās
reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, veicot laboratoriju sistēmu
optimizāciju. LVMA sastāvā iekļaus arī upju baseinu pārvaldes (šobrīd Valsts
ģeoloģijas dienesta sastāvā), kurām vēl jāveido reģionālās struktūrvienības
atbilstoši 4 upju baseinu apgabaliem Daugavas, Gaujas, Lielupes un Ventas. 3) Pašreiz Ietekmes uz vidi
novērtējuma valsts birojs papildus saviem sākotnējiem uzdevumiem ietekmes uz
vidi novērtējuma jomā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem jau veic dažādas citas
funkcijas rūpniecisko avāriju riska novēršanas jomā, EMAS jomā, darbojas kā
institūcija, kurā iespējams apstrīdēt citu vides institūciju administratīvos
aktus. Saskaņā ar šo stratēģiju paredzēts pārdēvēt biroju tā funkcijām
atbilstošākā nosaukumā par Vides pārraudzības valsts biroju (VPVB). Papildus līdzšinējām funkcijām
paredzēts VPVB nodot vides valsts inspektoru izdoto administratīvo aktu
apstrīdēšanas funkciju. Pašlaik likumā minētas vairāku institūciju nosaukumi, kuras plānots
reorganizēt vai pārdēvēt. Institucionālās kapacitātes
veicināšanai Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojam tiks piešķirtas
apelācijas institūcijas funkcijas, lai veicinātu ātrāku un efektīvāku sūdzību
izskatīšanu. Pašreiz tiesības izskatīt sūdzības piešķirtas vairāk kā vienai
institūcijai |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru, Latvijas
Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par Latvijas Vides
un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā apvienojot līdzīgas funkcijas un
efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Apvienošanas rezultātā būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu
resursus, veidojot jaunai institūcijai apvienotu grāmatvedību, optimizējot
laboratoriju sistēmu, kā arī veidot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos
līdzekļus varēs novirzīt vides monitoringam un citām ar ES nosacījumiem
saistītajām funkcijām, kas šobrīd netiek pilnā mērā nodrošinātas. Plānots pārdēvēt Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroju par Vides
pārraudzības valsts biroju, ņemot vērā biroja funkciju izmaiņas. Plānots izveidot Valsts
vides dienestu apvienojot tajā Vides valsts inspekciju, reģionālās vides
pārvaldes un Jūras vides pārvaldi. Likumprojekts saskaņo institūciju nosaukumus atbilstoši plānotajai
reformai. Ņemot vērā, ka šobrīd likumā ir atsevišķās 9. panta daļās noteiktas
funkcijas Valsts ģeoloģijas dienestam un Latvijas vides aģentūrai,
likumprojekts paredz grozīt 9. pantu apvienojot šīs funkcijas. Likumprojekts paredz arī vairākus deleģējumus MK izdot noteikumus,
kas šobrīd noteikti Likumā Par vides aizsardzību, iekļaut Ūdens
apsaimniekošanas likumā, ņemot vērā, ka šie deleģējumi labāk atbilst Ūdens
apsaimniekošanas likumam un līdz 2006. gada 1. janvārim jāstājas spēkā jaunai
likuma Par vides aizsardzību redakcijai. |
3. Cita
informācija |
Ir pieņemti Ministru kabineta rīkojumi Par Vides valsts inspekcijas,
Jūras vides pārvaldes un reģionālo vides pārvalžu reorganizāciju un Valsts
vides dienesta izveidošanu (Ministru kabineta 29. 09. 2004. rīkojums nr.
714) un Par valsts aģentūras Latvijas hidrometeoroloģijas aģentūra,
Latvijas vides aģentūras un Valsts ģeoloģijas dienesta reorganizāciju un valsts
aģentūras Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūra izveidošanu (Ministru
kabineta 29. 09. 2004. rīkojums nr. 713). |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
pozitīvi ietekmēs vidi, jo jaunā institucionālā sistēma ļaus efektīvāk
ieviest vides prasības. |
5. Cita
informācija |
nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2004 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos Normatīvā akta īstenošana tiks nodrošināta valsts budžeta esošo līdzekļu
ietvaros |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
||
3. Finansiālā
ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
||
6. Cita informācija |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Saistībā ar institucionālās sistēmas izmaiņām ir nepieciešami
grozījumi citos likumdošanas aktos. Ir sagatavoti grozījumi 16 likumdošanas
aktos, kurus plānots pieņemt Saeimā ne vēlāk kā līdz 2005. gada 1. janvārim. Līdz 2005. gada 1. janvārim jāpieņem arī Latvijas vides un
meteoroloģijas aģentūras, Valsts vides dienesta un Vides pārraudzības valsts
biroja nolikumi, kuri šobrīd ir izstrādes stadijā, kā arī jāgroza Vides
ministrijas nolikums. |
|
|||||
2. Cita
informācija |
Līdz 2006.gada
1. maijam jāizdod MK noteikumi par virszemes ūdens objektu un ostu akvatoriju
tīrīšanas un padziļināšanas kārtību. |
|
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
5. Cita
informācija |
nav |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Konsultācijas nav notikušas |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
Likumprojekts pēc izsludināšanas tika ievietots Vides ministrijas
mājas lapā |
|
Konsultācijas
nav notikušas |
|
5. Cita
informācija |
nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru, Latvijas
Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par Latvijas Vides
un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā apvienojot līdzīgas funkcijas un
efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Plānots pārdēvēt Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroju par Vides
pārraudzības valsts biroju, ņemot vērā biroja funkciju izmaiņas. Plānots izveidot Valsts
vides dienestu, apvienojot tajā Vides valsts inspekciju, reģionālās vides
pārvaldes un Jūras vides pārvaldi. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par
likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas
Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, kā arī ievietoti Vides ministrijas mājas lapā. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīdam ir
nodrošinātas tiesības aizstāvēt savas aizskartās tiesības likumā noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita
informācija |
nav |
Vides
ministrs R.
Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G. Puķītis |
E. Puriņš |
V.Puriņš |
E.Cilinskis |
07.10.2004 10:25
Andris Radziņš
1401
7026425,
Andris.Radzins@vidm.gov.lv